Bukefalos 28 år!

när öppna hösilagebalarna och en fråga till

lovehorses

Trådstartare
Ligger i förskylning och har tråkigt. Funderar på ditten och datten då-:crazy:

Har fått mina hösilage balar nu, är nyfiken på hur det ser ut innanför. De är ca 200kg balar, har två hästar.
Enligt bonden ska de vara ganska torrt iom att de balades när de var som torrast i början av sommaren.
Min fundering är när jag kan öppna dem utan att allt blir förstört?
Tempraturen ligger på 15-18 grader. De blir att gå åt ca 10-12 kg hö/dag.
Just nu får de torrhö men man vill ju så gärna börja med "den riktiga" maten, kliar i fingarna.:sneaky:

Andra frågan är:
Nu under tidig höst går de i en skogshage på ca 1ha. Finns säkert att plocka lite med. Jag sitter och funderar hur jag ska göra smidigast.
Jag åker hemifrån på jobb ca kl 10.00 på morgonen. kommer hem kl 18.00. Det är två lättfödda hästar som äter i lugn och ro.
I dagsläget har jag gjort så att de fått ca 3kg torrt hö var på morgonen mellan 06-07, och ca 3 kg torrhö när de kommer in vid 20-21 tiden.
Skulle vilja dela upp maten på något vis men vet inte hur göra smartast.
Känns lite fjutigt om jag släpper ut dem vid 07, ger dem ca 1 kg hö och sen vid 9.30 tiden ge mera. De kommer ju inte hinna att äta upp allt innan jag kommer med nästa.
HUr skulle ni ha gjort?

När det inte finns mera att äta/senare i höst kommer de till en annan hage med fodergrind så då löser jag det på annat vis. Men det är just nu som jag underar hur e smartast att göra.

Hjälp mig tänka när jag ligger i mina förskylningsbobbor.:D
 
Jag är mycket tveksam till att det skulle vara en rimlig lösning med så stora balar ensilerat foder till två hästar. När jag fodrade mer än dubbelt så mycket (två häst/ponny, strax över 20 kg) med ts 75 % fick jag göra av med balen på högst tre dagar sedan försämrades kvalitén för mycket.
 
Jag brukar också använda 200kg - balar till två hästar.
Kring nollgrader brukar jag gå över till hösilage. Balen räcker i ungefär tio dagar så jag skulle inte vilja börja fodra nu, då får jag ju slänga så himla mycket.
 
Vi har också stora (250-350kg) balar med hög TS. Äts de inte upp på 2-3 dagar (om temperaturen är över 10, är temperaturen under minus håller de i ca 5-7) blir de dåliga och behöver kasseras.

Om de har pysselbete i skogshagen tycker jag inte att du behöver sprida ut måltiderna mer (då har de ju hela tiden något att göra) men annars kan det göra stor skillnad om du ger 'en gång till' även om det är en liten giva ( dvs strax innan du åker hemmifrån, alternativt också precis efter du kommit hem)
 
Hur uppbevarar ni era hösilagebalar ni som säger att de blir dåliga i loppet av tre dagar?

Jag har användt 300 kg-balar med TS på 75-80% till två hästar, de räckte 12-14 dagar och från oktober - tidig april var det inga problem, dvs. temperaturen låg på upp till ca. 15 grader.

Mina balar stod inomhus på en europall, skärmad från direkt solljus. Jag är sjukt petig med kvaliteen på grovfodret, så jag slängde direkt om något verkade dåligt, men det blev ändå långt rimligare att fodra med dessa storbalar versus småbalar med torrhö.
 
Hur uppbevarar ni era hösilagebalar ni som säger att de blir dåliga i loppet av tre dagar?

Jag har användt 300 kg-balar med TS på 75-80% till två hästar, de räckte 12-14 dagar och från oktober - tidig april var det inga problem, dvs. temperaturen låg på upp till ca. 15 grader.

Mina balar stod inomhus på en europall, skärmad från direkt solljus. Jag är sjukt petig med kvaliteen på grovfodret, så jag slängde direkt om något verkade dåligt, men det blev ändå långt rimligare att fodra med dessa storbalar versus småbalar med torrhö.

Skickade du prov på din bal på hygienanalys när du hade haft den öppnad så länge? Du ser inte med blotta ögat att en bal med så högt Ts blir dålig men jag lovar att skickar du in en hygienanalys så får du svart på vitt att ensilaget absolut inte är tjänlig föda så långt efter öppnandet. Med så hög Ts blir det ingen ensileringsprocess alls utan det är plastat hö där mögelsporerna härjar fritt. Ts ska ligga på max 60 om man vill plasta, annars är det bättre att låta det torka till hö och då förvara det som hö oplastat.
 
Med så hög Ts blir det ingen ensileringsprocess alls utan det är plastat hö där mögelsporerna härjar fritt. Ts ska ligga på max 60 om man vill plasta, annars är det bättre att låta det torka till hö och då förvara det som hö oplastat.

Visst är det så, men tyvärr så är det ju så man "gör" nuförtiden, dvs. minst 9 av 10 höbönder här i traktarna plastar "för torrt" hö och det är det som efterfrågas i marknaden iom att de flesta hästfolk inte vågar fodra på "riktigt" ensilage. Jag tog för givet att TS foder är av liknande typ iom att hon beskriver det som "hösilage" och "ganska torrt".

Har klart märkt att sådant foder är känsligt framförallt när det gäller långvarig lagring, och balarna måste uppbevaras och hanteras försiktigt. Men om det ser bra ut, inte dammar, luktar fräscht och inte har börjat bli varmt, samt att hästarna mår bra i magen och luftvägarna, ser jag inte varför man inte ska kunna fodra på det? Kanske ska låta en bal stå lite längre och slänga in en analys i år för att få se hur illa det egentligen är. :)
 
Visst är det så, men tyvärr så är det ju så man "gör" nuförtiden, dvs. minst 9 av 10 höbönder här i traktarna plastar "för torrt" hö och det är det som efterfrågas i marknaden iom att de flesta hästfolk inte vågar fodra på "riktigt" ensilage. Jag tog för givet att TS foder är av liknande typ iom att hon beskriver det som "hösilage" och "ganska torrt".

Har klart märkt att sådant foder är känsligt framförallt när det gäller långvarig lagring, och balarna måste uppbevaras och hanteras försiktigt. Men om det ser bra ut, inte dammar, luktar fräscht och inte har börjat bli varmt, samt att hästarna mår bra i magen och luftvägarna, ser jag inte varför man inte ska kunna fodra på det? Kanske ska låta en bal stå lite längre och slänga in en analys i år för att få se hur illa det egentligen är. :)

Ja tyvärr har hästfolk ofta så dålig kunskap och de går efter "något de har hört" eller "det ser bra ut" istället för att ta reda på fakta också blir det efterfrågan på något som faktiskt är helt vansinnigt. Många producenter har inte heller tillräcklig kunskap så de producerar och säljer sådant foder för att det är vad kunden vill ha. Producenterna behöver tjäna pengar och måste därmed ge kunden vad hen vill ha oavsett hur dumt det är.

På ensilage, dvs där Ts halten är max 60 och på hö, dvs Ts över 84% som inte varit plastat, så kan du gå efter dina sinnen men inte när Ts är högre än 60 eller när hö har varit plastat. Precis som du inte ser mögelsporer på gräset med blotta ögat så ser du det inte på plastat hö heller. Skicka en hygienanalys på en bal som varit öppnad i 12 dagar, det kommer vara helt vidrigt med mögel. Att hästarna mår bra som äter av sådant plastat vallfoder som varit öppnat så länge är nog snarare "tur" precis som alla de hästar som inte får sina behöv tillgodosedda till synes kan må bra.

Jag hänvisar till ensilagenytt.se för den som vill läsa och lära :)
 
Det värsta jag upplevd är nog en foderrådgivare som sa att man kunde mycket väl fodra hästar med balar som man hittade vitt mögel på. Det vita möglet var nämligen inte farligt för hästarna, det var endast grönt eller svart mögel som man skulle se upp för..... :confused: :crazy:
 
Det värsta jag upplevd är nog en foderrådgivare som sa att man kunde mycket väl fodra hästar med balar som man hittade vitt mögel på. Det vita möglet var nämligen inte farligt för hästarna, det var endast grönt eller svart mögel som man skulle se upp för..... :confused: :crazy:
Det var inte jäst som menades då? Kan ju se ut som mögel, vita prickar. Ofarligt, men kan vara svårt att se skillnad och trivs jästsvamparna finns ju risk att andra grejer trivs också..:cautious:
 
Jag hittade vad jag trodde var jäst i en bal ett år. Jag skickade in de "värsta" tussarna på analys och det var mycket riktigt jäst. Det blev en anmärkning på fodret (trots att jag skickat in det värsta), men inte otjänligt. Jag fodrade dock inte med det trots det.
 
Senast ändrad:
Enkelt sätt skilja jäst från mögel är dels att jäst luktar just jäst (som bakjäst) om man gnuggar det lite mellan fingrarna.

Dock tyder jäst på att något gått fel i balen det med även om det inte är otjänligt.

Jag använder inte silage om jag inte gör av med balen på 5 dygn MAX. Två-tre sommartid (det gör jag inte av med sommartid, så då fryser jag silaget istället. )
 
Visst är det.

Har själv varit igenom en bal som varit öppnad 6 dagar, där ägaren påstod att det inte var problem. Luktade bara svamp. Men det var ju inget problem, så länge det inte var mögel. Det var mögel. Mycket mögel.
Har stått i ett stall där hösilaget (kommer ej ihåg TS, men runt 65-70 kanske) stod öppet i 2-3 veckor...:wtf: Stora balar, till 2½ häst (min fick bara av det i 5 dar, sen fick han bara hö)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 584
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 074
Senast: ameo
·
Foder & Strö Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage...
2
Svar
21
· Visningar
2 886
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 261
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp