Bukefalos 28 år!

När pappan blir förloraren

Sv: När pappan blir förloraren

Lägger mig egentligen inte i debatten som sådan, men det kan ju vara så att den ena föräldern faktiskt är tvingad att flytta för sin försörjning.

Det kan vara så ja. Jag vet en mamma som var arbetslös, hon fick jobb i en annan stad några mil bort, pappan hade barnet varannan helg och det hade aldrig varit prat om mer. Så pappan kunde fortsätta med samma umgänge.
Pappan blåvägrade, nu blev barnet helt plötsligt dödsviktigt igen.

Men allt ordnar sig nog ändå till slut, den här pappan har hotat mamman inför famrätt med att han har lust att åka hem till henne och göra inte så snälla saker.
+ en hel del annat.
 
Senast ändrad:
Sv: När pappan blir förloraren

Lägger mig egentligen inte i debatten som sådan, men det kan ju vara så att den ena föräldern faktiskt är tvingad att flytta för sin försörjning.

ja absolut, de säger jag ingenting om och är man 2 vuxna föräldrar kan man säkert lösa problemen om det är av en sådan anledning. Det jag menar är att man bara inte flyttar utan vidare.
 
Sv: När pappan blir förloraren

Bra att ni överklagat.
Jag funderar över några saker, jag ifågasätter inte sanningshalten utan mer formellt.
Har pappan gjort någon anmälan på modernas misshandel av barnen? Bråket som leddde till separationen har det anmälts och har ni berättat om detta i rätten?
Du beskriver att hon skakat barnen och det är mycket allvarligt men däremot lite svårt att härleda till andningsuppehållen, det kan vara affektkramper som är ganska vanligt men ouppmärksammat hos små barn.
Varför skulle det egentligen vara skadligt att barnen är på olika avdelningar och hur viktigt är det i relation till den misshandel som beskrivs? Många barn går på olika avdelningar och det är en idividuell uppfattning om vad som är bäst. Det går inte alltid få plats hos dagmamma eller på det dagis man vill så att det finns är inte det samma som att det går att byta. Det kan finnas andra anledningar till att just detta dagis valdes, avstånd, platser vid tillfället då dagiset söktes och dyl. Frågan är hur viktigt är det om man ställer det i relation till hur viktigt det är att pappan får boendet. Om pappan anses dominant för att han vill bestämma i frågan och det är en nackdel för honom så kanske det går att släppa på den ett tag?
Det går att ansöka om dagisplats utan andra föräldernas medgivande, den som är i behov av dagisplats måste få möjlighet att ansöka om detta.
 
Sv: När pappan blir förloraren

Hon berättade att hon var livrädd för honom från dag 1 i deras förhållande, vilket rimmade ganska illa med mailen hon skickat innan pappan sa att han inte ville flytta närmare henne.

Utifrån det du beskriver låter inte mammans historia trovärdig men att hon inte skulle kunna vara rädd för honom eller att han inte misshandlat henne går ändå inte at utesluta, inte ens utifrån mejlen att hon vill att han flyttar närmare. Det kan vara anledningen till att hon valde att flytta 90 mil. Jag säger inte att det utan bara att det kan vara det.
Det behöver inte bero på dagis utan det kan finnas en anledning till att pappan bedömms dominant.
 
Senast ändrad:
Sv: När pappan blir förloraren

En sak som troligtvis inte hjälper i rättssystemet men som ändå kan vara värt att kolla upp är möjligheten till dagisplats. Sedan en tid tillbaka är det omformulerat i skollagen (tror jag det var, det borde jag ju verkligen veta) hur kommunernas ansvar och skyldighet att erbjuda barnomsorg är fördelat. Det har för vår del inneburit att min kommun numera fakturerar barnets hemkommun för den barnomsorg som erbjuds här och på omvänd väg förväntar sig att utan protester betala andra kommuner om barn skrivna här av någon anledning är placerad i barnomsorg i andra kommuner. Föräldrarnas val har blivit friare inom detta område. Hos oss innebär det per automatik att det numera är slut med dubbel placering pga växelvis boende i olika kommuner. Vår kommun anser sig inte ha råd att ha både egen och annan kommuns kostnad för barnomsorg för samma barn utan väljer då att ge ett annat barn möjlighet till placering istället. Så det är inte helt säkert att den kommun där barnen är skrivna går med på att betala barnomsorg till den andra kommunen, menar jag.

Dessutom kan man som vårdnadshavare be att få kopia av den placering som undertecknats av den andra föräldern så att man kan vara säker på att inte ha blivit utsatt för urkundsförfalskning - det sägs iallafall att det ligger en till last i en vårdnadstvist om man skulle vara dum nog att sätta dit den andra förälderns namnteckning falskt. Däremot är det, enligt vår kommunjurist, inte helt självklart att lagen motsätter sig placering med bara en vårdnadstagares samtycke. Ofta har kommunen själv regler kring detta för att ha både hängslen och livrem men rent juridiskt är det inte säkert att kommunen begår något lagbrott genom att placera med bara en namnteckning. Vi har haft fall där det gjorts, men då ska rektor, enligt kommunens egna rutiner, som delegat skriva ett beslut på detta som anmäls uppåt i kommunen för andras kännedom (eftersom detta blir offentligt skriver man dock inte dit några känsliga uppgifter om orsaken).

En annan sak som kan hända är att mamman i det här fallet försöker låtsas gentemot sin nya kommun att hon har ensam vårdnad alt av någon anledning har skyddad adress (inte så sannolikt men det händer). Det kan mao vara bra för pappan att ha papper på hur det verkligen är.
 
Sv: När pappan blir förloraren

Bra att ni överklagat.
Jag funderar över några saker, jag ifågasätter inte sanningshalten utan mer formellt.
Har pappan gjort någon anmälan på modernas misshandel av barnen? Bråket som leddde till separationen har det anmälts och har ni berättat om detta i rätten?
Det gjordes en anmälan av en överläkare och av en kompis till mamman. Det togs inte upp i rätten då det kunde anses vara skitsnack av pappan, soc la ner utredningen och överläkaren kunde inte bevisa att kramperna barnet fick berodde på våld.
Varför skulle det egentligen vara skadligt att barnen är på olika avdelningar och hur viktigt är det i relation till den misshandel som beskrivs? Många barn går på olika avdelningar och det är en idividuell uppfattning om vad som är bäst. Det går inte alltid få plats hos dagmamma eller på det dagis man vill så att det finns är inte det samma som att det går att byta. Det kan finnas andra anledningar till att just detta dagis valdes, avstånd, platser vid tillfället då dagiset söktes och dyl. Frågan är hur viktigt är det om man ställer det i relation till hur viktigt det är att pappan får boendet. Om pappan anses dominant för att han vill bestämma i frågan och det är en nackdel för honom så kanske det går att släppa på den ett tag?
Det går att ansöka om dagisplats utan andra föräldernas medgivande, den som är i behov av dagisplats måste få möjlighet att ansöka om detta.

Det som gjorde det viktigt att barnen åtminstone gick på samma avdelning var att de var på dagiset 1 vecka/månad, det är ganska lång tid mellan gångerna de är där. De har dessutom dubbla barnomsoger då pappan har kvar dagiset som de gått på hela tiden.

Varför ens pappan sa någonting om dagis var för att socutredning sa att det inte var bra med två barnomsorger och för att Tingsrätten i två muntliga förberedelser sagt att två dagis inte är bra.
 
Sv: När pappan blir förloraren

Lite uppdatering

Som jag skrev tidigare hävde Hovrätten domen som Tingsrätten dömt.

I mitten på maj skulle barnen hämtas hem av pappan, de hade varit hos sin mamma på umgänge. De skulle hämtas på en lördag. Fredag kl 16:30 fick pappan ett mail av mamma att någon lämligt nog anmält honom till soc för att göra illa barnen. Därför fick han inte hämta barnen förrens utredningen var klar.

Mamman bryter mot hovrättens beslut om att barnen ska bo hos pappan, och hon vägrar släppa barnen till honom.

Pappan kan inte begära verkställande av dom då det är ett ärende för polisen nu. Han får ringa barnen 3 gånger i veckan har mamman bestämt och det är inte alla gånger hon svarar. Barnen har aldrig varit ifrån pappan längre än 13 dagar tidigare men nu är de fortfarande kvar hos mamman. Den äldste gråter när pappan pratar med honom och säger att han vill åka hem.

Soc i pappans stad är de som håller i ärendet då det är där barnen bor, men förhör och dylikt kommer ske i staden som mamman bor i.

I måndags ringde polisen från mammans stad, nu äntligen ska de prata med den äldste av pojkarna. Förhoppningsvis går det snabbt efter det så pojkarna får komma hem igen.
 
Senast ändrad:
Sv: När pappan blir förloraren

En liten uppdatering: Barnen kom hem igen till sin pappa i augusti 2010, fallet tog upp i hovrätten oktober 2010 där det bestämdes att boendet skulle fortsätta vara hos barnens pappa. Mamman överklagade till HD som ansåg att domen var korrekt så förhoppningsvis kommer det att lugna ner sig.
 
Sv: När pappan blir förloraren

:bow:

Jag har inte sett den här tråden förrns nu, men satt med tårar i ögonen ändå. Fy fan vad grymt mamman har betett sig! Hoppas allt blir lugnt nu, inte minst för barnens skull.
 
Sv: När pappan blir förloraren

Tack för uppdateringen!
 
Sv: När pappan blir förloraren

Det går att ansöka om dagisplats utan andra föräldernas medgivande, den som är i behov av dagisplats måste få möjlighet att ansöka om detta.

Inte här där jag bor. Barnens pappa bor inte ens kvar här längre, han har flyttat till annan ort 8-10 mil bort, och bor numera med sin thailändska flickvän. Vi har boende/umgängesavtal, jag är boendeförälder och exet har umgänge varannan helg lör morgon - sön kväll. Min kommun kräver att jag ordnar även hans underskrift på allt, jag har ingen som helst rätt att bestämma något själv trots att det handlar om Mitt och Barnens liv och vardag, där exet högst tydligt inte ingår.
 
Sv: När pappan blir förloraren

En liten uppdatering: Barnen kom hem igen till sin pappa i augusti 2010, fallet tog upp i hovrätten oktober 2010 där det bestämdes att boendet skulle fortsätta vara hos barnens pappa. Mamman överklagade till HD som ansåg att domen var korrekt så förhoppningsvis kommer det att lugna ner sig.

Skönt att höra. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
7
· Visningar
364
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 450
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 635
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp