Bukefalos 28 år!

När släpper ni på bete?

Ja som frågeställningen ovan?

Jag funderar på när jag ska släppa avelsston och pensionärer på bete. :D

Vi har mellan 9-17 grader här nere och gräset växer så det knakar. Tycker det är lite väl kallt på nätterna dock.
Släpper unghingsten andra helgen i maj :) Kommer gå till ungefär november :)
 
mina verkar ha bestämt sig för att det är dags för bete nu. de har fått gå i sommar hagen i ett par dagar nu och bara för det så får man dra in dem i stallet på kvällen, de ratar både hö, merparten av kraften och vattnet i stallet.
Måste bara dela med mig av dagens utsläpp,
idag när jag skulle stänga till sommarhagen (så hästarna börjar äta igen)samtidigt som jag släppte ut hästarna (jätte smart ;)) så fick jag hålla båda hästarna, stänga grinden, gå bort till sommarhagen med 2 hästar som hellst ville dra iväg in gräshagen och stänga grinden där. hästarna ser då jätte deprimerade ut och bara hängde vid grinden, jag kommer på att grind nr 3 ut i sommarhagen står öppen och försöker smyga dit för att stänga.
men självklart så ser hästarna mig och vart jag är på väg när jag är halvvägs framme, tar fart och försöker hinna ut i hagen innan jag hinner stänga :rofl:. Jag hinner först men blir fintad av ena hästen och lyckas få grinden på plats innan den andra hinner ut :p.
Hästen som hann ut kom dock bara 2 m innan hon dök ner i en grästuva, så gick smidigt att lotsa in henne i vår/höst hagen igen.
Buck 1 hästarna 0, 5 :rofl:

Än så får de nöja sig med hö :p gräset måste växa lite till innan de får gå i sommarhagen.
 
Min släpptes på gräs i måndags, men måste stödfodras. I maj nån gång släpps han i en annan hage med mer gräs :p Hade gärna haft honom ute på nätterna tidigare men det blev aldrig tillfredsställande torrt i hagen för det.
 
Kommer släppa när det inte är så mkt frost på nätterna. Nu går de 4-10 timmar/dygn i sommarhagen och resten i skogshagen/lösdriftshagen. Om det behövs så stödfodrar jag lite i början men det är bara nordisen som kan behöva det; shettisen och russet kommer klara sig bra på gräset som kommit upp.
 
Vi släpper dem ibörjan av juni.
Följdfråga: betar ni in dem före? alltså en liten stund/dag får de gå på bete och ökar det. Det brukar jag göra tycker det blir bättre för deras magar..
 
@lovehorses mina går i gräshagar året om, mer eller mindre, men de är tillräckligt stora för att det ska kunna växa samtidigt som hästarna går i hagen. släper in dem lite då och då i sommarhagen dock, så att man får lite "putsning" och så gräset kan växa lite extra. så behöver ingen gradvis invänjning egentligen, de äter ju gräs dagligen.
 
Har redan gjort, gjorde för några dagar sedan. Gräset verkar räcka gott och väl. Har två sommarhagar att byta mellan samt en hel drös med fler hagar om det skulle ta slut, vilket jag dock inte tror. Tre mycket lättfödda som är vana att gå ute och redan vana vid gräs (de går på gräs året runt, växer så pass mycket i vinterhagen att de hann bli tjocka på det innan jag flyttade dem till magrare bete nu).
20+ i dag , ganska kallt på natten men torrt i marken (behövs nog regn snart).
 
Mina går ute på nätterna sedan några veckor tillbaka, men kommer köras iväg på riktigt bete mot slutet av maj :)
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 780
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 941
Senast: Hedinn
·
Lantbruksdjur Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite...
Svar
4
· Visningar
1 621
Senast: Migo
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp