När slutade era barn åka vagn?

Runt 1,5 när han slutade sova middag. Hade önskat att han ville åka lite till, för det var en bökigt period när han inte orkade gå så mycket men ändå vägrade åka.. så får fick vi bära. Nu är grabben tre och bra på att knata på överallt :)
 
Båda barnen var väl runt 2-3 år. Ibland kunde de åka bärsele efter det och när jag cyklade satt de i cykelvagn.
 
Men vad tidigt allas barn slutat med vagn! Jag var själv en riktigt lat unge så jag åkte paraplyvagn läääänge, särskilt när vi var ute och reste och mina föräldrar insisterade på att gå och gå och gå.

Jag som hade tänkt att vi skulle åka till New York med dottern medan hon fortfarande är i vagn-ålder, så att vi kan promenera så mycket det går (jag, liksom mina föräldrar, älskar och att gå och gå och gå). Men ska hon sluta med vagn lika tidigt som barnen i den här tråden så blir det ju lite bråttom :D.
Nu vet jag inte hur tacksamt New York är vad gäller vagn men jag upplever att när man rör sig i städer generellt är det enklare med en sjysst bärsele. Älskade min bärsele för "pre school"-barn. Helt perfekt när barnen blev lite större och man visste att det kunde bli sen hemkomst så de kunde sova på föräldrarnas rygg.
 
Vårt barn är nu fyra år och jag tycker fortfarande det är smidigt att ha henne i vagn när vi ska gå till affären eller liknande.
Men jag har funderat på om det är dags att sluta helt snart.

Hur har det varit för er? När har era barn helt slutat med vagn?

Vi tar inte alltid vagnen, ska vi till lekplats eller bara ut brukar hon springcykla. Min önskan är att få in mer promenad framöver. Men som sagt, smidigt med vagn att lasta både barn och varor i.
Vår treåring har inte haft vagn på hela sommaren, men tror vi kommer ha kvar vagnen framme under hösten iaf, under sommaren har vi bott så vi kört bil till ställen och så cyklar vi i stan. När jag har bråttom till förskolan kl 6.50 imorgon (vi har inte ens varit vakna den tiden på 6 veckor..) och ska ha med jobbgrejer och massa saker till förskolan kan jag inte se nåt annat än vagn som alternativ faktiskt 🙄. Hade vi bott så bil eller cykel till förskola var smidigt hade vi kanske ställt ner den i källaren, men bil till förskola och jobb tar tre gånger så lång tid som att gå och cykel är bökigt pga lång brant uppförsbacke.
 
Jag antar att barnet kan lära sig att gå längre sträckor :)
Min unge kunde uppenbarligen knata långa sträckor, inklusive heldagar på stadsresor, så det är nog många gånger en vanesak :)
Det kan nog de flesta, vi har inte haft med vagn i sommar och säkert gått 7-8 km vissa dagar. Men då har vi ju inte haft bråttom och oftast varit två vuxna så man kan rida på rygg en stund trots packning. Det är nåt annat än handla efter förskolan tänker jag. Min dotter åker aldrig vagn när hennes pappa är hemma, för han har aldrig bråttom 😂.
 
Vagnen pensionerades när dottern var ca 2,5 år. Hon ville själv inte åka mer, Körde mest runt med tom vagn veckorna innan vi gjorde av med den
 
Tack för era svar! 😊

Verkar ju vara lite olika det där..
Vi bor i en mindre stad och ska vi handla lite promenerar vi gärna till den närmsta affären istället för att ta bilen till den större 😊
Dock ska jag ta inspiration och se till att ändå börja uppmuntra henne att gå mer.
Springcykeln funkar bra, men vi har inget lås till den ännu och det är jobbigt att släpa in i affären. Sen blir hon ibland trött och det har hänt att jag fått bära både cykel och barn och det är tungt 🙈

Våran fyraåring åker fortfarande vagn då och då, hon sover även dagtid ibland så att sälja dubbelvagnen är inte riktigt på kartan än. Hon cyklar gärna nu och på bra dagar går hon långa sträckor utan problem. Så jag känner att det får vara ok att hon åker vagn ibland. Hon har lite besvär med andningen och jag upplever att hon tappar ork snabbare än andra barn. Så då behövs vagnen/sittbrädan även om hon själv inte alltid håller med. Och helt seriöst är vagnen så sjukt smidig att ha ibland, vi har en donkey och kan då lätt handla rätt stor handling i sällskap av båda barnen och en dag i en nöjespark känns så mkt enklare med en vagn att packa alla ombyten etc i istället för att bära. Innan jag skaffade barn kunde jag inte tänka mig en fyraåring i vagn, men nu vet jag att alla barn är olika, har olika behov osv. Jag tror inte min minsting kommer åka vagn så länge till om hon själv får bestämma dock.. Men räknar ändå med att köra dubbelvagn då och då även nästa sommar.
 
Storebror 4 år, åker vagn ibland fortfarande. Framförallt när vi går på vägen, då lillasyster vill gå om han gör det och det vågar jag inte. Har en cykelvagn som tar bägge utan problem.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 448
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp