Bukefalos 28 år!

När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

F

Fayrus

Hur gör ni med era hästar.

Har ni en bestämd datum/månad mm när ni släpper era hästar på bete dygnet runt..

Själv är jag ganska väder beroende... ( Men är väl mest för min egen skull):p
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Nej, beror helt på hur betet och vädret är..
Förra året släppte vi dom 15 April, vi vill släppa dom så tidigt som det bara går:)
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Jag är både väder och betesberoende. Alltså om värmen kommit tidigt och betet hunnit växa lite så kan jag släppa tidigare. De får ha täcke den första tiden, i alla fall om natten.

I år hade jag tänkt släppa dem på bete dagtid redan om en vecka så de slipper den tråkiga vinterhagen.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Är både väder- och betesberoende. Har dessutom inte "obegränsat" med hösilage kvar, dock räknar vi med att det ska räcka in i maj. Förra året släpptes de i början på maj, så blir något sådant i år också.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

I förra stallet var det den 1 juni som gällde varje år. Nu blir det första sommaren "i nya stallet", och jag tror att de kommer ut tidigare. I början eller i mitten av maj, tror jag.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Vi siktar på 1a maj! Är det dåligt med bete så kommer vi att stödfodra första tiden :) (det bästa egenetligen :))
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

jag har slängt ut hälften:D redan i förrgår fick mina stora knalla ut på "bete" självklart fodrar jag... det var idag 19 grader i skuggan.. räknar dock med att få plocka in dom stora igen innan sommaren kommer,bakslag är ju inte så kul när man har fällt sin vinterpäls nästen klart..
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

jag har slängt ut hälften:D redan i förrgår fick mina stora knalla ut på "bete" självklart fodrar jag... det var idag 19 grader i skuggan.. räknar dock med att få plocka in dom stora igen innan sommaren kommer,bakslag är ju inte så kul när man har fällt sin vinterpäls nästen klart..

Härligt släppte mina på bete 31 mars...Fast dom får ensilage två gånger om dagen och lunchen utbytt mot gräs!!!

Dom betar endast 4-5 timmar om dagen hela sommaren för dygnetrunt bete på min ektremlättfödda hästar är rena rama fetman!:D
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Wow var bor ni riktigt som redan kan släppa ut???
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

våra går faktiskt ute dygnet runt från och med ikväll. om det blir dåligt väder igen(snö) så tar vi in dem men det tar ju ett tag innan gräset växer så de fodras somvanligt.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Hmmm jag vill släppa min polle så fort det blir torrt i backen men eftersom det förmodligen bara blir 2 hästar kvar i stallet snart och den andra hästägaren fortfarande har dubbla täcken på sin och vill att den ska gå in jättetidigt finns risken att han får stå inne längre än jag vill. Eller så får han helt enkelt stå själv ute :( , inte så kul heller..... Längtar tills jag får eget stall :D
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

småland:D men vi har haft extremvår nu i ett par dagar...jag har bränt sönder mitt ansikte idag, och granngubbarna gick med bar överkropp så...
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Ett dräktigt sto och min åring åker ut ca 1 Maj.
Sista stoet får flytta ut när hon fölat och varit på ombetäckning så det blir ca 1 juni.

Sedan går de ute så länge så möjligt, förra året tog jag in de sista första veckan i November...
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Så tidigt som möjligt för att hästarna ska vänja sig vid betet. Brukar släppa ut dom kring 15 april - 1 maj beroende på vädret men oftast är det fint så de får gå ute tidigt
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Vi har inget exakt datum, de brukar få gå och vänja in sig på gräset när det börjar växa till, men gå inne ett tag till för att inte äta ihjäl sig. Men i mitten av maj brukar det bli utegång dygnet runt.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

kl

Så fort det torkar upp lite i sommarhagen så får de gå ut där med stödfodring så de slipper leran och tristessen i vinterhagen. Mina går på lösdrift så de är vana vid väder och vind.

Förhoppningsvis om 1-2 veckor.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Nej det blir väl när vädret är fint och när gräset i sommarhagarna har växt upp tillräckligt mycket. I slutat av april/början på maj brukar det vara.
Sen går dom ute till oktober/november skiftet.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Förra året åkte hästen ut på helbete (ute natt/dag) i slutet av Maj. Detta året blir det så fort gräset växt på sig och frostnätterna är ett minne blott. Siktar på 1 Maj. :D;)
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

man kan ju knappast kalla det bete när det inte finns något gräs, då rör det sig om lösdrift....

tillräckligt med gräs är det ju inte förrän i slutet av maj, och då bor jag ändå ganska långt söderut.

har sett hästar stå och frysa i snöoväder (det händer ofta i april faktisk), utan något att äta, bara för att ägarna var så besatta av att få ut hästarna på "bete".
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 990
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
769
Senast: valy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp