Bukefalos 28 år!

När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Wow var bor ni riktigt som redan kan släppa ut???

Mitt i skåne!!!

Har en gammal fårhage med kräm i som heter duga!Övrig mark som vi sparat är det nästan inget gräs på än..
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

man kan ju knappast kalla det bete när det inte finns något gräs, då rör det sig om lösdrift....

tillräckligt med gräs är det ju inte förrän i slutet av maj, och då bor jag ändå ganska långt söderut.

har sett hästar stå och frysa i snöoväder (det händer ofta i april faktisk), utan något att äta, bara för att ägarna var så besatta av att få ut hästarna på "bete".

Ingen risk för mina för dom har päls och skulle det snöa så får dom såklar mat!Dom går ute dag och natt avskyr att stå på stall!
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Min kommer flytta hem till sin nya gård när hagkompisen kommer - han hämtas hem sista helgen i april. Då blir det utegång dygnet runt... (för stallet är inte färdigt ännu....)
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Hästarna i stallet går ut tidigt i maj,
min kommer att gå ut senare (förhoppningsvis innan juni), pga skada.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

halvt knapp

Oj, va tidigt.. :eek: Nog för att det har varit varmt här i några dagar men inte såå varmt att jag börjat tänka på sommarbetet.....

Men lite snabba frågor om det går för sej;
*När ni släpper ut dom på 'bete' så tidigt, är det den hagen de går i hela sommaren då, räcker betet verkligen (beror väl såklart på hur stort det är men)?
*Om man vill släppa lite senare, och man bara har en sommar- och en vinterhage, hur vänjer man hästen till sommarbetet, är det enda sättet att släppa tidigt?

Lite trådkap, men tråden fick mej att fundera på saker som jag inte hade tänkt att ta förrän längre fram, men pratar vi sommar så hoppas jag att det inte gör något att jag frågar om just sommar.. :p
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

kl.

Beror på vädret och hur betet ser ut men förra året blev det i slutet på maj.

Längtar verkligen på sommaren. Vi bor i Bohuslän:)
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Men lite snabba frågor om det går för sej;
*När ni släpper ut dom på 'bete' så tidigt, är det den hagen de går i hela sommaren då, räcker betet verkligen (beror väl såklart på hur stort det är men)?

Beror på vad du menar som tidigt. ;) Men jag som släpper i maj gör det i den hagen som de går i sen resten av sommaren. Den är på 3.73 ha och räcker fram till slutet på september/första veckan i oktober till 4 hästar.

*Om man vill släppa lite senare, och man bara har en sommar- och en vinterhage, hur vänjer man hästen till sommarbetet, är det enda sättet att släppa tidigt?

Man får beta hästen för hand, först bara en stund om dagen. Den stunden utökas efter hand till långa stunder. Man kan också repa gräs och lägga in i boxen.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Men lite snabba frågor om det går för sej;
*När ni släpper ut dom på 'bete' så tidigt, är det den hagen de går i hela sommaren då, räcker betet verkligen (beror väl såklart på hur stort det är men)?

Beror på vad du menar som tidigt. ;) Men jag som släpper i maj gör det i den hagen som de går i sen resten av sommaren. Den är på 3.73 ha och räcker fram till slutet på september/första veckan i oktober till 4 hästar.

*Om man vill släppa lite senare, och man bara har en sommar- och en vinterhage, hur vänjer man hästen till sommarbetet, är det enda sättet att släppa tidigt?

Man får beta hästen för hand, först bara en stund om dagen. Den stunden utökas efter hand till långa stunder. Man kan också repa gräs och lägga in i boxen.

Min hästar går inte ute hela dygnet för dom blir smällfeta.Och nu har jag koll på dom när jag släpper dom när det är lite gräs och inte när det är mycket och växer så det knakar.

Jag delar uppp hagen i flera småhagar så när dom betar en bit i en vecka så hinner dom andra bitarna växa upp om gräset växer.

Hästarna betar delar av vinter hagen som vi spärrar av nu på våren när gräset börjar ta slut i sommarhagen.

För mig finns det ingen möjlighet att beta för hand för enligt mig själv äter inte en häst med människa med grimma/träns på.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

kl.

Beror på vädret och hur betet ser ut men förra året blev det i slutet på maj.

Längtar verkligen på sommaren. Vi bor i Bohuslän:)

Bor också i Bohuslän och här har vi inte mycket till gräs... :crazy:
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

nej i år är det verkligen inte ett grönt grässtrå att skåda, allt är brunt... kommer dröja länge innan gräset dyker upp tror jag.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Ne det är lite dåligt med det, men kommer det lite regn och sen lite värme på det så borde det lösa sig :D

Jag är mest glad över att se små blomknoppar sticka upp!
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Vi "släpper" ju på bete iom att vi slutar utfodra hästarna och ev stänger av ena hagen. Förra året blev det i mitten på maj. Vintern har varit lite senare i år tror jag men vi får se hur snabbt gräset tittar fram. Stallhästarna kommer ut i månadsskiftet maj/juni.

Hästarna började beta för ca 1 vecka sen. Det finns ett o annat grönt strå i det bruna vintergräset. Det brukar gå ganska fort när det väl kommit igång.
4april.jpg


Såhär trist ser det ut nu.
hagen5april09.jpg


Och såhär såg det ut i maj förra året.
maj-08.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Va härligt att ni redan kunnat släppa ut! :bow:
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

kl

Mina går på "bete" och får springa av sig på vintern istället och i mindre hage till sommaren pga av att den ena blir så himla tjock. På vintern har de 2 hektar till sitt förfogande (2 a-ponnyer) men snart så får de flytta till en liten hage på max ett tunnland. Jag får se om jag måste dela av den med.

inlagt090404054.jpg


Så var iaf planerna som jag följt till nu men nu kommer det en större häst in i bilden så jag får se hur det blir då. Jag har en del hagar till mitt förfogande, båda egna och grannars så jag är inte orolig att det inte ska räcka även om hästarna får dela gräs med ett gäng får. Till sommaren får fåren det fetaste gräset och förbetar för pållarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

*kl*

Oj, snacka om att det känns avlägset med bete när jag tittar ut på vinterlandskapet :eek: Med tanke på att vi har kanske en halvmeter snö ännu så känns det mer som att det aldrig kommer bli sommar.

Normalt så finns inte bete förrän kring midsommar, innan dess så är det stödutfodring som gäller. Visst finns det undantagssomrar där våren varit varm och solig, men det är sällan.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Själv lutar det väl åt. Att jag släpper dem ute dag/natt när vi flyttat hem dem. När allt är färdigt och klart. Hagar och stall..

Står i ett inackorderingsstall nu. Och de hästarna kommer väl att släppas i maj/juni.:p
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

kl

Mina går på "bete" och får springa av sig på vintern istället och i mindre hage till sommaren pga av att den ena blir så himla tjock. På vintern har de 2 hektar till sitt förfogande (2 a-ponnyer) men snart så får de flytta till en liten hage på max ett tunnland. Jag får se om jag måste dela av den med.

inlagt090404054.jpg


Så var iaf planerna som jag följt till nu men nu kommer det en större häst in i bilden så jag får se hur det blir då. Jag har en del hagar till mitt förfogande, båda egna och grannars så jag är inte orolig att det inte ska räcka även om hästarna får dela gräs med ett gäng får. Till sommaren får fåren det fetaste gräset och förbetar för pållarna.

Lite som mig men jag har inte så stora hagar men lättfödda hästar...Hahaha.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Oj, snacka om att det känns avlägset med bete när jag tittar ut på vinterlandskapet :eek: Med tanke på att vi har kanske en halvmeter snö ännu så känns det mer som att det aldrig kommer bli sommar.
Ja, precis :crazy: Jag som nyss börjat glädja mig åt att undertråden skymtar på några ställen :grin:
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Ni som säger att ni släpper på bete, har ni verkligen gräs i era hagar?

För mig är bete när det finns gräs som räcker...och det lär dröja här (v.götaland).
Brukar släppa på bete i juni någon gång, allt beror på väder och hur gräset växt. Vi har flera olika sommarhagar, vilket gör att vi flyttar runt hästarna så att de kan äta både "gammalt" och nytt gräs. De som går på bete är inte så lättfödda som tur är, vi stödfodrar enbart i slutet av sommaren eller om någon av beteshästarna rids mycket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 756
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
833
Senast: valy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 354
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Måla på häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp