Bukefalos 28 år!

När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

:bow: Tack för svaren..

Men om man går med hästarna så att de får äta, hjälper verkligen det sen när man väl släpper hästarna och att de då går ute 24/7 (som mina gör)?

Men om ni släpper dom så tidigt, finns det bete som räcker hela sommaren, en bit in på hösten? Jag menar, hinner det verkligen växa upp en-två omgångar under sommaren medans hästarna går där? :crazy: Funderar frebrilt på att släppa så tidigt jag också nu, därför jag frågar.. :angel: :idea:
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Våra får gå ut när risken för nattfrost är mycket liten, eller obefintlig.
Det brukar vara i mitten av maj.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Vårt bete håller hela sommaren. Vi börjar utfodra våra hästar igen i mitten på oktober och då endast för att näringen i gräset vid det laget är för låg för dem. Gräs har de så det räcker året om. Bor mellan Sthlm och Uppsala.

De går på samma hage året om. Vi låter dock småhagarna vila några veckor/år, oftast på våren. Putsar dem regelbundet under vår/sommar.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Runt första juni blir det nog. :)

Kommer in igen i sista augusti/början på september. RIder förstås under nästan hela betet.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Mina två buspojkar går ute väldigt mycket redan, eller, det har de varit hela vintern också. Nu har de fått gå ut vid halv 7 på morgonen och kommit in vid 10 halv 11 på kvällen.

Det dröjer nog inte länge innan de går ute dygnet runt, gissar på senast slutet av april. Skulle vilja att tjälen går ur backen snart så jag kan dela av hagen så hälften får vila och växa till sig :)
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

:bow: Tack för svaren..

Men om man går med hästarna så att de får äta, hjälper verkligen det sen när man väl släpper hästarna och att de då går ute 24/7 (som mina gör)?

Men om ni släpper dom så tidigt, finns det bete som räcker hela sommaren, en bit in på hösten? Jag menar, hinner det verkligen växa upp en-två omgångar under sommaren medans hästarna går där? :crazy: Funderar frebrilt på att släppa så tidigt jag också nu, därför jag frågar.. :angel: :idea:


Vi har två hagar (kan man säga) här hemma på gården. Den ena går dom i nu. Tänker dela av den sen när det går att få ner stolpar så att de går på en del nu tills det vuxit upp, sen byter vi så andra delen får vila. Sen tar vi hö i den andra hagen och på en annan åker, så när höskörden är klar och återväxten kommit så släpper vi dom där och då får den vanliga hagen vila helt. Jag förstår att inte alla kan ha det så, men tänkte iallafall förklara hur vi gör :)
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

*kl*

Våra går ute nu i vinterhagen. Får komma in om det blir dåligt väder.
Utsläpp i sommarhage blir det väl om nån månad eller så.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Här började det precis växa nu:) grönt ludd på fälten:) Sen går det fort! Mina hagar är på den stora:ca fem hektar,den näst största ca två hektar och den minsta ca en och en halv hektar så mina betar året runt! Finns alltid gräs att gnaga på! Ut kommer dom snart:) Men så kan vädret vända och då kanske dom åker in någon natt då och då igen.Har ju lösdrifter för dom att gå in i också..både sommar och vinter,fast dom står på stall.Men visst kallar jag det bete!
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Kl..

Här kommer gräsbilder som bevis för er som intte förstår att det går att släppa på bete i april...





 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Har våra hästar i inackorderingsstall där sommarbetet är från 1 juni till 31 augusti. Vill man får man ha hästen/hästrna inne någon natt men får då sköta in & utsläpp själv samt betala för den mat & det strö som går åt.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Står i kollektivstall. Och vi kör alltid utsläpp 1 juni. Dock får de gå i sommarhagen på dagarna om man vill och sköter det själva innan dess..
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Våra tre små pållar fick gå ut dygnet runt på påskafton, eftersom det var jättefint väder! 20 grader i solen. Nu går dom i en mindre sommarhage precis utanför vårat hus :) Det är sååå härligt att kunna se dom genom fönstret!
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

KL

Jag släpper inte mina hästar på bete för resten av sommaren liksom, jag tar in dem när det passar, hade inte min ena märr varit högdräktig så hade jag antagligen låtit dem vara ute dygnet runt redan nu, gräset växer massor, men lite hö går det åt fortfarande.

på sommaren sen brukar jag ta in dem vid långvarit ihållande regn tex, det brukar de tycka är skönt.

Mina går inne väldigt lite på vintern med, in vid 11 och ut strax innan 6.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Här har vi klippt gräsmattan i tre veckor nu så nog finns här gräs! Det växer så det knakar så vi har släppt alla på bete dom lättfödda ponnyerna får dock bara gå i beteshagen på dagarna. Jag bor i Halland och här är så varmt och skönt nu kan inte tänka mig hur det känns att titta ut och se snö så här års.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Vi släpper oxå gärna så tidigt som möjligt, men det beror givetvis på väder och grästillväxt. En del år runt månadsskiftet april/maj men det har oxå hänt att det varit för regnigt och dåligt bete så vi inte kunnat släppa förrän i slutet av maj början av juni.

I år blir det sent men endast pga av mitt sto ska ha föl och jag vill kunna övervaka även när det är natt, hagarna blir för svåra att vaka över på natten då det är kuperat och mycket träd :) De kommer däremot att få komma ut tidigt på morgonen och komma in sent på kvällen. Ute alla dygnets ljusa timmar är en princip som vi brukar ha hela året. Om det inte är riktigt busväder såklart!!
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

:crazy:håller fullständigt med dig om detta, vad finns det för bete ute nu?
inget förutom att gräsmattorna är gröna.
lanne
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

*kl*

Min häst får komma ut på bete den 2 maj och stanna ute så länge som möjligt med ev.stödfodring mot slutet. Brukar komma in i september.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Juni? Bor också i västra götaland och hade planerat att släppa mina slutet på april/början på maj :D
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Japp,vi har det gött vi här nere:)

Snart dax för första doppet i havet:p
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Vi stödmatar 3 gånger om dagen så det är ju inte riktigt betessläpp ännu men kommer det lite regn nu så kan vi nog sluta med de också, det är GRÖNT snart :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 985
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
769
Senast: valy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp