Bukefalos 28 år!

När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Kl...

Gräset har vuxit enormt mycket här och hästarna går enbart på bete nu...
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Det beror på väder och hur betet växer. Min häst går kvar i vinterhagen medan de två andra betar ner ena sommarhagen, när de sen släpps i 'riktiga' sommarhagen får min komma in i den nerbetade (fångrisk). Förra året släpptes de 'på riktigt' i slutet av april.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Jag har tänkt att släppa mina till helgen. Men de får gå kvar i vinterhagen ett par veckor för att inte få för mycket nytt gräs på en gång. Det finns gräs i vinterhagen också men den är inte riktigt lika stor.
Kommer att stödfodra ett tag för att veta att de verkligen får i sig vad de behöver. Men man märker redan att de inte äter upp allt det man lägger ut i hagen under dagen.
Brukar alltid släppa ut dem lite innan det rätta betet bara för att sakta vänja dom vid annat foder.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

KL

I morron släpps våra ut i skogshagen :bump:
Det är fodring som gäller men magarna vänjer sig vid det gröna som börjar komma och skogen skyddar mot ev dåliga dagar. Annars är det ju tillfälliga nätter inne som gäller om det blir kraftiga bakslag.
Vi är lyckligt lottade med flera hagtyper så hästarna vänjs in med grönt innan det är dags för riktiga sommarhagen.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Mina hästar gick ute några dagar nu i helgen första gången.Bete går dom på året runt då jag har väldigt stora hagar och det alltid finns att gnaga på.Dom har nu börjat rata höet på dagarna och äter gräs istället,så visst finns det bete nu! Jag bor i Bohuslän.. Enda anledningen att jag fortfarande har dom inne på nätterna är mitt ena sto som behöver väldigt mycket kraft foder samt fri tillgång på lucern hack nattetid..och det blir lite svårt när dom andra i hagen absolut inte ska ha det.Men jag gissar på att det finns tillräckligt med gräs till helgen så dom kan gå ute helt från och med då,så får hon stå inne några timmar på kvällen och äta bara.Mina får fri tillgång på hö och i alla hagar utom en finns det lösdrift.(lyx som gör att man kan släppa dom extremt tidigt om man vill) Just nu hoppas jag på ett litet regnväder över någon natt så det börjar växa ännu mer..
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Vi gör olika med olika hästar hos oss. Unghästarna och de som ej tävlas släpps i mitten- slutet maj. De som redan är ute ( lösdrift ) byter till sommarhage. De som tävlas får bara gå på gräs dagtid och stå inne över natt även på sommaren. Blir för tjocka och får lätt dåliga hovar om de går ute dygnet runt... Som tur är har vi många fina hagar i varierande storlek som bara används sommartid!
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Nu har jag bestämt mig! I natt går dom ute igen! Kollade SMHI och det ska bli fem grader plus som kallast här tidigt på morgonen och strålande sol resten av veckan!Hagarna har torkat upp helt och det finns en hel del grönt gräs nu!:bump: Det blir fodring inne någon timme på eftermiddagen och fri tillgång på hö ute! Ingen mockning idag:love:halleluja:love:
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Mina hästar går redan på "bete". Det vill säga, jag har redan släppt dom i hagen dom kommer gå i några månader framöver.
Givetvis får dom fortfarande extra grovfoder, men dom äter inte mycket av det längre. Helt otroligt att dom anser sig klara sig på det lilla bete som finns!

Senare när dom är vana vid sommargräset kommer dom gå i två-tre andra hagar som ska betas ner med. För här är problemet snarare för mycket beten. ;)

edit: kanske ska tillägga att dom vintertid går på lösdrift.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Ojoj, lyckliga ni som redan kan släppa.

Här uppe är det fortfarande bra med snö. Och rätt kallt, ner mot -8 på nätterna ibland. Sommaren och bete känns långt borta... :cry:

Men vi brukar släppa midsommarveckan, så blir det säkert i år också. Sedan går de till september ungefär.

Norrland
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Hej!

Jag blir såå avundsjuk på er alla som kan släppa på bete redan nu!

Vi kommer tidigast att släppa 1 juni, annars räcker inte betet.. (När vi släpper 1a juni är betet oftast ganska förvuxet, men det är inte jag som bestämmer tyvärr.. Dessutom har vi typ inget gräs i vinterhagarna, så hästarna måste handbetas...

Jag ska flytat till skåne när jag blir äldre o då får hästen och grisarna (som vi ska ha i massor) gå ut så snart det blir gräs i hagen.

/ Lavinia
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Oj vad tidigt alla släpeer sina hästar på bete :)
Min häst åker runt den 10-15 juni :D
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Så fort väder och omständigheter tillåter.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

*Kl*
Mina (lösdriftshästar) ska släppas i beteshagen 1a Maj men stödfodras en bit in i Maj tills jag tycker gräset är tillräckligt grönt och fint..
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

min pålle flyttas till betesplatsen den 20 maj. Är inte gräset grönt så får hon gå i en lösdriftshage till man kan släppa de i beteshagen. Tycker personligen att hästarna ska få gå ute så länge som möjligt.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

*KL*

Jag släpper efter väder och grästillväxt, varierar från ca 10 maj till ca 10 juni, men normalt går de ut på bete andra halvan i maj. Men som sagt, väder och tillväxt styr. Det måste vara hyfsat torrt i markerna liksom, och så tillräckligt med gräs då, men det sista är sällan problem.

I år tar silaget slut 15 maj, så då lär de åka ut varesig de vill eller inte är jag rädd =/
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

när vädret och betet tillåter. de brukar bli nån gång i maj ;)
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Vi släpper nog 1 maj i år om det inte blir skitväder. Kallt gör inget men flera dagars regn är inte kul.
Gräset har precis börjat växa ordentligt och det är perfekt att de i början får "jobba" lite för födan dvs får knalla runt mellan tuvorna.
 
Sv: När tänker ni släppa era hästar på bete!! sommaren 09.

Tidigast 1 juni.

Eftersom jag har en gammal herre, får jag ändå stödfodra hela sommaren med lusern, havre, groov125, betfor och vetekli.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp