När vågade ni köpa häst efter långt uppehåll?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har hållit på med hästar i princip hela livet fram tills jag var 18 år. Då flyttade jag för att plugga och lånade ut min häst på foder, red bara ytterst sporadiskt på skollov osv tills han gick bort två år senare. Efter det hade jag en omfattande paus på flera år för att börja återuppta hästeriet igen för drygt 2 år sedan. Jag är nu snart 27.

Totalt sett har jag haft tre hästar, de första på högstadiet och den sista som sagt under gymnasiet. Jag har ridit mkt på olika sorters hästar både privat och på ridskola samt utbildat mig på ridgymnasium. Jag skulle säga att jag var rätt så rutinerad då jag slutade rida, även om jag inte haft möjlighet att tävla och visa det utåt.

Nu har jag ridit en termin på en väldigt bra ridskola efter att jag tröttnade på att bara lulla i skogen, och det går mkt bättre än väntat. Jag hittar relativt snabbt tillbaka till ridningen och går från klarhet till klarhet. Eftersom jag bara har möjlighet att rida max en gång i veckan, oftast mer sällan, så går detta mkt över förväntan då jag väntat mig att det skulle ta minst ett år innan ringrosten försvann :o

Jag har nu börjat fundera på när man ska anse sig mogen för att skaffa egen häst igen. Det är inte aktuellt än på kanske ett år, jag måste först avsluta studierna och hitta ett bra jobb för att ha råd. Under denna tid kommer jag givetvis att fortsätta rida för min tränare på ridskolan, och i mån av tid kanske leta mig nån medryttarhäst men det är inget jag räknar med förrän till hösten (skolan kräver jäkligt mkt sista terminen).
Ridbiten känner jag mig ganska lugn med. Om ett år kommer jag nog att vara på en nivå där jag klarar upp en egen häst, speciellt då min ambition är att rida för tränare ett par ggr/mån på den egna hästen. Men det är resten jag grunnar på - sånt man inte lär sig på ridskolan. Det är som sagt många år sedan jag hade helhetsansvaret över en häst med allt vad det gällde i form av att ha koll på hovis, vaccinationer, avmaskningar, utpassning av utrustning, foderstatsräknande, sårvård, friskvård etc etc etc.

Jag kommer att ha en framtida häst inhyrd någonstans, och såklart kontakt med tränare. Men jag vill ändå ha koll på alla de här grejjerna själv, eftersom en egen häst alltid är ens eget ansvar i slutändan även om man är ödmjuk och tar hjälp från andra.

Hur har ni med liknande historia resonerat? När har ni vågat skaffa häst igen och hur har ni upplevt att det gått, inte minst i jämföresle med hur hästägandet flöt på innan uppehållet? :)
 
Sv: När vågade ni köpa häst efter långt uppehåll?

Jag hade ett ungefär lika långt uppehåll som du med, slutade som 18-åringen efter ha ridit i massa år och haft foderhäst under många år. Sen för ett par år sen så kom jag på att jag ville köpa en häst. Red en turridning nått år innan jag satte igång att leta häst - sen köpte jag en. Allt har gått hur smärtfritt som helst. Läste på om bla foder och bett som jag tyckte att jag behövde mer kunskap om. Det är bara att köra på skulle jag säga! Tycker hästägandet är bättre som vuxen, man har bil och pengar på ett annat sätt så ingen kan säga att det är onödigt med ett tionde träns - eller vad det nu kan vara.
 
Sv: När vågade ni köpa häst efter långt uppehåll?

Jag höll upp väldigt länge med hästeriet och ridning. Började som liten knatte att rida och höll på med det tills jag blev ca 17 år. Sen red jag endast sporadiskt till och från fram till för 5 år sen. Då var jag 28 och började på ridskola igen. Red där i två år innan jag kände att jag ville ha mer. Skaffade medryttarhäst som jag red två ggr i veckan men kände även där att jag ville ha mer och sen var medrytteri inget för mig. Då beslutade jag mig att köpa en egen. En oinriden unghäst dessutom :D Att jag vågade det är att jag har flera VÄLDIGT erfarna hästmänniskor i min närhet som hjälpt och stöttat mig. Jag har inte ångrat mig en sekund att jag skaffade häst. Det enda jag har ångrat är att jag inte gjorde det tidigare ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 308
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: warg
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 517
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp