Bukefalos 28 år!

Nässköljare bra eller ej?

rtf

Trådstartare
Är förkyld och sprutar på med min nässköljningsspruta (innehållandes vatten och salt), eftersom "alla" säger att det är så bra. Men det blir inget bra.

Antingen gör jag fel, eller så är jag missbildad i mina bihålor, för jag sprutar upp vattnet som sedan fastnar i bihålorna och blir kvar där i ett par timmar. Sedan, efter de där timmarna, när jag vid något tillfälle lutar mig lite framåt, kommer syndafloden, med allt vatten som bihålorna behållit. Efter nässköljning snyter jag mig, och vi pratar inte något feminint diskret tork-tork, utan ett riktigt trumpetande. Flera gånger. Men det är som att bihåleingångarna är så svullna att vattnet kommer in med hjälp av lite tryck från sprutan, men inte ut.

Det är inte lite vatten som jag går och bär på i mina bihålor, tills det rinner ut. Det är som när vattnet går vid en förlossning -light. Men ingen annan verkar ha dessa problem. Jag kan inte påstå att jag tycker att nässköljare är speciellt bra, så något stämmer ju inte. Ni vana nässköljare, hur gör ni och vad är allas erfarenheter?
 
Det låter ju inget bra. Borde vara risk för bihåleinflammation om det stannar där en bra stund? Men är det meningen att vatnnet ska nå ända upp i bihålorna verkligen? Ska det inte liksom skölja näsgångarna? Fast vad vet jag, använder ingen sköljare men kan "skölja" näsborrarna på mitt eget sätt ibland
 
Har du provat att ställa dig framåtböjd efteråt och böja huvudet åt "alla möjliga olika håll"?! Jag brukar göra så (i duschen så att det inte gör något om det blir blött på golvet) och då rinner det sista ut!
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Dels möste man luta huvudet och så hålla ett lugnt tempo så man ser att det rinner igenom innan man trycker på mer. Och börja i näshålan som är mest igensvullen.
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt nässkölj, där man sprutar in saltvatten i ena näsborren och det rinner ut den andra. Stått lutad över ett handfat och när...
Svar
8
· Visningar
2 660
Senast: manda
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 566
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 684
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
1 985
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp