Bukefalos 28 år!

Nästa inköp...

tanten

Trådstartare
Jag köper inte nya möbler och mattor. Jag köper saker. Någon grej nästan varje lön.

På inköpslistan står en varmluftspistol (nästa månad) men just nu kommer jag att köpa en komposttunna - tvingande pga kommunens nya avfallsrutiner - och antagligen en GPS. Hittills har jag använt google maps och den funkar verkligen inte. Den är ibland ute på en åker när jag är på vägen eller säger att jag ska svänga långt efter att jag passerat avfarten.

Som gammal oerfaren tant är jag helt vilse i just den djungeln. Vad ska jag ha? Exet lånade ut en till dotter och den funkade inte "men de är så billiga att det bara är att köpa en ny"... Nä, jag vill ha en som jag vet funkar.

Vad ska jag köpa?
 
Fast det är just bekymret. Jag har en skapligt bra telefon som jag inte tänker byta. En Samsung S5 Mini.

Nu vill jag uppgradera mig till en separat GPS.
Är det dumt?

Har du på GPS funktionen på telefonen? Om inte så pejlar den bara in var du är med hjälp av basstationerna och då får du inte en lika noggrann positionering. Då kan det antagligen se ut som att du är på ett ställe där du uppenbarligen inte är, ute på en på en åker till exempel, medans du i verkligheten är på vägen.
 
Jag köper inte nya möbler och mattor. Jag köper saker. Någon grej nästan varje lön.

På inköpslistan står en varmluftspistol (nästa månad) men just nu kommer jag att köpa en komposttunna - tvingande pga kommunens nya avfallsrutiner - och antagligen en GPS. Hittills har jag använt google maps och den funkar verkligen inte. Den är ibland ute på en åker när jag är på vägen eller säger att jag ska svänga långt efter att jag passerat avfarten.

Som gammal oerfaren tant är jag helt vilse i just den djungeln. Vad ska jag ha? Exet lånade ut en till dotter och den funkade inte "men de är så billiga att det bara är att köpa en ny"... Nä, jag vill ha en som jag vet funkar.

Vad ska jag köpa?

Jag ska kolla med särbon vilken det är han har. Han köpte en ny i våras och är jättenöjd, den har fungerat mycket bra. Den kostade ca 1000 kr med fria kartuppdateringar.
 
Jag har en garmin och den hittar inte ens hem :mad:
Vad jag märkt är det dåligt uppdaterat i Sverige,här visar den fel eller gör konstiga vägval, i DK och DE så funkar den nästan felfritt.
Har också fria uppdateringar (inte för att den blir bättre för det,men billigare)

Köp limpistolen istället,både billigare o mer användning för :idea::)
 
Jag köper inte nya möbler och mattor. Jag köper saker. Någon grej nästan varje lön.

På inköpslistan står en varmluftspistol (nästa månad) men just nu kommer jag att köpa en komposttunna - tvingande pga kommunens nya avfallsrutiner - och antagligen en GPS. Hittills har jag använt google maps och den funkar verkligen inte. Den är ibland ute på en åker n jag är på vägen eller säger att jag ska svänga långt efter att jag passerat avfarten.

Som gammal oerfaren tant är jag helt vilse i just den djungeln. Vad ska jag ha? Exet lånade ut en till dotter och den funkade inte "men de är så billiga att det bara är att köpa en ny"... Nä, jag vill ha en som jag vet funkar.

Vad ska jag köpa?
Åh, du har likadan mobil som jag har. Så bra, då kan jag fråga dig om hur man gör med den....
 
Jag har en app som heter waze och som är guld värd när jag är ute i trafiken. Den ger förslag på alternativa vägar om det hänt en olycka eller är vägarbeten, varnar för köer, olyckor mm. Drar visserligen batteri men med fånen ansluten så är inte det heller något problem, bara att knappa in vart man vill åka så får du både en karta som stämmer bra och en ungefärlig tid när du borde vara framme. :)
 
Jag har bara laddat ner bättre kartor och så använder jag mobilen. Med google maps hamnade jag på en skogsväg endast avsedd för bandvagnar (kör Peugeot 107) och då fick jag nog. Dessutom är jag rädd för bandvagnar.
 
vi har en TomTom som är extern i den bilen som inte har inbyggd GPS
Funkar bra för det mesta men hittar ibland på dåligheter som vi skrattar åt
 
Det mest skrämmande var att det stod på skylten att endast bandvagnar med tillstånd fick köra där. Fatta hur farliga bandvagnar utan tillstånd troligen är!
Men då verkar väl just den vägen ganska trygg. Inga bandvagnar utan tillstånd där, inte!

För övrigt får jag alltid en klump i magen av militärfordon.
 
Men då verkar väl just den vägen ganska trygg. Inga bandvagnar utan tillstånd där, inte!

För övrigt får jag alltid en klump i magen av militärfordon.
Jag mår lite dåligt av allt militärt och överhuvudtaget av allt som har med vapen att göra, inklusive beväpnade poliser och jägare. Det är en stolt tradition i min familj att männen inte har gjort värnplikt (eller motsvarande). (Inte kvinnorna heller.)
 
Ingen kritik emot någon men jag är stolt över vårt försvar och deras insatser i FN-tjänst men även inom landet i fredstid. Min man är hemvärnare, dottern till en nära vän har varit flera turer i Afghanistan, min pappa och morfar gjorde värnplikt under andra världskriget (morfar blev beordrad till norska gränsen precis innan krigsslutet) och jag är enormt ledsen att jag inte gjorde värnplikt medan tid fanns. Jag är enormt stolt över alla dessa personer.

Vapen är något man ska ha respekt för och det vore trevligt om vi levde i en värld där krig inte fanns. Nu är det tyvärr inte så och om någon tvekar på om vårt försvar gjort en skillnad tycker jag man ska läsa om Ulf Henricsson som fick namnet scheriffen i Vares av den internationella pressen under Balkankrigen.

Jag är verkligen inte för glorifierande av krig men ibland krävs den gröna linjen som säger hit men inte längre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 427
Senast: Calmiche
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 964
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp