Bukefalos 28 år!

Nästa inköp...

Ingen kritik emot någon men jag är stolt över vårt försvar och deras insatser i FN-tjänst men även inom landet i fredstid. Min man är hemvärnare, dottern till en nära vän har varit flera turer i Afghanistan, min pappa och morfar gjorde värnplikt under andra världskriget (morfar blev beordrad till norska gränsen precis innan krigsslutet) och jag är enormt ledsen att jag inte gjorde värnplikt medan tid fanns. Jag är enormt stolt över alla dessa personer.

Vapen är något man ska ha respekt för och det vore trevligt om vi levde i en värld där krig inte fanns. Nu är det tyvärr inte så och om någon tvekar på om vårt försvar gjort en skillnad tycker jag man ska läsa om Ulf Henricsson som fick namnet scheriffen i Vares av den internationella pressen under Balkankrigen.

Jag är verkligen inte för glorifierande av krig men ibland krävs den gröna linjen som säger hit men inte längre.

Så rart att du ändå lite talar mig till rätta. :) Det är det alltid någon som gör när jag nämner den där familjetraditionen att inte bära vapen.
 
Vad ska jag köpa?
Jag tycker att min navigator i telefonen är tillräckligt bra för att vara nöjd med den. Men nu är jag ändå sugen på en GPS, Garmin nuvicam har säkerhetsfunktioner som börjar likna en ny t ex Volvo.
  • Inbyggd färdkamera som kontinuerligt spelar in körningen och automatiskt sparar filer vid en krock
  • Frontalkrocksvarning3 varnar om du kör för nära bilen framför dig
  • Varning vid filbyte3 varnar om du viker av från vägen eller kör mot mötande trafik
När det gäller kompost så har jag en effektiv en greenline master, jag bara fyller på uppifrån och den håller sig halvfull hur jag än gör. Just nu har jag obalans i den tror jag för det är massor av vita ägg i den. Hoppas de fryser bort till vintern!
 
Det är nog inte GPS:en i telefonen som är problemet, utan programvaran. Jag använder sällan google maps pga strul med positionering, men Eniro funkar oftast bättre. Kör Galaxy S4+.

Så köp du din varmluftspistol!
 
Jag har en garmin och den hittar inte ens hem :mad:
Vad jag märkt är det dåligt uppdaterat i Sverige,här visar den fel eller gör konstiga vägval, i DK och DE så funkar den nästan felfritt.
Har också fria uppdateringar (inte för att den blir bättre för det,men billigare)
Har alltid använt från tomtom och vad riktigt nöjd :) kostar lite mer kanske men de håller.

När jag läser tester så ligger Tomton långt före Garmin. Fast det var en Tomtom som dotter och jag slogs med utan att lyckas få den att funka. Därav en rejäl skepsis mot just den... Så jag sneglade på Garmin. Men den får inte så bra i test? Och @dobbis, du ger mig ännu mer bryderi. Hitta hem är väl ett grundkrav ;)

Jag åker ju mest i Sverige men vill ev. kunna fara runt i Norden också utan att behöva köpa till nåt... Den Tomtom dotter fick låna hade inte Norgekarta. :meh:

@athena_arabians - har du fått någon respons från särbon?
 
@tanten: Japp, han har en Garmin Nuvi 2547.

Det man inte ska ha enligt honom är en som är röststyrd för den kan reagera om man tex pratar i telefon eller med någon i bilen. Han kompis höll på att slå sönder sin med röststyrning :D
 
@tanten: Japp, han har en Garmin Nuvi 2547.

Det man inte ska ha enligt honom är en som är röststyrd för den kan reagera om man tex pratar i telefon eller med någon i bilen. Han kompis höll på att slå sönder sin med röststyrning :D

Det går ju att stänga av röststyrningen. :D

Jag har en Garmin Nüvi 2597 LMT som jag haft sen i våras, är väldigt nöjd med den. Tagit den på små turer (jag körde alltid fel när jag skulle köra till nya ridklubben och telefonjäveln som gps visade mig också fel :P), långa turer (250 mil i Sverige) och över till Danmark so far, allt har funkat och det har legat inne bra info så att jag kunnat planera om mina rutter för speciella händelser.

Jag gick runt i affärerna och kände på olika gpser och sen gick jag hem och gjorde lite research innan jag köpte den här, så fick jag en som jag var nöjd med hur den kändes att hantera (och inte verkade så plastig som många andra) och som hittills funkat utmärkt, på små som stora vägar.

Har kopplat ihop min med mobilen vilket gör att den tar upp samtal via gpsen, men det går ju att stänga av (precis som röststyrningen som till en början också fick mig lite ur spel när den undrade "vad vill du göra?" för att jag pratade med medpassagerarna :D)
 
Efter att ha svurit ve och förbannelse över Google och lönen dessutom trillat in igår så traskade jag beslutsamt in på ortens ElGiganten. Träffade en ung nonchalant kvinna som visst noll och intet men inte låtsades om det. När jag frågade vad det var för skillnad mellan två olika Garmin sa hon att det itne var någon skillnad alls. Och när jag frågade om funktioner fick hon gå till sin dator och fick inte fram något matnyttigt över huvud taget.
Den affären var som vanligt med andra ord.:banghead:

Får söka vidare tills jag hittar nån som kan nåt. Det finns ju en uppsjö Garmin-modeller som heter ungefär lika och kostar lika.

Deras hemsida är informativ däremot. Kanske slutar att jag får köpa direkt av dem
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 964
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp