Nafsande häst, metoder?

A

Ayarab

Har en unghingst på 2 år, som har en förmåga att ta allt i munnen. Han vill gärna bita tag i jackan (biter inte i huden), så fort man kommer fram till han. Började med att säga till, (kraftigt nej) och nu vet han att det är fel för varje gång han gör det så släpper han direkt. För att sen ta ett nytt bett, bara några sekunder senare. Så håller han på hela tiden, precis som om han vill jävlas. (Riktig bushäst, med glimten i ögat hela tiden aldrig dum annars.) Läste ett knep här på buke om att knipa i mulen, och det fungerar inte heller.. Har provat att ignorera han, för jag tänkte att han vill säkert bara ha uppmärksamhet och det fungerade rätt så bra några gånger.

Han är jättemysig, och lägger alltid sitt huvud i armarna när man kommer för att bli myst med. Men sen börjar han pula lite med mulen i jackan, och sen blir han helt stilla.(tagit tag i jackan, och hans ögon säger "haha, nu sitter du fast, men rör jag mig inte så vet hon inte). Likadant med grimskaftet, när han är bunden, in i munnen, ut ur munnen, in i munnen och ut ur munnen.. Han uppför sig väl alltid annars, och är aktiverad..

Några knep????????:)
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Vet inget om hästars tänder men tänkte att ibland kan det klia i tänder, speciellt när man är ung. För både barn och unghundar älskar ju och bita i saker eftersom det kliar i deras tänder, det är kanske något det kan bero på eller?
Jag har själv en häst som ska hålla på och nafsa en i luften, men på ett skysst sätt som din häst. Han har gjort så hela sitt liv så egentligen orkar jag inte bry mig om det för har försökt det mesta och han slutar inte! Det gör inte så mycket, men det är ganska irriterande om man får in hästens tände ri huvudet som det har hänt med mig :P
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Har samma problem med alla våra unghästar!? Valack 3 år, sto 2 år och åringshingst. Alla nafsar väldigt mycket men värst är åringen som verkligen bits! Jag har också hört att "det kliar i tänderna". Det är nog mycket möjligt?
Har tyvärr inte så många knep, mest ett bestämt NEJ, nyper tillbaka i mulen eller lämpligt ställe, (så som de gör med varandra typ) Jag har även fått den uppfattningen att det försvinner med åren. Mest bus som unghäst tror jag.
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Jag har ett kanonknep. Eller knep och knep. Var iväg på kurs för någon vecka sedan.

Hästar som är buffliga, nafsas o.s.v ska man INTE klappa på huvudet, belöna aldrig genom att smeka eller ta där utan gå till kroppen. Oftast blir hästar buffliga och nafsiga när man rör mycket vid huvudet.

Tränaren visade då på min häst att varje gång han vände huvudet till tränaren så fick hästen en arm mot sig och liksom knickade bort honom. Titta inte på hästen i ögonen (men håll ändå koll i ögonvrån) så fort hästen vänder huvudet eller kommer för nära dig med det så upp med armen/armbågen och (knyck, knuffa) bort huvudet, bestämt men rättvist. Det ska såklart inte bli en smäll. Detta funkar kanonbra.

Kanske låter tråkigt att man inte får röra vid huvudet men vill man inte ha en bufflig eller nafsig häst så ..Visst kunde du få klappa han där någon gång men det skulle vara sällan, sedan är den här "övningen" för sådana hästar.

(Jag vänder mig till westernfolket jag):D
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Det kanske bara är en del av hans personlighet? Och så länge han inte bits så tkr jag bara det är elakt att säga ifrån, om det bara är en del utav honom. :p
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Tack för alla tips....=) =) Ja, klart det är en del av honom, men jag vill inte ha en häst på ett antal 100 kg som står och tuggar på mig. Ska sluta att klappa han i huvudet, och inte ge han tillfälle att nafsa.. Ska testa...
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Jag tror att det är viktigt att sätta bestämda gränser och alltid konsekvent följa upp, redan från start. Att aldrig acceptera att de tuggar på dina kläder eller dig. Att alltid avbryta dem Direkt i handlingen och ge det en konsekvens. Kan vara att hästen får en tillsägelse, som en markering, eller att man direkt ber hästen avlägsna sig från din komfortzon.
Alla hästar är dock olika, vissa är helt galna i att tugga på saker rent generellt medan andra gärna testar nya saker med sina tänder i utforskande syfte.
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Jag har också en 06:a som ska ha det mesta i munnen hela tiden.
Det har blivit bättre nu när alla tänderna trillat ut som skulle ut den här vändan, men han är ändå pillig.

Tycker att jag märker att om jag pillar och gullar i ansiktet på honom, så vill han gärna pilla och gulla på mig(typ tugga lite). Jag har börjat gör lite som Tibra säger, försöka mysa lite mer med hans kropp, där han liksom inte kan nå att tugga på mig. När vi har myst så en stund så blir han helt avslappnad och lugn, och då kan jag sitta framför honom på marken och mysa med hans goa ansikte också. Men han måste då ha växlat från "å-vad-glad-jag-är-att-se-dig-hur-smakar-du-idag" till det betydligt lugnare "å-vad-lugnt-och-skönt-vi-kan-ha-det-tillsammans".
Vid de tillfällen jag "måste" hålla på med hans ansikte och han vill smaka på mig så skjuter jag bara mjukt men bestämt undan honom, ser till att passa så han inte hinner få tag, utan jag parerar.

Skäll och smäll inte bara, så ska du se att din lilla unghäst slutar tugga på allt och alla. Har han tappat tänderna ännu?
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Jag sitter själv i samma båt. Har en jättetrevlig 2åring som biter på allt och alla. ;)

Att låta bli att klappa honom på huvudet låter som ett riktigt bra knep, men hur gör jag tills han fattar vinken?
Nästa gång jag är ute och promenerar och han plötsligt står där med halva armen i munnen, HUR ska jag agera?

Fick under ridskoletiden lära mig att man viftar till dom i ansiktet med grimskaftet, men en huvudskygg häst är inte direkt något jag vill ha. :grin:
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Har en 8 åring här hemma som gör allt för uppmärksamhet. Han vill gärna nypa tag i allt, inte elakt eller för att bitas utan för att leka. Jag ger honom inga tillfällen att få tag i mig och när han märker att det inte funkar så ger han sig. Då får han beröm. Vi kör bara positiv inlärning, säger inte till honom och är absolut inte fysisk.

Härromdagen glömde jag dock av mig lite och gav honom handen, den tog han rätt fort men jag får skylla mig själv. Han blir bättre för varje dag o nu försöker han knappt. Han va även understimulerad när han kom vilket gjorde att han höll på med detta, nu tränas han igen och tendenserna till att nafsa avtar.
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

När jag går in i hagen där min 06:a står så är han den som är först fram, han vill gulla. Då ser jag till att hålla mina händer på hans huvud så jag kan fösa undan honom, jag försöker ibland pilla obehagligt mycket på honom, typ stoppa in fingrarna i mungipan och grejsa runt. När jag styrt undan hans huvud lite brukar han ge sig, annars får man skynda bak till rumpan och hålla sig där. Det verkar som att behovet att förfölja och tugga är starkast när man är mitt framför honom, så man får limma sig fast på sidan.

OM han får tag på något är det MITT fel som inte bevakat honom tillräckligt, då får man lugnt och bestämt stoppa in fingrar eller annat i hans mun så det blir obehagligt att ha kvar det i munnen.

När man leder så lär jag honom att hålla ett avstånd, antingen får han gå en bit bakom eller så "tömkör" jag honom så jag går brediv hans mage. Har lärt honom att en liten skakning på grimskaftet betyder "stanna upp" eller "backa", så kommer han för nära bakifrån påminner jag honom bara med en liten skakning på grimskaftet.

Inte slå och vifta,då blir det en lek.

I en annan tråd nämndes det att man kunde ha på anti-bit på tex jackor och grimskaft, kan vara en bra grej kanske.
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

I hagen upplever jag inte att problemet är ett problem, för där är han lugnare och jag har händer och armar fria så att jag kan hålla upp en arm/flytta honom eller liknande.
När vi är ute är mina armar och händer upptagna med att hålla i honom. Han tillbringar nämligen stor del av tiden med att prova gränserna, stegra, rusa, sparka.
Det är inte alltid så illa som det varit dom senaste gångerna, så jag antar att det är en "fas" han går igenom eller vad man ska kalla det.

Men några stora problem anser jag mig inte ha egentligen. Det känns som ett väldigt typiskt unghästbeteende som går över med lite konsekvens och tålamod.
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Testade att inte mysa med hans huvud, utan bara på kroppen. Tillslut fattade han också att man inte behöver tugga på grimskaftet. Han glömde dock bort sig när jag tränade han. Skulle gå runt han, och "där kommer mattes goda skitiga jacka, hur smakade den nu??" men direkt så kom han på sig, och skämdes lite. Ja han mognar han med...=9 Nej, han har "nog" inte börjat tappa tänderna ännu (f 07). har ingen aning när de börjar tappa...?
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Vid 2,5 brukar dom första tänderna ryka.
Men det kan ju klia i tänderna nu för det, om dom nya växer under mjölktänderna.

(Jag antar att det egentligen inte var riktat till mig, men jag tog mig friheten att svara ändå.)
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Vilket bra tips! Det ska jag ta och testa!

Har en 10-årig valack på prov ett tag och han håller på och ska tugga på allt och alla hela tiden.

Kommer bli svårast för min del tror jag :o Jag har ett sto sen 9 år tillbaka som älskar att man klappa i ansiktet. Och som låter en göra i princip vad som helst med henne.
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Är tänderna kollade?

En häst som nafsas, men som är frisk i munnen, bör tillrättavisas genom att flytta från mig. Bits min häst gör jag mig stor (ut med armarna, gå emot) för att hon ska förstå att jag har mitt space, hon har sitt. Tror att många hästar har svårt att förstå det här med att den inte får komma för nära, men det är någonting jag tycker är jätteviktigt. Jag ska kunna gå in till min häst, mysa, och sen när jag säger att det räcker så räcker det. Inget buffande, bitande tolereras. Skulle inte ta tag i mulen, nypa, eller slå mot ansiktet, aldrig. Hellre ge en liten spark på benet eller liknande, men helst bara köra bort hästen. En häst som bits ska hålla sig borta tills hon förstår att man inte bits.

Jag hör till dem som inte vill ha hästen i famnen. Jag kan mysa med henne, klia henne, osv, utan att för den delen inte ha något eget utrymme. Hon förstår att hon inte ska vara "på" mig, precis som jag inte tvingar mig på henne. Vi har eget utrymme, och så ska det vara, tycker jag.
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Jag har har aldrig slagit till han, men provat att nypa lite i mulen.. Jag tycker att det ska räcka med att höja rösten, eller använda kroppsspråket.. Räcker inte det, då har dem inre respekt för en.

Kollade tänderna i somras, och då var det inga problem.. Men det har blivit bättre på dessa få dagar, inga jätte kliv, men Rom byggdes inte på en dag..
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Ja det är ett kanon bra knep att inte ta dom på huvudet. Nu har jag fått tag i en såkallad medryttare, även sagt till henne att inte fippla med hans huvud.

Tro eller ej det var länge sedan han nafsade på mig. Dock nafsar han gärna på träbitar eller annat.
 
Sv: Nafsande häst, metoder?

Jag har har aldrig slagit till han, men provat att nypa lite i mulen.. Jag tycker att det ska räcka med att höja rösten, eller använda kroppsspråket.. Räcker inte det, då har dem inre respekt för en.

Kollade tänderna i somras, och då var det inga problem.. Men det har blivit bättre på dessa få dagar, inga jätte kliv, men Rom byggdes inte på en dag..

Jag skulle inte hålla på i ansiktet öht.

Jag förstår att många hästar blir "nafsiga" - många hästar har ingen som helst respekt för sin ägare/skötare/ryttare och dessa vill ofta gärna mysa och gulla med hästarna. Jag är inte så tätt intill och nära en häst som inte har respekt för mig. Jag är inte emot gullande, men jag tycker att det ska komma när hästen vet att jag har ett eget utrymme som hon inte får klampa in och göra vad hon vill på. Och det är självklart likadant åt andra hållet - jag tvingar mig aldrig på någon häst, hon får komma fram om hon vill, annars låter jag henne vara. Det gäller hundar, katter, hästar precis som det gäller människor.

Vad kul att det går bättre!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 293
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 466
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 981
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp