Någon mer med asperger/autism?

Jag kan ju inte uttala mig specifikt om just din kurs men generellt blir jag störd av att folk inte är med hela tiden. Jag vill inte att folk går, hellre att dom lägger sig ner på golvet och vilar än att dom går.
Från vems perspektiv då, kursledarens? Då förstår jag att du skulle bli störd om deltagaren inte berättat för dig varför hen inte skulle närvara tiden ut varje gång.

Men om jag deltar i en kurs skulle jag sannolikt inte bry mig om en annan deltagare gick tidigare.
 
Pratar du om hur folk är mest som du träffar eller är det någon speciell? Alla människor finns på skalorna av det som diskuteras. Jag tycker inte att det är särskilt typiskt en NT att köra över, stövla in och avbryta och sedan tycka att det är människor med NPF som ska lära sig. Det låter mer som enskilda som har svårt att ratta in det själva eller är oförskämda.

Jag kämpar också med turtagning men då mer i grupp. Tycker det är jättesvårt. Blir oftast jättestressad och får kämpa rejält med dåligt humör. Jag tycker nog dock att jag inte har rätten att lägga över mina svårigheter på andra eller att påföra min irritation på dem. Jag är irriterad och stressad, pga mina svårigheter, inte för att de gör fel.
Folk överlag, inte någon speciell. Jag fattar att alla inte har samma sorts problem med det som jag har, och att NT inte är sjukt elaka människor som bara jävlas med en. Grejen är att jag är fruktansvärt enkel att köra över, jag är inte den som klarar av att hävda mig, och då blir jag överkörd, överröstad, ignorerad av var och varannan människa jag stöter på. Det är inte ovanligt att annars hyggliga människor avbryter mig mitt i en mening för att byta ämne liksom. Det händer jämt. Problemet jag försökte få fram är att förväntningen i den situationen är att jag ska ändra mig och anpassa mig, för det är jag som är fel, alldeles oavsett om jag kan det eller inte, utan att NT ska behöva göra ett skit, inget ge och ta, ingen ömsesidighet, ingen hänsyn alls. Vi med AST ska bara pressas ner i en neurotypisk form liksom, medan NT inte ens behöver försöka, för det är de som är normen man ska anpassas till.

Jag tycker att det är synd att turtagningen blev fokus för det är en större fråga jag försökte få fram, som är så mycket mer än turtagning. Det är ögonkontakt, fysisk kontakt, volymkontroll, stimmingbeteende, kallprat, att prata i telefon, att gå snabbt nog, mimik, kroppsspråk, alltså jag kan fortsätta i hundra år.
Ta fysisk kontakt som exempel. Det finns många med AST som känner obehag eller får fysiskt ont av fysisk kontakt. Ändå förväntas hen bita ihop och kramas ändå, istället för att omgivningen helt enkelt skulle kunna, ptja, låta bli att krama henom. Jag har tom stött på handläggare på FK som envisas med att kramas av nån jävla anledning O_o Nu har jag inga problem med det personligen (annat än att jag inte vill kramas med kreti och pleti) men det kan ju inte handläggarna där veta liksom, de vet så sett bara vilka diagnoser jag har och således att jag mycket väl skulle kunna vara en av de som får ont.

Eller ta ögonkontakt, som för många med AST är fruktansvärt obehagligt. Varför kan inte NT-samhället bara ha överseende med att vi tittar någon annanstans? Vi förväntas lära oss hålla ögonkontakt, något som för många är förenat med enormt obehag, som ofta inte går att lära sig eller som innebär att vi inte kan fokusera på samtalet för att allt fokus går till ögonkontakten. Själv har jag tur och klarar av tillräckligt för att få ögonkontakt att fungera för det mesta, det blir flackigt men okej så jag har inga sociala problem så sett, jag brukar passera hyfsat godkänt på den fronten - men ska jag lyssna ordentligt eller försöka formulera nånting så går det inte att göra det och hålla ögonkontakt samtidigt, det är helt jäkla omöjligt iom att jag inte kan fokusera på flera saker samtidigt och ögonkontakten är nånting jag får greja med manuellt hela tiden. Det är lite som att köra bil - jag kan växla, och jag kan hålla koll på trafiken, men jag kan inte göra bägge samtidigt så då får jag köra automat. Jag kan ha ögonkontakt, jag kan fundera på en svår fråga eller formulering, men jag kan inte göra bägge samtidigt utan då får vila blicken någon annanstans medan jag får ihop det.
För mig funkar det alltså helt okej, men det har det inte alltid gjort. Jag har varit den som mest tittar ner i golvet - jag var med, jag pratade, men klarade inte ögonkontakt. Bemötandet är HELT annorlunda nu mot då, då var bemötandet jag fick mycket sämre, och det suger att det finns folk som lever med sånt bemötande livet ut för att de helt enkelt når sin gräns tidigare än jag och för att omgivningen helt enkelt kräver att autisten ändå ska anpassa sig istället för att bara acceptera att hen inte tittar på de.

Eller bara en sån sak som att gå. För många av oss är signalerna från hjärna till ben lite sena, vilket medför att vi går lite annorlunda - fötterna sätta ner under kroppen istället för framför så våra steg vinner väldigt lite mark. Jag kan tycka att det vore rimligt att NT saktar ner lite så vi hinner med, men... Nej. Det är vi som får springa ikapp i tid och otid istället. Alternativt lägga all tankekraft på hur vi rör benen och således inte kan hänga med i ett samtal ändå.

Kort sagt, det är så jäkla mycket och förväntningen på att vi helt ska anpassa oss till NT-samhället så NT slipper ta någon som helst hänsyn eller ens mötas halvvägs... Det gör mig bara så förbannad och ledsen över att det är så, och över att vi inte ens tas på allvar när vi berättar hur det är utan får slängt i ansiktet att NT minsann kan vara för trött.

Det är klart det är jobbigt att ha en funktionsnedsättning, det tvivlar jag inte på. Och såklart är det otrevligt att köra över folk. Det artigare, om man inte orkar vara på helspänn och filtrera varje ord man säger, är väl att inte umgås, i så fall. Kan man inte det, låta bli att umgås alltså, så är det ju rätt vanligt att föräldrar till autistiska barn får utmattningsdepressioner etc också. För det kan kräva så otroligt mycket att ständigt anpassa sig.

Vad jag försöker säga är att det är en svår situation för bägge parter. Du verkar tro att det är busenkelt och inte kräver någon ansträngning att anpassa sig om man är neurotypisk. Så är det inte. Det kan vara utmattande på nivån att man blir sjuk av det för en neurotypisk också.
Jag tvivlar på att föräldrar till autistiska barn får en utmattningsdepression av att låta bli att avbryta folk eller ha lite överseende med bristande ögonkontakt. Jag pratar om ett problem på samhällsnivå där NT inte ens kan mötas halvvägs. Majoriteten av samhället är inte föräldrar till autistiska barn, och jag tvivlar på att utmattningsdepressionen i det fallet enbart kommer från en "ständig anpassning" - föräldern i det fallet får precis som vi autister tampas med en omgivning som vägrar ta någon hänsyn. Hen får ta blickarna och glåporden från omgivningen om hen har ett utåtagerande barn med utbrott på affären, hen får bråka med myndigheter hit och dit för att barnet ska få rätt hjälp, hen får försöka lösa att barnet är den enda i klassen som inte bjuds på kalas, hen får bråka med skolan när barnet mobbas, osv osv osv. Att i den här diskussionen dra det till att hen får en utmattningsdepression bara av att anpassa sig till sitt autistiska barn och alltså i förlängningen påstå att autister ger folk utmattningsdepressioner är jävligt fult gjort.

Inte bara normer. Så klart.

Men åtminstone bup-personal som jag har träffat på, kunde se hur vissa skolor skickade många fler barn till utredning än andra. Förvisso anekdotiskt, men deras svar handlade om att olika typer av pedagogiskt arbete olika tydligt "får fram" de här problemen hos barn. Alltså, miljön kan hjälpa eller stjälpa.

Och då är jag rätt övertygad om att NPM, slimmade organisationer med mera, är väldigt exkluderande om man inte råkar vara stöpt i exakt "rätt" form, eller ha turen att hitta sin plats.
Här beror det ju på skolans kunskapsnivå också. Framför allt flickor är väldigt underdiagnosticerade för att tex skolpersonal helt enkelt saknar kunskapen som krävs för att se att något inte riktigt stämmer. Mer kunskap ger fler diagnosticerade.
Själv fick jag diagnos först vid 20. Nu fanns inte samma kunskap då som finns nu så att de inte såg autisten i mig är inte konstigt alls, men skolpersonalen såg inte ens att det kunde vara nånting alls som felade. De såg bara en blyg plugghäst. That's it.
 
Och psykologen såg inte det som en signal om att arbeta för att du tex hittar förhållningssätt eller strategier som kan skydda dig från att gå i väggen? (Det borde hen väl ha gjort?!)
När jag träffade den psykologen pluggade jag och var sedan arbetslös. Fick då jobb på annan ort och fick avsluta samtalen. Och i nya landstinget finns ingen hjälp att få.
 
Citerar mig själv, mitt inlägg försvann lite i debatten men jag undrar verkligen och vill så gärna veta om andra med ast känner igen sig och hur ni hanterar det och känner inför det? Eller om det bara är jag som har dessa problem ?

Hur ser nt personer på det? Blir ni ledsna, är det ett problem, ses jag som osocial? När ska man förklara att Hej hej , jag kan bara vara med er 30-60 minuter med er fast kursen är 2,5 timmar? Jag vill ju gå och den stunden jag är lite på g uppskattar jag och vill vara med, att inte orka gör mig ledsen. Att krokna helt efter 30 minuter eller som igår när jag dom 30 minuterna teori inte fattade ett ord för att det var ett nytt sammanhang, detaljer, nya lokaler, nya människor, saker att ta in och att det fanns så mycket detaljer i rummet att fastna i med tankarna. Samma med familj och vänner, får be om ursäkt för att jag inte orkar mer
Som lärare möter jag ju studenter som säger sådant. Då för vi en dialog om hur vi ska lägga upp det så att det kan funka ändå.

Om det är ett sammanhang där gruppdynamiken är central, duger det ju inte riktigt om någon kommer och går hela tiden.

Generellt har jag därutöver inga problem med sådant. Jag tolkar inte andra som att det de gör handlar om mig.
 
Från vems perspektiv då, kursledarens? Då förstår jag att du skulle bli störd om deltagaren inte berättat för dig varför hen inte skulle närvara tiden ut varje gång.

Men om jag deltar i en kurs skulle jag sannolikt inte bry mig om en annan deltagare gick tidigare.
Ja exakt, ur kursledarens perspektiv! sorry jag var otydlig där. Som deltagare bryr jag mig inte alls!
 
Fast det är ju samhället det är fel på, inte npf-personer, tänker jag. Ju trängre normalitet samhället erbjuder, desto fler behöver diagnosticeras på olika vis. För mig känns det kontraproduktivt att då hävda diagnosernas rättmätiga plats och att förklara sina egenskaper i termer av diagnoser. Då bidrar man ju till att hålla normaliteten trång. Tänker jag.
Var det inte ungefär det här som diskuterades i den utbrutna tråden? Även om jag inte håller med om normalitetens betydelse och position i samhället är det en intressant diskussion, som dock inte hör hit eftersom den tidigare blivit utbruten.

kl

Mer på ursprungsämnet.

Mina tankar kring autism är nog ganska påverkade av att jag har särskilt en person i min omgivning som jag misstänker har autism, det kan kanske kallas för fördomar eftersom det saknas diagnos. Ljudkänslighet, ekotal, stimning, ett annorlunda sätt att förstå ord, samt utbrott/depression/psykos/tankar på döden när det saknas tydliga ramar för tillvaron är några exempel på sådant som fått mig att misstänka autism.
Här vill jag också påpeka att det inte är lätt alla gånger att förstå sådan problematik utan någon hjälp av diagnos, varken för den drabbade eller den närmsta omgivningen, det är inte enkelt att dra egna, korrekta, slutsatser när man saknar utbildning och förutsättningar, den oförmågan att förstå vad som händer och vad som är problemet kan leda till lidande. Kanske onödigt lidande i vissa fall, när det till exempel är barn som måste räkna ut allt det som professionella ev hade kunnat förklara och förebygga med en diagnos som verktyg.

Så jag började läsa tråden med tanken att jag kanske skulle upptäcka sådant jag inte reflekterat över, eller sådant som talar emot vad jag tidigare trott, men jag har nog istället faktiskt känt igen mig själv i oväntat mycket. Efter närmare titt på ämnet har jag också förstått att det kan finnas en ärftlig aspekt av autism och npf i allmänhet samt att det är vanligare bland för tidigt födda och att flickor/kvinnor i högre grad är underdiagnosticerade, vilket alltsammans ökar sannolikheten för att det skulle kunna vara mer än igenkänning för min del. Själv har jag antagit att jag är allmänt udda och att jag har depressioner, social ångest, social inkompetens osv, och även om det inte är aktuellt med utredning eftersom jag misstänker att jag dels inte uppfyller alla kraven för diagnos och att det ändå inte skulle ha någon större praktisk betydelse för mig (livet hade kanske varit annorlunda om jag fått en npf-diagnos för 10+ år sedan, kanske hade det varit mer fungerande, idag är det antagligen för sent för att spela någon roll) har det fått mig att fundera över saker i ett nytt perspektiv.
Det har varit väldigt värdefullt och jag hoppas att tråden kan fortsätta handla om npf, på det personliga planet.
 
Nej det är ingen sammanhållen grupp utan den är ganska fri, man kommer dom gångerna man kan och det är sjukvårdsregionen som står för kurserna så alla som är med har någon form av psykisk problematik eller nedsättning. Klart man inte kan vara borta gång på gång för då tar man ju upp platsen för någon annan men mitt mål är att utöka tiden jag är kvar så att istället för att vara med 1 timme kämpa mig upp en bit, kanske inte kommer klara 2,5 timmar men längre än nu i alla fall. Om man behöver gå är det bara att säga till sa ledaren men det är så svårt att veta om hon ändå tycker så eller säger för att vara snäll. Jag ska nog berätta för henne om min problematik, jag vill ju inte att allt och alla ska döma mig utifrån en mall jag kanske inte passar in i men jag kan skriva lite grann så jag känner att jag ändå håller på min integritet
 
Jag ville söka aktivitetsersättning på deltid, men tydligen har jag för avancerat jobb för att ens få ansöka :meh: jag har ju en universitetsutbildning. sen är kunskaperna om diagnoser inom vården helt värdelösa. Jag behöver inte en god man, lönebidrag eller liknande. Jag hade behövt hjälp med att se till att min energi inte är helt slut när jag går hem från jobbet.
Bara nyfiken, på vilket sätt hade aktivitetsersättning hjälpt till att lära dig använda energin på rätt sätt?
 
Som en del redan varit inne på tycker jag att vi kan låta den här tråden få vara en tråd där npf-personer diskuterar och delar med sig av sina erfarenheter, utan att bli ifrågasatta eller jämförda med andra. Så släpp gärna alla sidospår som berör det senare är ni snälla.

/Mod
 
Det hade hjälpt på så sätt att jag fortfarande har kvar energi när arbetsdagen är slut
Menar du att gå ner i tid och ha ersättning för den tiden som du normalt sett skulle ha jobbat?
Typ att du klarar av 50% och ersättning 50% för att klara av det ekonomiska?

Jag frågar inte för att snoka eller nedvärderande utan för att förstå bättre. Sorry för trådkapning.
 
Jag vill bara tacka för att vi får ta del av era tankar, känslor, liv etc. Jag lär mig mycket av den här tråden. Hoppas ni kan få behålla den med fokus på er och inte oss utan diagnos inom autismspektrat.
 
Som en del redan varit inne på tycker jag att vi kan låta den här tråden få vara en tråd där npf-personer diskuterar och delar med sig av sina erfarenheter, utan att bli ifrågasatta eller jämförda med andra. Så släpp gärna alla sidospår som berör det senare är ni snälla.

/Mod
Tack:bow:
 
Jag vill bara tacka för att vi får ta del av era tankar, känslor, liv etc. Jag lär mig mycket av den här tråden. Hoppas ni kan få behålla den med fokus på er och inte oss utan diagnos inom autismspektrat.

Tack för omtanken, det var så skönt att vi först kunde prata med varandra och lära oss av varandra och sprida kunskap till andra utan att bli ifrågasatt
 
Nu när vi kan återgå till trådens riktiga ämnen kan jag fråga er som har ast hur ni hanterar att inte klara av allt som nt personer gör (inte alla så klart men ni fattar vad jag menar hoppas jag). Jag kämpar och kämpar men har hela livet haft problem med det. Jag skickade det här mailet till ledaren av kursen och fick bra respons men känner mig ändå ledsen över hur det är. Så här skrev jag,

"Jag vill bara förklarar mig lite. Jag är ledsen för att jag gick tidigare i tisdags, jag kommer försöka vara med hela tillfällena men ibland klarar jag inte det. Jag har asperger och kan bli väldigt trött av mycket intryck och av det sociala och bara det att ta mig iväg till något som att gå till lokalen blir stort för mig, det blir hela den dagens energiåtgång och jag klarar inget mer innan eller efter. Jag kan verka väldigt social men det pågår mycket i mitt huvud hela tiden och som du kanske märkte har jag mycket frågor för att jag har svårt att hänga med i allt som sägs och samtidigt ta in alla intryck. Så jag tyckte det var jätte roligt i tisdags och lärde mig mycket och ser fram emot fortsättningen. Ska verkligen göra mitt bästa för att orka men det är inte bara i det sammanhanget jag har det svårt utan i allt.

Så ville bara förklara så du inte tar illa upp och så du vet att jag uppskattade det mycket och att det här med gyllene snittet och hur man komponerar bilder utifrån det var helt nytt för mig."


Jag är så ledsen för att jag inte klarar något men skulle jag inte gå på dom här kurserna som sjukvården anordnar skulle jag bara sitta hemma men tillfällena är på 2,5 timmar och jag klarar inte det, det finns inte ork till det och jag skäms och känner mig dålig. Idag ska jag på en ast grupp som jag uppskattar mycket, där har vi exakt 45 minuters samtal, sen exakt 15 minuters rast och sen exakt 45 minuters samtal för att vi ska känna oss trygga och man är med så mycket man orkar och det är ok att gå hem om man inte klarar det. Men jag har klarat det för den tydliga strukturen har hjälpt mig. Men jag ska verkligen försöka klara av fotokursen för den var väldigt rolig.

Är det bara jag som knappt klarar av något? Jag förstår verkligen inte hur jag någonsin ska klara att jobba eller plugga när hela livet är en kamp :cry:
 
Jag känner mig utbränd pga aspergern och anorexin, en hemsk kombo. Det är både alldeles för mycket intryck och svårigheter att hantera samhället, livet, kraven från omgivningen, kraven från vården, att försöka delta i någon sorts sammanhang som fotokursen men ändå misslyckas och samtidigt en ångest så hemsk från både anorexin och aspergern och min GAD diagnos (Generaliserat ångest syndrom ) och det bipolära. Hur ska man hantera allt? Känner mig som ett total misslyckande, hur tusan kan en människa samla på sig så himla mycket problem?

Jag vet att jag är mer än så, jag är en individ, jag är jag, jag är inte mina diagnoser och jag har en personlighet utöver det, jag vet det. Men den personen är jag inte nöjd med, jag ser bara fel på mig själv.

Hatar till och med mitt namn, nu höftar jag grovt och det går egentligen inte att jämföra men det känns typ som dom som är födda i fel kön, jag har aldrig känt mig som den personen som jag är. Jag vill byta namn men är rädd att såra mina föräldrar då, som att dom liksom misslyckats. Jag känner mig inte nöjd i några kläder, inget känns som mig, jag hatar mitt utseende och det känns inte heller som mig, min kropp är hemsk. Min röst, jag hatar den också och vill inte låta så. Min personlighet är hemsk, jag är alltid fel och gör allt fel. Vem är jag? Jag är liksom ingen.:cry:

Har funderat på namn, men inget har känts rätt. Sen vaknade jag en dag och bara kände att jag kanske skulle vilja heta Astrid men vet inte var det kommer ifrån, kanske är ett tantnamn men det känns mer rätt än det jag heter nu. Fortsätter fundera på namn för jag vet inte än vad jag egentligen vill men är det elakt mot mina föräldrar att byta namn? Jag skulle behålla mitt förnamn som mellannamn eller ha det nya namnet som mellannamn men ändra tilltalsnamn.

Är det någon mer som känner er helt, helt fel? Att ni inte är ni?
 
Jag känner mig utbränd pga aspergern och anorexin, en hemsk kombo. Det är både alldeles för mycket intryck och svårigheter att hantera samhället, livet, kraven från omgivningen, kraven från vården, att försöka delta i någon sorts sammanhang som fotokursen men ändå misslyckas och samtidigt en ångest så hemsk från både anorexin och aspergern och min GAD diagnos (Generaliserat ångest syndrom ) och det bipolära. Hur ska man hantera allt? Känner mig som ett total misslyckande, hur tusan kan en människa samla på sig så himla mycket problem?

Jag vet att jag är mer än så, jag är en individ, jag är jag, jag är inte mina diagnoser och jag har en personlighet utöver det, jag vet det. Men den personen är jag inte nöjd med, jag ser bara fel på mig själv.

Hatar till och med mitt namn, nu höftar jag grovt och det går egentligen inte att jämföra men det känns typ som dom som är födda i fel kön, jag har aldrig känt mig som den personen som jag är. Jag vill byta namn men är rädd att såra mina föräldrar då, som att dom liksom misslyckats. Jag känner mig inte nöjd i några kläder, inget känns som mig, jag hatar mitt utseende och det känns inte heller som mig, min kropp är hemsk. Min röst, jag hatar den också och vill inte låta så. Min personlighet är hemsk, jag är alltid fel och gör allt fel. Vem är jag? Jag är liksom ingen.:cry:

Har funderat på namn, men inget har känts rätt. Sen vaknade jag en dag och bara kände att jag kanske skulle vilja heta Astrid men vet inte var det kommer ifrån, kanske är ett tantnamn men det känns mer rätt än det jag heter nu. Fortsätter fundera på namn för jag vet inte än vad jag egentligen vill men är det elakt mot mina föräldrar att byta namn? Jag skulle behålla mitt förnamn som mellannamn eller ha det nya namnet som mellannamn men ändra tilltalsnamn.

Är det någon mer som känner er helt, helt fel? Att ni inte är ni?
Jag känner igen det delvis. Inte lika mycket som du skulle jag tro, men absolut. Bara en sån sak som att ha ett stort socialt behov men utåt sett vara introvert tex... Eller att ha myror i brallan och vilja utforska allt på hela jorden typ, men inte kan ta mig för, och drar mig för att göra även det jag vill göra och längtar efter. Det blir så fel, motstridigt liksom, som att jag har två personer i en på ett vis.
Här är en till som hatar sin röst för övrigt. Jag har lärt mig att tolerera den men blir alltid lite äcklad när jag hör den inspelad. Den är så... Onormal, liksom. Känns som att jag låter handikappad på ett vis. Iofs kanske det är det jag gör, iom att många aspergare har lite annorlunda röst.

Jag tycker absolut att du ska byta namn om det är det du vill! Namn är ju en stor del av ens identitet, och det är inte en grej du borde tumma på för att dina föräldrar kan ta illa upp. Här tycker jag definitivt att du ska prioritera dig och ditt mående.
Astrid är för övrigt skitfint!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 537
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 086
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp