Bukefalos 28 år!

Någon som är bra på genetik?

feel

Trådstartare
Om ena föräldern har en sjukdom, den andra föräldern är frisk. Hur stor risk är det att barnet blir sjukt? Sjukdomen hos den ena föräldern är ärvd från dennes ena förälder, men ingen annan i släkten har den. Det är en ovanlig sjukdom men inte på något sätt farlig så dessmer forskning om just ärftlighet verkar tyvärr inte finnas.

Hur vet man om sjukdomen är dominant eller recessiv? Och sedan var det väl även homozygot dominant osv som spelar in?
 
Om ena föräldern har en sjukdom, den andra föräldern är frisk. Hur stor risk är det att barnet blir sjukt? Sjukdomen hos den ena föräldern är ärvd från dennes ena förälder, men ingen annan i släkten har den. Det är en ovanlig sjukdom men inte på något sätt farlig så dessmer forskning om just ärftlighet verkar tyvärr inte finnas.

Hur vet man om sjukdomen är dominant eller recessiv? Och sedan var det väl även homozygot dominant osv som spelar in?
Rent så
Om ena föräldern har en sjukdom, den andra föräldern är frisk. Hur stor risk är det att barnet blir sjukt? Sjukdomen hos den ena föräldern är ärvd från dennes ena förälder, men ingen annan i släkten har den. Det är en ovanlig sjukdom men inte på något sätt farlig så dessmer forskning om just ärftlighet verkar tyvärr inte finnas.

Hur vet man om sjukdomen är dominant eller recessiv? Och sedan var det väl även homozygot dominant osv som spelar in?
Ett alternativ är att det är en dominant sjukdom och att den inte är lurig alls. Utan är du sjuk så syns den. Då är det 50% risk att barnet får den.

Eller en recessiv sjukdom och då kan det vara 50% risk om även pappan bär på ett dolt anlag. Bär inte pappan på något anlag är det 0% risk.

Mem detta är ju då om sjukdomen är väldigt snäll och beter sig som i skolboken :-)
 
Basic enkel:

Dominant behövs det bara ett anlag för att sjukdomen ska bryta ut.

Recessiv behöva två anlag. Från vardera förälder.

Homozygot så har du två lika anlag. Två sjuka eller två friska.

Hetrozygot så har du ett sjukt och ett friskt.

Och sen kan det stöka till sig om sjukdomen sitter på X-kromosomen, som killar bara har en av.

För att få ett vettigt svar behöver vi nog veta vilken sjukdom det rör sig om @feel
 
Tack för era svar!

Det rör sig om ärftlig gråstarr, som min pappa fick som liten (han har inte ärvt det från någon) och som även jag fick.
 
sen kan det även vara så att man inte får sjukdomen trots att man har genen för den. Sannolikheten beror på ett annat begrepp, sjukdomens expressivitet. Vet tyvärr inte mkt om ärftlig gråstarr!
 
Om farmor och farfar inte har gråstarr så är sjukdomen recessiv, bägge bar på anlaget (heterozygoter, ett "sjukt" anlag, sjukdomen visar sig inte) och din pappa fick dubbel uppsättning sjuka anlag (homozygot). Din mamma är rimligtvis anlagsbärare (heterozygot) och du har fått två sjuka anlag (homozygot), ett från mamma och ett från pappa.
Tack för era svar!

Det rör sig om ärftlig gråstarr, som min pappa fick som liten (han har inte ärvt det från någon) och som även jag fick.
 
Om farmor och farfar inte har gråstarr så är sjukdomen recessiv, bägge bar på anlaget (heterozygoter, ett "sjukt" anlag, sjukdomen visar sig inte) och din pappa fick dubbel uppsättning sjuka anlag (homozygot). Din mamma är rimligtvis anlagsbärare (heterozygot) och du har fått två sjuka anlag (homozygot), ett från mamma och ett från pappa.
Sen är genetik inte alltid såhär enkelt, finns fler faktorer som spelar in,men i stora drag.
 
Om farmor och farfar inte har gråstarr så är sjukdomen recessiv, bägge bar på anlaget (heterozygoter, ett "sjukt" anlag, sjukdomen visar sig inte) och din pappa fick dubbel uppsättning sjuka anlag (homozygot). Din mamma är rimligtvis anlagsbärare (heterozygot) och du har fått två sjuka anlag (homozygot), ett från mamma och ett från pappa.

Sjukdomen är ju väldigt ovanlig som ärftlig, så jag har ändå svårt att tro att så många i min släkt på båda sidor bär på den genen? Föds ett fåtal barn/år med ärftlig gråstarr.
 
sen kan det även vara så att man inte får sjukdomen trots att man har genen för den. Sannolikheten beror på ett annat begrepp, sjukdomens expressivitet. Vet tyvärr inte mkt om ärftlig gråstarr!
Precis, så är det väl alltid? Att det man kan ärva är dispositionen för en viss sjukdom. Men det behöver inte innebära att man får sjukdomen.
 
Precis, så är det väl alltid? Att det man kan ärva är dispositionen för en viss sjukdom. Men det behöver inte innebära att man får sjukdomen.
Finns vissa genetiska sjukdomar som alltid visar sig, exempelvis fenylketonuri (som man tar PKA-blodprov för hos alla barn som föds i Sverige) och Huntingtons. Ditt resonemang gäller dock i de allra flesta fallen!
 
Om farmor och farfar inte har gråstarr så är sjukdomen recessiv, bägge bar på anlaget (heterozygoter, ett "sjukt" anlag, sjukdomen visar sig inte) och din pappa fick dubbel uppsättning sjuka anlag (homozygot). Din mamma är rimligtvis anlagsbärare (heterozygot) och du har fått två sjuka anlag (homozygot), ett från mamma och ett från pappa.

Eller så är det en dominant sjukdom där pappan var den första personen med den muterade genen.
Eller som Hallonsoda säger att genen inte alltid gör sig påmind med sjukdom. Utan att en bärare kan se helt frisk ut.

Kikade på det lite snabbt och det finns flera sjukdomar som kan ge problem med starr, så jag kom inte närmare ett svar tyvärr.

Jag tycker genetik är väldigt roligt, men ju mer jag lär mig desto krångligare blir det.
 
Eller så är det en dominant sjukdom där pappan var den första personen med den muterade genen.
Eller som Hallonsoda säger att genen inte alltid gör sig påmind med sjukdom. Utan att en bärare kan se helt frisk ut.

Kikade på det lite snabbt och det finns flera sjukdomar som kan ge problem med starr, så jag kom inte närmare ett svar tyvärr.

Jag tycker genetik är väldigt roligt, men ju mer jag lär mig desto krångligare blir det.
Om du läser mitt inlägg under, inlägg #8, så skrev jag att det inte alltid är så, även om jag inte gav exempel som du gjorde, vilket jag kunde ha gjort.
 
Eller så är det en dominant sjukdom där pappan var den första personen med den muterade genen.
Eller som Hallonsoda säger att genen inte alltid gör sig påmind med sjukdom. Utan att en bärare kan se helt frisk ut.

Kikade på det lite snabbt och det finns flera sjukdomar som kan ge problem med starr, så jag kom inte närmare ett svar tyvärr.

Jag tycker genetik är väldigt roligt, men ju mer jag lär mig desto krångligare blir det.

Visst är det intressant med genetik, och jag trodde det var så enkelt som att det är 50/50 att man får ett friskt barn. Men så verkar det ju inte vara :idea: Jag har ju även en dotter som fick sjukdomen tidigt i livet med en pappa där ingen i släkten har gråstarr ens som gammal.

Kan tro att min pappa är den första. Men kan ju också vara så att det finns någon i tidigare led som vi inte vet om som haft sjukdomen.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 064
Senast: Pinus
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 029
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 283
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp