Någon som är bra på regler a-kassa?

Lilla

Trådstartare
Jag jobbar 33% och stämplar resten.( kommunal a-kassa)
Funderar på att sjukskriva mig från jobbet nästa vecka pga fraktur på foten. Det står att man inte är berättigad a-kassa då eftersom man inte kan tacka ja till jobb.
Man ska fylla i att man är sjuk.
Kan man istället fylla i " jag söker ingen ersättning den här veckan" istället?

Min logik säger att ag betalar sjukpenning för de timmar som at är schemalagd och på a-kassekortet kryssat at i "sjuk" de dagarna samt övriga dagar under veckan när at normalt sett hade stämplat och fått ersättning.

Min logik säger att ag betalar sjukpenning för de timmar som at är schemalagd och på a-kassekortet kryssat at i "sjuk" de dagarna samt övriga dagar under veckan när at normalt sett hade stämplat och fått ersättning.
Men varför kan jag inte lika gärna fylla i rutan att jag inte kräver ersättning?

Undrar för att jag uppfattade som att jag behövde sjukintyg vid sjukdom men nu hittar jag inte det så jag kanske läste fel?

Fast vad gör det för skillnad. I ingen av rutorna får jag ersättning?

Jag frågar för att jag inte fattar!!
Men? Du borde få sjuklön från arbetsgivaren och sjukersättning från A-kassan(försäkringskassan).
Eller?

En vecka kan man väl alltid vara sjuk utan intyg (om man inte råkat hamna i att förstadagsintyg krävs)

Men? Du borde få sjuklön från arbetsgivaren och sjukersättning från A-kassan(försäkringskassan).
Eller?

En vecka kan man väl alltid vara sjuk utan intyg (om man inte råkat hamna i att förstadagsintyg krävs)
Som jag fattar det kan jag sjukskriva mig själv en vecka från jobbet. Dör får jag en karensdag och sen 80% av lönen.
Jag verkar inte få ngt av a-kassan då jag inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Får kanske ifrån försäkringskassan men vet inte om jag orkar "masa" för en vecka. Inget går ju lätt.

Får kanske ifrån försäkringskassan men vet inte om jag orkar "masa" för en vecka. Inget går ju lätt.

Tror inte att du kan få sjukersättning för resterande tid av försäkringskassan om du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Vad är du då sjuk från liksom? Din lediga tid?

Tror inte att du kan få sjukersättning för resterande tid av försäkringskassan om du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Vad är du då sjuk från liksom? Din lediga tid?
Som det verkar kan man få ersättning i från FK om man är sjuk och inte får från a-kassa.

Hon är väl sjuk från arbetssökande på resten av tiden? Om man jobbar 33% och är inskriven på arbetsförmedlingen så söker man ju jobb (och hade tagit) jobb på heltid om man fick ett.

Stämmer att man kan få från försäkringskassan som både helt och delvis arbetslös. Texaz har rätt, har man en e-legitimation tar det bara någon minut att fylla i ansökan om sjukpenning :)

Som det verkar kan man få ersättning i från FK om man är sjuk och inte får från a-kassa.

Du får sjukersättning från din arbetsgivare i 14 dagar, motsvarande den arbetstid du har. Efter 14 dagar får du ersättning från FK motsvarande den arbetstid du har, dvs 33%. Är du inte inskriven på arbetsförmedlingen resterande 67% kommer du inte att få ersättning för den tiden av FK (är jag nästan helt säker på).

@Cattis_E : Hon skriver ju ovan att hon inte är står till arbetsmarknadens förfogande, vilket jag tolkar som att hon inte är inskriven på AF de 67% hon inte arbetar. Förstår i ärlighetens namn inte att TS får stämpla upp den tiden om hon inte är inskriven på AF.

Du får sjukersättning från din arbetsgivare i 14 dagar, motsvarande den arbetstid du har. Efter 14 dagar får du ersättning från FK motsvarande den arbetstid du har, dvs 33%. Är du inte inskriven på arbetsförmedlingen resterande 67% kommer du inte att få ersättning för den tiden av FK (är jag nästan helt säker på).

@Cattis_E : Hon skriver ju ovan att hon inte är står till arbetsmarknadens förfogande, vilket jag tolkar som att hon inte är inskriven på AF de 67% hon inte arbetar. Förstår i ärlighetens namn inte att TS får stämpla upp den tiden om hon inte är inskriven på AF.

Du missförstår! Jag är inskriven på a-kassa och får 2,5 dagars ersättning per vecka. Men om jag är sjuk får jag inte ersättning för då kan jag inte söka jobb vilket är kravet om man ska få a-kassa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag brukar åka på en förkylning ungefär en gång om året (kanske lite oftare? senaste gången innan denna var i augusti förra året). Men... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 239
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 663
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok K ringde o väckte mig 8.35, vilket han har en viss vana att göra. Lite trist, då jag vid sju på morgnarna somnar allra som bäst efter 2...
Svar
4
· Visningar
589
Senast: IngelaH
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka