Någon som kan ögonsjukdomar?

RIA

Trådstartare
Märkte på min (ena) hund idag att han har fått prickar/fläckar på ögonen.
Lite grumliga ser det ut som, mitt på ögat ca ½ cm stora i diameter.
Någon som vet vad det kan vara?

grejen är att han redan behandlas för ett annat ögonproblem. Inget som har direkt med ögonen att göra men han får öppna sår runt ögonen och har nu för 3:e gången behandlats för det å han har ätit kortison mot det i snart 6 månader varannan dag. Han ska äta det månaden ut.

Jag ska ringa veterinären imorgon, men tills dess, är det någon som har en idé om vad det kan vara?

Sv: Någon som kan ögonsjukdomar?

Kan ju vara vad som helst som har samband med det han nu behandlas för, men det låter ju som nån form av katarakt (grå starr).

Kan ju vara vad som helst som har samband med det han nu behandlas för, men det låter ju som nån form av katarakt (grå starr).

fast det andra påverkar inte ögonen något speciellt. Ögonen har han fått lysta varje gång han varit inne för detta och veterinären har sagt att ögonen ser fina ut...Sista gången han lystes var i december.
Ska jag se om jag hittar lite info om katarakt och läsa på.

Svårt att säga när man inte ser bild, men det jag atänkte på först var fettinlagringar i ögat som uppkommer vid vissa sjukdomar.
Grå starr (katarakt) bruakr inte vara fläckig/prickig utan då grumlar hela linsen igen.

MIn hane jag hade ,hade Pannus.Det växte liksom en fläck på själva ögat

Säg det till min gamling, som har 2 (icke ärftliga och uppkomna pga hög ålder) punktformiga katarakter på ett öga ;)
Dessa har dock hela tiden varit och är så pass små att de inte är synliga för blotta ögat.

Min förra hund fick något som kallas kolesterolfläckar. Inget som veterinären behandlade henne för. Hon var gammal när hon fick det. Men de var inte så stora som 0,5 cm.

Har idag varit hos veterinären som fastställde att det är kolesterolfläckar han har fått.

Det är inget farligt och inget hunden märker av sa hon mer än att synen eventuellt påverkas minimalt i det område hans fläckar är, som att se genom skitiga glasögon sa hon.
Det går att operera bort men det kan komma tillbaka så en op. är onödigt.
Dom kan komma och gå och är inget att oroa sig över.

så det var ju goda nyheter för en gång skull :)
Nu håller jag tummarna för att hans andra problem inte kommer tillbaka. avsluar behandlingen i övermorgon.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 330
Katthälsa Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon...
Svar
10
· Visningar
4 364
Hästvård Min häst , 18-årig valack, har drabbats av hornhinneinflammation. Det började med att han blev irriterad och svullen i ögat. Jag tog ut... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 575
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick... 2
Svar
21
· Visningar
4 220
Senast: Hemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka