Bukefalos 28 år!

Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag sitter och kikar på en cd-cr projektion av ett bakknä på en häst, och behöver hjälp med att namnge ett ben. Hursom så har jag smurfat och har en gissning vad det är, men någon som KAN får gärna svara på vad det är för ben (eller vad det nu är)? Jag är nyfiken eftersom det ser ut att vara av, och inte ser likadant ut på det andra bakbenet (där ser det helt ut). Nu ska amatörer inte tolka bilder, och det behöver ju inte alls vara någon fraktur där, men jag blev helt enkelt nyfiken.

På bilden, så det långa, smala på vänstra sidan av bilden. (bilden går att förstora)

http://www.maskinservice.com/test/bakknaVBcdcr1.jpg
 
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

Nu kanske jag är ute och cyklar.. men är det verkligen ett bakknä??
Skulle kunna tänka mig att det är en has, och att "utskottet" (som ser ut att vara av) i själva verket är griffelbenet.
 
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

Ja, du är ute och cyklar;)
Nu är det min tur att ta en cykeltur

Det är iallafall inte en has. Var är glidlederna...
Själv tycker jag det ser ut som en kotled vänd upp och ned.
Men då måste den vara duktigt dislokerad.

Det här får proffsen lösa:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

jag vill inte heller hålla med om att det är ett bakknä! håller lite på gladys teori jag!
 
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

Om det där är en has så tror jag inte hästen mår så bra direkt.. ;) Eller så är det jordens mest udda projektion. Sen, om bilderna är felmärkta vet jag inte, men det påstås vara ett bakknä, vänster för att vara exakt.

Och är det felmärkt hade de nog personalfest den dagen för då har de felmärkt ALLA bakknäbilder på bägge knäna.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

Det är ett bakknä o det smala benet är fibulan, man ser att "frakturlinjen" fortsätter utanför o därför tolkar jag det som en artefakt.
PL
 
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

Det är ett bakknä o det smala benet är fibulan, man ser att "frakturlinjen" fortsätter utanför o därför tolkar jag det som en artefakt.
PL


Yay, jag kan! (min teori var fibula).

vad sjutton är en artefakt? Och hur illa är det att veterinären som kikade på bilderna MISSADE detta??

Du har PM om en annan grej om typ en sekund.
 
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

En artefakt är något som inte hör hemma på bilden, dvs jag tror inte att din vet missat något.
PL
 
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

En artefakt är något som inte hör hemma på bilden, dvs jag tror inte att din vet missat något.
PL

(är inte min häst, och inte min vet btw)

Ah, då är jag med, så du tror att det egentligen inte ska se ut sådär utan att benet ska vara/är 'helt'?

Nåja, det är ju inget jag behöver fundera på eg, det är soms agt inte ens min häst på bilderna. Jag ville mest veta om det var fibula. Jag lär mig ju =)
 
Sv: Någon som kan röntgenbilder?? (Hjälp titta på en projektion)

Japp, det där är fibula = vadbenet och om man tittar på benet ovanför (femur = lårbenet) så ser man medialt en liten urgröpning. Det är där min häst har haft sin sprängfraktur och numera är det en stor "klump" av ben där... kan inte vara bra, usch o fy...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 650
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 388
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 183
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 728
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp