Någon som såg svår klass i Gärds???

F

fio

Varför hade Linda och dobbin 60 straff i terrängen?? och vad i hela fridens namn hände med Gunilla och Grafman?? Hörde att hon fick åka ambulans :crazy:

hur var banan?? bättre än förra året??
 
Jag har ju inside information om banan och tyckte den var dålig!! :mad:

Ryckig och orytmisk med en massa smalhinder som eg inte var motiverade. Trean där Gunilla gick omkull var en stock som var böjd och hängde med högsta punkten uppåt och den stod lite på en upphöjning med ett par stenar och en liten stock som marklinje. Ganska dumt hinder. (eh om du fattar)

Om banan hade varit bättre och inte haft den studs som fanns mot slutet av banan som jag ansåg inte var fair mot hästarna (smal kulvert in, 3,5m generöst mätt och räcke ut med endast granar som marklinje) så hade jag nog svalt ner de där iprenen mot förkylningen och åkt dit och ridit, men nu tror jag att jag valde rätt när jag inte gjorde det.

Över lag så har jag bara hört att många ryttare klagade på att det var alldeles för svängit och orytmiskt.

Jag var jättebesviken för jag ville verkligen rida, nu får jag ge mig upp till sämsholm istället och rida *
 
Ja den var ju lika orytmisk förra året :crazy: Undrade just varför du inte var med.
Kanske ses i Sämsholm då, jag rider ev någon lätt eller debutantklass på någon häst.
Hille skall ev säljas :cry: så jag vågar inte riskera honom innan det är bestämt.

vi kanske ses på Lördag då :)
 
Svår klass eller CNC*** ska väl inte vara lätt? Både Kai Ruder som vann och de andra som blev palcerade tyckte banan var bra. Inte för lätt... (stod vid dom innan prisutdelningen och lyssnade). Övriga klasser hade över lag nöjda ryttare. Fast dom som misslyckades hade givetvis massa att klaga på...
Ryttaren som trillade av bröt handen eller ngt + fick hjärnskakning. Av ngn anledning tappade hon kontrollen på hästen... vi i publiken uppfattade det som att hästen stack för henne. (Hon saktade inte in alls innan hindret)
 
Vet inte vad som hände med Lindas andra häst. Vet bara att hon kom 2:a med My Fair Lady. Banan var svår, som den ska vara när det är CNC***. Vet att solen ställde till det på något hinder(in i skuggan ut i solen). Red själv Lätt som hade en lätt, enkel bana. Debutant var också "fin".
Gärds har ju så nära till allting, bra underlag så jag gillar att starta där. :)
 
Såg inte när Gunilla gick omkull, vi gick terrängbanan just då så vi var på ett annat ställe på banan.. Tur var kanske det, hon fick sig en riktig luftresa och låg säkert 30 minuter innan de tog in henne i ambulansen. :crazy: De som såg henne sa att hon red på i ett jäkla tempo, och som sagt så låg ju hindret på en liten kulle, så hästen typ välte över.. Aldrig kul när sånt händer, men det verkade ju gå rätt bra ändå.
Dobbin såg jag inte heller, vi hade fullt upp, missade nästan hela ***.. :crazy:. Men typ alla hade tidsfel va?

Hur som helst så är Gärds en helskön tävlingsplats, iaf när det är sånt kanonväder som det var i helgen! :D
 
Det såg riktigt illa ut för Gunilla, tur att det trots allt gick bra. Man blir lite skakis av att se en sån vurpa precis innan man själv ska rida.
HÖrde att många hade problem med hinder 9, en spets. Någon som så detta hinder?

Tyckte att underlaget var toppenfint! och det var otroligt väldigt bra anordnat!!!
 
Personligen så tyckte jag att den inte var allför svår faktiskt. De andra *** var betydligt svårare förra året som jag red då. Och jag som gick banvisningen på fredagen vet vad ryttarna sa om banan då och det var inte helt positiva saker.

Sedan att den som var snabbast hade hela 16 tidsfel visar ju på att banan var i svängigaste laget och det var det som kritiken var starkast på. Hindrena i sig var fint byggda förutom studsen då :)
 
Och jag som gick banvisningen på fredagen vet vad ryttarna sa om banan då och det var inte helt positiva saker.
Ja då sågs vi då...
Det var inte bara *** som hade problem med tiden... i stort hade alla klasser det. Även Deb och Lätt. Där kan man inte skylla på svängarna.
Jag säger inte att *** inte var knixig... men enligt tränaren SKA den vara det.
 
Reagerade oxå på alla tidsfel. Kändes som de hade gjort tidsramarna lite snäva. Eller så räknade de kallt med att vi rider som blådårar :D
 
Fast det var väl inte den gula spetsen som var med i ***? Den andra är väl ganska ny ändå..?
Det finns 3 spetsar... en vid vattnet som är den "gamle" och det var inte den. Sen finns det en i en glänta som denna var, den låg i sol/skugga och några ryttare sa att det var det som gjorde den svår. Hästarna missade den.
Sen fanns det en spets till ute på fria fältet i **.
Just denna spetsen är flyttbar men den finns i en mindre variant också.
 
Kan möjligen vara som så att själva hörnet låg i skugga då de "låst" vänstersidan med höga granar.
 
Njä inte en *** klass ska vara så svängig. Möjligen eftersträvar man det i deb och lätt klass, men med tanke på att terrängen är en bra bit längre i *** så bör den vara lättgalopperad och inte så svängig då det sliter väldigt mycket på både kraft och kropp.

Jag har inte träffat på någon *** eller ** som varit så svängig och med så många smala hinder som denna var. Och att de dessutom tog bort hinder nr 3 när endast 5 ryttare kvarstod just för att de hoppade dåligt på det säger väl en del? Det hindret diskuterades på just banvisningen med.

Som banbyggare skall man vara ganska öppen och ställa sig själv frågor om vad jag menar med just detta hindret och detta hinder tillsammans med hela banan. Ett och ett hinder var fint byggda men tillsammans så blev den kanske inte helt lyckad.
 
Och att de dessutom tog bort hinder nr 3 när endast 5 ryttare kvarstod just för att de hoppade dåligt på det säger väl en del?
Att man tar bort ett hinder där ryttaren fallit (och som man först trodde skadat sej svårt..) är vanligt och säger ingenting. (Det gör man även med enkla hinder...)
Håller med dej att en bana ska vara rytmisk.. Ibland när man läser här får man för sej att folk är fel ute dvs de tycker att allt är banans fel och aldrig ryttarens...
Ofta är det ju ryttarens.... Enl tränaren berodde tidsfelen här både på den tidiga delen av säsongen men givetvis även på banans sträckning. Som du skrev så tar svängar tid. Fast som Kaj sa: Det ger utslag! (fast på tyska..) :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 598
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 558
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 776
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 214
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp