Någon som vet något om holsteiner hingstarna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Masse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 460

Masse

Trådstartare
Martell I 210392166 även godkänd i Danmark DH 182 och Benvenuto XX 210384558 också han godkänd i Danmark DH 166?

Jag har bägge i ett av mina ston vars mamma är import från Danmark. Det gör att egentligen har väldigt lite koll på hennes härstamning och vad som skulle kunna väntas av henne. Det enda jag fått fram själv är att Martell är morfar till Lipton.

Sv: Någon som vet något om holsteiner hingstarna

Kom på en lite lustig grej. Hur jag upptäckte att Martell var Liptons morfar. Jag har aldrig direkt funderat på honom i avel så jag hade inte precis lusläst hans stamtavlan.
Det var när jag precis fått hem stoet och fick se en bild på Lipton. Jag riktigt kände att här är hingsten med stor H till det här stoet. Han har precis allt bra som hon har. Dom var verkligen lika varandra. Tog en titt på hans härstamning och insåg varför.:crazy:

Martell DH 182 brun, 166 cm, f.1966 e.Marlon xx (e.Tamerlane xx u.Maralinni xx ue.Fairford xx) u.Ruth H 2782 ue.Harras 321210358446 uu.Imposante 321216288402 uue.Logenschliesser.

Godkänd 1969 och 1970 fick han följande exteriörbeskrivning: "En hingst af passende størrelse og ædel type. Passende dybde, men knapt bred nok. Passende føre og velstillede lemmer. Bevægelsen særdeles god."

1969 (sitt första år i aveln) betäckte han 67 ston, 1970 116 ston, 1971 114 ston, 1972 100 ston, 1973 118 ston, 1974 64 ston, 1975 47 ston, 1976 39 ston och 1977 42 ston, sedan har jag tyvärr inga fler uppgifter.
Några av hans danska avkommor är Kitti Wynk, MsvD, Patricia, MsvD, Monte Christo, MsvD, Latell, MsvH och Mathilde, MsvH. Han lämnade också bl a bronsmedaljstoet Maybe DH 1436.

1974 fick hans avkommor (i gruppen ingick 4 st 4-årsston och 6 st 3-årsston) följande omdöme; "Samlingen er meget ensartet af størrelse, type og præg, og består af passende store, ret betydelige hopper af god type og med tilfredsstillende dybde og bredde. Flere med lidt stort hoved, velansat hals. God skulder, enkelte med lidt kort manke. Et par med lidt muskelfattig lænd. Enkelte lidt hoftebrede af kryds, tilfredsstillende lårfylde. Overvejende kun jævnt føre, tørre og velstillede lemmer. Bevægelsen fremgribende og regelmæssig. Martell blev fremstillet i god kondition."

Martell hade följande siffror i Danskt Varmblods hoppindex 2006 : taxering 111, benteknik 106, ryggverksamhet 112, ridbarhet 110, Unghästindex 110, säkerhet 0.74, tävlingsindex 94, säkerhet 0.88, totalt hoppindex 104, säkerhet 0.81.
I Danskt Varmblods exteriörindex har han följande siffror 2006: typ 69, framdel 76, överlinje 67, framben 72, bakben 64, rörelser 62, helhet 63 och säkerhet 0.93.
I Danskt Varmblods dressyrindex 2006 finns följande siffror: skritt 127, trav 93, galopp 92, ridbarhet 86, unghästindex 102, säkerhet 0.72, tävlingsindex 91, säkerhet 0.91, totalt dressyrindex 99, säkerhet 0.82.

Benvenuto xx DH 166 brun, f.1958 e.Ratification xx (e.Court Martial xx u.Solesa xx) u.Mysticus xx ue.Umidwar xx uu.Giralda xx uue.Miracle xx.

1967 fick han följande exteriörbeskrivning: "En passende stor og køn fuldblodshingst med god dybde, bredde og masse. Forlemmerne lidt svage. Piberne indsnævrede og forhove med lave dragter. God og rummelig bevægelse."

Han har lämnat hingstarna Benelux DH 211 (som själv tävlade svår dressyr), Salto DH 251 och tävlingshästarna Brutus, MsvD samt Midi, MsvH i Danmark.

1972 fick han också en avkommebedömning: "En samling passende store, ret betydelige plage, med god dybde og bredde. Kønt, hos enkelte et lidt langt hoved på en velansat hals. God skulder og overlinie. Lemmerne hos en del lidt fine. Bevægelsen let og elegant. Hingsten har præget sit afkom. Hingsten fremstillet i god kondition."

Martell är mormorsfar till Creme de la Creme I 872. Stod i avel 1993. I hingstkalendern står att Martell har en avk som startat OS i dressyr.

Tack för hjälpen bägge två :bow:

Jag hade en valack på 80-talet efter Locarno - Martell imp Damnark. Han var helt underbar att rida och hoppade hus! Någon sa att Martell och Milton var släkt, stämmer det?

Liten kortis bara - tar "ur huvudet" :), Martell är morfar till Marco Polos Muthaiga (eMago xx) som gick GP dressyr med Tytti Kuylenstierna.
Martell (e. Marlon som jag verkligen gillar) och lite extra fullblod låter trevligt! :)

Mvh Cissi

Ropa inte hej ännu....
Mitt sto är efter en fullblodshingst själv:angel: så det blir väldigt "högt" blod i henne. Tyvärr är väl hennes pappa kanske den sämste av alla i hennes stam, Krius XX:eek:.
Som tur är så har den här stolinjen den egenheten att de är väldigt svaga i sin förärvning exteriör. Så alla fölen ser ut som hingsten :cool:. Men de har hittills haft väldigt hög nedärvning av sitt eget mycket trevliga psyke och temprament. Med andra ord mitt sto är vacker som Krius och mycket lätthanterlig.

Funderar på om jag kanske känner ett halvsyskon till din häst? Hästen jag känner har stammen Oldtimer xx-Martell, och har en syster efter Krius xx-Martell. Börjar hästens namn på E?

Senast ändrad:

Låter som om det skulle kunna stämma bra.
Hur känner du till den här hästen?

Martell är väl morfar till Linda Heeds hingst Rex? (E.Royal Z I)

Jag älskar ju fullblod, vet du... :) Jag tycker att hon låter trevlig, får komma över och kika på henne framöver :). Och ta med mig min danska hingstbok från 82 där både Martell och Benvenuto finns med ;).

Vem skulle hon betäckas med? Jag tänker lite holsteiner (typ Corland) eller O... ;)

Mvh Cissi

Du är välkommen, det vet du!
Just nu så är jag lite orolig inför fölningen. För hon hade två ägg vid dräktighetsundersökningen förra året och man "tryckte" ett. Men nu har hon blivit otroligt mycket större än det andra stoet som ska föla samtidigt och som brukar få stora föl :eek: Risken finns ju att "tryckningen" inte lyckats.
Men om fölningen går bra så velar jag faktiskt mellan Okeanos och Feliciano eller någon av hans söner. JO din skimmel favorit har också funnits med men jag tror att han blir för dyr. Jag räknar på det men det verkar nog bli i mesta laget. Har ju ändå fem ston som ska till hingst i år om allt går bra.

Jag känner mig välkommen, när det nu blir! :)

Har förstått att duu är lite orolig. Pratade precis med M. Hon är väl en vecka tidig egentligen? Tänker massor på dig och stona. Hoppas att allt går bra, det gör det säkert. Om det skulle vara två mot förmodan så är du rätt person att klara det.

Skimmeln är dyr, jag vet... Men jag tror att han är super på lätta ston. Om du vill ha gång och hoppförmåga så hade jag nog valt Okeanos före Feliciano med söner. Feliciano lämnar jättetrevligt men jag tror att du får mer gång med Okeanos.

Jag lääängtar så till nästa år, många spännande förstagångsfölare... :). E:s syster är betäckt i alla fall och ska kollas i veckan har jag för mig.

Som sagt, ser fram emot att hälsa på dig framöver - alltid kul att träffa dig och dina hästar är jag nyfiken på! Här är ju lite mycket just nu som du vet, men det lugnar sig. Och när jag kommer så ska jag ta med hingstboken! :)

Ska maila över en hög med grejer också, sitter och filar på det nu... :).

Kram!!! (hälsa mannen också)

Cissi

Förresten... verkligen synd att E:s och K:s bror inte är visad ännu (halvblodern till K alltså, inte helbrodern). Hade han vart godkänd så hade han nog varit trevlig till ett eller ett par av dina ston... Och då hade det ju blivit lite billigare med notan för betäckningarna ;).

Mvh Cissi

Ursäkta men det gled iväg lite!
Lite privat som inte direkt hör till tråden egentligen. Men jag har diskuterat med cissiny om olika hingstval och stammar till ett par andra ston. Bland annat då ett som heter Etôile = E och ett som heter Kastalia = K.
Skimmelhingsten är inte mindre än Corland som jag just då inte kom ihåg namnet på, men vet att cissiny gärn sett att jag använt till många av mina ston.
Hoppas att det klarnat lite.

Idag har jag varit på Ulltunas bibliotek och tittat i gamla danska halvblodsstamböcer och kopierade av uppslaget där både Martell och Benvenuto xx finns med. Ska se om jag blir vän med scannern ikväll så ska jag lägga ut det åt dig!

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 072
Senast: sinpol
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 619
Senast: Molin
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: Habina
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –... 2
Svar
25
· Visningar
5 104
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka