"Defekta" individer i avel

Ett helt generellt inlägg i hingst/stodiskussionen är ju att en hingst kan få betydligt större betydelse för generationerna och framtiden än ett sto. Ett sto kan prestera en avkomma/år.

En hingst kan prestera 50+ avkommor på ett år. Ett defekt sto får alltså inte lika stor påverkan på den framtida aveln som en hingst som nedärver ev. defekter. Här kan man ju också ta in att det kan nedärvas defekter som hingsten inte själv besitter, men som klarläggs över tid i avel.

Dessutom kan man ju som stoägare ha mer koll på vad avkomman får från sitt sto. Som någon tidigare skrev, en defekt avkomma som man själv fött upp kan man avliva. Hingstägaren kan ju inte avliva några avkommor med defekter om hen inte själv äger avkomman, och det bli nog en lång följetong om den skulle försöka få ägaren att avliva avkomman...
. Även om det givetvis inte är att föredra att avla på ett sto som ger defekter, men samtidigt kan ju stoet själv vara frisk men ändå nedärva sjukdomar.

Men just med hingstar och nedärvda sjukdomar, Både Don Schufro och sonen Bocelli har pungbråck, liksom Turban Rose och sonen Just4you (båda borta ur avel), vilket tidigare var kasserande från ASVHs sida men Bocelli och DS har dispens för det och är ju i avel ändå :) Iofs vetekatten om vilken hingst som helst får det, eller om detta blir undantag då de lämnat så mkt bra avkommor att man väljer att ge dom dispens.
 
Hur skulle ni tänka angående lösa benbitar då?
Säg att jag äger ett sto som både mamman och pappan är friröntgade runt om likaså far och morföräldrar och deras avkommor alla utan fynd.
Vid röntgen av mitt sto skulle det visa sig att hon hade OCD skulle ni då omedelbart kassera henne för avel?
 
Hur skulle ni tänka angående lösa benbitar då?
Säg att jag äger ett sto som både mamman och pappan är friröntgade runt om likaså far och morföräldrar och deras avkommor alla utan fynd.
Vid röntgen av mitt sto skulle det visa sig att hon hade OCD skulle ni då omedelbart kassera henne för avel?
Med tanke på att OCD inte bara är ärftligt utan kan även påverkas av foder, trauman och annat så hade jag kunnat bortse från det när släkten är friröntgad. Det kan ju räcka med en vrickning eller en spark eller ett dåligt gjort foderbyte för att det ska bli OCD under unghästtiden. Speciellt om det bara är ett mindre fynd. Hade kanske sett annorlunda på det om det var skrammel i varenda led...
 
Hur skulle ni tänka angående lösa benbitar då?
Säg att jag äger ett sto som både mamman och pappan är friröntgade runt om likaså far och morföräldrar och deras avkommor alla utan fynd.
Vid röntgen av mitt sto skulle det visa sig att hon hade OCD skulle ni då omedelbart kassera henne för avel?

Det beror på var benbitarna sitter.
 
Jag väntar föl efter Kannan i år och han har dispans pga OCD. Han har låg arvbarhet i det och han lämnar väldigt bra avkommor så valet var inte svårt. Halshästar skulle jag inte avla på och dumma i huvudet märrar skulle jag avpollitera då märrn präglar fölet mest. Prestationsdåliga hingstar väljs bort med ( fast det är ju ingen sjukdom) dock vill jag ha vassa ston i aveln fast det är ju inte dum Har själv ett sto med förändringar i ett bakknä och i en has ( låter inte så bra ) men hon har lämnat rena hästar och Breedersfinalist så då är hon förlåten
 
Jag har ett sto som flera har sagt till mig har en "intressant" hoppstam (och därtil en hingst som fått få avkommor) - och som ett par stycken sagt att man borde avla på.

Jag själv tycker inte hon är något bra avelsmaterial - hon har inga ärftliga sjukdommar men har haft ett antal skador i sitt liv - hon en olycksfågel & uppenbarligen med en kropp som lätt går sönder. För mig är det inte något som jag tycker skulle bidra i aveln av hållbara hästar - oavsett om det bara är "otur" eller något fysiskt. Däremot har hon ett väldigt trevligt psyke - något som för mig är viktigt i aveln och jag skulle absolut inte avla på en häst som inte är "trevlig" i huvudet.
 
Det är väääldigt vanligt att man inte röntgar mer än just bakknän vad jag förstått.... kanske är olika beronde på rasen på hästen?

Ja personligen har jag ALDRIG hört talas om någon som bara röntgar knän. Det kan säkert vara rasrelaterat, ja.
 
Tur att jag hittade denna tråd! Står själv inför ett svårt val då jag ar haft hand om hennes häst då hon blev oplanerat gravid. Det är ett sto e: empire (ex Secret pride) och ue: cortez som morfar. Som föl föddes hon x-bent och blev korrigerad. Man ser idag att hon är lite skev i benen, håller inte för hoppningen vilket är synd då hon är helt fantastiskt på att hoppa! Fick för övrigt 6 på extremiteter på 3 års test och hade förutom det 7 rakt igenom, 8 på teknik i hoppningen, helt ok alltså. Hennes mor har fått sammanlagt 6 föl och ett av fölen är helsyskon till detta sto som är jätte fin med mycket bättre betyg på 3-års testet. Resten av syskonen har även dem väldigt fina resultat bakom sig. Det är alltså detta sto som inte riktigt hade turen på sin sida. Hon är super trevlig, känslig och lyhörd och skulle passa perfekt som avelssto, men frågan är vågar man avla på henne? Är det ärftligt eller kan snedheten påverkats av hennes position i magen som liten?

Vill jag så får jag henne då ägaren och jag har mycket tillit till varandra och för att stot passar så bra med mina hästar hemma. Hjälp mig, vad ska jag göra?!
 
Hur många röntgar mer än bakknän då?

Jag har röntgat runt om på mitt arabsto, kotor, knän och haser i alla vinklar.

Jag har fött upp ett föl för några år sedan så jag är inte alls lika duktig som alla andra, jag är fortfarande en nybörjare inom området och frågar om råd när jag behöver. Men tanken är att föda upp fler med ovanstående sto (inte den som fått det föl jag fött upp tidigare) och jag vill då visa att mitt sto är helt UA på allt då, inte bara hingsten.

Men så kanske inte alla tänker iof, men det kanske vore bra :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 808
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 754
Senast: IngelaH
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 299
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 853
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp