"Defekta" individer i avel

Men i vissa raser behöver varken stoet eller hingsten godkännas... det enda som behöver göras är en veterinärbesiktning och sen betalar man licensen för hingsten så är allt klart!

Narkolepsi hade jag aldrig hört talas om hos hästar.... är det så vanligt?!

Patella, vad säger ni om det? Skulle ni avla på det?

Sommareksem??

Lösa benbitar?

Navelbråck?
 
Men i vissa raser behöver varken stoet eller hingsten godkännas... det enda som behöver göras är en veterinärbesiktning och sen betalar man licensen för hingsten så är allt klart!

Narkolepsi hade jag aldrig hört talas om hos hästar.... är det så vanligt?!

Patella, vad säger ni om det? Skulle ni avla på det?

Sommareksem??

Lösa benbitar?

Navelbråck?

Lösa benbitar är alldeles för luddigt för att säga ja eller nej. Hade det varit OCD i nån led där det spelar roll - typ has eller knä så hade det varit NEJ. Hade det varit ett birkelandsfragment - hade det varit JA. Allt under förutsättning att stoet är bra på alla andra vis.

Sommareksem - NEJ

Patella - troligtvis NEJ
 
Något som jag tycker är intressant att ta upp i sammanhanget är exteriöra avvikelser och kombinationer som kan leda till lidande för hästen. T ex stupande bog ihop med korta framben, det är inte defekter om i sjukdomar men ändå något som är väldigt negativt.
 
Har aldrig varit med om någon incident under ridning. De "trillar" i stallet när det är lugnt. Känner mig inte det minsta orolig vad gäller säkerhet. Detta gäller förstås de två i stallet som jag känner. Den som somnade i stallgången och fick panik låter ju värre.
Det är väl farligt nog, kan jag tycka...
 
Intressant tråd.

Har tittat på defekt listan och håller helt klart med listan när det kommer till hingstar men ett sto med OCD på "rätt" ställe och inte för mycket har jag inga problem med.

När det kommer till hur hästen är byggda vill jag inte ha för avvikande eller dålig kombination men även här kräver jag mer av hingsten än stot inte mycket men lite i alla fall.

Varför jag gör skillnad på hingst och sto är för att en hingst kan ha över 100 ston år och ett sto som går i avel hela livet kan komma upp i lite mer än 15 föl under sin livstid ( än så länge är det inte så vanligt ett sto bär fram någon annans stos föl).

Ska följa tråden med stort intresse.
 
Något som jag tycker är intressant att ta upp i sammanhanget är exteriöra avvikelser och kombinationer som kan leda till lidande för hästen. T ex stupande bog ihop med korta framben, det är inte defekter om i sjukdomar men ändå något som är väldigt negativt.

Jag håller med dig. Dock tror jag att det finns folk som har lite för höga tankar om sina hästar (läs stons) kvaliteter och bortser från eller är för okunniga för att se vad som är en avvikelse och kan leda till negativa effekter. Tyvärr.
 
Her i gud! ni kan avla på vilket skit du vill....Back Yard Hilly Billy Breeding!! det är inte det de går ut på, vi har ett premierings systom så att vi få främ bra hästar, vill du gå utanför detta då ta du risken, vill du har bra hästar få ni hålla sig igenom dom rasar som primieras och är godkänd.
 
Her i gud! ni kan avla på vilket skit du vill....Back Yard Hilly Billy Breeding!! det är inte det de går ut på, vi har ett premierings systom så att vi få främ bra hästar, vill du gå utanför detta då ta du risken, vill du har bra hästar få ni hålla sig igenom dom rasar som primieras och är godkänd.

Du vet ju inte hur det fungerar i verkligheten. Så sluta kom med dina hittepå-inlägg. Dessutom fattar jag inte varför du verkar tro att någon HÄR avlar på skithästar. Det är ganska oförskämt hur du skriver.
 
Her i gud! ni kan avla på vilket skit du vill....Back Yard Hilly Billy Breeding!! det är inte det de går ut på, vi har ett premierings systom så att vi få främ bra hästar, vill du gå utanför detta då ta du risken, vill du har bra hästar få ni hålla sig igenom dom rasar som primieras och är godkänd.
Ibland undrar jag om vi inte borde ha ett premieringssystem för login på buke med....

Jag vet inte ens vem du menar här som hillbilly avlar, men bara så du vet du kan premiera stona bäst du vill. Mig veterligen behöver man inte skicka in röntgenplåtarna för att få hästen bedömd och än så länge finns inga domare med röntgensyn. Den kan få topppoäng på treårstest/kvalité/extreiörbedämning men bör ändå inte vara i avel ifall den har ärftliga sjukdomar. Vilket domarna på premieringen inte har en susning om.
 
Patella, vad säger ni om det? Skulle ni avla på det?

Sommareksem??
Patella är något som ALLA hästar har. Det är det latinska ordet för knäskål och det är slarvigt att använda ordet patella för besvär där patellan är inblandad.
I min ras (shetlandsponny) finns något som heter patellaluxation, som enkelt uttryckt beror på en defekt i skelettet. Det är en defekt som är direkt kasserande för avelshingstar och seriösa uppfödare använder inte ston med detta i avel heller. Det är ärftligt.
Något betydligt vanligare är patellaupphakniing, även kallat patellafixation, som är det de flesta menar när de slarvigt pratar om "patella". Och där är det inte riktigt lika enkelt, för det kan bero på många olika saker och är oftast relativt lätt att åtgärda.

Sommareksem skulle jag aldrig avla på. Som jag skrev tidigare så har jag ett sto som inte själv har något eksem, som jag ändå funderar på att ta ur avel då det eventuellt är så att hon har lämnat två avkommor med eksem. En gång är ingen gång, två gånger är en vana, i min värld.
 
Her i gud! ni kan avla på vilket skit du vill....Back Yard Hilly Billy Breeding!! det är inte det de går ut på, vi har ett premierings systom så att vi få främ bra hästar, vill du gå utanför detta då ta du risken, vill du har bra hästar få ni hålla sig igenom dom rasar som primieras och är godkänd.

Du har absolut ingen aning om vad du pratar om. Dina inlägg visar att du är ute på en väldigt vinglig cykeltur.
 
Nu har jag inget sto eller något, men hoppas att kanske kunna ha det om typ 15-20 år eller något :D

Jag hade resonerat som att de mesta trauma-utlösta skadorna är okej. Alltså säg att ett sto "kraschat" i ett hinder, och därigenom skadat benet, tycker jag det är okej att använda i avel. Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med saker som inte är trauma-utlöst. Alltså olika typer av patella-problem, OCD, KS m.m. Nej, nej, nej. Har förövrigt själv patella-luxation i ena knäet (ja, människor kan ha det också!) och det är verkligen inte kul, så skulle aldrig avla på en häst som hade det t.ex.
 
Du har absolut ingen aning om vad du pratar om. Dina inlägg visar att du är ute på en väldigt vinglig cykeltur.
Mer så än du det verka som.
Jag vet hur dum häst folk kan vara när det gäller hästar, bara att titta på dagens hästar, sjuk och ohänterbar.
 
Ibland undrar jag om vi inte borde ha ett premieringssystem för login på buke med....

Jag vet inte ens vem du menar här som hillbilly avlar, men bara så du vet du kan premiera stona bäst du vill. Mig veterligen behöver man inte skicka in röntgenplåtarna för att få hästen bedömd och än så länge finns inga domare med röntgensyn. Den kan få topppoäng på treårstest/kvalité/extreiörbedämning men bör ändå inte vara i avel ifall den har ärftliga sjukdomar. Vilket domarna på premieringen inte har en susning om.
Det är just därför vi har primering, for att se om det dyker upp arvs fel på dom efter kommenda som inte syns på hingst el sto......men jag trott du visst det!
 
Det är just därför vi har primering, for att se om det dyker upp arvs fel på dom efter kommenda som inte syns på hingst el sto......men jag trott du visst det!
Det heter premiering.

Sluta var oförskämd! Det är du som antingen inte förstår vad folk skriver eller har fel. Andra här diskuterar på en generell nivå inte vad de själva gör utan hur systemet fungerar och du går till personangrepp!

Men jag kan inte låta bli att undra varifrån din totala övertro på premieringssystemet kommer. Alla "arvs fel" syns inte. Exempelvis uppdagades slinger hos russ för ett antal decennier sen. Det är genetiskt (arvsgången är klarlagd sedan länge) men hade fått fäste och spridning i rasen trots att alla hingstar och väldigt många ston var premierade. Det är garanterat inte det enda exemplet.
 
Her i gud! ni kan avla på vilket skit du vill....Back Yard Hilly Billy Breeding!! det är inte det de går ut på, vi har ett premierings systom så att vi få främ bra hästar, vill du gå utanför detta då ta du risken, vill du har bra hästar få ni hålla sig igenom dom rasar som primieras och är godkänd.
Det är just därför vi har primering, for att se om det dyker upp arvs fel på dom efter kommenda som inte syns på hingst el sto......men jag trott du visst det!

Får man fråga vilken ras det är du avlar?
 
Det är just därför vi har primering, for att se om det dyker upp arvs fel på dom efter kommenda som inte syns på hingst el sto......men jag trott du visst det!

Defekter som hovbroskförbening och lösa benbitar syns inte på en premiering. Du vet verkligen inte vad du skriver om.

Nu uppmanar jag dig som moderator att sluta skriva om något som du så uppenbart inte har en aning om. Du förstör en intressant diskussion genom att skriva felaktiga och påhittade saker i inlägg efter inlägg.

Görel moderator på avel
 
OCD i knä eller has.
Kombo av trista benställningar.
Återkommande eksem.
....
Jag kommer inte på nåt mer!
 
Ett helt generellt inlägg i hingst/stodiskussionen är ju att en hingst kan få betydligt större betydelse för generationerna och framtiden än ett sto. Ett sto kan prestera en avkomma/år.

En hingst kan prestera 50+ avkommor på ett år. Ett defekt sto får alltså inte lika stor påverkan på den framtida aveln som en hingst som nedärver ev. defekter. Här kan man ju också ta in att det kan nedärvas defekter som hingsten inte själv besitter, men som klarläggs över tid i avel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 808
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 754
Senast: IngelaH
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 299
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 853
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp