någon vänlig själ som kan det där om analyser

höstmåne

Trådstartare
jag har en häst som rids ganska regelbundet och tävlar ibland, dock ingen hårdträning. han har mycket energi är kraftig och behöver inte massa mat för att hålla hull. 157 cm hög/ca 550 kg

jag har också en 1½ åring, kanske 150, hög ganska nätt i typen som växer i lagon tempo.

hö-analysen: ( vet inte vad som behövs så jag skriver ner alla värden direkt från analysen)

torrsubstans 84 %
smältbart protein, foder 33 g/kg foder
energi,foder 7.1 MJ/kh foder
kalcium 2.0 g/kg foder
fosfor 1.6 g/kg foder
Magnesium 0.9 g/kg foder
kalium 12.7 g/kg foder

råprotein 75 g/kg torrsubstans
smältbart protein 39 g/kg torrsunstans
energi 8.4 MJ/kg torrsubstans

någon som har tiden och lusten att räkna lite? ge förslag på en vettig foderstat för de båda hästarna? :bump:
då skulle jag bli jätteglad.
kan väl nämna att jag brukar fodra med hackat lucern, havrekross, kornkross, betfor, miner blå o och chevinal plus.
tack för mig :p
anna
 
Skriv ned vad för foderstat du ger din häst nu ( underlättar ) Tyvärr är jag rätt grön på att göra en foderstat så jag lämnar över den uppgiften till de mer duktiga. Men dom kommert säkerligen vilja ha din nuvarande foderstat :)
 
det spelar väl ingen roll vad dom får nu om man ska göra en foderstat för det dom egentligen behöver. eller ? :confused:
 
Jo, det spelar stor roll vad hästen har ätit förut.

Vi behöver veta vilken MJ som hästen funkar på, eftersom det är väldigt individuellt. Om din häst t ex har fått 70 MJ och den är väldigt tunn så vet vi ju att den behöver mer än 70 i år, var den däremot fet så vet vi att den behöver mindre.

Visst kan man gå efter tabellvärdena, men det kan slå väldigt fel.

Det finns exempel där hästarna har fått över 100 MJ året innan, och varit jättefina på det, fast tabellerna har sagt 70 MJ.

mvh Jessica
 
Ett förslag till den första hästen:

8 kg hö
1 kg lucern
1 kg krafft groov.

Ger 74,6 MJ, 454 smrp, 34 ca, 19,8 p

Kvoter:
energi/protein 6,08
ca/p 1,7

Skicka ett pm till Nina83 annars så får du säkert hjälp!
 
Glöm inte kolla så att mg behovet täcks och ca/mg kvoten.
(om du räknat på att hästen behöver 74 mj så täcks det i ditt förslag och kvoten är bra, men hon kanske vill ha mer eller mindre mj i foderstaten så det e bättre att vänta räkna tills hon skrivit hur många mj han får idag o hur han ser ut på det ;) )
 
Det där med magnesium har jag inte koll på så det överlåter jag åt er andra.

Visst vore det intressant att få veta vad han står på idag men detta var ett förslag så länge.
 
hmm. jag vill helst undvika att ge pelleterat foder...
just nu står hästarna på ca 6 kg hö var.
ridhästen: en näve havre. kanske 0.2 kg kornkross. lite betfor. typ 3 dl. lite mineraler. 10 ml. chevinal plus. och ca en näve lucern.

unghästen: 0.5 kg hackat lucern, 0.5 kh kornkross. 0.25 kg havrekross. 10 ml chevinal plus. mineraler.

jag har inte velat börja räkna och väga och greja innan jag hade analysen.
men som sagt. äldre hästen har mycket energi utan kraftfoder´. jag vill bara att han ska få rätt värden. däremot är han ganska känslig på hästen och våren vid pälssättning m.m så jag antar han behöver sina vitaminer?

unghästen är i fint hull, möjligtvis lite tunn över revbenen vilket tyder på att han behöver mer protein ( lucern ). i övrigt är han go och glad och ser fin ut i päls och ben.
mvh anna
 
Det viktiga för dig är att höja proteinkvoten. Den är för låg idag.
"nävar" är jättesvårt att beräkna, vet inte hur stora dina är? :confused:

Ett lägre förslag:
6 kg hö
1 kg lucern
0,5 kg havre

Ger 56 Mj, 341,5 smrp. 24 ca 13 p
energi/protein : 6,09
ca/p: 1,8

Detta tycker jag låter väldigt lågt för en så pass stor häst i kondition men du känner honom bäst! Bättre att köpa ren b-vitamin vid pälsfällning/sättning än blandade vitaminer.
 
Om hästen är tunn över revbenen är det MJ den behöver.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 479
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 636
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 801
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp