Bukefalos 28 år!

Några med jaktlabbar här?

Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag har fått för mig att det finns "sport"labbar? Alltså uppfödare som föder upp "jaktlabbar" men med målsättning mot tex lydnad och bruks.
Eller är detta något jag har drömt ihop?
;)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag har fått för mig att det finns "sport"labbar? Alltså uppfödare som föder upp "jaktlabbar" men med målsättning mot tex lydnad och bruks.
Eller är detta något jag har drömt ihop?
;)

Det är detta jag hört. Att det är en brukshund med mindre jakt.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag har fått för mig att det finns "sport"labbar? Alltså uppfödare som föder upp "jaktlabbar" men med målsättning mot tex lydnad och bruks.
Eller är detta något jag har drömt ihop?
;)

Det finns och det är fel ;)

Dom riktigt framgångsrika sm-ekipagen är som jag skrev förut "helt vanliga" jaktavlade jaktlabbar. Ingen fuskavel där inte :)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag funderar lite på hur viktigt det är för dig med valp? Är det inte det kan det ju mycket väl finnas jaktlabbar som är vad du söker, men som inte passar i ex praktisk jakt och att man därför vill omplacera. Då vet du också hur krävande individen är och om den passar in i ditt liv :)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Du borde kolla på en dp-labbe från sådan uppfödare som den vår kommer ifrån. Smalare än utställningslabben, grövre än jaktlabben. En hund som gillar att arbeta men som tar det lugnt när det behövs.
Uppfödarens hundar används i jakt för apportering men går också hyffsat/bra på utställning.

Jag är jättenöjd med vårt val av uppfödare. Labbe visste jag ju redan det mesta om då jag är uppvuxen med sådana.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag funderar lite på hur viktigt det är för dig med valp? Är det inte det kan det ju mycket väl finnas jaktlabbar som är vad du söker, men som inte passar i ex praktisk jakt och att man därför vill omplacera. Då vet du också hur krävande individen är och om den passar in i ditt liv :)

Helst slipper jag valp helt och hållet praktiskt sett! :p

Men jag vill dock forma min egen hund, det är svårt att veta vad hunden har i bagaget när man tar en omplacering. Dock kan det ju även vara super att ta en färdig individ med rätt bagage! :)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Hur vet man att dom är dp-avlade?
Älskar ialafall jaktlabbar och tycker dom är helt underbara! Vår första var en gul tik med otrolig motor och arbetsvilja men fantastisk lydig, kom bössan fram så gick hon som limmad vid ens sida, hämtade "allt", outröttlig på fritt sök och effektiv på blodspår ( gick aldrig prov utan bara praktisk ). Inte så kännslig. Vår andra svarta tik var däremot kännslig men snäll, henne arbetade vi inget med för gubben min och hunden stämde inte. "Min" hund som var en trogen kompis och följeslagare.

Nu har vi en 9månaders gul hane. Sensibel men ändå tuff, otrolig arbetskapacitet. Lite mer "lomhörd" och självständig men också supersocial och kärvänlig familjehund men kräver att få jobba och aktiveras.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

KL

Så om man ska ha en labbe ska man antingen vara en som gillar att springa i utställningsringar och kasta köttbullar i munnen på en smårund hund, eller en jägare som är ute och rör sig i skog och mark timmar varje dag?

Går det inte att få en labbe som är mer... lagom? Som man kan aktivera genom träning för tävling utan att nödvändigtvis satsa mot SM? Som gillar att hänga med och som gillar att arbeta men som inte har ett driv som är nära omöjligt att tillfredsställa?
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Varför ska alla raser vara "lagom"?

Att avla mot "lagom" innebär att man urvattnar arbetsegenskaperna. Om man inte söker en så krävande hund kan man välja andra raser.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag trodde att det var en "lagom" ras för mig efter vad jag träffat, läst och hört. Men efter den här tråden så känns det som att jag drar på mig dubbelt så mycket jobb som med nuvarande. Jag vill hitta en ras som är nöjd med det jag erbjuder utan att jag ska slita mig gråhårig och komma hem med dåligt samvete för att jag ändå har en understimulerad hund. :/
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Alla hundraser är inte lagom. Alla hundraser är inte för alla.
Det finns massvis med lättränade snälla hundar utan att man behöver förstöra en befintlig ras för att få till det. Ingen vill väl att ens jämte bara ska vilja jaga hälften så mycket, eller att en stövare har mindre jaktlust bara för att man vill ha "mindre hund"?
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Nej, det var inte så jag menade. Jag tycker inte heller att man ska avla "ned" arbetande hundar för att de ska passa Svensson, men efter alla råd jag fått angående hundrasköp har jag förstått det som att labben kan vara just en lagom hund för mig, men i denna tråden låter det som att en labbe är som vilken bruksras som helst - och därför för mycket hund för mig. Jag har alltid sett labben som en ganska lättsam hund som tycker om att arbeta - om man inte ser till de kennlar som jobbar aktivt för arbetsmaskiner till jakt. Eftersom labben verkar finnas i båda ändarna av skalan - från soffdekoration till arbetsnarkomaner - borde det ju också finnas hundar som är mitt emellan ("lagom") och därför undrar jag vad man ska leta efter om man vill ha en sådan.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag trodde att det var en "lagom" ras för mig efter vad jag träffat, läst och hört. Men efter den här tråden så känns det som att jag drar på mig dubbelt så mycket jobb som med nuvarande. Jag vill hitta en ras som är nöjd med det jag erbjuder utan att jag ska slita mig gråhårig och komma hem med dåligt samvete för att jag ändå har en understimulerad hund. :/

Precis därför skrev jag att du ska kolla efter vilka uppfödare som har många hundar honom bruks och lydnad! Där kan du också prata med en uppfödare som vet om det är rätt för dig. Jag har hur många kompisar som helst som har jaktlabrador och ett antal sjch och jag känner inte igen beskrivningen om att det är så ENORMT krävande hundar. Annars hade jag inte rekommenderat det alls. De bästa jaktlinjerna är nog inte ens intresserade av att sälja till bruks/lydnad. När jag hade labrador var det mycket hundar från Mandylikes. Jag tycker du ska prata med den uppfödaren först! Eller vilka uppfödare som har sådana hundar just nu.

Vilken ände av landet bor du i? Några uppfödare jag känner skulle jag lätt be dig prata med.

Jag skulle inte satsa på en DP. Risken är att du får en hund med mycket motor och lite samarbetsvilja, det blir tungjobbade hundar.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

*kl* och trådkap utan dess like.

Tiken som jag hade på lut gick tom nu efter ett första parningsförsök så jag tar gärna emot PM om jakt-labbe-uppfödare. Jag hade tänkt mig en social arbetsmaskin, självklart kommer jag att träna apportering men kanske inte nödvändigtvis ren jakt.

Sen undrar jag, varför verkar så få i avel av jaktlabbar har gjort MH? Är det inte brukligt eller letar jag på fel ställe?
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

För att det anses inte viktigt. Det är viktigare med ett bra jaktprov eller en väl fungerande jakthund. Sen har ju Jägareförbundet eget "MH" som säkert många har gjort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 338
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 895
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp