Bukefalos 28 år!

Några med jaktlabbar här?

Sv: Några med jaktlabbar här?

För att det anses inte viktigt. Det är viktigare med ett bra jaktprov eller en väl fungerande jakthund. Sen har ju Jägareförbundet eget "MH" som säkert många har gjort.

Men om jag är intresserad av socialstatus hos föräldrarna, det kan jag väl inte vara ensam om?! Eller?
Vad gör man, hälsar på?
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Nej, det var inte så jag menade. Jag tycker inte heller att man ska avla "ned" arbetande hundar för att de ska passa Svensson, men efter alla råd jag fått angående hundrasköp har jag förstått det som att labben kan vara just en lagom hund för mig, men i denna tråden låter det som att en labbe är som vilken bruksras som helst - och därför för mycket hund för mig. Jag har alltid sett labben som en ganska lättsam hund som tycker om att arbeta - om man inte ser till de kennlar som jobbar aktivt för arbetsmaskiner till jakt. Eftersom labben verkar finnas i båda ändarna av skalan - från soffdekoration till arbetsnarkomaner - borde det ju också finnas hundar som är mitt emellan ("lagom") och därför undrar jag vad man ska leta efter om man vill ha en sådan.

Ja, okej, då förstår jag vad du menar. Visst är det så, att du säkert hittar en uppfödare som avlar på lugnare hundar. Jag är dålig på kennlar, och har i princip enbart koll på jaktkennlar.

Ring runt till rasklubben, finns valpförmedlare gissar jag på. Och leta efter kennlar som beskriver hundarna som "snälla familjehundar man kan träna med" istället för som jakthundar.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag hade absolut inte pratat med rasklubben och absolut inte köpt en Labrador som är familjehund som man kan jobba med. Jag har träffat allt för många uppfödare som påstår att deras hundar kan jobba och då innebär det lite kast bakom huset utan störning.

Jag hade hellre låtit resultaten tala, sen pratat med uppfödare och det finns uppfödare som ärligt kan säga om det är rätt hund för köparen. Leta leta leta. Det är som en nål i en höstack. Men jag skulle inte gå på icke existerande resultat. Är hundarna så bra syns det på resultaten.

www.labrador.nu
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag har 2 st jaktisar, en 3årig gul liten råtta på drygt 50cm i manken och 21 kg och en rejälare gammal gubbe som blir 11år i år, ca 58cm hög och 30kg.

Den lilla är en superhärlig apportör med otrolig fart, näsa och har en vilja att vara till lags. Apporterar allt utan tvekan. Mjuk fin mun.
Mjuk som tusan, nästintill förarvek men ändå otroligt modig i arbetssättet. Startade ett par prov vid 1års ålder med pris, men provbiten är lagd på hyllan eftersom hon har hd D. Känns lite meningslöst att hålla på med eftersom avel är uteslutet så nu har vi henne bara till praktisk jakt.
I hemmiljö är hon en sängsovare, men trivs inte med att gå sysslolös mer än i max 2dygn, sedan måste hjärnan jobba för att hon ska få ro. Promenader räcker inte:eek: måste ju jobba:bump:
Mattegris, främlingar är helt ointressant. Kan vara lite undvikande mot karlar.
Kennel: Searover, mor:Duvkullans Pink Pearl, far: Searover Kits Duke

Hanen är av lite omodernare typ, lite större grövre och kanske lite mer DP labbe egentligen. Inte speciellt förig utan kan själv, lite trögtänkt :cool: stark som en oxe och har varit en enormt bra vattenapportör, ingen vass är för tät eller tung! Men har ett lite dåligt sök på land, går upp i varv och är mycket mer lättstressad än den lilla.
Vi har startat ett par prov men han håller inte ihop mentalt utan piper. Stöter klövvilt och hare (några harar skjutna för honom) fast till största delen är han använd till praktisk jaktapportering.
Är skarp nog att dra ner skadat vilt och göra slut på lidandet snabbt. Samtidigt mjuk i munnen vid apportering.
I hemmiljö är han underbar! Lugnet själv och trivs super med att ligga på rygg i soffan dagarna i ända. Fullständigt nöjd med att bara vara.
Nu är han pensionär och bara myser:love:

Kennel: Minnows , mor: like'ims Dina of Minnows, far: Sulleyshill Greg.

/LL
 
Senast ändrad:
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag hade absolut inte pratat med rasklubben och absolut inte köpt en Labrador som är familjehund som man kan jobba med. Jag har träffat allt för många uppfödare som påstår att deras hundar kan jobba och då innebär det lite kast bakom huset utan störning.

Jag hade hellre låtit resultaten tala, sen pratat med uppfödare och det finns uppfödare som ärligt kan säga om det är rätt hund för köparen. Leta leta leta. Det är som en nål i en höstack. Men jag skulle inte gå på icke existerande resultat. Är hundarna så bra syns det på resultaten.

www.labrador.nu

Inte jag heller. Hade aldrig köpt en Labbe som inte har meriterade syskon och föräldrar.

Men en "alltiallo"Labbe efterfrågades och jag antar att man kan gå tillväga på det sättet om man vill ha en sådan.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

De flesta jaktlabbar jag träffar är inte jättesociala, men det är å andra sidan inget drag man är jättenoga med att förstärka när det är en jakthund som ska användas för jakt. Intressant är dock att labbarna ofta är ganska enkla att låna ut när man jagar, de har inga större problem med förarbyte vilket ju såklart är en bit av deras sociala sida.

De har också väldigt hög arbetslust, de är definitivt retriverns BC.

Precis sån är min, vem som helst kan apportera med henne och hon lämnar av till den personen även om jag står alldeles i närheten. Men hon skulle inte släppt in personen i huset... Håller med om retriverns BC också :)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Men om jag är intresserad av socialstatus hos föräldrarna, det kan jag väl inte vara ensam om?! Eller?
Vad gör man, hälsar på?

Många jägare köper ju hund på rekommendation och efter vad se sett. Bra kullar är tingade långt i förväg ändå. Men ja, hälsar på. Sen finns det ju en hel del skitbra labbar - som inte är reggade eftersom det liksom tappades på vägen nånstans men man vill bevara jaktegenskaperna.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Precis därför skrev jag att du ska kolla efter vilka uppfödare som har många hundar honom bruks och lydnad! Där kan du också prata med en uppfödare som vet om det är rätt för dig. Jag har hur många kompisar som helst som har jaktlabrador och ett antal sjch och jag känner inte igen beskrivningen om att det är så ENORMT krävande hundar. Annars hade jag inte rekommenderat det alls. De bästa jaktlinjerna är nog inte ens intresserade av att sälja till bruks/lydnad. När jag hade labrador var det mycket hundar från Mandylikes. Jag tycker du ska prata med den uppfödaren först! Eller vilka uppfödare som har sådana hundar just nu.

Vilken ände av land

et bor du i? Några uppfödare jag känner skulle jag lätt be dig prata med.

Jag skulle inte satsa på en DP. Risken är att du får en hund med mycket motor och lite samarbetsvilja, det blir tungjobbade hundar.


Jag tränar med en hund från Mandylikes. Den påminner mycket om min mentalt... ;)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Men om jag är intresserad av socialstatus hos föräldrarna, det kan jag väl inte vara ensam om?! Eller?
Vad gör man, hälsar på?


Pluggar linjer;) Jag planerar nästa valp om tidigast typ fem år, och kollar redan alla hundar jag möter efter vad jag vill ha och inte ha. Men det är inte lätt. Min hund, kan på rätt dag och plats verka jättesocial. Det finns ju annat att ta hänsyn till också, tex ocd som inte registreras någonstans. Oberoende insatta kontakter med samma uppfattning som en själv är nog det allra bästa.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Searover är en riktig favorit. Det skulle vara en ära att få köpa hund av dem.

Minnows helt klart inte samma typ av hundar. Pappan är väl enormt använd utan att egentligen vara så fantastisk. Men han har väl någon dubbelmerit, eller har lämnat någon? Länge sedan jag kollade på det...
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Din lilla tös är ju släkt med "min" Fripp, han kommer också från Searover, hans mamma är S Kits Puma :-). Fast nästan alla jaktlabbar är ju mer eller mindre släkt förstås...
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Searover har många fina vovvar:love: skulle jag ha en labbe till så blir det där ifrån eller Streamligts, de har också riktigt fina hundar!!

Kits hundarna har visat enorma framgångar, tränade för Trond Gjötterud (norrman) med lillan, han äger Searover Kits Dog vilken hund!!!!! Man blir nästan gråtfärdig när man ser honom i arbete:love:

Det är fruktansvärt surt att min lilla har HD D.. Hon är underbar att jobba med och har ett härligt sätt att jobba. Domaren stod och log ifrån öra till öra när han dömde henne. Men jag lägger inte allt det jobbet när det inte går att ta valpar på henne. Nu jagar vi istället och går lite kurser för skojs skull.

/LL
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Minnows labbar är helt annorlunda mot de moderna jaktlabbarna. Mer en familjehund med "bödel-egenskap":D
Greg va väl fieldtrail winner eller champion, även hans föräldrar va meriterade. Hur avkommorna blivit har jag ingen större koll på.
Men det är inte många Minnows hundar som lyckas på prov. Jämför man vår gamle med den lilla så tror man inte det är samma ras:p men vi älskar Gammelman ändå! Han har alltid gjort sitt bästa (på sitt sätt) men vi har fått jobba hårt för det.
Han glömmer lite mellan gångerna och behövde upprepning, liten gul har ett enormt kom ihåg, har hon lärt sej något så sitter det. Hon är fruktansvärt rolig att lära tricks och klickerträna, man riktigt ser hur hon tänker och snabbt går det!
Men ska man inte jaga alls så lär man få jobba hårt med en jaktlabbe, de behöver använda näsan, bära och tänka mycket. Mycket spring i benen finns det också, precis som att det bara kryper i kroppen på dem! Vår lilla är som jag sa inte speciellt imponerad av nytt folk, skiter högaktningsfullt i andra hundar (vilket är kanon i mina ögon) en riktig mammegris! Men jobbar jättebra även med andra, inte förarbunden på det viset utan det är i hemmiljö hon är svårflörtad. Den gamle är övertygad att alla älskar honom, och älskar alla!

/LL
Bidde långt igen... Älskade hundar:love:
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Men om jag är intresserad av socialstatus hos föräldrarna, det kan jag väl inte vara ensam om?! Eller?
Vad gör man, hälsar på?

Jag tror att många "struntar" i mh tester och har sina hundar till jaktproven, det ställer höga krav på hundarna mentalt det också! Visserligen helt andra krav än ett mh. Men har hunden resultat på prov så lär den inte vara kass mentalt.

När vi skulle köpa min lilla så åkte vi runt på prov och kollade arbetssätt på olika hundlinjer eftersom det är viktigt att man gillar hur hunden jobbar och det kan vara väldigt olika! Sen kollade vi provresultat linjer avkommor mm. Det är ju en jaktkamrat som ska fungera i många år.

/LL
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag har en oreggad med okänd stam. Har inte lyckats få tag på uppfödarna så jag har ingen aning om vilka linjer han kommer från i alla fall. Förmodligen finns både jakt- och showlinjer i honom, han är både långbent (65 cm mankhöjd) och har mycket massa (35 kg).

Min är pensionär sedan snart 2 år men var i yngre dagar en riktig krutdurk. Han hade ett enormt aktivitetsbehov, större än min bruksavlade kelpie har. Mkt lätt att motivera, mkt bra koncentrationsförmåga. Kunde jobba en hel dag utan problem. Men tyvärr betongskalle och svår att påverka, inte särskilt samarbetsvillig. Hysteriskt matfixerad. Förstörelselusta utan dess like. Vi provade lite jaktapportering när han var ung, men kombon oerfaren matte och svårstyrd hund gjorde att vi aldrig kom någon vart. Spårat både blod- och personspår och vi kan väl säga att han spårar gärna men inte så väl. Har blivit bättre på äldre dar när krämpor tvingat honom att ta det lite lugnare. Det vi gjorde mest var att tävla lydnad, med några 2:a pris i eliten som bästa resultat.

Farbror Loke är den snällaste hunden jag vet, både mot människor och andra hundar. Han älskar folksamlingar, ju mer stim & stoj och barn, desto gladare är han. Bästa belöningen (förutom mat) är att få visa alla sina fina saker för publiken :D.

Jag tycker det är en härlig ras och hade absolut kunnat tänka mig en jaktlabbe igen :).
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Bilder också;

Som 7-åring;
PICT0062.jpg


Som 12-åring;
419120_10150731683442150_270972437_n.jpg
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Vi har en lagom-labbe :). Hon är verkligen den perfekta hunden för oss. Nu är hon bara 8 månader än men har hittills överträffat alla förväntningar.

Vi bor på gård där hon får väldigt mycket daglig stimulans, både fysiskt och mentalt. Vi ville inte ha en ren soffliggarhund men heller inte en BC el dyl som verkligen måste ha en egen arbetsuppgift, utan mer en aktiv gårdshund. Vi fick helt rätt hund!

Vår labbe är "mittemellan-grov", absolut inte som en utställningslabbe men grövre än en jaktdito. Hon är e Osofinas Tullamore Dew och u ett sto... nej fel, en tik (hundar är svårt...) imp Skottland som jag själv skulle bedöma som jaktlabbe när jag ser henne (men enligt uppfödaren har de inte samma uppdelning där?).

Jag kan tänka mig att avla på vår tik om hon är ok på rtg etc just för att hon är en så lagom hund, jag är ointresserad av utställning och tycker hundar ska vara användbara.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Lite bilder på mina labbar:

Nessi och Frasse efter duvjakt, Nessi är 8 månader på bilden och Frasse är 7,5år:
420585_3490129937629_166768313_n.jpg


Nessi apporterar sin första fågel, 8,5 vecka gammal:
24819_1395633896537_1477471_n.jpg


Det går även att vara på brukshundsklubben:
480361_4745482800666_1465578270_n.jpg


Bara så söt:
430953_10200286149302043_1987385065_n.jpg


Bild på båda djuren:
40044_1578565949724_3826111_n.jpg


Ganska talande bild för att det finns spring i benen:
76997_10200284889430547_180100827_n.jpg



Ursäkta bildbomben!

/LL
 
Senast ändrad:
Sv: Några med jaktlabbar här?

Roligt med bilder! :)

Jag hör att det är väldigt brett och att jaktlabben EGENTLIGEN är för mycket hund än det jag söker. Men jag ska prata med olika uppfödare, och träffa några. Och se om jag hittar något passande. :) Eller om jag ska stryka denna ras helt från listan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 338
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 888
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp