Bukefalos 28 år!

Några med jaktlabbar här?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag håller på att kika på en till hund. Och det lutar åt jaktlabben.
Men allt jag läser och får fram är att det skiljer sig så otroligt mycket mellan dom. Ni som har jaktlabbar, kan ni inte lägga in bilder, berätta om eran hund/hundar och vilka linjer dom är ifrån? :) Gärna lite om rasen i allmänhet också!
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Sätter ett avtryck för att hitta tillbaka. Är inne på precis samma spår som du och ser fram emot att läsa vad alla har att säga :)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Min labbe är från dp-linjer som används praktiskt inom jakt, men eftersom det inte var det du efterfrågade så kan jag säga att en nära vän har en jaktlabbe från kennel Quinline's.
Den hunden har en bra av- och på-knapp. Lugn inne, fullt ös på träningar men ändå träningsbar och inte så "flamsig" som vissa kan vara.
Har jättefint bett för apportering och kan ändå kampa i lek.
Tävlar i jakt, lydnad och spår med goda resultat.

Sen vet jag att kennel Thorsvi har jättebra labbar för jakt också.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Har en treårig tik. Det är en arbetsnarkoman ut i klospetsarna! Hon älskar att jobba, har inga gränser :) Hon är tyst, mjuk och följsam vid sidan men har mycket stor jaktlust. Noggrann. Hade önskat lite större dådkraft men jaktlusten väger upp. Oerhörd koncentrationsförmåga. Apporterar allt, oavsett vilket stadie det befinner sig i...

"Privat" är hon noga med att göra rätt;) Hyfsat lugn inne. Gillar hela familjen men det är matte som gäller. Tycker inte om främlingar, men kan jobba med vem som helst. Känslig för kroppsspråk. Vaktar en hel del och har visst resursförsvar. Kräver tydliga regler för att må bra. Bra med andra hundar. Älskar katter men kärleken är sällan besvarad.. . Inte särskilt rädd av sig och bra avreaktioner. Sitter gärna i knät och pussas :D

Utpräglade jaktlinjer med mycket engelska importer i stamtavlan.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Är också j-labbe-intressent.
Vet du om hennes syskon också har ett resursförsvar och inte heller gillar främlingar?

Jag har funderat på labbe för jag vill ha en social arbetande hund.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag är uppväxt med jaktlabbe och har träffat en hel del framförallt jagande jaktlabbar. Vår sista var från ganska skarpa jaktlinjer, hon var inte heller jättesocial, det var inte ovanligt att hon låg på ovanvåningen när hela familjen var på nedanvåningen, så skulle aldrig mina weimaraner gjort. Men labben var väldigt tålig, hade en sjuhelvetes energi och samtidigt ganska känslig. Pga de sidorna lyckades min far aldrig träna henne på nåt vettig sätt så hon förblev lite knepig livet igenom.
Hon vaktade ganska mycket, var en väldigt tuff jakthund men var ohyggligt snäll mot familjen.

De flesta jaktlabbar jag träffar är inte jättesociala, men det är å andra sidan inget drag man är jättenoga med att förstärka när det är en jakthund som ska användas för jakt. Intressant är dock att labbarna ofta är ganska enkla att låna ut när man jagar, de har inga större problem med förarbyte vilket ju såklart är en bit av deras sociala sida.

De har också väldigt hög arbetslust, de är definitivt retriverns BC.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag får en helt annan sida av jaktlabben nu än vad jag läst och hört.

De jag träffat har inte alls varit reserverade och vaktiga, utan väldigt glada och vänliga mot främlingar.

Anser ni att den är mer krävande än tollaren?
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jaktlabben ska vara en mycket vänlig, stark, tålig hund med stor jaktlust och förighet. Mjuk men ändå modig nog att ta en runner (Skadad fågel som springer) och hinna i fatt. Starka och tuffa nog att bogsera in en flaxande gås större än dom själva, men inte dumdristig och hård nog att vilja bita ihjäl den.Brukar vara snälla mot folk och djur i störta allmänhet. Dom måste ha en stor dos bytesmedvetenhet för att vilja jaga och apportera på det sätt dom gör men jag har inte upplevt dom som vaktande eller resursförsvarande. Och dom får framför allt inte vara det mot sin förare.

Har störst erfarenhet av irländska och engelska linjer.
 
Senast ändrad:
Sv: Några med jaktlabbar här?

absolut mer krävande än tollare, men tollaren upplever jag som flamsigare och det är dessutom en väldigt ojämn ras.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

absolut mer krävande än tollare, men tollaren upplever jag som flamsigare och det är dessutom en väldigt ojämn ras.

Håller med!

En Labbe är avlad för att hålla en hel dag, till och med en hel helg, på jakt och söka upp och bära in kanske hundratals fåglar. Det är knappast dagens Tollare. Den är mer en "vanlig" allroundhunda.
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Men det ni beskriver jämfört med utställningslabben låter i princip som två olika raser. Hur säkra är då egentligen dp-linjerna? Det måste finnas en väldigt stor range av olika hundar att finna i sådana - hur vet man vad man ska leta efter?
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Det ÄR två helt olika raser. Inte bara utseendemässigt utan även kapacitetsmässigt. DP-linjer ger jag personligen inte mycket för, och det är enbart för att jag tycker dagens utställningsvärld har ett sjukt ideal på labradorer och jakthundar kan inte se ut så. Jag tycker DP-aveln verkar mer mot att göra en hund som passar alla, en allroundhund som vem som helst med någon form av träningsmotivation kan äga och träna istället för att skapa en hund som följer utställningsidealen och samtidigt går att arbeta med inom jakt. Och jag tycker inte det är lämpligt att en förstaklassig jakthund ska avlas nedåt för att passa alla.

Problemet är antagligen att jaktlabben är väldigt "likeble", det är en käck och lättlärd hund som inom många grenar är mer framstående än våra egna bruksraser (Tillsammans med border collien), trots att det egentligen inte är där den hör hemma. På SM 2012 blev en labbe sökmästare, men det är ingen DP-labbe utan en renavalad jakthund där mamma är både A- och B-provschampion och pappa efter två FT-champions och har två jaktchampions till kullsyskon varav en dubbelchampion. (Som en liten parentes ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Några med jaktlabbar här?

Det ÄR två helt olika raser. Inte bara utseendemässigt utan även kapacitetsmässigt.
Håller med till 100%!
DP-aveln beskrivs ofta som "både och" men sanningen ligger närmare "varken eller". Uppfödarna fokuserar ändå i första hand på exteriören, och arbetsförmågan kommer i de flesta fall bra mycket längre ner på listan, och det gäller även dp-golden.

Ang. jaktlabbar läste jag en väldigt bra kommentar i ett annat forum, citat:

"Det är en svår balansgång för att få en hund så pass vek att den är så styrbar som den ska vara, samtidigt som den ska ha dådkraft nog att apportera en skadskjuten elak kråka (och inte så skarp att den dödar kråkan). Så lugn att den kan sitta stilla länge i ett gömsle men så arbetsvillig att den klarar timmar i tunga vassar och snabb nog att hinna ikapp en skadskjuten fasan."
Ja, jag undrar om folk vet hur svårt det är, egentligen?

Mer citat:

"Men jag tycker inte att det är rätt ras för den som i första hand vill ha en hund som älskar alla och i andra hand tycker om att pyssla med lite av varje. Ibland verkar det som om många rekommenderar dem åt höger och vänster och tror att de är som showlabbar fast smalare och mer samarbetsvilja, och det stämmer inte. Jag tycker de är betydligt mer lika bc. Känsliga hundar, som läser av omgivningen mycket och behöver tydliga ramar (och med enorm arbetsmotor)."

Min personliga uppfattning är att de flesta jaktlabbar är "jaktmaskiner", även om en hel del funkar väldigt bra inom andra grenar också. Men är man väldigt inriktad just på jakt/jaktprov är det säkert det bästa valet.
 
Senast ändrad:
Sv: Några med jaktlabbar här?

jag fick fram en helt annan ras här än vad jag trodde, hört och läst mig till :O

Jag som har en oreggad bc, och söker en till hund, som ej är lika krävande. Men som jag kan arbeta med på samma sätt som nuvarande hund. Spår,specialsök, drag (tvåspann med nuvarande hund), lydnad, agillity. Väldigt mycket allround men väldigt aktivt.

Passar verkligen jaktlabben?

Jag tar långa promenader i skogen, fält osv, hur ligger jakten? Kommer jag få jobba ihjäl mig med det?

Om jag ej jagar, bör jag ha denna hund? Eller kommer jag göra samma misstag som med nuvarande hund, jag vallar ej. (ska dock börja göra till våren)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Om du är intresserad av tollare, kan jag nog ordna så du får träffa min kompis hundar. Hon har två stycken, och de är verkligen ett bevis på hur splittrad rasen är. Två helt olika hundar, men jag gillar båda två! Skicka ett PM så kan jag kolla om hon har tid att träffas :)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag har träffat några tollare, men dom var inte ett dugg intresserad i mig utan såg baaara matte. Sällskapshundar användes dom som. Så har ej fått så stor bild av dem mer än vad jag läst. Jag träffar gärna några! :)
 
Sv: Några med jaktlabbar här?

Vår sista labbe fick inte så mycket stimulans som hon behövde, så hon jagade själv, var en rymmare. Hon jagade med blicken, såg hon en hare på 200 meter så drog hon efter den som en målsökande missil. Så man MÅSTE aktivera dem ordentlig, annars kan de mycket väl jaga på egen hand. Vet även fler jaktlabbar som köpts som familjehundar som blivit rymmare. Nu är det ju inget specifikt för just labbarna, men de ha massor av energi och arbetslust som behöver kanaliseras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 641
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 338
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 886
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp