Bukefalos 28 år!

Naivt med häst?(långt)

Juzzzen

Trådstartare
Skulle behöva lite av era tankar ang. något som är svårt för mig.

Jag bor med min sambo i villa, vi har gemensam ekonomi nu(än så länge) Han ville ha det nu när jag inte hade häst, för han vill inte gå o betala på min hobby, vilket jag kan förstå.

I dagarna var jag o red min fd häst som jag var tvungen att sälja för 2 år sen pga ekonomin. Jag har hela tiden kännt i mitt hjärta att jag ska köpa tillbax honom en dag, då han är one of a kind, och jag har saknat honom från sekunden jag sålde.

Nu fick jag beskedet att dom sak sälja honom, eftersom dom inte har tid med honom(han behöver gå och få jobba, då han är en arbetsmyra) Såklart var jag ju deras första val, eftersom dom vet hur mkt jag älskar honom, och att han får det bra hos mig, men den träning o kärlek han behöver.

Jag blev så glad när dom sa detta, samtidigt blev jag rädd. Min sambo kommer aldrig gå med på detta, han tycker att det är en rikemans sport(vilket det väl är på ett sätt). Men för mig är det en livstil jag varit tvungen att ge upp, för oss..

Jag har heltidsjobb, vi bor relativt billigt, jag har en buffert på 12 000 kr till veterinärkostnad om nåt skulle hända, har folk som kan hjälpa mig om jag behöver avlösning i stallet. Tanken är att jag ska ha medryttare direkt också, så får man in lite pengar där så man kan lägga undan mer pengar till bufferten. men inget jag räknar med, men hoppas att det blir så. det är en vänlig o snäll häst så det blir inte svårt att hitta nån som vill mysrida nån dag i veckan.

Jag har pengar till inköpet också undanlagt.

har räknat på det och jag har räknat att han kostar mig 3000 kr i månaden utifrån det stallet jag ska stå i(blir egentligen runt 2000 kr men vill hellre räkna högt om det kommer något som man inte räknat med)

Och detta går in i min beräkning. jag har råd, men har inte pngar över till andra nöjen. Men samtidigt gör jag inte mkt annat, hästarna är det enda jag brinner för och som håller mig levande.

Så i dagsläget går det bra ihop på bara min lön. Men sambon tycker inte jag ska göra det. För han sa om jag blir arbetlös, vad händer då, när räntan går upp, vad händer då? Om vi ska ha barn , vad händer då?
Blir räntan mkt högra blir det svårt, helt klart. jag är glad att han är realist, för jag är mer så: det ordnar sig, vi löser det när den dagen kommer.

Är jag fullständigt naiv? jag tycker ändå jag har räknat bra på allting, men inte alla TÄNK OM..

Men ska man verkligen göra det, då kan man ju aldrig göra nåt?
Sen är jag rädd för att sabba för oss, genom att jag väljer min livstil..men samtidigt är tanken att jag ska fixa det själv.

Jag känner att släpper jag denna häst en gång till kommer jag ångra mig i resten av mitt liv. Han betyder så mkt för mej och i hjärtat är han fortfarande min. hade jag varit själv hade jag inte tvekat. men jag vill inte vara den stora sabbaren..

Hjälp mig, var ärliga..för jag är jättekluven:(
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen!
Herregud, pajjar det mellan er för det så är det hans fel, inte ditt! Det borde ju ligga i även hans intresse att du mår bra och får göra det du älskar, annars är han inget att ha? :crazy:
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Jag förstår att du känner dig kluven, men...
...läs igenom allt det du skrivit en gång till!
Du har svaren på alla dina frågor där!

Om din sambo verkligen älskar dig, så måste han ställa upp på detta. Det är ditt intresse, ditt liv, det du brinner för...
Du har tänkt igenom allt, du har råd - det är bara hans åsikter/känslor som sätter stopp för det hela.
Du säger själv att du skulle ångra dig hela ditt liv om du inte köper tillbaka hästen = svar nog!

Du är nog som de flesta tjejer - du vill vara till lags, tänker på andra först och vill undvika konflikter?

Go for it!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen! Du kommer ångra dig massor om du inte gör det. Och om dina pengar räcker och sambon inte behöver skjuta till med något så tycker inte jag att han har så mycket att säga till om.

Skulle din/eran ekonomi köras i botten så går det ju sälja hästen eller lämna ut den på foder. Men det är ju ett problem som man får redan ut om eller när det kommer.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Och detta går in i min beräkning. jag har råd, men har inte pngar över till andra nöjen. Men samtidigt gör jag inte mkt annat, hästarna är det enda jag brinner för och som håller mig levande.


-------------

Jag känner att släpper jag denna häst en gång till kommer jag ångra mig i resten av mitt liv. Han betyder så mkt för mej och i hjärtat är han fortfarande min. hade jag varit själv hade jag inte tvekat. men jag vill inte vara den stora sabbaren..


jag tror du vet vad du ska göra , och jag tycker du gör helt rätt! . . . Tycker din sambo verkar resonera alldeles för egoistiskt!


Jag bor ihop med en kille, vi har inte gemensam ekonomi. ALLA mina pengar (förutom boende bil osv) går till hästarna (arbetslös/studerande), och det är OK för både mig och honom. Han vet att jag inte fungerar utan hästarna, och att han aldrig kommer behöva betala för dem.
Mitt liv skulle vara helt meningslöst utan mina hästar, aldrig att någon annan skulle få bestämma att jag inte skulle ha råd med dem -det avgör jag själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen för Guds skull!!

Han har säkert sin hobby och du måste få hålla på med din!
Detta är en livsstil, så blir man utan den och man älskar att göra detta så blir det ju bara ett stort tomt hål och man saknar det.
Hade inte tvekat en sekund! :)

Lycka till!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Givetvis ska du köpa hästen! Men vad är det för ränta du pratar om? Ska du ta ett lån för att köpa hästen?

Jag vet inte hur det är med vanliga lån. Men med huslån så måste man kunna klara en höjning på 5%. Gör du det så borde ni inte oroa er!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen, är det det enda du brinner för så tycker jag att du ska satsa. Din sambo kanske måste inse hur mycket hästeriet beyder för dig. Du skulla antagligen inte neka honom en hobby och han ska inte neka dig.
Ni är vuxna människor som lever i en realtion, ingen är den andres förmyndare.
Det löser sig nog, sätter er ner och tala igenom det hela tillsammans.
Det verkar ju som om du tänkt igenom det mesta och råd verkar du ju ha utan att "nalla" på sambos penningar.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Jag instämmer med de övriga... Du vet ju vad du behöver. Det går inte alltid bygga upp livet på en massa om och ifall. Vi vet inget om framtiden. Du verkar ju ha mycket god koll på vad det kommer innebära ekonomiskt.

Sen hängde jag upp mig lite på det där med att "han inte vill betala till din hobby". Det är ju såklart en fråga om värderingar, men lever man ihop tar man gemensamt ansvar i min värld iaf, för varandras välmående. Om min mans motorcykel behöver någon dyr del ser vi över vår -gemensamma- ekonomi och löser problemet. Behöver min häst foder, hovslagare, veterinär kan han mycket väl fixa det. Skulle vår ekonomi braka samman ser vi över våra "onödiga utgifter" och vi skulle mycket väl lika gärna kunna sälja hans MC som min häst. Men det är så det funkar hos oss. Och barn har vi fått vilket även det innebär en omställning i livet Ofta är det så att kvinnan föder barn och således är hennes hobby, i detta fall hästen, ett problem som måste lösas. Så behöver det ju inte alls vara.

Nej, gå dit vägen leder dig så får din sambo en gladare kvinna, tror jag. Ditt jobb är ju inte att hålla honom nöjd.

Ursäkta ev. missförstånd, jag går igång lite på sånt här... :S

Lycka till!!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Tack för alla svar för det första!:bow:

Nä, pengar till köpet har jag..

Det är höjningen på räntan på huslånet han är orolig för. Vi klarar det, men det blir kärvt..Och jag vill ju inte heller att han ska behöva hjälpa mej med hästen heller..

usch, jobbigt!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Jag la av med hästar när jag träffade sambon. Men kände efter ett tag att det saknades mig något. Så jag har idag en underbar häst. Jag har heltidsjobb, tjänar inga större summor, men har iallafall jobb. Sambon är just nu arbetslös, men aldrig aldrig aldrig att han skulle tvinga mig sälja hästen.
Jag har råd, jag måste ju få ha en hobby. Man kan inte bara sitta och tänka "tänk om, tänk om..." vad som helst kan ju hända. Då ska man isåfall inte ha några utgifter alls, inte gifta sig, inte skaffa barn, inte köpa boende, inte äga något alls, för tänk om något händer?
Lev nu.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Tycker att du räknat ordentligt på att du ska ha råd att ha hästen.Skulle det vara jag så hade jag inte tvekat en sekund.KÖP.Det är ditt intresse och det måste din kille acceptera,man måste kunna unna den andre partnern att ha ett intresse.Det är bara bra för förhållandet.Ang. vad som händer i framtiden ang. bolån,jobb osv. man vet aldrig vad som händer i livet.Lycka till.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Så där har jag velat i över ett år, köpa häst igen eller inte...

Min man är ju ingen hästmänniska men han är inte svårövertalad heller, han fäster sig lätt vid alla djur jag tar innanför dörren (har ett gäng vid det här laget):)

Sen fick jag ut på försäkringen efter sjukdomsfall och då kände jag nu eller aldrig. Jag diskuterade för femtelfte gången med min man och han sa att det är ju mina pengar jag fått för ett handikapp jag tvingas leva med resten av livet så då ska jag väl använda pengarna till något jag mår bra av:) Sen att huset behöver isoleras det får vi försöka ordna på annat sätt. Han menade att det är ju inte så kul att mina försäkringspengar handlas upp i mineralull....

Men det har aldrig varit tal om att jag endast betalar för hästen vi nu har. Vi har gemensam ekonomi och det är den som håller i plånboken när vi råkar befinna oss på tex Hööks som betalar, inte noga alltså ditt och mitt intresse för oss, orkar liksom inte...

Jag kalkylerade också arbetslöshet, räntehöjningar osv osv, det höll på att göra mig galen! Till slut resonerade jag ungefär så här: Det man inte har vågat pröva på, det ångrar ofta men man ångrar sällan det man faktiskt våga prova!
Skiter det sig med andra ord och vi av någon anledning inte skulle av ekonomiska skäl inte kunna ha kvar hästen så har vi åtminstonde vågat följa en dröm. Man vet aldrig vad framtiden bär med sig det kan ju hända vad som hellst i livet, man kan inte kalkylera allt.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen!
Du kommer att bli mkt gladare, han BÖR bli gladare när han ser hur glad du blir.

Lycka till :)
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Tycker din sambo verkar försöka kväva dig genom att motarbeta ditt intresse. Har varit i liknande förhållande. Visst det är jättebra att han tänker på ekonomin men är du säker på att det är det enda som gör att han inte vill du ska ha häst?

Allting kan ju hända, arbetslöshet med mera och jorden kan gå under i morgon så det är lika bra vi ger upp allt eller vadå:confused: Man ska leva idag i morgon kan det vara för sent
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Vi lever här och nu, om morgondagen kan man inget veta. Köp hästen!
Om din sambo inte kan acceptera det så får ni dela upp ekonomin. Sen tycker
jag att om man älskar någon så vill man att den personen skall vara lycklig, kan
han inte glädja sig åt något som gör att du mår bra så kanske du skall fundera
på att byta ut honom!
Lycka till :)!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Tack allihop!

Det är detta jag känner oxå,som ni nu bekräftat..Jag e inte helt dum i mina tankar iaf..

Jag e bara sån, vill vara den perfekt flickvännen, o glömer gärna mig själv.

Sambo vill att jag ska ha hästen, han är inte negativ till det men anser inte att vi har råd. Han anser att jag inte har tillräcklig koll på ekonomin för att klara en sån här sak..Men jag vet att jag fixar det..men när han säjjer så blir jag ju klart osäker o tappar självförtroendet(som inte är det bästa i alla fall)

Vi båda vill ha ett bra hem, inte vara rädda för att dte ska gå åt helsike..

men jag har sysslat med hästar hela mitt liv, o det går inte en dag utan att jag saknar det, ibland så mkt så jag blir deppig..

Jag ska räkna på det en extra gång, han vill gärna se vad jag räknat på så han kan se vad jag missat..typ..

Han är oxå rädd för att jag blir tvungen att sälja en gång till för han vet hur knäckt jag var sist..men saken är den att jag blir lika knäckt om inte värre om jag låter denna hästen försvinna ifrån mig, när jag vet att jag fixat det..

Jag har även funderat på, har möjlighet att jobba över några timmar extra i mån på jobb, så där får jag in lite extra..
Jag vill fixa detta, o om jag bara tar chansen vet jag att jag gör det!!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Jag köpte tillbaks min gamla tävlingshäst när han blev pensionär, jag var gravid i 12:e veckan men när jag fick reda på att han skulle säljas så fanns det inget att tveka på. Dock hade jag redan en en tvååring som jag hade bestämt mig för att sälja iom graviditeten (hon som hade den gamle letade påläggskalv så det löste sig himla smidigt) så det blev ju ingen ny kostnad direkt men min dåvarande sambo, nu man, blev lite chockad när jag ringde honom på jobbet och berättade att jag hade köpt en häst och att jag tänkte ta upp ridningen igen.

Det han vann på det hela var att han fick en gladare sambo, en gladare dotter som nu kunde rida ut tillsammans med mamma. Han var också väldigt nöjd med att det var en så trygg och snäll häst jag hade skaffat istället för en oinriden unghäst :)

Så självklart ska du köpa tillbaks hästen, jag är så himla glad att jag har fått tillbaks min gamle vän i mitt liv och har inte ångrat det en sekund även fast han kostar en del.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Härlig historia! Visa saker känns som ödet!

Jag önskar att man hade stall hemma oxå, för det är den kostnaden sambon hänger upp sig på oxå, att det är så mkt pengar bara att stalla upp hästen i mån. Tanken är att vi ska flytta till gård så småningom, o det var egentligen tanken att jag skulle vänta med häst tills dess..

Men nu dök min älskade pålle upp i bilden igen, o jag vill ha honom, ingen annan. Han är trygg, stabil, lite grön så jag får jobba med honom vilket jag älskar, och så e han en sån gosig en, som lägger huvudet på axeln o njuter av närheten:love:

Gissa om jag började gråta när han gjorde så i veckan när jag var o hälsade på honom..Usch vad jag saknar honom:cry:
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen:)

lever man ihop å älskar varandra vill man att den andre mår bra. , gynnar ju även den andre eller hur.

Argumentet med räntan å bli arbetslös , tja vem vet vad som händer i livet man kan inte garantera någonting att leva innebär att ta risker ovhman får lösa dem vartefter de uppkommer.

Var lite i samma sits som du..fast min häst blev jag tvungen å akutavliva en morgon.

Den jag då sammanbodde med gilade inte hästlivet å vad de innebar så jag tänkte att jag skall inte ha en ny.

Efter några månader började min omgivning klaga och säga at köp en ny häst så vi kan umgås me dig:)

Til slut sa även sammbon då ...det samma. Hon sa jag står hellre ut med hästarna å har en go å glad gubbe än vara utan å ha en tys å grinig gubbe.:)

Så de blev en ny häst...sen tog de slut i alla fall men de var inte hästarnas fel...:)

Har man en gång fått häst i blodet så är man ingen hel människa utan...

köp hästen å var glad å lycklig å lev livet som de blir...de du har gjort kan ingen ta ifrån dig å är tusen gånger bättre än ångra sig hela livet över vad amn inte gjort...


lycka till..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 026
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 732
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 635
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp