Bukefalos 28 år!

Naivt med häst?(långt)

Sv: Naivt med häst?(långt)

Ja, jag har den inställningen oxå, samtidigt köper jag att räntan blir inte lägre än så här (på huset) o det kommer gå upp nångång..men samtidigt, då kanske vi blivit rikare pga löneökning eller bytt jobb eller vunnit på triss..Man vet ju aldrig vad som händer!


"Har man en gång fått häst i blodet så är man ingen hel människa utan..."

Den är så sann:bow::bow:
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Tycker du ska tänka igenom ditt häst köp en gång till. Att folk sitter här och skriver skit i killen han är inte kär idig om du inte "får" köpa häst är inget du ska lyssna på.

Sätt dig ner med din sambo och räkna. Räkna på hur mycket räntan får höjas utan att ni blir "barskrapade". Vist du säger att du har en buffert men.. när det gäller vetrinär vård så är 12.000 kr inte speciellt mycket. Får du med sadel som passar? Tänker du träna hästen? Får du tag på en medryttare som betalar? osv osv

En sak till hur lätt är hästen att sälja eller låna ut på foder om ekonomin kör ihop sig?

Och tänk på en sak till. Har ni råd med hästen om du/ni vill ha barn? Om jag var tvungen att välja mellan barn och häst skulle jag defentivt välja barn, men det är jag. ;)

Lycka till med ditt val.
/MVH
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Jag vet att han älskar mig, han är bara förnuftig, men jag kan känna att han ibland målar fan på väggen lite mer än nödvändigt. Och jag älskar honom och vill respektera hans åsikter, för det påverkar ju oss båda. Samtidigt vill jag inte ge upp nåt som är mitt, har redan gett upp riktigt mkt för oss, och jag har inte mått bäst av det, att skippa hästarna i mitt liv, o det vet han.

Går räntan upp för mkt blir det tufft..o när vi ska ha barn, som det är nu, måste jag i så fall ha en delfodervärd, eller iaf hjälp ekonomiskt. Om läget är som det är idag vill säga.

När det gäller bufferten är det inte mkt såklart, men jag har försäkring på hästen, och kommer spara mer till bufferten, så det är en startsumma. Jag kan ju säga att alla år jag haft häst har jag aldrig haft nån direkt buffert, dumt men sant, och jag har klarat mig mkt bra. Dock fick jag en smäll med foderhästen jag hade för ett tag sen, och då insåg jag att utöver en bra försäkring, så är det en buffert på minst 10 000 kr som krävs.

Jag vill med hela mitt väsen ha denna hästen, men jag vill heller inte slänga mig in i något som kör oss i botten. Men det är så jäkla svårt, ska man leva nu eller imorrn..Imorrn kan det vara försent..Och jag kommer ångra mig om jag inte genomför detta, o det påverkar i allra högsta grad båda två..För i dagsläget och ett bra tag framåt går det bra..

Tack för ditt svar o en annan synvinkel!
 
Senast ändrad:
Sv: Naivt med häst?(långt)

Du har heltidsjobb, du har en buffert. Du har ju mycket mer än vad många andra har...som redan har häst! det verkar ju inte vara några större problem för dit att ha en häst! Tycker du ska följa ditt hjärta!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Hur hög räntehöjning klarar du då? Just nu är ju prognosen att räntorna ska ligga kvar på en låg nivå i ett par år till, men det kan ju vända mycket tidigare också. Jag skulle inte köpt en häst om jag inte visste att jag klarade en ränta på minst 5% utan problem. Men som någon annan skrev beror det förstås på hur lätt det är att bli av med just den här hästen i en nödsituation. Är det en häst som borde vara lätt att få ut på foder, så visst, men är det t ex en ridtravare så är risken att du blir sittande med hästen när du inte längre har råd att ha kvar den.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Det låter mer som om ni behöver komma överens om vad vill vi göra tillsammans (spara till nytt boende eller resa exempelvis) och hur mycket ni vill spendera annat gemensamt som mat och annat. Sedan måste ni komma överens hur ni gör med det som blir över (eller hur ni ska hantera underskott).

Det olika synsätt, en del vill gemensamt komma överens om allt medan andra kör separerad ekonomi. Jag och min fru lever efter det senare alternativet. Vi har varit sambo och gifta under massor med år med delvis separerad ekonomi. När det gemensamma är betalat så finns oftast pengar kvar och det får var och en använda hur man vill, spara till något stort, köpa kläder eller bara slösa bort. För att det här ska fungera så måste man ta hänsyn till eventuella lönseskillnader så att bägge upplever att det är rättvist. Har man sedan fått ett system att fungera - ändra inte!

Det är alltid lättare att prata igenom det här när det finns pengar över...
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Jag tycker helt klart du ska köpa tillbaka pålle. :) (fast jag har inte läst hela tråden så jag kanske har missat någon info)

Jag hade ingen häst när jag blev tillsammans med min sambo, men han märkte ju hur mycket bättre jag mådde när jag var nära hästar på dotterns ridskola. Sen blev jag medryttare och till sist så sa han till mig att jag nog borde köpa en häst eftersom det var det enda han sett förutom min dotter som faktiskt gjorde att jag mådde bra.
Jag hade en miljon Men tänk om..., men han sa att om jag bara köpte hästen så betalade han stallhyran om det skulle kärva. :D
Nu är han nog lika mycket i stallet som jag är tror jag och hästarna har utökats till två. :angel:
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Vi har ju gemensam ekonomi,eller vi lägger allt som behövs på ett konto, sen det som blir över får vi spendera som vi vill..

det e bara dte att han tjänar x antal tusen mer än mej i månaden..o vi betala lika mkt till hemmet..är detta helt fel? Jag tycker dte känns lite orättvist men samtidigt ska han inte lida för att jag tjänar mindre..
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Det finns ju andra sätt att kompensera "orättvisor", t.ex. tar han större ansvar om bilen pajar, större arbeten på huset mm?... Sånt här kan ju stötas och blötas i oändlighet. Men vadå "han ska inte lida för att du tjänar mindre"? Den enda som alltid kommer lida av det är du som dessutom får mindre pension i framtiden och alltid kommer att ha mindre att spendera till dig själv. Spontant tycker jag att den som har större inkomst betalar lite mer till hushållet, men återigen, så funkar det hos oss! Vi öronmärker inte pengar och lever inte efter millimeterrättvisa. Huvudsaken är att vi mår bra, och bra mår vi av att hjälpa varandra. Det är ju bara ni som kan lista ut en modell som funkar för just er.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Vi har ju gemensam ekonomi,eller vi lägger allt som behövs på ett konto, sen det som blir över får vi spendera som vi vill..

det e bara dte att han tjänar x antal tusen mer än mej i månaden..o vi betala lika mkt till hemmet..är detta helt fel? Jag tycker dte känns lite orättvist men samtidigt ska han inte lida för att jag tjänar mindre..

Tänkte berätta hur jag och min sambo gör.
Han tjänar 3 ggr så mkt som mig (jag är studerande/arbetslös). Vi har ett sambokonto där vi har räknat ut att det behövs X antal tusen varje månad för att täcka alla husutgifter, lån, el, vatten ju ALLT förutom renovering. Han bet 2/3 av den summan, och jag 1/3. Det tycker jag är rättvist. Hade vi inte gjort så, så hade jag bott kvar i min lilla etta med en hyra på 1400:-, för jag hade INTE haft råd att betala hälften av husmånadskostnaden OCH ha mina hästar. Isf hade jag valt att vara särbo, och ha kvar mina hästar :) .
Sambo har ju ändå många tusen mer än mig att spendera på det han tycker är roligt varje månad :)
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Jag resonerar som så att man måste vara realist samtidigt som man är optimist. Och känner du att du vill ta chansen men är beredd på att ta ev. negativa konsekvenser så ta chansen! Visa din sambo hur du har resonerat kring kostnaderna och hur tillgångarna ser ut idag. Ni kan omöjligt veta hur framtiden ser ut.

Jag och min sambo har gemensam ekonomi fullt ut. Allt läggs i en pott som vi sedan tar ur till nöjen och annat nödvändigt. Givetvis brukar vi prata med varandra när det gäller större inköp än bara godis, snabbhandling, tankningar osv. Mina hästar slukar en hel del pengar (har två st större ponnyer) men jag försöker hålla det så billigt som möjligt för hans skull. Men han är inte den som klagar. Vi resonerar som så att vi bor ihop, har djuren tillsammans (2hästar, en katt och en hund) och båda har ett stort intresse som dominerar i våra liv och som vi vill uppmuntra till att fortsätta med. Därför har jag inga problem med om hans sport skulle kostat mer än min om vi hade råd med det. Dessutom blir han lyckligare! Hade vi inte haft råd till mina hästar hade jag aldrig köpt den sista hästen heller.

Skulle ex min mamma och pappa ha skilld ekonomi skulle pappa få betala allt ändå :D
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Han anser att jag inte har tillräcklig koll på ekonomin för att klara en sån här sak.

Ursäkta, men han är väl din pojkvän och inte din pappa?! Låter lite som han förminskar dig och dina bedömningar. Du är väl knappast något barn? Vaddå HAN anser?! :mad: Usch, sånt där får mig att se rött! Sorry!

KÖP HÄSTEN FÖR BÖVELEN! :mad::D
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen!

Låt INTE en kille hindra dig från din egentligen största kärlek.

Om ni har två löner förstår jag inte alls att han ens öppnar käften. Även med en lön funkar det bra.

Vad är viktigast?
Att ha pojkvän 'förmodligen' bara ett tag? Eller en häst du älskar fram tills döden skiljer er åt?

Tänk om du lyssnar på din kille och om ett halvår har han hittat någon annan och du är ensam.

Eller......

Köp hästen och hoppas på att få ha kvar killen. Lämnar han dig, gråt inte! Du har din häst och du hittar snart din drömkille.

Kom ihåg!

DU är värd så mkt mer, låt inte en kille skilja på dig och "din" häst.

Lycka till!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen. Du verkar ha tänkt igenom allt. Och skulle ni någon gång skaffa barn så lär ju du märka det först ;P.. Och då kanske du får ta ställning till det då..

Man kan ju inte gå och räkna på att man kan bli av med jobbet när som heller. då blir man ju galen och ska ju inte egentligen unna sig någonting.

Kan ni inte ha en gemensam ekonomi men ha lite var o en vid sidan om ??

lycka till iaf!
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Köp hästen en sak som jag har lärt mig när det gäller förhållanden är att man kan varken bestämma över en annan person och man kan inte heller hålla på att bromsa sin sambos drömmar,då kommer allt att bli en kamp.Köp hästen är du glad kommer både han och du må bättre,kan han inte acceptera den du är så kommer det ändå inte hålla i förlängningen.
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Men snälla, tveka inte! KÖP hästen! Seså, ring snarast ägarna och säg att du tar den. (Kom bara ihåg besiktning).

Din sambo verkar vara en ärkeegoist. Visa honom tråden.

Om du skulle få problem med ekonomin någon period, skulle det vara så svårt för honom att hjälpa dig? Om det är så - då måste jag ärligt fråga VARFÖR ÄR DU IHOP MED HONOM?

Offra dig inte för sambon. Du ångrar dig bara, och han lär inte betala tillbaks. Vägrar han att acceptera tycker jag allvarligt att du ska fundera på er relation. Inte bara för hästen - men hur mycket ställer ni upp för varandra?

Norrland
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

det e bara dte att han tjänar x antal tusen mer än mej i månaden..o vi betala lika mkt till hemmet..är detta helt fel? Jag tycker dte känns lite orättvist men samtidigt ska han inte lida för att jag tjänar mindre..

JAJAJA, det är orättvist!! :eek:

Lider han om han skulle betala mer än dig, han som tjänar mer?

Allvarligt - jag vill inte uppmana till separation, men FUNDERA över er relation...

Norrland
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

köp jag ångrade mig när jag sålde min ponny , hade turen att få en vän att köpa hem henne och stalla upp hemma hos mig :D
 
Sv: Naivt med häst?(långt)

Nu tänkte jag som är en hästägares sambo ställa lite frågor och ge lite kommentarer.
Är det stor löneskillnad mellan er? Jag har det senaste året tjänat 2,5ggr mer per månad än sambon, och har då även lagt 2,5ggr mer pengar i månaden till sambokontot som ska täcka alla gemensamma utgifter exkl mat, betalat när vi ätit ute och handlat oftast. Åh andra sidan hade hon sina hästar när vi träffades, och "enda" sättet för mig att få nöjet att bli hennes sambo var den lösningen, jag älskar henne och tycker det är värt varenda krona, hon lägger mindre men värderar dom högre ;)

Många som säger "skit i killen, KÖP HÄSTEN!" men planeras det kommande småttingar så är det ingen helgflört det handlar om, nästan alla i tråden verkar utgå från att det skulle ta slut mellan er, men vad är det som tyder på det? Kan ju lika gärna vara hästen(som vi inte vet mycket om) som går bort om några år och killen blir din make tills döden skiljer er åt om 80år med ett par, 3, 5, 10 , 12ungar efter er?

Vad är det för häst det hela handlar om? Topphäst värd ett stort kapital eller bara känslomässigt värdefull? Om det är nån billig kuse, du kan inte få vara fodervärd åt den ett tag för att prova på och se hur det går innan du binder upp dig?

Om jag tolkade första(?) posten i tråden rätt så skulle du gå jämnt upp om pållen kostade 3000 i månaden? Vad är betalt då för hemmets räkning? mat, kläder och allt? Har ni någon sparad buffert ihop för t.ex. ny tvättmaskin, kyl eller nåt sånt om det skulle paja? Händer oftast på julafton eller liknande dagar ;) Eller blir det sambon som får pröjsa den räkningen på 5-10'000 för att du lagt allt på hästen?

Måste spara snabbsvar nu för att läsa igenom tråden igen, men gör inte bara som alla säger här och köp, red ut ekonomin tillsammans med sambon först, tänk även på en katastrofbackup iom risken med gamla vitvaror. Hästsport är enligt 118100 dyraste sporten, så häst liksom Ferrari är ingen rättighet att ha, det är någor man har råd med :)

Förresten, hur pass säkert sitter du på jobbet? Sist in i en firma som går knackigt eller sitter du säkert? Ungefärlig månadslön efter skatt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Naivt med häst?(långt)

Skulle behöva lite av era tankar ang. något som är svårt för mig.

Jag bor med min sambo i villa, vi har gemensam ekonomi nu(än så länge) Han ville ha det nu när jag inte hade häst, för han vill inte gå o betala på min hobby, vilket jag kan förstå.

I dagarna var jag o red min fd häst som jag var tvungen att sälja för 2 år sen pga ekonomin. Jag har hela tiden kännt i mitt hjärta att jag ska köpa tillbax honom en dag, då han är one of a kind, och jag har saknat honom från sekunden jag sålde.

Nu fick jag beskedet att dom sak sälja honom, eftersom dom inte har tid med honom(han behöver gå och få jobba, då han är en arbetsmyra) Såklart var jag ju deras första val, eftersom dom vet hur mkt jag älskar honom, och att han får det bra hos mig, men den träning o kärlek han behöver.

Jag blev så glad när dom sa detta, samtidigt blev jag rädd. Min sambo kommer aldrig gå med på detta, han tycker att det är en rikemans sport(vilket det väl är på ett sätt). Men för mig är det en livstil jag varit tvungen att ge upp, för oss..

Jag har heltidsjobb, vi bor relativt billigt, jag har en buffert på 12 000 kr till veterinärkostnad om nåt skulle hända, har folk som kan hjälpa mig om jag behöver avlösning i stallet. Tanken är att jag ska ha medryttare direkt också, så får man in lite pengar där så man kan lägga undan mer pengar till bufferten. men inget jag räknar med, men hoppas att det blir så. det är en vänlig o snäll häst så det blir inte svårt att hitta nån som vill mysrida nån dag i veckan.

Jag har pengar till inköpet också undanlagt.

har räknat på det och jag har räknat att han kostar mig 3000 kr i månaden utifrån det stallet jag ska stå i(blir egentligen runt 2000 kr men vill hellre räkna högt om det kommer något som man inte räknat med)

Och detta går in i min beräkning. jag har råd, men har inte pngar över till andra nöjen. Men samtidigt gör jag inte mkt annat, hästarna är det enda jag brinner för och som håller mig levande.

Så i dagsläget går det bra ihop på bara min lön. Men sambon tycker inte jag ska göra det. För han sa om jag blir arbetlös, vad händer då, när räntan går upp, vad händer då? Om vi ska ha barn , vad händer då?
Blir räntan mkt högra blir det svårt, helt klart. jag är glad att han är realist, för jag är mer så: det ordnar sig, vi löser det när den dagen kommer.

Är jag fullständigt naiv? jag tycker ändå jag har räknat bra på allting, men inte alla TÄNK OM..

Men ska man verkligen göra det, då kan man ju aldrig göra nåt?
Sen är jag rädd för att sabba för oss, genom att jag väljer min livstil..men samtidigt är tanken att jag ska fixa det själv.

Jag känner att släpper jag denna häst en gång till kommer jag ångra mig i resten av mitt liv. Han betyder så mkt för mej och i hjärtat är han fortfarande min. hade jag varit själv hade jag inte tvekat. men jag vill inte vara den stora sabbaren..

Hjälp mig, var ärliga..för jag är jättekluven:(

Jag skulle gärna vilja höra en liknande historia, fast att det handlar om killens hobby. Så fort det handlar om hästar, där killen är tveksam är det lika med att han inte älskar en, att han är egoistisk etc etc.

Att leva i förhållande handlar om att ge och ta, åt båda hållen. Jag tycker inte denna situation varken verkar handla om att din sambo inte älskar dig eller att han vill vägra dig din älskade häst.

Jag tror att din sambo försöker tänka ett steg framåt, för vad händer om ekonomin skiter sig? Ni har gemensam ekonomi, alltså blir det han som får sticka till pengar. Hur brukar det se ut i vanliga fall, har din sambo någon dyr hobby han valt bort för din skull, eller en dröm han en dag hoppas förverkliga?

Ni har gemensam villa och ni verkar dela på allt annat, är det då så konstigt om han ställer sig fundersam till vad en häst skulle kosta? För det är vad detta handlar om, era i slutändan gemensamma pengar.

Sedan säger du att du inte kommer ha pengar över till annat, men din sambo då, vill du inte göra saker tillsammans med honom? Kommer hästen stå över honom också?

Både jag och min sambo har dyra intressen, jag har hästarna och han har fotograferingen. Vi har helt gemensam ekonomi och för att båda ska känna sig nöjda har vi båda fått tumma på våra intressen, så att vi båda kan få en liten del av vår passion. Visst jag skulle kunna ha en egen häst, men då skulle min sambo tvingas sluta med sin passion, fotografering, för att ge mig möjligheten att ha en häst.

Jag tror du behöver sätta dig ner med din sambo och diskutera detta, ordentligt. För annars kanske din sambo känner sig överkörd, och då kanske det är du som sabbar förhållandet, inte han som stod tveksam till ett hästköp.

Detta kanske låter hårt, men jag tror du glömmer att ni faktiskt är två om hästköpet, oavsett budget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 518
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 868
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 780
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp