Naivt med häst?(långt)

Bukefalos 30 år!

Sv: Naivt med häst?(långt)

Om du känner att du verkligen har råd, allt som har med hästar att göra är ju svindyrt, så är det ju klart att du ska köpa hästen! Men hästintresset är ju knepigt på det sättet att det både kostar pengar, och tar så otroligt mycket tid. Jag kan förstå att min sambo blir skittrött på dessa hästar, och då behöver han inte betala en spänn, men tidsmässigt påverkar det jämt, även om jag försöker vara smidig...:)Nu vet jag inte hur gammal du är, men om man har tänkt sig att skaffa barn någon gång de närmsta åren måste man tänka igenom hur det ska gå till. Lycka till

Åjo, det finns många, många ojämställda förhållanden. Säkert fler än vad du vet. Oftast slutar de med skilsmässa, men i olyckliga fall så fortsätter den svaga att offra sig för den andre. Ingen blir lycklíg av det.

Norrland[/QUOTE

Kan bara hålla med :bow::bow::bow:

Och till ts
Köp hästen i fall du känner att du verkligen vill köpa den. Jag tycker enligt min egen tolkning av vad du skriver så har ni inte gemensam ekonomi utan delad, och har du råd att köpa och betala alla utgifter för hästen med pengarna du får över varje månad efter alla gemensama utgifter är betalda då finns det inget att fundera över.
Jag tycker att din kille verkar bestämma och nervärdera dig, det är dock min uppfattning utifrån det du skrivit i tråden och det kan vara helt fel visserligen men jag tror definitivt det är fler än jag som får den uppfattningen. Jag anser att alla har rätt till att ha en hobby och göra något för sin egen skull. Och med lite tur så kommer säkert din kille att se hur mycket gladare och positivare du kommer att bli om du köper tillbaka din älsking. Och du om det skulle ta slut pga hästen så älskar han dig inte för den du är utan för den han vill att du ska vara.
Min sambo gillar inte hästar för femöre, men han skulle aldrig tvinga mig att sälja mina hästar. När vi skulle sälja vårt hus, så var ett av kraven även från hans sida att det skulle finnas någon stans nära det nya huset ett stall att hyra in våra två hästar. Min sambo har 3 dyra hobbyer så han vet hur viktigt det är med ett intresse man brinner för.

Tycker inte alls att han VILL. Han vill inte, men säger det inte rätt ut, utan gömmer sig bakom andra argument som inte egentligen har någon grund (typ "vi vet inte hur mkt räntan stiger" när det är bara att binda lånen).

Jag håller med om man läser in lite mellan raderna så verkar det så

KL

Alltså... I min värld så skulle aldrig detta scenario utspelas... Jag och maken har från 1:a stund haft delad ekonomi helt utan inbördes uträkning om diverse löner... Allt som kommit in har gått till räkningar och livet... Den som har behövt/önskat sig har om pengar funnits köpt det... Vi lever idag på väldigt låg inkomst...men han skulle aldrig bestäma över mig och våra pengar..vi resonerar och försöker tillgodose varandras och barnens behov... ibland måste man planera inköpen men det är inga problem.... Han vet att jag inte kan leva utan djur...Jag vet att han inte kan leva utan dator... Nemas problemas... Vi löser saker och ting tillsammans..... Jag hoppas du tar dig en funderare... Ingen ska få sätta sig till doms över någon.... :grin:

Så har vi det också ;)

Jag är mkt rädd om honom:D:love:

Jag sa att jag skulle lära honom rida, o han sa jaaa:p
Så vi får se;)

Tack!:bow:

Grattis jag är glad för din och din sambos skull :), det var bästa lösningen att ni kom överens och det är absolut inga orimliga krav utan bra krav, ja hade samma krav när jag flyttade från gård med eget stall jag vill kunna gå till stallet :laugh:
Får be om ursäkt för att ja tolkat in lite för mycket i det du skrev, kan bero på att jag har varit med och sett många par där ena personen knappt fått ha något eget liv utan enbart ska rätta sig efter sin partner.

Inga problem:)

Jag förstår helt dina tankar, tro mej, har tänkt dom själv!(gällande att han nog inte ville egentligen)

Dock måste jag säjja att det inte "bara" är att binda räntan, då skulle vi hamna på bra mkt högre än vi har idag, och då skulle vi binda ett år, lagom till räntan antagligen höjts..så vi avvaktar..

Men tack för tankarna:)
*kl*
Jag vill inte släppa denna delen av mitt liv, för jag har insett, perioderna mellan hästarna, när jag varit utan..att jag inte funkar bra utan hästarna!

När jag har häst är jag pigg, alert, tar tag i saker och kämpar på på jobbet fast det ibland är tungt, för jag har NÅGOT att jobba för, kämpa med och som får mig att känna mig bra och behövd!

Och nu kan man säkert tolka in jättemkt där, att jag inte borde hänga upp mig så mkt på hästarna för mitt välbefinnande osv..MEN hästarna är det som får mig att må bra, så vad det än är som gör det, så skiter jag i vilket;)

Tack för dina reflektioner:bow:

Jag tycker du själv svarar på problemet:
Hästen är "one of a kind" -köp den !
Vill även sambon vara "one of a kind", så stöttar han dig i ditt beslut.
Lycka till!

Dessutom har jag idag fått beskedet att jag fått stallplats i gamla stallet, 10 min cykelväg från mig, och bra hyra, så jag kan lägga undan mer varje månad än jag tänkt:banana:

Precis en som sagt upp sig,(som ville flytta närmare ridhus), dagarna efter jag ringt..så lustigt! Så nu var där en box ledig iaf:D

Och jag kan rekommendera dig att köpa en hel del utrustning begagnat, inte hjälm och säkerhetsväst, men mycket annat kan man köpa för nästan halva priset endast provat. Så ta en kik in på Tradera och fynda utrustning:D

Jag har också en sån äckligt realistisk sambo, men jag har 2 hästar och vi löser det mesta tillsammans faktiskt.

Jag är så glad för din och din hästs skull! Ni har änglarna med er. De jobbar för att ni ska få ha varandra. Lita på dom, även när det känns svårt, det ordnar sig alltid. :)

Bara man bestämt sig för vad man vill brukar saker och ting lösa sig, som nu det där med stallet. Vad kul! Förresten vilken sommargó tjockis han e, hästen din!! :)

Fina kort på din blivande kille.Skoj att det löste sej så smidigt med stallplatsen.När får du hem honom?Som en del sagt finns mkt begagnat att få tag på till bra pris.Misstänker att din kille kommer att få en glad ,pigg sambo för jämnan nu.Man mår bra av sina hästar:D

Ja, det känns som detta var meningen! Jag mailade precis när dom som äger honom nu gick i sälja tankar,dom blev helt paffa när jag mailade så perfekt! Jag har jobbat extra så jag fått ihop bra med buffert plus skattepengar till köpet och sjukbuffert.
Och nu detta med stallet,att dom sa upp stallplatsen precis när jag behövde en, och just där, där jag bor så nära:D

Tyvärr har sambon börjat tvivla o var sketa sur idag och ville att jag skulle lägga undan 1600 kr istället för de 600 kr jag redan kommer lägga undan..för att se hur jag klarar dte när det skiter sig, som han uttrycker det. han vet att det inte är en möjlighet för mig, och nä, då hade jag inte råd!:crazy:

Han säger att jag har noll koll, och han vill inte skaffa barn med en sån som mej.

Men jag tänker genomföra detta nu, han kan inte komma och tro att han kan ändra sig så! Det är mina pengar, och MITT liv. Vill att vi ska ha VÅRT också, men han är inte dne som bestämmer, vi är TVÅ vuxna, dessutom är jag äldre än honom!jag vill leva och vara lycklig, jag fungerar inte utan hästrna..Vill han inte vara en del av det, så fine..

Fattar han inte vad han gör med mig när han är så jävla upp o ner??

Om inte din kille kan acceptera ditt liv så är han inte rätt kille att skaffa barn med heller. Stå på dig! Din kille verkar ha flippat ut totalt. Du är värd någon bättre, låter det som.

Nu får han skärpa sig, har man sagt det en gång kan man inte hålla på och trycka ner dig än en gång, Så funkar det inte! Du vet vad ja tycker, han verkar supertrevlig men vissa saker är bara helt fel. Stå på dig du är en stark tjej under den osäkra ytan! Jag är superglad för din skull och allt klaffar så bra nu. :bump:

Tack älskade vän..

jag kommer ta hem min Stanley..för det e vad jag ställt in mig på och jag har ordnat upp allt nu. jag har försökt att hitta en medelväg, och vi var överens..

Och då får han ta att jag inte bara släpper allt för att han bestämmer det, utan diskussion..så e det bara.

japp, han vet hur han ska såra mig..Men jag tänker att han säjjer det bara för att vara elak, och han fick tillbaka det i en fin mening..

Jag tror mesta tiden att jag är värdelös, men ibland har jag förnuft nog att förstå att det är inte jag som gör fel..

Köp hästen om du har råd. Räkna en extra gång, visa för sambon så att inget missas, går det ihop = köp.
En gång har jag låtit bli att köpa tillbaka en häst i ditt läge. Jag ångrar mig än idag och det var på 90-talet. Hästen slaktades senare trots att den var frisk och den ångest jag hade då går inte att beskriva. Så köp hästen för guds skull.

Jag känner även igen din sambo, han låter som min. Oroar sig för tamefana llt och lite till. Tänk om, tänk om och tänk om in absurdum :crazy:
Skillnaden mellan min och din situation just i detta är nog att du har råd att betala för en häst och det har inte jag.
Jag har full förståelse för att man om man har totalt olika intressen, inte har gemensam ekonomi. Jag vill att mina pengar går till sambons datanörderi, lika lite som han vill att hans pengar går till att betala för en häst.
Men jag lovar dig att den dag jag har tillräcklig inkomst för att på egen hand klara av hästkostanden, då kommer min sambos negativism ang hästar INTE att tas hänsyn till. No matter what. Skulle det få vårt förhållande på fall, är det inget att ha. Hindras jag från hästköp pga sambon så är det inget förhållande som kommer hålla ändå.

Jag tycker att din sambo låter egistisk, har han inget eget intresse/passion i livet? Han kanske är avundsjuk på att du har det. Eller så är han bara onödigt "tänk om", det är HANS problem, inte ditt.

Lycka till :)

Oj, oj, oj vad illa din sambo beter sig.

Jag har läst mellan raderna i dina inlägg att din sambo sina sidor, och att han kanske inte alltid tar hänsyn till dig och dina känslor. Hur han nu svängt och vad han sagt - som förövrigt är mkt taskigt - bekräftar bara det. Han ger intrycket att vara manipulativ, barnslig och egoistisk! :mad:

Jag tycker att det låter som en bra ekonomisk plan som du har. Om du kan lägga undan 600 varje månad, trots hästen, så går det ihop. Blir det "tajta månader" så brukar det kunna lösa sig genom att leva riktigt billigt. Nudlar och blodpudding är inte dyr mat! :) När du dessutom fått stallplats så nära och bra pris.

Köp du hästen. Låt inte din sambo manipulera och tvinga dig till något du inte vill själv. I ett förhållande så måste båda bjuda till och ställa upp för varandra. Läs hur Cizma berättade att de har det, så ska det vara! Där får båda parter "plats" i relationen.

Hoppas att allt går bra med pållen! :)

Norrland

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat