Naivt med häst?(långt)

Bukefalos 30 år!

Sv: Naivt med häst?(långt)

KL

Alltså... I min värld så skulle aldrig detta scenario utspelas... Jag och maken har från 1:a stund haft delad ekonomi helt utan inbördes uträkning om diverse löner... Allt som kommit in har gått till räkningar och livet... Den som har behövt/önskat sig har om pengar funnits köpt det... Vi lever idag på väldigt låg inkomst...men han skulle aldrig bestäma över mig och våra pengar..vi resonerar och försöker tillgodose varandras och barnens behov... ibland måste man planera inköpen men det är inga problem.... Han vet att jag inte kan leva utan djur...Jag vet att han inte kan leva utan dator... Nemas problemas... Vi löser saker och ting tillsammans..... Jag hoppas du tar dig en funderare... Ingen ska få sätta sig till doms över någon.... :grin:

Hur har det gått: blir det något köp? Det enda råd jag kan ge dig är, som en del redan skrivit, sätt dig ner och prata med din sambo. Väg tillsammans för- och nackdelar mot varandra. På sätt visar du honom att du även tänkt på det som kan gå fel och inte är naiv. Hoppas verkligen att det löser sig för din del! Lycka till!

KL

Alltså... I min värld så skulle aldrig detta scenario utspelas... Jag och maken har från 1:a stund haft delad ekonomi helt utan inbördes uträkning om diverse löner... Allt som kommit in har gått till räkningar och livet... Den som har behövt/önskat sig har om pengar funnits köpt det... Vi lever idag på väldigt låg inkomst...men han skulle aldrig bestäma över mig och våra pengar..vi resonerar och försöker tillgodose varandras och barnens behov... ibland måste man planera inköpen men det är inga problem.... Han vet att jag inte kan leva utan djur...Jag vet att han inte kan leva utan dator... Nemas problemas... Vi löser saker och ting tillsammans..... Jag hoppas du tar dig en funderare... Ingen ska få sätta sig till doms över någon.... :grin:

Ja, precis så bör det vara! :bow:

Norrland

Köp! Banne mig! Missa inte chansen... Jag vet att jag iaf hade ändrat mig BIG TIME!

KL

Håller med, så är det hoss oss också.

*kl*

Oj, vilken fart tråden fick:o

Efter att ha sett hur mkt detta betyder för mig( har gråtit och varit låg ett par dagar) och efter att ha hört mina argument har vi nu kommit till en slutsats:

Jag får ta hem min älskling igen:banana::banana:

Han hade dock lite "krav"

Jag ska ha medryttare, så jag kan lägga undan den summan(även om det inte blir så mkt) i månaden till bufferten. Och så jag kan umgås lite med honom oxå, inte bara vara i stallet..Det är helt ok, hade jag ändå tänkt!

Jag ska hitta ett stall ganska nära (helst så jag kan cykla, eller köpa en skruttebang bang moppe) som inte kostar multum. Jag känner att det enda krav jag har på stall är bra hagar, att min häst får gå med kompisar och paddock/ridbana då jag måste vidareutbilda honom.

Jag bör pruta på priset som jag fått, dels för att han inte alls är i den konditionen och skick som när jag sålde, och jag får ingen sadel till.

Och att jag ska skaffa mej en säkerhetsväst o ny hjälm, så jag ändå är rätt säker:D

Inga orimliga krav tycker jag, så vi kör på det;)
Han sa att jag kommer bli helt knäckt och att jag mår bättre om jag inte tvingas släppa hästen igen!

Jag tackar alla för era svar och reflektioner!:bow:

Min kille är en bra kille, och jag vet att enda anledningen till att han tvekade var för att han är rädd om oss, vår ekonomi och mig.
Vi bråkade aldrig om saken, utan pratade igenom det. han tog sin ställning, men när han såg hur mkt detta betydde för mig, och att det var just denna häst(som han själv gillar) så var han villig att kompremissa!

Jag skulle aldrig gå bakom ryggen på honom i detta läget, därför vi har kommit så långt med vårt förhållande, och vi har sagt att vi måste våga säjja ad vi tycker, även om det gör ont för stunden...Ärlighet. Men, jag hade kanske löst dte på ett annats sätt, därför att jag hade inte velat släppa denna häst.

Vi har buffert både till häst o om nåt skulle gå sönder i huset. Kruxet är hur vi ska lösa det när barn kommer in i bilden, men förhoppningsvis bor vi på gård då(som vi planerar att göra, och ha inakorderingar)

Han har ändrat mkt i sitt liv för mig, samma som jag gjort för honom, men hästarna har han insett kommer jag aldrig släppa:D

Han har själv inget intresse, tyvärr.

När det gäller vår ekonomi, är den här nya genensamma ny för oss, så det är också nåt vi får diskutera. men just nu, vet jag att om det skulle bli nåt problem, KOMMER han ställa upp, eftersom detta var vårt gemensamma beslut, och det är viktigt för mig.

Men det var det bästa jag läst ikväll!

Lycka till med hästen nu och var rädd om din goa sambo.

PS. Du kanske får lära honom rida så han får ett meningsfullt intresse DS :D hehe

Jag är mkt rädd om honom:D:love:

Jag sa att jag skulle lära honom rida, o han sa jaaa:p
Så vi får se;)

Tack!:bow:

Och att jag ska skaffa mej en säkerhetsväst o ny hjälm, så jag ändå är rätt säker:D

Ja, det var inte ett orimligt krav! :)

Skönt att det löste sig och att ni kom överens. Bra att du stod på dig så att han förstod!

Lycka till med hästen! Hoppas allt går bra!

Norrland

Härligt att höra att hästen får komma hem igen, nu när ni båda är positivt inställda till hästen!!!! :bump:

Ni kom fram till en lösning som passade er båda, din glädje att få tillbaka din häst och hans glädje att få en lycklig sambo ;)

Lycka till!!!

*kl*

Tack alla än en gång för ert fina stöd!:D

Nu ska jag bara jaga stallplats här runt där jag bor, inte det lättaste då mitt favvostall hade fullt, men det löser sig tror jag nog:) Bara han får kommma heeeem!
:bow:

Hur ska ert förhållande funka om han inte stöttar dina intressen?

jag har följt din tråd lite i de tysta...

super bra att du fick köpa dig hästen... din sambo kanske blir intresserad ändå av häst i framtiden de vet man aldrig:laugh:

När ja träffade min sambo några år sen, hade han knappt rört i häst, och nu har vi 3 st och han är den som sköter utsläpp o täckning mornar de står inne och han skottar skit glad i hågen... och skördar hö... allt är möjligt :D

lycka till med framtida hästen:)

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som om ekonomin är skör och det är på marginalen om du skaffar häst. 12000 kr är en liten buffert att ha om det händer något.
Kostnad 3000kr/mån låter lågt räknat; har du räknat in allt som försäkringar, hovslageri och så vidare?
Och räntorna på huslånet kommer naturligtvis att gå upp med tanke på att ränteläget just nu är extremt lågt, det är bara ingen som vet hur mycket eller när.

Tycker för övrigt att sambon "borde" kunna acceptera din hobby och ditt intresse som en del av dig, kanske han kan smittas...

inte kul att stå och väga mellan om hästen är viktigast för dig eller om sambon är det.
lycka till i ditt beslut!

Börjar med att säga grattis och det verkar ju som om du har en bra kille.Vore ju toppen om han kunde bli intresserad men som sagt se till att han inte känner sej förbisedd.Det där sen med barn och häst,går alldeles ypperligt att kombinera,gäller bara att planera sin tid.När de är små så kan man mata(se till att man pumpat ur på flaska)sen åka ngr timmar till stallet och låta pappan vara själv med babyn.Lycka till och så skulle jag gärna vilja se bilder på hästen.

Vad roligt att du ska köpa hästen! Grattis :bump: :bump:.

Grattis :laugh:! Det var roligt att det verkar bli ett lyckligt slut på det hela!
Hoppas att ni får ett långt och lyckligt liv tillsammans, du, din sambo, hästen o
ev framtida barn. Ang barn så kan jag tipsa om att du inte skall glömma dig
själv :)! Glad mamma = glada barn :D!

GRATTIS... Vad skönt att det löste sig för dig... du ska se att detta kommer gå galant:banana:

Tack!

Tack alla för ett fina stöd, Buke är fantastiskt på detta sätt:)

Nu har jag meddelat ägarna att jag tackar ja till att få köpa honom:bump:
Dock ska vi diskutera en massa till, så får se vad som händer o sker

Nu e det som sagt bara allt runt omkring som ska ordnas..han har tydligen inte fått passet ordnat än.. Men det e första som ska göras..så man får väl ta veterinärbesiktning och id-kontrollen samtidigt:grin:
Dessutom ska han BANTAS, o komma i form igen, ni kommer förstå när ni ser bilden nedan.

Och stall..ska ringa på ett som verkar bra imorrn, ligger liite för långt bort för att cyklas dit för ofta..men det blir nog godkänt iaf, kanske blir moppe på helgerna

Ska lägga ut bilder med såklart!

Innan han såldes:
Fri skritt innan passet:
Bild0521.jpg

Efter passet:
Bild0601.jpg

Fiina killen: :love:
Bild0301.jpg

Nu:
72089_1248812590.jpg

Har en tendens att bli fet, den där pållen..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21

Omröstningar