Naivt med häst?(långt)

Bukefalos 30 år!

Sv: Naivt med häst?(långt)

Som hästägare är man aldrig värdelös. :) Jag saknar det otroligt mycket och är så glad för din skull som får tillbaka din gamla favorithäst.

Har läst igenom hela tråden nu. Blev glad när ni kommit fram till en lösning men jag oroade mig (med rätta) ända tills jag fick detta bekräftat:

Tyvärr har sambon börjat tvivla o var sketa sur idag och ville att jag skulle lägga undan 1600 kr istället för de 600 kr jag redan kommer lägga undan..för att se hur jag klarar dte när det skiter sig, som han uttrycker det. han vet att det inte är en möjlighet för mig, och nä, då hade jag inte råd!:crazy:

Han säger att jag har noll koll, och han vill inte skaffa barn med en sån som mej.

Jag tycker din sambo är elak. Jag håller med Norrland i vartenda ord i denna tråd och det står jag för. Jag vet precis hur jävligt det är att måsta trilskas med sin sambo om det enda intresse man har. Jag är lite i din sits men jag skulle ALDRIG vara så snäll som du varit mot sambon din (ja, hemma hos oss har det var rätt mkt gräl men det börjar bli bättre).

Ang barn så personligen skulle jag ALDRIG skaffa barn med en sån som behandlar mig som din sambo verkar behandla dig. Var enbart GLAD att ni inte har några gemensamma barn som det ser ut :mad:

Men jag tänker genomföra detta nu, han kan inte komma och tro att han kan ändra sig så! Det är mina pengar, och MITT liv. Vill att vi ska ha VÅRT också, men han är inte dne som bestämmer, vi är TVÅ vuxna, dessutom är jag äldre än honom!jag vill leva och vara lycklig, jag fungerar inte utan hästrna..Vill han inte vara en del av det, så fine..

Fattar han inte vad han gör med mig när han är så jävla upp o ner??

Jag hoppas verkligen att du har styrka nog att stå för detta nu. Låt honom inte köra med dig. Tar det slut, så är det välbehövligt. Jag tror på dig och jag vet att många här gör det också.
Egentligen handlar detta inte om din häst, utan om er relation. Däremot är det bra att du skaffar hästen så att det kommer upp till ytan. Bättre en häst än ett ev barn. Hästen i sig kan inte ses som en orsak till att det tar slut, om det nu gör det.

Ta inte illa upp för ev. hårda ord. Jag blir bara så oerhört förbannad när jag hör sånt här. För min del så bråkar jag hellre än låter mig köras över, men jag vet att alla inte är så. Och jag blir lessen när folk blir överkörda och, mer eller mindre medvetet, låter det ske :(

Skulle vilja dela med mig av min makes och mitt bröllopslöfte, det är taget ur
"Profeten", skrivet av Kahlil Gibran;

Låt det vara rymd i er samhörighet och låt himmelens vindar dansa mellan er.

Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja. Låt den hellre vara ett rörligt
hav mellan era själars stränder.

Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.

Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd.

Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en vara ensam,
liksom strängarna på en luta är ensamma fastän de vibrerarar av samma musik.

Giv era hjärtan, men icke i varandras förvar, ty endast Livets hand kan rymma
era hjärtan.

Stå vid varandras sida, dock inte alltför nära, ty templets pelare står åtskilda,
och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.

Visst är det fint :)? Vi har varit gifta i 19 år och lever fortfarande efter den här devisen.

Man måste få ha egna intressen. Sambon har sina bilar, jag stöttar och hjälper självklart ekonomiskt när jag kan, för han mår bra av att ha något att pyssla med.
Jag har min häst, han ställer upp och hjälper till med det han kan (han har inte mycket pengar över eftersom hans hobby är dyrare än min), som kör oss till klinik när det behövs, hjälper till att lastträna, åker ut och borstar och promenerar min häst när jag inte hinner.
Skulle vi inte ställa upp för varandra så skulle det aldrig funka.
Aldrig att jag skulle acceptera om han inte lät mig ha häst. Aldrig. Hon är mer värd än så.

Vad fint, blir helt tårögd:)

Så vill jag oxå ha det..

Kl*

Nä, jag förstår inte varför han gör så här just nu..han vet att detta är mitt liv..han vill att jag ska vara lycklig o älskar mig..men det ska vara fullständigt på hans villkor..Och vi är ju två vuxna..så varför ska en bestämma allt..jag vill att vi båda skulle vara överens för att jag vill respektera honom, men respekterar han inte mig så funkar det ju inte, då får var o en göra som dom vill...tråkigt men sant.

Hästen kommer iaf komma hem, sen får det bli som det blir.. Och som nån skrev, hur ska det funka med barn om man inte kan respektera och stötta varandra nu:crazy:

jag vill bara vara glad nu över att jag sak få hem min häst, men nu ska detta ta så mkt energi..fan..Men glad är jag såklart:D

Tack alla fina för era tankar!

Det är bra att du inte låter hans nycker komma emellan dina planer. Man kan inte ändra sig på det där viset. Skulle du gå med på det så skulle det vara att gå in i en maktkamp som till slut GARANTERAT skulle förstöra ert förhållande, det vet jag av erfarenhet. Jag har en gång offrat allt för en kille och det slutade med att jag med mycken möda efter ett antal år bröt mig loss.

Jag tycker också det verkar som om din sambo försöker trycka ned dig och "bestämma var skåpet ska stå". Kanske är han rädd för de förändringar det kommer att innebära att du har ett eget intresse och en PASSION. Om du bara får detta att funka, håll dig till din del av dealen och låt honom se att han faktiskt kommer skörda frukt i form av en gladare DU, så kanske detta leder till ett välbalanserat förhållande.

Detta var mitt enda råd i alldeles för många ord: Gå aldrig in i maktkamp. Ditt liv är bara ditt och det ska mannen i fråga betrakta som en FÖRMÅN att få ta del av! Annars är det helt klart fel man att satsa på. *over and out*

*kl*

Jag får ta hem min älskling igen:banana::banana:

Ordet "får" klingar ju bra:grin:

Han hade dock lite "krav"
Jasså, det har han:grin:

Jag ska ha medryttare, så jag kan lägga undan den summan(även om det inte blir så mkt) i månaden till bufferten. Och så jag kan umgås lite med honom oxå, inte bara vara i stallet..Det är helt ok, hade jag ändå tänkt!

Jag ska hitta ett stall ganska nära (helst så jag kan cykla, eller köpa en skruttebang bang moppe) som inte kostar multum. Jag känner att det enda krav jag har på stall är bra hagar, att min häst får gå med kompisar och paddock/ridbana då jag måste vidareutbilda honom.

Jag bör pruta på priset som jag fått, dels för att han inte alls är i den konditionen och skick som när jag sålde, och jag får ingen sadel till.

Och att jag ska skaffa mej en säkerhetsväst o ny hjälm, så jag ändå är rätt säker:D

Inga orimliga krav tycker jag, så vi kör på det;)
Han sa att jag kommer bli helt knäckt och att jag mår bättre om jag inte tvingas släppa hästen igen!

Jag tackar alla för era svar och reflektioner!:bow:

Min kille är en bra kille, och jag vet att enda anledningen till att han tvekade var för att han är rädd om oss, vår ekonomi och mig.
Vi bråkade aldrig om saken, utan pratade igenom det. han tog sin ställning, men när han såg hur mkt detta betydde för mig, och att det var just denna häst(som han själv gillar) så var han villig att kompremissa!

Så generöst!!!!!

Jag skulle aldrig gå bakom ryggen på honom i detta läget, därför vi har kommit så långt med vårt förhållande, och vi har sagt att vi måste våga säjja ad vi tycker, även om det gör ont för stunden...Ärlighet. Men, jag hade kanske löst dte på ett annats sätt, därför att jag hade inte velat släppa denna häst.

Vi har buffert både till häst o om nåt skulle gå sönder i huset. Kruxet är hur vi ska lösa det när barn kommer in i bilden, men förhoppningsvis bor vi på gård då(som vi planerar att göra, och ha inakorderingar)

Han har ändrat mkt i sitt liv för mig, samma som jag gjort för honom, men hästarna har han insett kommer jag aldrig släppa:D

Han har själv inget intresse, tyvärr.
Nä, och det säger faktiskt en HEL del

När det gäller vår ekonomi, är den här nya genensamma ny för oss, så det är också nåt vi får diskutera. men just nu, vet jag att om det skulle bli nåt problem, KOMMER han ställa upp, eftersom detta var vårt gemensamma beslut, och det är viktigt för mig.

Ursäkta min skeptiska ton, men....

Alla är vi olika , men jag personligen skulle INTE ha ett sådant här förhållande. Varför nöja sig med mindre.....när det garanterat finns mer att hämta

delvis kl

Alltså jag hade inte tänkt pracka på dig fler av mina tankar idag, men måste inflika att jag håller med Magica en hel del.

Du envisas med att du ÄR glad över att din häst kommer hem, men otvivelaktigt är det en STOR smolk i bägaren att bli överöst sådana nedvärderande kommentarer som din sambo kläckt. Poängen med att leva ihop är i min värld enligt principen "delad glädje är dubbel glädje", INTE halv!

Detta är upprörande (trots att jag inte känner dig känner jag MED dig!).

Sen har ni ju ett seriöst förhållande med gemensamt hus etc. Inte bara att packa och gå. Men tänk noga igenom hur du vill leva innan ni binder er ännu mer...

vad kul att du ska köpa honom =) och har du häst-bebis behöver du ingen människo-bebis kan du säga till honom tycker jag :P

vad har han för intressen då?

tycker du verkar vara MYCKET vettig i hästköp tänket, du impulsköper inte hästen, och du har diskuterat, kakylerat och allt sånt. tror du att du klarar det får han gilla läget xD

han får väl tänka att han aldrig behöver vara svartsjuk för du är ju antingen hemma eller i stallet (A)

Enligt honom lever jag i en dröm..o har ingen koll..

Men då vill jag leva i en dröm, för hästen kommer hem!!:)

Jag tycker du ska fundera lite angående din sambo.

Slå dig fri innan det är försent.

Är det någon kärlek mellan er?
Är det nästan bara han som avgör när ni ska ha lite romantik?
Visar dig på något sätt att han älskar dig?

Jag vet hur du känner. Varit med om liknande

Han visar att han älskar mig, han är väldigt kramig och go..så kärlek är där. och jag älskar honom, men jag kan inte ge upp mig själv längre, när jag själv kan göra det jag vill, o betala för mig.

Han tvekar på oss nu..men vill han att det ska ta slut pga detta, så är hans kärlek till mig inte tillräckligt stark , eller så är jag inte rätt för honom..

Helt upp till honom i så fall, och inget jag kan göra åt det..

Hmm tycker att du har bra koll efter det du skrivit.Hallå vadå att psyka ner dej med det där med att inta vilja ha barn,skulle ta mej sjutton inte vilja ha barn med ngn som ändrar sej stup i kvarten.Skönt att höra att du inte ändrar dej ang. hästen.Han får väl skaffa ngn hobby,man kan inte vara tillsammans 24 timmar om dygnet.Han kan prata med min karl,när jag är på ett dåligt humör får jag höra åk till hästarna så att det går att prata med dej:)

haha, jaaa, den sambon har insett att hästarna får oss lugna o glada:laugh:

Nä, ändrar inte dte beslutet, något jag vill, har sagt ja till att köpa och har ordnat stallplats, så för sent nu(sån tuur);)

Om ni skulle ha gård med häst hemma är ju det inte heller gratis och därtill MYCKET mer arbete för er båda, samt kanske inte lika lätt att åka bort och sådär... Är han eg. medveten om det, eftersom du skrev du ursprungligen skulle vänta med häst tills ni hade gård? Alltså om han motsätter sig detta nu kan man ju undra hur det ska gå sen när ni verkligen blir mer bundna av hästen. (Detta grundar jag på min erfarenhet av att det kan vara lättare att ordna lite service i ett stall man hyr in sig i.)
Att ha häst hemma är ju en livsstil. Hoppas han kommer lära sig att gilla den om gården blir av! Kanske bra detta att han märker hur det är att ha häst och kan inse fördelar/nackdelar med eget ställe, så ni inte behöver ta denna diskussion en gång till...

Men jag som blev så glad för din skull när jag läste att pålle får komma hem...och sen läste jag hur din sambo beter sig som en neandertalare. Ursäkta om det låter hemskt men jag har levt med en sån där kille. Där han var världens underbaraste så länge han hade mig där han ville men sen när jag började bli lite mer självständig och fick egen vilja så blev det inte så lyckat direkt. (finns en tråd om det...) Och han var extremt kramig och allt, som en maktgrej har jag senare förstått. (nu säger jag INTE att din sambo alls är så här, jag vill bara påvisa att allt kanske inte är som det ser ut)

Så hade jag varit du hade jag tänkt mer än ett varv på hur du vill ha det i ditt förhållande. Jag har själv tagit väldigt mycket i mitt förra förhållande och jag skulle ALDRIG igen acceptera att ha det så. Jag hittade en ny underbar kille trots att jag inte trodde jag skulle kunna det och han stöttar mig verkligen och uppmuntrar mig. Och som sagt, var totalt ovan vid hästar tills vi köpte egen. Nu är han värsta hästkillen som älskar att galoppera och nog är bättre än mig på att fixa med eksemtäckena på gammeltant. :love: (+ att han är ung, snygg, tjänar bra med pengar och är en otrolig bonuspappa till min dotter :D)

Känner du att du älskar honom och står ut med såna här småhugg så är väl allt bra, annars borde ni nog ha i alla fall ett samtal om hur ni ska ha det.

Men strunta i honom nu och njut av att din (andra) kille får komma hem igen! :laugh:

Jag tror inte han inser det fullt ut, men eftersom han inte är intresserad så ser han ju bara pengarna..så e det ju..det är dyrt, men jag ser det som en investering i mig o faktiskt i oss, eftersom jag blir gladare och mer fokuserad..

om nu oss finns kvar då vill säga, men som sagt..det får vi se..om dte är meningen eller inte.

Gud vad skönt att du hittade rätt kille:) han låter underbar!=)

Ja, vi får se vad som händer, tack!

Och ja, jag är glad åt min fina kille kommer ner till mig:love:

Har din sambo läst tråden?
Om inte, visa den.

Har han sagt att han tvekar på er?
Är det här hela historien?

Ursäkta frågorna men min man säger att det bara är din version.
Så visa sambon tråden och låt han berätta sin version.

Lycka till!

*lyckokramar*

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka