Namnförslag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

IvoryTower

Trådstartare
Jag är i 7:e månaden. :) För några månader sen hade vi massor av namnförslag o några favoriter, men nu.... Några halvbra... Tillägga är att jag inte vet om det blir en pojke el flicka.

Vilka är era favoritnamn alt vad heter era barn?
 
Sv: Namnförslag...

Jadu, jag tycker Love är fint :P Eller, kanske Tindra, Albin, Tuva.

Själv heter jag Izabelle, men de tär fult, så döp itne barnet till det :D
 
Sv: Namnförslag...

Ett tips är att kolla på http://www.scb.se/templates/Product____30895.asp och/eller www.svenskanamn.se och utesluta de vanligaste namnen.

Föräldrar TROR alltid att de väljer något jätteovanligt, och sedan heter flera barn på dagis samma sak :smirk:

Vi undvek topp-hundralistan vilket gör att risken för att flera med barnets namn i samma klass är minimal.

Sedan är min erfarenhet att tvåstaviga namn är "säkrast" om man vill att barnet ska kallas för sitt namn och inte för ett mer godtyckligt smeknamn. Enstaviga namn brukar förlängas till tvåstaviga smeknamn och långa förkortas till tvåstaviga de oxå.

Dessutom är det en poäng om namnet bara kan stavas på ett sätt, känns igen och inte behöver bokstaveras.

Personligen tycker jag också att namnets betydelse är viktig. Jag vill inte döpa mitt barn till något som betyder tex "krigare" eller "gudfruktig" :eek:

Mina söner heter Vidar och Eskil :D

Jag har aldrig behövt fundera på flicknamn, men här är överskottet från vår sista lista på ovanliga pojknamn:

Alvar
Assar
Egil
Einar
Elmer
Enar
Silas
Ture
Vilfred
 
Sv: Namnförslag...

Silverkedjan skrev:
Här är en intressant diskussion i ämnet också - finns det klass-skillnader i namn? http://www.familjeliv.se/Forum-2-56/m1680424-1.html

Överklassen: Kunganamn i den svenska historien och namn från den franska överklassen: Oscar, Gustaf, Carl, Erik, Philip, Madeleine, Sofie, Emelie, Josefine, Emma.

Haha, mina bröder heter Eric och Carl. :p

(förlåt att jag gjorde ett oseriöst inlägg)

Jag gillar ovanliga namn som Neo och Link, men även vanliga som Andreas och Rasmus är söta.
Tjejnamn tycker jag är mycket svårare än pojknamn dock, men Michela är fint och ganska (?) ovanligt!
 
Sv: Namnförslag...

**Föräldrar TROR alltid att de väljer något jätteovanligt, och sedan heter flera barn på dagis samma sak**

Jepp, det gjorde vi...

**Vi undvek topp-hundralistan vilket gör att risken för att flera med barnets namn i samma klass är minimal.**

Det gjorde vi med... När sonen föddes kollade jag lite statistik, det året fanns det totalt 100 personer i sverige med samma namn, och då kunde det även vara som andranamn. Men nä, på dagis fick han bli stora Grim och den andra bli lilla... ;)
 
Sv: Namnförslag...

Mina prinsar heter Max och Alex.

Men andra namn jag gillar är Viggo, Olle, Tim ( ;) ), Elsa, Engla, Kajsa. Men det får väl mina tillkommande djur heta eftersom jag inte vill ha fler barn!
 
Sv: Namnförslag...

Jag heter Lisa, och det är ett jättefint namn :D
Om hade hade fått en son vilken dag som helst, så skulle han få heta Romeo. -smaskens-
Lee är också fint.
En av mina kompisar har en son som heter Liam Bam Andersson. Det är så koolt..! ;)
Kajsa är också fint, men lite hårt.
 
Sv: Namnförslag...

Vi valde ett namn som var väldigt ovanligt (trodde vi). Nemo.
Men sen kom en förb*nnad tecknad film bara en månad efter dopet. Kanske inte så genomtänkt.

Men jag vill ha namn från litteraturen, så nästa barn kan tänkas bli döpt till Tristan (vilket de flesta förfasar sig över). Dante kan också gå bra (fast inte enligt sambon). O Cordelia om det är en flicka. Eller Isolde - fast det är ju vääääldigt tungt.

Men eftersom Disney/Pixar gillar mina namnval, så kommer det väl en film om den lilla råttan Tristan eller den lilla geten Dante.....
 
Sv: Namnförslag...

Mina favoriter är Anna och Björn.

Är inte så förtjust i alla dessa "till synes ovanliga" namn som Neo, Thindra och Lova. De är ju så vanliga?

Men snart spelar det väl ingen roll vilket namn föräldrarna väljer, är det bara tillräckligt ovanligt blir det snart vanligt... Ebbe är ett sådant ex. Hade inte hört något barn som hette det fram till för ett år sedan. Då exploderade det av "Ebbar" i tidningen?
 
Sv: Namnförslag...

Det var en "stormig" tid hemma då vi gick i väntans tider. Min gubbe är 9 år äldre än mig och tillhör då en annan generation och hade en annan syn på vad som var fint...

Han tyckte t.ex. Anna-Karin, Peter, Håkan var jättebra namn, det tyckte inte jag :crazy: Men ni som vill ha ovanliga namn kan ju kanske haka på där... de är ju ovanliga bland barn... :D

Hade jäntan (f.-92) varit en pojke hade hon hetat Håkan, enligt far och storebror då de tyckte att röstning var ett bra sätt... Kan tillägga att det året gick "Sunes jul" på TV och Storebror var 3,5 år ;)

Har bestämt under väntans tider vilka namn som vi önskat, men det har inte stämt riktigt när de har kommit ut... vår Lisa var ingen Lisa (för barnmorskan jag hade då hette Pirkko-Lisa, hade kalla händer och luktade rök). De har helt enkelt inte stämt, utan det bara har "kommit" ett namn som passat, utan en tanke på popularitet osv. Ett av mina barn heter något av namnen på den skrivna listan, men listan från barnet innan. Det beror på att det var bråttom att ge ett namn, (född i vecka 27) så vi hade inte hunnit till namnförslagen än och det var inte kul att han skulle heta "gossen"

I vilket fall som hellst tyckte jag att det var urmysigt att sitta gravid med familjen och prata namn... :love:

Du glömmer väl inte att tala om vad det blev?
 
Sv: Namnförslag...

Jag gillar också Anna. Jag tror inte att det är så många som döper sina barn till Anna nu, även om det finns hundratusentals äldre som heter så. Det är ju lite trist om barnet får heta t ex "Anna S" istället för att det finns flera i klassen.
 
Sv: Namnförslag...

Nä, Izabelle är inte fult. Tvärtom! Kommer nog inte ligga på "mina listor" men de e fint ändå...
 
Sv: Namnförslag...

Gick in o spanade på ett namn vi kom på och tro de el ej det fanns endast 1 som hade de som tilltalsnamn... :banana:
 
Sv: Namnförslag...

Lambi skrev:
I vilket fall som hellst tyckte jag att det var urmysigt att sitta gravid med familjen och prata namn... :love:

Du glömmer väl inte att tala om vad det blev?


Håller med... :)
De lovar jag att göra... :D
 
Sv: Namnförslag...

Oh, finns bara två i hela Sverige som har namnet jag tänkt ut. Och jag tänker inte avslöja vilket det är ;) Annars är Jannica ett jättefint namn!
 
Sv: Namnförslag...

Ååh, jeg elsker navn, samlet på fine navn før. ;-)

Jente:
Celestine, Dina, Emmeline, Hedvig, Ingelin, Juliana, Katharina / Katla, Lerkelin, Mariana, Nickoline, Olianne, Rianne, Saga, Vilja / Viktoria, Ylva, Årolilja.

Gutt:
Ask, Benjamin, Christiern, Gabril, Johan Garbriel (som i Johan Gabriel Oxenstierna ;-), Matthias, Oleander, Phillip, Sander, Tinjar, Victor, Wendelin.
 
Sv: Namnförslag...

Bri skrev:
Jag gillar också Anna. Jag tror inte att det är så många som döper sina barn till Anna nu, även om det finns hundratusentals äldre som heter så. Det är ju lite trist om barnet får heta t ex "Anna S" istället för att det finns flera i klassen.

Min dotter heter Anna-Björk Benjaminsdottir och är sju månader. Jag har märkt att många svenskar tycker att Björk är ett efternamn men här är Björk ett förnamn. Ex så den kända sångerskan Björk heter Björk Gudmundsdottir ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 205
Senast: manda
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Relationer Under hela skolgången var jag i ett gäng. Innan var det dagis. Vi körde förskola grundskola och gymnasiet. Extremt kul. Busiga och glada...
Svar
6
· Visningar
1 164
Senast: Texaz
·
Övr. Barn Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 913
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp