namnförslag

Sv: namnförslag

Jag tror att det bästa och vanligaste ordet som representerar prins är "ôji". Jag tror det bäst motsvarar "hime".
Det finns lite olika sätt att skriva det på med västerländska tecken, ôji, ooji, oujii. Uttalet är ungefär å-dji, dvs lång vokal först och sedan ett j-ljud som är lite "hårdare". Som man uttalar bokstaven j på engelska.
王子 【おうじ】 ouji - prins
Använder man ordet fristående så lägger man till 様 【さま】 -sama efteråt, speciellt vid tilltal. Vilket är en "artighetstitel" som är snäppet värre än "herr": "ouji-sama". Om man använder det eller inte beror på vilken "vördnad" man känner inför personen ifråga.
neko-ouji är en konstruktion som jag tror fungerar. Då sätter man ingen ändelse efter, för då blir "prins" titeln.

Inte att förväxlas med 【おじ】 oji - farbror, äldre man osv [ådji] (kort vokal). Detta sätter man さん -san (herr) eller -sama (se ovan) efter, beroende på vad man tycker passar. oji-san är nog vanligast..."gubben" ;-)

Hoppas jag gör mig förstådd här :-)
 
Sv: namnförslag

Notorius skrev:
Katten tkr jag. :p
Vi har en katt som heter Näbben ( :confused: ) och när han var hos veterinären skrev denne att kattstackarn hette Käften.

Skrattar hysteriskt... hehe Hur fanken kom ni på namnet Näbben?? :rofl:
 
Sv: namnförslag

Vi har en katt som heter Seven, gulligt tycker jag! :angel:
Men du kan döpa den till Jojjo.. :p
 
Sv: namnförslag

Nils hade jag bestämt skulle heta Nils innan jag ens sett honom. Pipen däremot skulle hetat Puffen... men han är en Pip :)
När man haft katten ett tag brukar det komma av sej själv.
Däremot så vill jag ha en Hingst, en Fjording som jag bestämt ska heta Hårding :D
 
Sv: namnförslag

PUTTAR upp tråden nu :p
nästa vecka kommer ulltotten hem, en grå hankatt som är alldeles galet kelen!
men inga namn känns som om de passar... tips?! :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 116
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 234
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 567
Senast: Dentaku
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 909
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp