Nån med Skäggagam?

Yrja

Trådstartare
Hade en intressant mogon med våran lilla paddo och funderade över om det finns ngn mer här som kanske har en skäggagam? Vill ni berätta lite om den?

Våran är iaf lite mer än 1 år nu. Han har haft en dålig period men nu mår han bättre än någonsin. Idag hade vi en jättetrevlig morgon. Som vanligt när det börjar samlas folk i rummet(vi skulle äta frukost) kastade han sig ner från sin gren och började kraffsa på rutan. Vi öppnade och efter lite bråk med vad som var glas och vad som var hål, hittade han till slut ut. När han solat klart hoppade ehan ner på golvet, och vi bestämde oss för att han nog skulle få sin frukost. Han attakerade platsburken med syrsor ett tag, medan brorsan plockade upp några stycken och kalkade. Sedan släppte vi ut dom på golvet och det blev syrsjakt. Tyvärr är dom så dumma, och han så snabb, att det inte blir mycket till jakt. Undrar om man kan fråga om smartare/snabbare syrsor på djuraffären... :angel:

Efter det kastade vi lite ärter på honom och dom slank ner lika fort som syrsorna gjort. Men när vi försökte med pellets fattade han ingenting. Antagligen för nyttigt.

Han gick runt en stund och började sen attackera blommorna - försökte ta sig upp. Jag hjälpte honom då men istället för att kliva av min hand så tog han en stor tugga av bladet som jag tänkte släppa honom på. :crazy: När vi skrattat klart(och läst i boken om det var ok att han åt av växten), och jag kunde stå igen, satte jag honom på ett annat blad och det gick tydligen jättebra.

Där satt han resten av morgonen, och till slut tog han sig ner och sprang tillbaka till terrariet. Han solade sig en stund utanför och gick sen in och klättrade upp på grottan...

Då hade han varit ute med oss i 4-5 timmar. :cool:

Jag hade aldrig kunnat gissa att de skulle vara så sociala. :eek: Han är ju helt crazy i terrariet när han vill ut och sitter man på golvet måste han alltid upp på en och prova utsikten. :D Sen är han ju så jäkla smart. Han har nu kommit underfund med hur man gör för att ta sig ut, och in. Han har även kommit på att i terrariet vill man inte ha bajs, så istället kraffsar han så att vi öppnar, springer till andra sidan rummet, bajsar, och springer hem. :cool: Han är rumsren, fast tvärt om. :angel:

Nån mer som lagt märke till dessa underliga djurs egenskaper? Jag är hel-farcinerad iaf... :D Han är verkligen min bästis, lilla Nish.. :bow:
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Här finns också en skäggagam, han är också mycket social o sällskaplig. Han blir faktiskt 5 år i sommar, börjar bli riktigt gammal....Han brukar också krafsa desperat på rutan när han vill ut ur terrariet, och för det mesta så bajsar han på golvet när han väl fått komma ut. Han gillar tydligen inte heller att ha bajs i terrariet! Vi har tyvärr inte honom ute så ofta pga att dotterns intresse falnat ganska rejält....och jag har inte alltid tid eller möjlighet att ha honom med. Vi har också två katter som är ganska intresserade av honom så man måste ju passa honom hela tiden! Men han är verkligen hur trevlig som helst! Skulle aldrig få för sig att bitas eller så!
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Hehe.. de kanske är renliga djur som inte vill ha bajs i hemmet. :D Va roligt att eran också gör så. Ja, kanske inte för er, men du förstår nog.. :angel:

Synd att ni inte kan ha den ute så mycket dock. Men sålänge den mår bra så är det ju ok. Vi är många i familjen, och alla är ganska förtjusta i ödlan, så han glöms aldrig bort. Det är alltid ngn som vill ta ut honom en stund. Min mor är helt galen i honom och pysslar mycket med honom. Klappar, pratar, badar, matar etc.. :smirk: Dessutom är han i det rummet vi är mest i.

Gammal tycker jag då inte att han är, eran. De blir väll en 20 år eller nåt. Så ni får nog drass med den ett tag till. ;)
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Jo, jag har en skäggagam. Och den har ett liknande beteende som er. Fast vår är något mindre social än vad din verkar för när vi har honom ute går han på upptäcksfärd men när han tröttnat på det efter kanske en halvtimme letar han upp ett mörkt hörn och lägger sig för att sova i det. Då brukar vi vanligtvis lyfta in honom i terrariet.

Om du vill veta mer om Ödlis kan du kanske kika in på hans hemsida:
http://web.comhem.se/~u16120274/First.htm
 
Sv: Nån med Skäggagam?

"...när vi har honom ute går han på upptäcksfärd men när han tröttnat på det efter kanske en halvtimme letar han upp ett mörkt hörn och lägger sig för att sova i det. Då brukar vi vanligtvis lyfta in honom i terrariet."
Så var våran också innan.. han blev också mörk fort och i slutet sprang han även till terrariet och ville in.. Men nu har han fått ny livsglädje. Antagligen pga solen, och han har även ömsat ganska mycket nu. Kanske kommer för din också, ha gärna terrariet i solen, de behöver det ljuset för att må bra.

Såg föresten att han inte var så gammal än heller, har jag rätt? Tror de blir lite piggare när de blivit lite äldre och färdiga i kroppen.

Fin hemsida! :) Gud så liten han var när han kom. :D Vår var några månader så han var hela 32 cm redan, och vi tyckte att HAN va liten. :cool: Mätte honom idag till lite mer än 40cm.
Roligt att ni kunnat könsbestämma honom också.. Vår sa de var en hanne.. men vi började ana att det inte alls var så för ett tag sen. Just nu vet jag inte alls, han är en han för oss iaf. Du får gärna berätta lite hur man kan se det - om vi missat nått. Kan också ta bilder så kanske du kan hjälpa mig att se? :)
 
Sv: Nån med Skäggagam?

haha.. ja jag hade aldrig fått för mig att skaffa mig en sån. det är ju inga djur lixom.. men nu har jag helt ändrat mig, han är helcool. :D

*ttl är görfarcinerad och kan, tom när han sover, sitta och glo hur länge som helst* :o :rofl:
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Jo, han är bara ett halvår..

Tyvärr fungerar det inget bra att ha terrariet i solen i vår lägenhet men han står i det ljusaste och soligaste rummet i alla fall. Vi brukar också låta honom sitta i förnstret när det är soligt och det gillar han verkligen.

Det är mycket svårt att könsbestämma unga skäggagamer. Jag har en länk som beskriver hur man könsbestämmer dem i datorn hemma. Skriver in den här så fort jag är hemma och kommer ihåg det :angel:
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Här kommer länken till om hur man könsbestämmer en skäggis:
http://www.dachiu.com/sexing.html

Visst kan du ta bilder om du vill så kan jag försöka se om det är en kille eller tjej men bilderna måste vara tagna som de i länken för att jag ens ska kunna gissa. Tror nästan det är lättare att du försöker själv..

Lycka till!
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Tackar.. :bow: Om inte jag är jäkligt dålig på engelska så såg man ganska tydligt att våran Nish är en "han", vilket de också trodde i affären när vi köpte honom. :cool:
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Vad bra! Då kanske de såg det redan innan ni fick honom. Man kan säkert se det ganska tidigt om man är lite erfaren..
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Usch, jag har fått en chans att köpa en 1½ årig skäggis. Han är ursöt och verkar må bra, men jag är fortfarande lite i valet och kvalet... Man ska ha tid för sina djur och jag är fortfarande rädd att jag inte ska "räcka till".
Han sitter för närvarande i ett alldeles för litet terrarium vilket naturligtvis skulle ändras på direkt :mad: för övrigt verkar det OK.

Man läser om folk som har sina agamer ute mer eller mindre dygnet runt och leker med dem jämt, fast å andra sidan är det väl egentligen inte såå bra att ha dem ute i ett "kallt" rum för mycket heller. I och för sig var jag nojjig när vi köpte andra hunden oxå, och honom är det inga problem att hinna med... Om man skippar lite tv tittande får man massor med tid över för andra (roligare!) grejor :angel:
Så nu vill jag ha lite respons:
hejja hejja, köp den :D
eller
lägg ner hela projektet :mad:

Ska kanske tillägga att jag läst MASSOR om hur de ska skötas på sista tiden så jag har ett litet hum i alla fall.... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nån med Skäggagam?

Om du tror att du klarar av/har tid med det tycker jag absolut du ska köpa den. Fast det kanske vore läge med en veterinärkoll så du vet att den verkligen mår bra? Om inte annat kan det ju vara bra att försäkra den så det inte blir så dyrt om den nu skulle bli sjuk..

Angående att ha dem ute hela dagarna så tror inte jag heller att det är så bra.. Vi har inte Ödlis ute mer än någon timme åt gången eftersom han sedan antingen mörknar (tar jag som ett tecken på att det är kallt) eller helt enkelt lägger sig och sover i ett mörkt hörn.

Lycka till!
/Catrine
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Skäggagamer kräver ingen tid alls egentligen tycker jag. Mocka ut gör man med en sked ca 2ggr/mån - då är det en fast klutt. Det tar ca 30 sek om man ska hinna gå ut med klutten till soptunnan också. ;) Sen ska man duscha dom 1gång/veckan ungefär. Då kan du stå med honom under kranen eller i en skål med ljummet vatten i några minuter. Sen ska de matas dock. De flesta klarar ätandet på egen hand - förutom att man får mata med syrsor o sånt ca varannan dag. Våran är däremot lite bortskämd och matas för hand med grönsaker också, men normalt så ska de kunna äta det på egen hand i terrariet. De ska ju ha fri tillgång på pellets också.

Sen är det i princip inget mer än sällskap de behöver. Vissa är jättesociala, andra mindre. Vår är ute länge när han väl vll, och sen är han inne några dagar - och det väljer han själv. man kanske ska räkna med någon timme om dagen, men oftast blir det nog mindre, iaf för vår. Men vi har ju vår i det rum där vi alltid umgås så han ser ju os och har sällskapet ändå jämt. Och han har fönster att se ut igenom så han kan kika på rörelse ute på gatan och så också.

Att ha de ute dygnet runt är säkert ok. Men rummet ska då vara minst 35 grader varmt, ha en sval plats, vatten, skugga, växter mm. Dessutom måste ju djuret kunna få vara ifred om det vill. Jag tycker att man ska ha ett terarium. Vår får vara i matrummet - där terrariet står - när han vill. Det är ca 30 grader därinne, han har 3 väggar med endast fönster, även ända ner till golvet, exotiska växter att klättra i, gardiner att gömma sig bakom, och vi kan stänga så att han är ensam i rummet - men vi ser in genom fönster från köket. Där kan han vara länge, men han går alltid in i terarier efter några timmar. Han vet vart han bor, och där är det tryggt och han har koll på allt omkring sig, det är dessutom upphöjt. Det visar att de ändå behöver ett terarium att gå in i.

men jag säger iaf "hejja hejja, köp den!" :banana:
 
Sv: Nån med Skäggagam?

Tänkte bara berätta att jag idag fick reda på att vår ödla har tänder... :angel: Den hårda vägen.
Han är lite dålig på o pricka rätt när han ska äta ibland och han måste ju, självklart, hugga maten istället för att ta försiktigt. Och nu när han blivit lite tuffare tänkte han nog att om han tar en tugga lika stor som mitt finger så skulle han ju inte missa ärtan. Det hade han iof rätt i men istället fick jag ett vampyrbett som faktiskt blödde ganska länge.

Däremot tyckte ttl att det var en så farcinerande upptäckt att hon ändå tyckte att det var en ganska trevlig incident. :cool:

så, alla som inte visste det - Skäggagamer har tänder och dom är vassa som f**.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 373
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
6 741
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp