När är man för gammal för bus eller godis?

Bukefalos 30 år!

Aldrig hört talas om julgransplundring som aktivitet heller! Är det någonting man går runt och gör också? :)
Vanligt att en skola eller en bygdegårdsförening eller liknande har/hade.

Gran, dansa, godis, lekar, film. Bär ut granen och klä av den.

I teorin var det egentligen att man, dansar runt granen, klär av granen allting ätligt och äter det. Dvs pepparkakorna, sockerkristyränglarna, äpplena, de små strutarna i glansigt papper med russin och mandlar i och polkagrisarna. Och slänger ut den.

Jag kan nog absolut förstå 4-6 åringar som går runt med sina föräldrar där en förälder lurkar i häcken faktiskt. Det känns ändå ganska logiskt. (köra bil är lite knasigt kanske om det inte är låångt)
Vi blev körda och pappa gömde sig bakom en buske typ. Men vi gick mest till folk vi kände och det var alldeles för långt att gå. Till farmor och farfar gick pappa till och med in för han var rädd för deras hund. Normalt sett var hunden ute när vi kom, men eftersom detta var på kvällen så hade de hunden inne.

Jag kan nog absolut förstå 4-6 åringar som går runt med sina föräldrar där en förälder lurkar i häcken faktiskt. Det känns ändå ganska logiskt. (köra bil är lite knasigt kanske om det inte är låångt)
6 åringar - ja.

Vi har haft påhälsning av SMÅ barn som blir körda av föräldrar, de stannar vid hus med pumpa/lykta, förälder knackar på med barn i hasorna, puttar fram det lilla ängsliga barnet, tackar för godiset, stuvar in barnet i bilstolen och kör vidare till nästa. Det känns knappt som om barnen vet vad de gör eller varför. Då tycker jag nog man hade kunnat vänta ett år eller två :).

Men att ha följe med barn när de är ute och går i mörker, det har jag så klart inga synpunkter på :).

Det som var roligt var att det var friare för oss barn vad vi ville klä ut oss till jämfört med påsk när man typ var påskkärring eller hare. Möjligtvis kyckling. Pappa gick all in på detta, ett år var jag utklädd till häst i en brun soppåse som han hade gjort man av tidningspapper till. Fick ett helt horribelt foto av farfar när han gav bort alla foton till pappa efter att farmor dog, där jag alltså är häst och min lillasyster som typ är två år då är utklädd till... Stinky? Något svart och hårigt? Oklar varelse med häxperuken bakofram så man inte ser hennes ansikte.

Pappas familj hade julgransplundring när de var små. Då åt de upp alla godisrester, demolerade pepparkakshuset och åt upp godiset som var inne i såna där egengjorda smällkarameller som hänger i granen. Mitten på 60-talet. Men detta är ingen tradition vi har haft själva, kanske att man nån gång när vi var små hade långdans runt granen innan granen kom bort och åt skåpsmjuka pepparkakor i skolan.
Vilken grej ändå! <3 Jag undrar hur vanligt det är? Det måste vara ganska lokalt.

Gammalt tillbaka kan jag förstå, när mycket av pyntet var ätbart. Nuförtiden är det väl vädigt få som gör sockeränglar eller hänger upp kakor och frukt i granen.

Vanligt att en skola eller en bygdegårdsförening eller liknande har/hade.

Gran, dansa, godis, lekar, film. Bär ut granen och klä av den.

I teorin var det egentligen att man, dansar runt granen, klär av granen allting ätligt och äter det. Dvs pepparkakorna, sockerkristyränglarna, äpplena, de små strutarna i glansigt papper med russin och mandlar i och polkagrisarna. Och slänger ut den.
Jag förstår och har givetvis hört uttrycket, bara aldrig varit med om att traditionen faktiskt utförts. :) Som jag skrev tidigare är det väl väldigt få idag som faktiskt gör ätbara julgransprydnader, särskilt som granen verkar komma upp tidigare och tidigare. Jag minns att även mormor som gjorde sockeränglar hade så mycket ättika i för att de skulle hålla att de blev oätliga. :D

Vilken grej ändå! <3 Jag undrar hur vanligt det är? Det måste vara ganska lokalt.

Gammalt tillbaka kan jag förstå, när mycket av pyntet var ätbart. Nuförtiden är det väl vädigt få som gör sockeränglar eller hänger upp kakor och frukt i granen.
Kanske är superlokalt, eftersom alla andra i skolan gjorde det har jag faktiskt aldrig tänkt på att kanske inte alla gör det, haha.

I grannbyn får folk som vill ha påhälsning skriva upp sig på en lista, här ute på landet kommer det däremot ingen då det är för långt för en karamell. I grannbyn anordnas halloweenfirande där det är många aktiviteter att traska runt bland och det dräller av monster i alla storlekar, spökhus och spåkärringar med svart katt, vårta på näsan och övriga häxattiraljer brukar också finnas.

Jag förstår och har givetvis hört uttrycket, bara aldrig varit med om att traditionen faktiskt utförts. :) Som jag skrev tidigare är det väl väldigt få idag som faktiskt gör ätbara julgransprydnader, särskilt som granen verkar komma upp tidigare och tidigare. Jag minns att även mormor som gjorde sockeränglar hade så mycket ättika i för att de skulle hålla att de blev oätliga. :D
Vi hade alltid med klassen när jag var liten :)
Då satt inte godiset på granen dock.

Jag tycker det är lite jobbigt att det kommer barn å knackar på, men är bara ett gäng här i byn så 😅
I förrfjol hade jag ett party jag skulle på, så sa till den mamman att godis skulle finnas i en hink på bron. Hade fått ca tid innan.
Sen ides jag inte parta så va hemma. Så jag gömde mig i stallet tills dom passerat 😅 hästen med fönster i boxen tyckte jag va lite mysko den kvällen xD
Länsade hinken gjorde dom oxå.

I fjol så va jag hemma. Hade preppat med godis så det gick smidigt.

Dom gillar mitt hus för de är bra godis.
Fast första året vi va förberedda kom ingen. Året dessförinnan fick dom dela på en påse ostkrokar 🙈😅

Men åldermässigt så känns typ efter 10 år som lite gammalt? Sen kan dom ju köpa eget godis ju xD

Jag skulle aldrig orka åldersbedöma eller döma någon som vill klä ut sig eller stötta syskon tex (om denne är trevlig&lugn&inte tar allt godis) så hos mig får alla godis men tror de flesta barnen flyttat från hyreshuset så vet inte om det är värt att ens ställa ut i år.

Har nog aldrig varit på en julgransplundring men hjälpte en närstående i flera år att packa ihop godispåsar till det för en förening som hade ett årligt event riktat mot barnfamiljer:)

Klä ut sig och fira Halloween på olika sätt finns det ingen övre åldersgräns för, men bus eller godis tycker jag är för dom mindre barnen. Typ max 12 år?

Fast gladast blir jag när jag slipper hela grejen. Jag tycker som nån annan skrev att större barn och ungdomar i grupp kan vara lite läskiga, så jag vill verkligen inte att dom knackar på min dörr och förväntar sig att få nåt. Jag är tråkig och låtsas inte vara hemma under hela Halloweenhelgen. :angel:

Aldrig hört talas om julgransplundring som aktivitet heller! Är det någonting man går runt och gör också? :)
Som @Badger och @Skojamindoja också skrev, det är ett lite större event när kids firar ut julen 🙂 Vi brukade få dansa runt granen, leka lekar, öppna smällkarameller och få godispåsar. Fast eftersom jag är tidig sjuttiotalist var det ofta clementiner och russin i påsarna. Vi var dock aldrig betrodda att klä av och kasta ut granen :rofl:

Jag har julgransplundring light med mina kids, vi har julfika när jag plockar ner alla juldekorationer och klär av granen. När de var mindre fick de panga pepparkakshuset också, men nu orkar jag aldrig baka ngt. Ingen i familjen gillar liksom pepparkakor så det var bara nonstoppen som gnagdes loss från huset. Och att baka något och sen kasta större delen gör ont i mitt samvete

Som @Badger och @Skojamindoja också skrev, det är ett lite större event när kids firar ut julen 🙂 Vi brukade få dansa runt granen, leka lekar, öppna smällkarameller och få godispåsar. Fast eftersom jag är tidig sjuttiotalist var det ofta clementiner och russin i påsarna. Vi var dock aldrig betrodda att klä av och kasta ut granen :rofl:

Jag har julgransplundring light med mina kids, vi har julfika när jag plockar ner alla juldekorationer och klär av granen. När de var mindre fick de panga pepparkakshuset också, men nu orkar jag aldrig baka ngt. Ingen i familjen gillar liksom pepparkakor så det var bara nonstoppen som gnagdes loss från huset. Och att baka något och sen kasta större delen gör ont i mitt samvete
Och pepparkakshuset smakade alltid lite dammigt och segt. Typ de enda som klarade att äta det var kollegorna på en desperat fikarast en deppig onsdag.

Julgransplundring här i trakterna är oftast föreningslivet som fixar och granen "dansas ut". Det vill säga ringdans med Björnen sover, Räven raskar, Prästens lilla kråka och så vidare. Sen får barnen godispåse. Mamma berättade dock om 30- 40 talet där det var ungdomar som plundrade granen på frukt o dylikt och hade en trevlig stund.

Liknande trådar

• Hur trodde ni hur livet skulle bli när ni var 15 år?
  • Var är rätt?
  • Vad betyder "i 20-årsåldern"?
  • Förvaring hobbyprylar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka