När byter ni bil?

Bukefalos 30 år!

Jag har en tio år gammal Skoda, köpte den i princip ny.
Det enda som gått sönder är slitdelar(bromsarna är bytta) och öppningen till bakluckan. Nu får man öppna den manuellt och inte med knappen på nyckeln.
Gått klockrent igenom besiktningarna och har inte alls lust att byta.

Jag bytte en fullt fungerade inte så gammal bli för 10 år sedan för att jag skulle skaffa hund och behövde en kombi. Köpte då en fyra år gammal bil. Sedan bytte jag den efter bara ett år då jag blev galen på 6 växlar när jag körde genom stan till hunddagis och jobb och fick växla hela tiden. Bytte till en likadan fast automat. Hade den till förra året då den under ett år varit fyra gånger på verkstaden för olikas saker och luftkonditioneringen lade av, jag tröttnade. Köpte en ett år gammal bil som jag kommer i alla ha så länge hunden lever. Sedan kanske byte till en mindre (som drar mindre, ev en hybrid) då jag planerar att nästa hund blir mindre.

Byter bil när den är slut. Dvs när det blir dyrare och dyrare investeringar för att laga och det börjar kosta mer än värdet på bilen.
Vi bytte avensisen för några år sen. Då hade den passerat 30.000 mil. Då började grej på grej gå sönder. Maken är händig och lyckas byta mycket själv. Men när han skulle byta företagsbil efter 3 år valde vi att köpa loss den i stället.

Han byter företagsbil som sagt var 3e år. Men den bilen räknar vi inte som ”vår”, även om det typ är det. Skulle han bli av med den skulle något billigare införskaffas.

För oss är det mycket värt att slippa kostsamma billån eller leasingavgifter.
För mig har leasing blivit billigare än när jag köpte kontant.
När jag räknade ihop vad bilen kostat mig från dag ett till slutet med inköp, värdeminskning, alla däckinköp, servicar, försäkring, reparationer och avgifter till bilprovningen så blev det 76:- billigare att leasa :)
Då fick jag en ny bil mot min 8 år gamla clio.

Sen beror det givetvis på vad man leasar. Jag har hoppat på småbilar när de varit kampanj på fjolårsmodeller.

Jag har bytt bil 2 ggr än sålänge sen jag skaffa körkort 2013.
Första gången blev jag "tvingad". 😅 Var pappas bil egentligen som började krångla. Och sen var jag dit och hälsade på för att se vad det kunde bero på. Bilen kom aldrig därifrån utan slutade med att jag åkte hem i en av hans extra bilar och "min" bil hamnade på skroten. Jag hade väl tänkt att det var ett litet fel att lösa lite snabbt.😅

Sen min utbytes bil bytte jag ut när jag gjorde det vuxna valet att börja leasa en alldeles egen bil. 🥳 Den köpte jag loss efter leasing perioden var slut. Ville sänka mina månadsutgifter och jag trivdes med bilen så blev bättre att ta ett billån och lösa ut den den vägen.

Spontant tror jag att jag kommer köra denna tills det blir för mycket/ dyrt som börjar krångla... Är typ bil "hypokondriker" så blir det för mycket orosmoment så kommer jag inte lita och få någon glädje av det. Kör över 2000 mil per år och jobbar borta mycket så måste kunna ta mig iväg felfritt.

Alternativt om jag får ihop ekonomin stabilt och bra (och laddmöjligheter) så är jag sugen på att skaffa en elbil istället. Av olika skäl.

Fick en Volvo 740 -87a när jag övningskörde 2008. Den har jag kvar. Skattebefriad och går gött. Rosten är det som är problemet. Nu är den igenom besiktningen och får brumma på så länge den fungerar.

Min Skoda Fabia är 11 år och jag hoppas den håller för evigt, har i dagsläget verkligen inte råd att köp någon ny :nailbiting:

Jag tänker nog att jag lagar den så länge det inte är något katastrofalt dyrt. Den har gått kanske 14000 mil.

Det är min första och enda bil ❤️

Min Skoda Fabia är 11 år och jag hoppas den håller för evigt, har i dagsläget verkligen inte råd att köp någon ny :nailbiting:

Jag tänker nog att jag lagar den så länge det inte är något katastrofalt dyrt. Den har gått kanske 14000 mil.

Min son köpte en Skoda Fabia som nu gått 42000 mil, och funkar bra fortfarande ett år senare.

Samma här, fast min är 16år gammal och gått lite mera. Också min första och enda bil :heart . Planen är den ska va med ett tag.

Jag har haft turen att bara ha problemfria bilar. Så jag har bytt när känslan fallit på. Men nu senast när jag köpte ny bil så valde jag att behålla min Volvo V50 som extra bil eftersom den är så otroligt fin och går så bra fortfarande trots snart 60 000 mil!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka