När man som medryttare misstänker att något inte står rätt till

Bukefalos 30 år!

Låter som smärta eller något fysiskt fel.

Hur är han med ägaren och andra som ev rider honom? Den/de borde ju också reagera på förändringarna.

Jättesvår situation att befinna sig i men jag hade tvingat till mig ett samtal, varit ärlig men saklig och hade då ägaren återigen viftat bort det, slutat. Då har man gjort det man kan. Ja, synd om hästen men det är ju samma om man är kvar, bara kanske bättre de gånger man är där, dvs inte större delen av tiden.

Nej, det är ju så. Samtidigt känns det som att jag överger honom och det gör lite ont i hjärtat. Det kanske låter konstigt att ha fäst sig så mycket vid en häst som inte ens är min efter bara ett halvår, men det här är en av de få gånger i livet då jag upplevt att det sagt "klick" högt och tydligt mellan mig och en häst (jag kan bara dra mig till minnes 2-3 andra tillfällen då det hänt under de 20 år jag hållit på med hästar) och det bär emot så in i bängen att ge upp det. Om han ändå hade en annan ägare...

Jobbig sits, oavsett vilka val du gör i slutändan se till att vara rädd om dig.

Jag förstår dig helt och fullt! Jättesvårt... Tror dock ändå att du tjänar på att ge upp det där. Ägaren är ju som hon är och kommer förmodligen inte att ändra sig. Det gör ju att du förmodligen ändå inte kommer att kunna hjälpa hästen, utan bara bli mer och mer frustrerad. Det är ju heller aldrig kul att behöva gå emot sin egen känsla när det gäller en häst. Då känns det bara som om man är med och bidrar till något som är dåligt för den.
Nej precis, i slutändan kan jag ju ändå inte påverka slutresultatet mer än jag kan så att säga, och det är inget alternativ att stanna kvar ifall hon vägrar utreda eftersom jag aldrig skulle kunna fortsätta som vanligt med vetskapen att hästen kanske lider. På så sett gör det ju inte så mycket ifall hon skulle bli sur och be mig sluta när jag föreslår utredning, för sätter hon sig på tvären gällande det vill jag ändå inte vara kvar.
Låter som smärta eller något fysiskt fel.

Hur är han med ägaren och andra som ev rider honom? Den/de borde ju också reagera på förändringarna.

Jättesvår situation att befinna sig i men jag hade tvingat till mig ett samtal, varit ärlig men saklig och hade då ägaren återigen viftat bort det, slutat. Då har man gjort det man kan. Ja, synd om hästen men det är ju samma om man är kvar, bara kanske bättre de gånger man är där, dvs inte större delen av tiden.
Det är bara hon och jag som rider och hanterar honom, och jag litar tyvärr inte helt på hennes "tolkning" då hon är så pass oerfaren och så pass indoktrinerad i det här att "han bara dummar sig" och "han testar dig". Och så lite hemmablindhet på det... Det här är alltså en person som, när jag berättade vad som hade hänt, skrev "Did you smack him? Like when he started? If he starts messing about I smack his shoulder but I have honestly never seen or heard of him behaving like that ever." Första frågan var alltså om jag hade testat att använda våld för att "lösa" situationen... :(

Jag har förberett ett meddelande till ägaren nu där jag föreslår en utredning eftersom hans beteende förändrats så pass markant och där jag radar upp de beteenden jag tycker är problematiska. Gör det lite bekvämt för mig genom att säga att jag en gång kände en annan häst som hade liknande beteenden och då visade det sig vara magsår - det är såklart en ren lögn och kanske fult gjort av mig, men jag tänker att hon kanske tar mig mer på allvar då. Ska sova på saken och skicka det imorgon.

Jag har förberett ett meddelande till ägaren nu där jag föreslår en utredning eftersom hans beteende förändrats så pass markant och där jag radar upp de beteenden jag tycker är problematiska. Gör det lite bekvämt för mig genom att säga att jag en gång kände en annan häst som hade liknande beteenden och då visade det sig vara magsår - det är såklart en ren lögn och kanske fult gjort av mig, men jag tänker att hon kanske tar mig mer på allvar då. Ska sova på saken och skicka det imorgon.
Jag tycker att det är en lögn som är helt och fullt berättigad i det här fallet!

Smart strategi, skulle jag säga. Hjälper ju henne att utesluta/enklare utreda och skadar ingen, förhoppningsvis gör det bara bättre för hästen.

Smart strategi, skulle jag säga. Hjälper ju henne att utesluta/enklare utreda och skadar ingen, förhoppningsvis gör det bara bättre för hästen.
Ja exakt, även om det såklart inte alls behöver röra sig om just magsår i det här fallet så tänker jag att det här dels får henne att ta det på allvar eftersom det "har hänt förut" och dels får henne att tänka bortom "men han haltar ju inte, därför är det inget fel på honom" som jag tror att många gör. Ja, och så att hon förhoppningsvis nämner magsår till veterinären så att de kanske kan börja i den änden.

Inte hunnit formulera ett vettigt svar men tycker du resonerar så himla klokt och erfaret utifrån hästens perspektiv, lita på det och din känsla, det är ingen överreaktion alls ❤️

Inte hunnit formulera ett vettigt svar men tycker du resonerar så himla klokt och erfaret utifrån hästens perspektiv, lita på det och din känsla, det är ingen överreaktion alls ❤️
Tack :heart Har ganska mycket ångest (hej överreaktion!) efter att ägaren läst meddelandet men inte svarat, så det värmer att höra! Magkänslan säger att jag gjort rätt men den övertänkande hjärnan är inte riktigt med på det tåget - än ;)

Tack :heart Har ganska mycket ångest (hej överreaktion!) efter att ägaren läst meddelandet men inte svarat, så det värmer att höra! Magkänslan säger att jag gjort rätt men den övertänkande hjärnan är inte riktigt med på det tåget - än ;)

Ägaren kanske bara behöver lite tid att smälta det du skriver. Det kanske bara är bra om hon tar lite tid på sig att svara, kanske känner hon sig lite kritiserad. Förhoppningsvis får hon med lite eftertanke insikt om att du bara gör det för hästens bästa och ni kan komma till ett vettigt resonemang om det.

Ägaren kanske bara behöver lite tid att smälta det du skriver. Det kanske bara är bra om hon tar lite tid på sig att svara, kanske känner hon sig lite kritiserad. Förhoppningsvis får hon med lite eftertanke insikt om att du bara gör det för hästens bästa och ni kan komma till ett vettigt resonemang om det.
Det har du helt rätt i, jag tänkte inte alls så när jag var mitt uppe i det.

Men oavsett vilket hade jag inget att oroa mig för - jag fick ett superbra svar för någon timme sedan där ägaren skriver att hon är jättetacksam för min input och att jag aldrig ska känna att jag inte kan prata med henne när det är något som skaver. Jag har nog underskattat henne lite tror jag visst :o Hon ska ringa veterinär på måndag och höra vad de säger - tydligen hade hon redan funderat på magsår själv just p.g.a aggressiviteten mot andra hästar, så vi får väl se vad veterinären säger om den teorin först och främst. Jag har sagt att jag inte kommer att rida hästen förrän vi fått rätsida på problemen och det är hon helt okej med, hon har också blivit lite skrämd av min incident häromdagen och var inne på samma spår. Jag kommer dock fortsätta åka ut och bara rykta, mysa och umgås med honom då han är en väldigt social typ som verkligen verkar uppskatta mänsklig kontakt. Kanske finns det en framtid för mig med den här fine herren trots allt :heart

ch.webp

Men oavsett vilket hade jag inget att oroa mig för - jag fick ett superbra svar för någon timme sedan där ägaren skriver att hon är jättetacksam för min input och att jag aldrig ska känna att jag inte kan prata med henne när det är något som skaver. Jag har nog underskattat henne lite tror jag visst :o Hon ska ringa veterinär på måndag och höra vad de säger - tydligen hade hon redan funderat på magsår själv just p.g.a aggressiviteten mot andra hästar, så vi får väl se vad veterinären säger om den teorin först och främst. Jag har sagt att jag inte kommer att rida hästen förrän vi fått rätsida på problemen och det är hon helt okej med, hon har också blivit lite skrämd av min incident häromdagen och var inne på samma spår. Jag kommer dock fortsätta åka ut och bara rykta, mysa och umgås med honom då han är en väldigt social typ som verkligen verkar uppskatta mänsklig kontakt. Kanske finns det en framtid för mig med den här fine herren trots allt :heart

Visa bifogad fil 180078
Det tycker jag du gör helt rätt i. När man inte mår bra behöver man all kärlek och omtanke man kan få ❤️ Alla behöver få veta att de duger ändå.

Visa bifogad fil 180078
Vad bra att du skickade iväg meddelandet! Och ännu bättre att responsen också var ok, och förhoppningsvis får ni ordning på det och du kan fortsätta med hästen om du känner för det framåt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka