NATO - ska vi gå med?

Ryssland har visserligen inte förmåga att genomföra en storskalig invasion över Östersjön idag. Men ett hot är de ändå. Och de visar helt öppet att de är ett hot.
Nej idag har de ju ingen förmåga men vad händer om tio år? Vi måste ju tänka framåt och Putler jobbar ju hårt på att driva Ryssland i en vansinnig riktning genom att indoktrinera befolkningen till att bli ett krigssamhälle.
Eller iofs tio år kanske är för tidigt med tanke på hur effektivt han håller på att krascha demografin genom att avliva så många fertila män som möjligt. Men nån gång lär väl tyvärr den ryska björnen åter resa sig
 
Idioten Paulun har sökt tillstånd att bränna Koranen utanför Turkiets ambasad, han vill varken ha kurder eller turkar i Sverige och jag vill inte ha rasistiska, homofoba, misogyna danskar i Sverige, men den är väl den minst dåliga Koranbränningen jag kan tänka mig. 🤷‍♀️
Om Paludan (inte Paulun) bränner en koran där är det nog helt kört för vår natoansökan sedan så vi får åka dit och hjälpa honom tända
 
Det har visat sig att det inte finns något ryskt hot mot Sverige, så anledningen har försvunnit.
Nej du har rätt. Det har ju Lavrov faktiskt sagt.

lavrov.png
 
Ryssland har visserligen inte förmåga att genomföra en storskalig invasion över Östersjön idag. Men ett hot är de ändå. Och de visar helt öppet att de är ett hot.
För att de är ryssar? Militärt bör man avhålla sig från fördomar och se på hur verkligheten ser ut. Ryssland är idag och den närmaste tiden inget hot mot Sverige.
 
Vi kan fråga Ukraina om det finns nåt militärt hot från Ryssland idag.
Se'n kan vi fundera på om det finns nån sanningshalt i länkande uppgifter, och i så fall - vad betyder det för oss.

https://www.bukefalos.se/threads/kriget-i-ukraina-2023-edition.1514881/page-5#post-20128823
Nu delar Ukraina en lång landgräns mot Ryssland. Det gör inte vi. Ryssland har visat att man inte klarar av att invadera ett grannland med landgräns. Att man skulle klara av att invadera Sverige även men nuvarande försvarsförmåga är osannolikt, eller hur?
 
Nej idag har de ju ingen förmåga men vad händer om tio år? Vi måste ju tänka framåt och Putler jobbar ju hårt på att driva Ryssland i en vansinnig riktning genom att indoktrinera befolkningen till att bli ett krigssamhälle.
Eller iofs tio år kanske är för tidigt med tanke på hur effektivt han håller på att krascha demografin genom att avliva så många fertila män som möjligt. Men nån gång lär väl tyvärr den ryska björnen åter resa sig
Ja vad händer om tio år... Erodogan blir diktator på riktigt. Fascisterna i Italien vill återupprätta det gamla Rom, Ungern tänker återupprätta sitt rike, Spanien återfaller i gamla Francobanor, Polen fortsätter sin väg mot diktatur. Trump jr blir president

Är det dessa vi vill vara allierade med. Och vad tänker vi att vi i så fall försvarar i NATO?
 
Ja vad händer om tio år... Erodogan blir diktator på riktigt. Fascisterna i Italien vill återupprätta det gamla Rom, Ungern tänker återupprätta sitt rike, Spanien återfaller i gamla Francobanor, Polen fortsätter sin väg mot diktatur. Trump jr blir president

Är det dessa vi vill vara allierade med. Och vad tänker vi att vi i så fall försvarar i NATO?
Nu bytte du ämne. Frågan var om Ryssland var ett hot och det är det enligt mig. Varför lämnade du det ämnet?
 
Nej det gör de inte men de kan ställa till rejäl skada även utan att klara av att invadera. Det är ju bara att titta på hur det ser ut i Ukraina.
Ja och om man gör det så ser man att ryssarna inte har något flyg att räkna med. Att man bara kan skjuta artilleri vilket når några mil och att om man skickar något annat, så skjuts det ner om man får lite tid på sig.

Du missar liksom fortfarande den geografiska skillnaden.

Sen kan man fråga sig varför skulle Ryssland lite så där på slump skicka drönare och raketer mot Sverige, när man inte kan nå någon militär framgång med det. Särskilt som man har ont om drönare och raketer. Det faller på sin egen orimlighet.
Nu bytte du ämne. Frågan var om Ryssland var ett hot och det är det enligt mig. Varför lämnade du det ämnet?
Nej, du frågade vad som händer om tio år. Jag svarade att om vi går med i NATO vet vi inte vilka allierade vi har. Totalitära Turkiet, länder som inte är demokratiska och kan bli värre som Polen och Ungern. Länder som har starka fascistiska rörelser och har eller är nära att ha makten, Italien och Spanien.

Putin är död, Pallicka står inte i mål längre, Gottfridson är förbundskapten och VIA-play har lagt ut Sveriges VM i 3D-doumentär.
 
Som du kanske sett på kartan delar Ukraina en lång landgräns med Ryssland. Ryssland har ändå inte lyckats. Att de med den militära förmåga de uppvisat skulle utgöra ett hot mot Sverige, är noll.

De har lyckats döda alldeles för många Ukrainare, jagat ännu fler från sin hem, förstört massor med infrastruktur och samhällen. Det är tillräckligt för mig. Jag vill inte att det ska hända här. Oavsett om de skulle ha chans att vinna eller inte.
 
Som du kanske sett på kartan delar Ukraina en lång landgräns med Ryssland. Ryssland har ändå inte lyckats. Att de med den militära förmåga de uppvisat skulle utgöra ett hot mot Sverige, är noll.
Jaha.
Vi har helt enkelt olika definitioner på vad ’hot’ innebär.
För dig är någon ett ’hot’ först efter man lyckats invadera och annektera ett helt land. Det är du nog ganska ensam om i det här tråden. För oss andra kan man vara ett ’hot’ utan att göra någonting.

Är det fler ord i ditt ordförråd som behöver kalibreras mot det svenska språket?
 
De har lyckats döda alldeles för många Ukrainare, jagat ännu fler från sin hem, förstört massor med infrastruktur och samhällen. Det är tillräckligt för mig. Jag vill inte att det ska hända här. Oavsett om de skulle ha chans att vinna eller inte.

Men det är väl ingen här som inte tycker att kriget är åt helvete och att alldeles för många människor dött redan? Det är väl inte en fråga om huruvida kriget är rätt eller fel, utan om Sverige bör gå med i NATO. Om vi frivilligt ska tillåta kärnvapen på Gotland eller inte. Om man måste hålla tyst om sin kritik mot olika personer, grupper eller handlingar med hänvisning till att en viss person står i vägen för vårt medlemskap, och nu måste vi ju skynda på.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 082
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
469
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 112
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp