Nått fel på araber?

Tycker inte att det är nåt fel på araber, dom e oftast inte
så hipspiga som folk säger. Känner visserligen en som e så, men hennes äg stressar upp sig och då blir ju hästen också så. är man bara kugn själv så e hon också lugn.
 
Det kan bero på Arab är väl lite "lowclass" ( cheap) och dom har lättare att bli hispiga än vad hästar har . men det finns hispiga halvblod med , men oftast när gäller dom är det ägarna som förstört dom , matat dom med godis och gullat o pluttat .
Men däremot säger man aldrig att nån som har islänning , att den har häst för det är en islänning .
Och en islänning är en stor shettis ..
// BT
 
hmm du kan väl ändå inte komma och säga att araber är low class? visst alla som säljs som ridhästar är billiga men då kan du kalla många fler raser för "cheap" exempelvis engelskt fullblod,fjordingar,nordsvensk jag kan fortsätta i evighet. Från början var bara arber till för adeln och kungligheter så det är nog ingen cheap häst på det sättet :smirk:
Vad menar du med att dem har lättare att bli hispigare än vad hästar har? Är arab ingen häst? Tillåt mig att skratta eller du skanske skrev fel? Det kanske skulle stå ANDRA hästar vad vet jag. Men visst de flesta araber har förmodligen emr nerv då dem står högt i blod likaså det engelska fullblodet.Om du inte tycker att araben är en häst så kan du inte kalla någon annan ras för häst heller då araben är ursprunget.
 
:D Det är klart att jag har fjording för att jag hatar halvblod och du har halvblod för att du hatar fjordingar.
Nej skämt å sido. Vad jag menade var att inte får en halvblodsägare ofta höra att "Varför skaffar du dig inte en riktig häst?" och syftar då på ett kallblod av något slag/arab/varmblod osv. Eller? Jag kan tänka mig att du däremot drabbas av just det "Varför hatar du ...?" vilket är precis lika dumt.
Kan man inte bara acceptera människors hästval? Väldigt tröttsamt egentligen. Jag hoppas du inte tog illa upp Sanwan. Personligen är jag "en tvärhand hög" och väger inte mycket därför tycker jag inte att det passar med en ardenner på 900 kg eller ett halvblod på 170 cm :) till just mig.
 
Tycker de här fördomarna mot araber är så tröttsamma.
Visst, man kanske inte vill ha alla hästar, men varför klaga? dessutom kommer fördomar ur okunnighet...

Jag har haft arab i 7 år, och jag ångrar mig inte :)
Vad jag tycker om araben s¨å är den användbar, intelligent, snäll, vacker, pigg och alert.
Min är ibland lite för uppmärksam, hon har mkt höga instinkter och gillar att titta till på saker :angel:
Och hon är nu 23...fast det märks inte kanh jag säga!
Så fina de är i hållbarheten araber!
Verkligen inga "porslinshästar" som vissa verkar tro, det är go i dem!

Och halvblodsfolk som klagar på araber borde studera den svenska halvblodsavelns historia... :smirk:
 
Som många andra redan sagt. Håll för öronen. Du vet vad du har och de som pratar strunt vet inte vad de missar.

Man kan ha lite kul med fördommar oxå.
En bekant till mig var här hemma tillsammans med sin man för ett tag sedan. Jag hade hennes häst här för tillridning.
När vi är i hagen och klappar på mina araber säger jag till min bekant att hon kanske skulle köpa sig en arab :D (försöker alltid "sälja rasen" till alla jag träffar på ;) )
Då säger hennes man att:
-Nä det får hon inte, de är alldeles för lika varandra i temperamentet!! (Frugan och araben alltså)
Varpå jag utbrister:
-Nämen vilken tur du har då.
Mannen ser frågande på mig. Och jag förklarar mig
-Tur för dig att du har en så lugn, kärleksfull, tålmodig, stark, klok och tillitsfull fru! :D

Mannen hade ju inte precis de egenskaperna i tankarna när han yttrade sig :rofl:

Men jag tyckte att det var riktigt kul. :D

// Anna
 
Besserschmitt: skriv på svenska, tack... :devil:

Jag tycker absolut inte att det är något fel på araber :). Visst hör man folk som pratar om "hispiga araber" men det är nog mest skitsnack. Hästarna blir vad man gör dem till. Alla är olika individer och man borde inte dra alla över en kam... Vad jag förstår är araber mycket intelligenta och dessutom en av de vackraste raser som finns!! :banana:
 
Hejsan.. jag har också hört påståenden om att araber är "sprättiga" och nerviga.. Men dom araber som jag har träffat på är precis som alla andra hästar. Jag menar, kan ingen annan häst än just araben vara nervös? Och araber kan väl "dumma sig" dom med.. det är väl normalt? :confused:
Så finns det väl araber också som kan vara nervösa, men det har väl inte med rasen att göra?
 
Hmmm, där sade du något...
Kanske är det den svenska mentaliteten som kommer till uttryck där. Många gillar inte fjordingar och andra kallblod, andra gillar inte araber. Kanske tycker dom att lagom är bäst och lagom i deras ögon är ridskolehästar. De vill helt enkelt inte sticka ut :crazy: De är rädda att anses som annorlunda och det kanske vi som gillar araber och fjordingar är :o
 
Min kompis hade ett fullblod som hon tävlade körning med och alla blev jätteförvånade och tyckte att hon var jättemodig :crazy: Varför skulle man inte kunna köra ett fullblod? Till saken hör att någon mer lat och orädd häst har jag aldrig träffat :o
 
Det är väl många som gillar fjordingar? Aldrig hört något illa om dem?
Och fjordingar finns ju också på ridskolor..även araber!
Jag tror mest det har att göra med sånt som de hrt, när man träffar häsne i fråga så fattar de att det bara är fördomar!
Alla hästar är fina och bra!
Så trött på all skit man får höra om araber o travare t.ex.

Araber är hursomhelst grunden till alla varmblodiga hästar...:)
 
När jag köpte mitt arab sto var jag 11 år alltså för 4 år sen..
Då fick jag bara beröm över hur hon var!
Hur fin och allt i den stilen.
Men sen så ville jag börja tävla och kom in i ett tävlig stall där jag vart uttfryst pg att min är arab!
Jag red jämt själv. Folk kom fram och sa;
"Jaha, en arab. då fattar jag"
sen vänte på klacken och gick till sina fina halvblon..
Jag vart hemskt ledsen efter det och vart bara mer deppig!
Sen kom det en till arab till stallet och folk såg hur kul vi hade det.
Och jag tror att folk som såg oss fick en annan syn på oss och att araber inte är hetsiga! Dom blir ju som man gör dom :).

Men jag säger som min kompis.
"Folk som inte gillar araber, dom kan inte hanskas med dom. Araber är för smarta!"

detta får mig att sluta deppa..

Jag älskar mitt arab sto mest av allT!!

Lina
 
Jag har då aldrig upplevt en arab som svår. Det är inte rasen som avgör utan individen!
Det var nån som skrev en bit upp om dom lugna halvbloden? Visst finns det tråkiga o sega halvblod men dom flest jag träffat har då varit pigga o busiga!
 
usch. såna människor som kläcker ut sig såna oonödiga kommentarer, har typ bara sett araberna på bilder å på tv. Inte träffat i verkligheten. Dem tror visst att alla araber är "heta och nervösa" Men ja säger att de är helt falskt. fast vissa är mkt skeptiska..
 
Jag är inte ett arab"freak" men för det är jag inte så taskig. Det finns fina araber (inte dom med böjd näsa och smäckra ben) inga fördommar! Jag tycker bara att det ser lite roligt ut om jag skulle komma på en sån :)

På Ridskolan där jag red fanns 1 arab. Han var jätte fin och inte så superarabig så han var min favvis ett tag. Trevlig att rida ganska fina gångarter och rolig. Hände alltid ngt med honom.

Tycker inte om folk som har fördommar även om det kan slinka en och annan ur min mun :o
Men det är inte för att jag inte gillar rasen utan för att jag inte kan rida nervvrak! Många araber är ju nerviga, det kan man inte säga emot. Men kolla in en distansritt, hur många av hästarna är INTE araber?! 2 kanske? Det är en väldigt bra ras, Uthållig och ofta fina steg :)

Det finns ingen ful hästras bara mindre snygg! Det är inte utseendet man väljer utan hästen. Passar araben dig så är det väl inte ett russ du vill ha? Det är ju en arab! Det finns människor som tar hästen för utseendet till utställningar men då är det ju inte bara utseendet heller...Kom med en galen men snygg häst till dommaren. Han blir inte bra placerad..

Tycker du ska strunta i vad alla säger. Araber är lika fina som alla andra raser!

/Frida
 
Fast köper jag en arab så är det ju inte för att det är en arab utan för att det är just den hästen... sen kan den vara fjording, russ, halvblod, connemara, new forest, varmblod eller vad som helst...
 
Många araber är ju nerviga, det kan man inte säga emot. Men kolla in en distansritt, hur många av hästarna är INTE araber?! 2 kanske?
...Och så nervar de runt i 16 mil med en ridtid på 10-14 timmar :rofl:

(sorry, jag kunde inte låta bli)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 180
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp