Nått fel på araber?

Bra skrivet! Min arab är exakt sådan också..hon blir sällan riktigt rädd, utan spelar mest. Man ser på henne att hon tycker det är lite roligt, hon har städngit öronen på vakt och hon är mkt uppmärksam ;)

Smultron:
Och hur många araber har du ridit? man kan inte säga att man inte klarar av att rida en speciell hästras, för alla hästar är individer!
Eller vill du bara rida robothästar :confused:

Tycker det är synd att araber ska klagas på, de är ju underbara djur!
Och att jämföra ett arabiskt fullblod med ett halvblod är bara löjligt.
Det är som att spela fotboll i högklackat ungefär...
Halvblodet är en framavlad ras med ett syfte att vara rid/tävlingshäst.
Araben är en urhäst med mkt av det "naturliga" kvar, vilket är fullt normal för ett fullblod.
Det är ju ändå rasen som alla varmblod kommer ifrån, även ni med halvblod rider alltså en häst med arab i sig, vare sig ni vill erkänna det eller inte!
Hur tror ni halvblodet skulle vara utan förädlingen av arabiskt blod som gjordes i sverige? :o

Sluta ´generalisera, döm och ha fördomar om den ursprungliga rasen, alla borde studera den och älska den för vad den är!
Alla hästars moder :love:
 
Jag beklagar vad Bia skrev till dej och likaså hur Cesam hejade på.
Verkligen sorgligt att se sådana påhopp.
 
Jag tar sällan illa upp :) Ville bara påpeka att även "vi" får oss en släng av sleven ibland... Fast värst är nog vissa andra halvblodsägare, min häst har väl ingen stam som får folk att dregla precis, och det är folk snabba med att påpeka.
Jag är förresten också en tvärhand hög men det finns ju stegar ;) (och små halvblod)
Nej, som sagt, man ska väl ha den häst som passar en och som man trivs med, sedan vad det nu är för ras spelar väl ingen roll...
 
Jag cet. det är faktiskt ganska taskigt då jag inte skulle få för mig att göra ngt sådant. Det är att dömma folk i förväg. Undrar om dom själva är så duktiga?? Det var ju inte ett smart svar iaf.. korkat att häva ur sig innan man tänkt färdigt..

Jag är taksam för att inte alla är sånna :) :bump:
 
Och var fick du luft ifrån!
Läser inte vad hon komenterade kanske?? Det är så att jag skrev mer än hon kopierade...läs hela så hoppas jag du förstår för det gjorde ju inte hon!

Det är inte meningen att vara taskig men jag blir sur på människor som dömmer innan dom vet!
 
Självklart skall man ha den HÄST man trivs med oavsett ras!
En häst som överensstämmer, förhoppningsvis med ens personlighet, men framförallt en häst man kan hantera. Att jag vurmar för araben beror mycket på att jag är pigg och glad själv. Jag vill ha en häst som "hänger med i svängarna" och det tycker jag att jag finner hos araben. Åtminstonde "hänger" dom med som jag äger och föder upp.
Nu strävar jag inte efter någon skolad ridning utan lallar mest runt i skogen och där är dom ju alldeles utmärkta.
För övrigt är det en otroligt allsidig häst.
 
Jag klagar fortfarande inte! jag säger bara att JAG inte klarar av en arab pga deras energi. Detta är INTE någon kritik på araben utan jag kritiserar mig själv... Det är så att som jag ser det så är de flesta araber eneregirika..har jag fel??

Jämföra ett halvblod med en arab har jag inte heller gjort...inte vad jag vet iaf??!Jag säger bara att jag gillar halvbloden men inte har ngt imot araberna...läs alla inlägg om du har svårt att förstå! Energirika halvblod finns med...jag gillar inte dom. Det ska vara lagom energi och fint lynne...Araber har fint lynne men de flesta är för energirika. Jag har bara ridit 1 arab som jag gillat. Han var supergo men inte direkt snäll. Jag gillade att hoppa honom men det gjorde nog ingen annan. Jag har en tendes att gilla att hoppa med hästar som inte är så snälla...Jag gillar inte att hoppa min häst fast jag har ju inte haft henne så länge. Men jag gillar att hoppa en häst som bockar av en alltid. Han förbereder inte heller så det är bara att se till att landa bra. :bump:

och nej jag tycker inte om "robothästar"! :devil:

Jag skulle aldrig få för mig att skaffa en häst som inte ville ngt. Min är supersnäll men medveten...kalla inte henne för robothäst!

Jag har ett holändskt halvblod med engelskt fullblod i 3:e led. Jag själv tycker dessa raser är ganska lika (araben och fullblodet) Dessa är energirika men de måste finnas för anners skulle min häst inte funnits...tror du att jag är dum i huvudet eller?! jag är väldigt intresserad av min hästs stam och vet nog vad hon har i sig. Och ja! arabiskt fullblod... Men det är så långt bak så det påverkar inte så mycket!

Jag tycker det är lite korkat och hoppa på så som ni gör...inte för att det är så farligt men det är ju ganska korkat när ni inte fattar allt man skrivit.. Brukar ni läsa fårn mitten och ner eller bara början och inte slutet??
 
Jag har inga fördomar mot dom. Har förövrigt betäckt mitt halvblodssto med en fullblodsarab. Enda lilla nackdelen jag kan hitta är deras storlek. När man själv är lång.
 
En annan fördel med araber är att när man säger att man är medryttare på ett arabiskt fullblod så blir folk alltid lite impade! :)
De skulle bara veta! :angel: :)
 
Inget fel med araber som inte finns bland andra raser... Det finns bra exemplar och dåliga liksom i alla andra raser.

När man ska köpa arab tycker jag man ska studera korset lite närmare så att det inte är så rakt. Jag tycker att araber är vackra, vakna och allsidiga.
Lyssna inte på folk som dömer ut araber de får ha sin åsikt men du får också ha din!!
:smirk:
 
Men herregud, varför försöker du utge dig själv till ett offer hela tiden?

Ja, de flesta araber är energirika..men det är väl å andra sidan de flesta hästar? Hur kan man vilja ha en häst som inte har energi :confused:

Och det där med att man inte kan jämföra araber med halvblod var inte riktat till jsut DIG utan bara generellt till alla som klagar på araber.
varför tar du åt dig om du vet att du inte sagt det??

Och "jag gillar att hoppa hästar som inte är snälla"...eeh..vart kom det med i diskussionen :confused:Hur kan man gilla att hoppa hästar som bockar av en :smirk:
Du gillar alltså hästar som bockar men inte energirika hästar--hmm...konstig inställning.

Och jag sa INTE att din häst var en robothäst...citera mig gärna om du sett mig skriva det.
Ja, araben och det engelska fullblodet är lika eftersom det engelska fullblodet kommer från araben.

"Jag tycker det är lite korkat och hoppa på så som ni gör...inte för att det är så farligt men det är ju ganska korkat när ni inte fattar allt man skrivit.. Brukar ni läsa fårn mitten och ner eller bara början och inte slutet??"
Detsamma till dig :devil:
 
är det bara araber som är energirika?
ganska mkr fel där. alla araber är inte sådär energirika som du påstår. Du har inte träffat alla araber, så du kan ju inte säga att alla är "energirika"
 
Alla araber är inte energirika!!! Min pålle kan vara rätt så slö då och då (och då är han inte kul att rida) även om han för det mesta är pigg. Föresseten ska man inte säga att det är fel att en häst är energirik (vet inte om du menade det :confused:) Det är bara hur hästen använder energin... den kan ju rusa runt eller bocka och stegra men den kan ju också vara jätteduktig och gå jättefint eller hoppa jättebra... Och man ska inte dömma hästen efter rasen... :bump:
 
Jag ser tittigheten som något positivt, att hästen är medveten om sin omgivning, vill veta vad som händer runt omkring.
Precis! Det finns ett ordspråk om hästar som passar in väldigt bra på araben...
"En häst ska se att gräset växer men inte tro att det bor ett troll under varje tuva"
Det är ju så araben är. Uppmärksam och håller koll på omgivningen utan att vara feg och larvig.
 
"En häst ska se att gräset växer men inte tro att det bor ett troll under varje tuva"
Det är ju så araben är. Uppmärksam och håller koll på omgivningen utan att vara feg och larvig.

Precis!!! Jättebra skrivet! :bump:
 
Nej jag försöker bara berätta för dom som inte fattar att jag inte klankar på araberna. Det har jag skrivit hela tiden. Om du läser ett av mina första inlägg (kommer inte i håg vilket av dom) så står det att jag inte har ngt emot araben utan bara inte gillar den pga av att jag inte kan hantera den och att det ser lite roligt ut om jag skulle rida den.

Ja många andra raser och individer är energirika men jag tycker själv att araben har en massa energi. Och jag har inte en häst utan energi. Men jag har en häst som jag kan hantera.

ok...då var det jag som såg fel...jag tyckte det stod mitt namn och tänkte att du kanske hade läst ett av mina andra inlägg..inte vet väl jag! Jag tog inte åt mig just det där men jag tänkte att jag kunde ju svara på det iaf?!

Ehh...det var så att den hästen kanske var arab..det är den enda arab jag kunnat hantera från hästryggen...(inget med rasen att göra) och han var kanske inte så snäll alltid..

Japp jag tänkte att den hästen kunde väl få en chans? Han bockar ju inte alltid..Han hade inte så mycket energi mer än vid bockningarna och var ganska lätt att hantera...Jag år en lite för lugn människa och klarar då inte av en arab...

Du frågade om jag gillade att rida på robothästar och då sa jag att nej...min häst är ingen robot...och då tycker jag väl inte om att rida på sådana "robothästar" heller?!

Det var kanske det jag menade...dom är ju ganska lika och jag vet att de gör det för min häst har engelska fullblod med araber längre bak...jag är fortfarande inte dum i huvudet!

Jag missförstod dig nog lite men jag hoppade då inte på som du!
 
Nej men jag själv tycket att dom är en energirik ras...inte alla men generelt (Kan tyvärr inte stava till detta tror jag) kanske? Jag har inte heller sakt att alla araber är det...jag frågade om inte de flesta var det..
 
Fortfarande inta sagt att alla är energirika...men att dom är det i genomsnitt.

Nej, nej, nej!! Det var absolut inte vad jag menade...jag tycker det är bra att det finns en ras eller flera som har lite mer energi än andra för det passar ju många människor men inte mig. De använder den ofta till att kolla upp saken bakom stenen eller bara göra ett skutt rakt upp i luften för att ha kul med sin ryttare :) Pga detta kan jag inte ha arab för jag skulle nog få en hjärt attack :) Jag vet det är mest ryttaren som gör sin häst till ett energiknippe som springer och är man lugn och har kontroll så kan man få vilken häst som helst att använda sin energi till bakbenen...Har aldrig sagt att en arab inte använder sin energi till det men att den har så mycket så det kan slinka in ett och annat hopp också :)

Den häst som har bästa gångarterna på vår ridskola är arab..Väldigt snygg han :)

Och tillslut: Jag hoppas att du inte missförstod...jag dömmer inte hästen efter ras, kön eller färg och även om jag inte ville ha ett mörkbrunt sto så köpte jag ett :love:
 
Förstår precis vad du menar "smultronflicka" och jag har en filosofi om att var människa är olika, precis som var ras är det, och alla passar inte ihop. (fast jag trodde dom visste det på stenåldern också) *fniss*
Jag själv kan inte tänka mig något annat än arab (om jag nu ska välja *ler*) för den passar MIG. Men har full förståelse för att den inte passar alla. Och en arab i "fel" händer (nu menar jag alltså inte att någon måste vara idiot) är inte kul... Araben ÄR en känslig och uppmärksam individ,-även om det finns undantag, och det måste man kunna uppskatta om man ska trivas ihop med en arab. Själv har jag svårt för hästar som inte är just DET. Men jag kan också förstå människor som inte ser det som något positivt, just utifrån att det inte är vad DOM vill ha. En del vill inte ha en häst som kanske reagerar snabbt, just för att dom är långsammare själva, precis som jag inte vill ha en "långsam" häst, -just för att jag själv är snabb i vändningarna...
Allt handlar om vad vi tycker, och tycka måste vi ju kunna göra allihopa utan att känna att vi måste försvara det?
:) :) :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 447
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 680
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp