Nått fel på araber?

Svar: Men däremot säger man aldrig att nån som har islänning , att den har häst för det är en islänning .
Och en islänning är en stor shettis ..


Jasså?! Jaha så vitt jag har hört och jag är islandsHÄSTryttare så äger man en HÄST en islandsHÄST!!

Om någon frågar om jag äger häst svara jag inte nej jag har en islänning. Jag skulle svarat ja jag har en häst! En islandshäst...

Jaja detta med fördommar ja.....

Eller är jag ute och cyklar?

Anneli
 
Det var det jag menade...när folk klagar på att du har en arab så var det ju en sån häst du ville ha...inte en lat ponny eller ett väluppfostrat halvblod... Sen om det är ett halvblod du har så ville du inte ha en stressad arab...det ska ju passa dig inte någon annan!

man köper hästen för att man passar ihop med den...min häst är lite lik en häst på ridskolan...jag gillar inte att rida honom men min häst gillar jag jätte mycket.. Sa att jag inte skulle ha en Mörkbrun och appsolut inte ett sto...Men se vad jag har...ett sto som är mörkbrunt! :eek: Så fort jag såg hästen var jag såld :bump: Jag hade inte behövt provrida men nu gör man ju det iaf.

Det handlar inte om rasen bara om hästen!
 
oftast kan det va så jag...det var kanske inte det jag syftade på...en ryttare som rider distans måste väl kunna kontrolera sin häst? Det är ju så att man kan ju inte gallopera en hel runda...man kan till och med få hoppa av hästen och gå en bit... Dom flesta hästarna borde väl lita på sina ryttare om man ställer upp i distansritt..eller?
 
Lånar ditt nick bara.
Flera skriver här om att araben är nervig. Den kommentaren har jag hört i alla år så det är inte speciellt nytt för mig.
Nu till frågan. Ni som anser att den är nervig, kan ni specificera det lite närmare för mig, vad det riktigt innebär. Självklart vet jag vad ordet nervig är men jag kan inte förknippa det med araber. De är kloka, lyhörda, samarbetsvilliga och enormt tåliga enligt min uppfattning.
 
Har haft förmånen att få umgås med araber ett tag nu utan att ha haft någon erfarenhet av dem tidigare.
Nerviga vill jag inte påstå att de är mer än andra raser. Har ungefär samma erfarnhet av andra raser. Hästar är flyktdjur och de blir rädda för olika saker med jämna mellanrum. DOCK!
Nu kommer väl min generalisering men araber (flera i mitt stall) verkar ha något slags arabhopp som går ut på att när de prasslar i busken så kastar man sig lite från det håll det farliga kommer och sen sätter man alla fyra hovar bestämt och resolut i marken och stannar och tittar misstänksamt, sen är allt okej igen. Det har jag aldrig upplevt med andra raser, utan då har hästen oftast blivit rädd och dragit okontrollerat.

Araber är dessutom pigga, glada och (nästan) aldrig trötta!
Mer levande än halvbloden! *duckar* :)
 
De distanshästar jag känner litar på sina ryttare. De arbetar mycket självständigt för att vara hästar. De är grund-coola, men har mycket energi.

Jag har aldrig mött en arab som jag varit rädd för - och jag har mött fyra halvblod som jag ogärna hanterat. Så jag är ju helt övertygad om att araber är coola, även om vissa individer jag mött är dramadrottningar av rang (vilket jag iofs uppskattar och därmed bjuds på :banana:)
 
Vilket bra exempel du gav! :bow:
Jag har haft tre av mina araber på bete hos halvblodsfolk
cirka en månad. Halvbloden och raberna har gått i skilda hagar. Ägarna till halvbloden har haft god tid till att studera olikheterna. De var faktiskt mäkta imponerade över hur modig, tålig och framförallt snäll araben var. Kunde inte förstå det här med nerviga. Faktum är att jag har ganska pigga araber men dom kunde faktiskt se igenom vad det handlade om. Inte alls nerviga!
 
Hehe..det där hoppet med fyra ben i marken känner man igen :angel: ;)
Men araben är så snäll och lugn inom sig ändå, mina skulle aldrig få för sig att sticka eller skena t.ex!
 
Araber är ju lite "nerviga". Dom studsar och har sig...inte för att det är dåligt utan för att jag inte kan hantera en så pass pigg ras. Jag har aldrig tyckt om araber. Inte många iaf för att dom har sån livsglädje och energi. Det är för stressigt för mig. Jag får nervsammanbrott om jag ser en "hisspig" häst! Jag avundas dom som klarar av araber...dom klarar de flesta andra hästar också :)
 
Ja det var ju det jag menade...att dom är energirika "nerviga" men att dom måste ha tillit till ryttaren. Dom kan inte springa runt en distans utan att ryttaren bestämmer och att hästen då lyssnar!

Ne jag har mött halvblod som jag inte heller gärna hanterar men att överdriva är ju inte heller bra. Det finns ett halvblod på min ridskola...han är missförståd! Han bet och sparkade efter folk innan och nu har han fått den stämpeln! Han är hur gullig som helst men ändå binder folk upp honom i boxen. Jag har aldrig ens grimma på honom och det ända han gör är att varna så man får ju vara lite uppmärksam. Men han är aldrig dum! Alla tycker att jag är dum i huvudet som går in till honom och rktar när han välkomnar med ett hugg...han vill bara vara ifred från alla barnen som inte förstår att han vill va ifred. Jag är aldrig stressads hos honom..han får bestämma när jag får börja. Han gillar att ha dörren öppen men det kan han misssköta ibland. Det kommer alltid folk och stannar för att prata och då har dom en tendens till att klappa hästen och det vill inte han..Då kan han hugga.. Men det är inte för att skada utan folk har bara ingen respekt för hästen...han kan inte hjälpa att han inte missar.

Jag har också träffat många snälla araber...men jag kan inte hantera dom när jag sitter på ryggen på dom så jag har ingen superkärlek till alla.
 
Nu kommer väl min generalisering men araber (flera i mitt stall) verkar ha något slags arabhopp som går ut på att när de prasslar i busken så kastar man sig lite från det håll det farliga kommer och sen sätter man alla fyra hovar bestämt och resolut i marken och stannar och tittar misstänksamt, sen är allt okej igen. Det har jag aldrig upplevt med andra raser, utan då har hästen oftast blivit rädd och dragit okontrollerat.

Ehum, mina fjordingar brukar göra så, graciösa (nåja :smirk: ) hopp i sidled för att sedan kolla av läget. Fast sådant händer oftast när som är uttråkade.

antar att det finns rätt mycket egna ideer hos både Araber och fjordingar, lite överlevnadshästar på något vis.
 
Araber är ju lite "nerviga". Dom studsar och har sig...inte för att det är dåligt utan för att jag inte kan hantera en så pass pigg ras. Jag har aldrig tyckt om araber.

:o :confused: :eek:!!! Hur kan du då tycka om hästar överhuvudtaget? Jag antar att du m.fl har hästen som ett fortskaffningsmedel, d.v.s 'en underlydnad' som ni kan 'göra vad ni vill med'... hur kul är det????

Jag har sedan länge (över 20 år) insett att araber är de mest vettiga o normalt 'funtade' hovdjur jag träffat på, och är mkt lycklig att de accepterar mig som deras vän och ledare :bow:!!

Mvh / Bia
Araber i Roslagen
 
Är mest skitsnack. Har själv en arabkille. Har inna haft kontakt med massor av olika raser. Har en enormt fin relation till honom måste jag säga. Han är helt gudomlig. Lätt att ta med sig, inte nervig eller tittig ute. Kan rida honom barbacka med långa tyglar ute och han är helcool. Kan verkligen slappna av på honom. Däremot kan han bli väldig påverkad av mig. Om jag spänner mig. Men istället så har jag en väldigt lyhörd och lättlärd häst.

Han är lite av en enmanshäst och gillar inte nya ryttare värst mycket. Vissa säger att han är "dum" och måste lära sig det. Jag tolkar det som ett tecken på att han inte litar på nya ryttare. Han vet inte vad han har att förvänta sig. Sedan så ser verkligen inte vissa hur han fungerar. När han vet vad somförväntas är han outstanding. Den enda som ridit honom kanon (förutom förra ägaren) är min instruktör.

Tror att de största felen ligger i människorna. Det krävs rätt person för att få det att funka.

Jag har faktiskt fått höra mkt gott om min arab.

"Han är så välriden"
"Vilken fantastiskt galopp han har. Han arbetar verkligen med ryggen" - sagt av instruktör när hon red honom :)
"Fin modell på honom" - av div. olika personer
"Väluppfostrad"
"Det märks att han är intilligent" När han förstod vad övningarna gick ut på på lektion och förekom mig. Sagt av instruktör
m.m

Ser många hästar av andra raser som inte alls är lika trevliga och ambitösa. Ändå ska de anses som bättre bara för att de är hbl ex. Då ser man till hästens ras istället för talang och förmåga. Fst jag bryr mig inte så mkt. Jag vet ju vad han kan. :)

Eg. är det ju ganska dumt att fråga mig. Jag är ju partisk. men jag är övertygad. Min gosse är en pärla :love:
 
Observera att detta INTE är någon kritik!
Jag ser tittigheten som något positivt, att hästen är medveten om sin omgivning, vill veta vad som händer runt omkring. Jag har blivit likadan, tittig för att vara förutseende och inte drabbas av alltför stora överaskningar.
Numera går det på automatiken inte bara när jag rider utan även när jag kör bil :rofl:.
Grattis till din fina arab och var stolt över honom.
Visst är dom lättlärda!
 
Jag älskar alla hästar men kan tyvärr inte hantera en arab! Det är inte ngn kritik!! Det är bara det att jag har insett detta och står för det...jag är inte så dålig hästmänniska som du tror eller vet... :devil:


Du ska f*n inte komma och säga att jag har min häst som fortskaffningsmedel! Du dömmer folk! Jag är nog en väldigt snäll hästägare! Tar hand om min häst som hon vill, hoppas jag iaf. Hon är så bortskämd i maten..får bara det bästa..och även i utrustning. Har nackludd pga att hon får lite skav av tränset...har aldrig grimma i hagen. Hon går ofta ute dygnet runt förutom när det är ridning på shemat. Hoppar nästan aldrig då jag inte tycker om det. Rider lugnt i skogen pga åldern på hästen. Hon bestämmer ofta tempo för hon vet vad hon orkar. Jag saktar av när jag tycker det behövs. Hon kommer aldrig överanstränga sig och gör hon det så skulle jag få sånt dåligt samvete. Jag har väldigt svag samvete och kan knapp slå till henne om hon skulle bita eller ngt. Så säg inte att jag har henne som ngt man leker med! Jag är nog gammal nog att ta hand om en häst. Jag har ridit och pysslat med hästar i ca 11 år och har haft många sköthästar som jag inte ens har kunnat rida pga sjukdom och storlek! Har nog bara haft 2 hästar som jag skött som jag också kunnat rida. Det är mycket mysigare att pyssla...rida är bara ngt för att hästen ska må bra. tycker om att skritta i skogen men det har jag inte gjort på länge och det har jag dåligt samvete för!


Tänk innan du skriver...jag älskar min häst, kommer alltid att ha en sann kärlek till henne! Älskar henne över allt annat och kommer alltid att ha henne som min bästa vän och absolut INTE som någon sak man har kul med när man orkar! Hur kan du bara säga så?! Det är väldigt taskigt!!!

Jag är nästan för snäll för min häst...inte så att hon bestämmer men jag vill inte ta i hennes mun då jag är så rädd att jag ska förstöra henne. 2 av mina ridlärare tjatar på mig att jag ska hålla i tyglarna! Det kallar jag att vara rädd om sin bäste vän!

Döm inte folk..och absolut inte mig!
 
Ja, på det sättet är han ju tittig. Men jag kallar det snarare uppmärksam. Fast de flesta tror att om hästen är tittig är den på tårna. Så är han inte. :)

Arabhoppen måste jag erkänna kan infinna sig. Om något är läskigt blir det på sin höjd ett skutt i sidled eller framåt. Sedan är det bra. Han skulle aldrig skena ellersticka med mig.
 
Jag hade en arab på tillridning ett år, och han var det mest intelligenta och samarbetsvilliga jag någonsin träffat.
Även min tränare, som tycker att hästar ska vara "rejäla" ansåg att han var en av de trevligaste hästar hon ridit.
Han såldes till en dressyrryttare, tror han startade FEI, men han blev för stor... drömmer om att köpa honom, men det finns tyvärr inte tid/råd till en häst ju nu :cry:

Som någon sa tidigare; araben är ingen porslinshäst...
 
Så är min arab för det mesta... skuttar till, kollar vad det var, blänger misstänktsamt och konstaterar att, nähä, det var ingen fara och traskar muntert på igen... :banana: :D Blir aldrig rädd (men är han det så tar han det lugnt ändå, vägrar bara att göra det han är rädd för) men spelar gärna teater och låtsas att han är rädd... :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 162
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp