Nått fel på araber?

ok. Men då kan jag ha det i baktankarna om jag inte kan hitta på något på helgerna. Jag hinner ju bara då. Jag är verkligen tacksam för att du erbjuder mig en runda på arabryggen för jag har kanske dålig erfarenhet av rasen...

//Frida
 
Nej det lät inte taskigt! :) Jag tänkte bara att jag skulle svara på allt och jag kanske svarade på fel sätt?!

//Frida
 
Som arabägare får man så många negativa kommentarer att man till slut vänjer sig, eller snarare lär sig ignorera allt skitsnack.

Sen får ju alla negativister igen om man istället kan bevisa vad sin arab går för... brukar tysta de flesta munnar.
 
Jag har själv en arab, kan vara korsad men är mycket arablik, och har hört mycket beröm för henne, eftersom hon är mycket vacker. Men jag har även hört en del klagomål, och jag tror helt enkelt att det beror på avundsjuka. För innan jag köpte min häst så sa många "tänk om jag ändå hade en ARAB!" därimot när jag köpt min häst så sa de: "åh, jag skulle aldrig vilja ha en arab". Många sa:" min häst ser PRECIS ut som din" trots att den ända likheten var färgen, därför att de också ville ha en så fin häst.
Så strunta i vad de säger, det är många som inte kan rida araber -är för hårdhänta, rädda eller tunga- men innerst inne så vet jag att de tycker om din arab, kan bara inte stå ut med att du har en så vacker, duktig och underbar häst :)

// En arabälskare
 
Det jag tycker är jobbigast är nog när de positiva kommentarer man får om sin väluppfostrade, lättridna häst prompt ska följas av ett "för att vara arab". *grrrr*

Åh, vad LUGN och TREVLIG din häst är FÖR ATT VARA ARAB!
(sagt av vet. på klinik när min häst kunde röntgas utan pleg)

Såna kommentarer kan göra mig HELILSK.. eller varför inte "hispig som en arab"? :smirk:
 
nepp.... e nog bara en myt...

passar urdåligt på de allra flesta araber...
fast det e ju ofta individuellt från häst till häst förståss..
ett undantag e min älskade Essi...(miss you) :cry:
 
Jag har inte gillat araber så mycket, mest för att de få (3 st!)jag sett varit hispiga och hoppat för allting. Suck, vilka fördomar jag har!
För ett tag sedan var jag på tävling och såg världens vackraste och lugnaste arab, också pratade jag med en kompis som gillar araber, (Det är ju inidividen som räknas inte rasen!)och kom fram att jag nog faktiskt vill ha en sån häst! Jag tycker att de så vackra och verkar vara pigga och framåt. Men nu har jag ett halvblod och kom på att när jag ska ta föl på henne så kan jag ju ta en arabhingst! Ska göra det faktiskt.
 
Jaha, då får jag väl berätta om min lille lånekille då som är just det en arab! Piewo var just en sådan där ohanterad arab innan han kom till sin förra ägare och började hanteras och ridas ordentligt vid 14 års ålder. Sedan i september har han stått hos mig och vi tränar både dressyr och hoppning. Han är supercool. Mycket mindre tittig att rida ut på än vad mina halvblod är. Inte alls jättepigg och framåt hela tiden utan jag får jobba för att få fram den energi som jag vill ha i dressyrarbetet och dessutom ge honom en hel del kraftfoder. Men en snällare, bussigare och klokare häst får man leta efter! Han är nu 18 år och har startat LA dressyr, gör alla skolor i tre gångarter samt gör rena galoppombyten (om än inte riktigt på hjälpen...är inte befästa ännu). I hoppningen hoppar han alla hindertyper, dock tycker han inte att det är roligt att hoppa höga hinder men så länge de befinner sig på lägre höjder än 90 cm så hoppar han snällt och utan att tveka. Så visst kan de araberna och hispiga och nervösa...inte dem som jag träffat iallfall!!

Piewo finns på bild på min hemsida www21.brinkster.com/stallhansta under hästar. De är tagna när han bott hos mig i några veckor.....
 
Nej det är inget fel på araber, det är en av de vackraste hästar som finns. Jag älskade Svarta Hingsten när jag var barn, skulle gärna ha en stor svart vacker arab.Visst finns det araber som är hispiga och nervösa, men inte alla.
Fluff
 
jag säger bara att JAG inte klarar av en arab pga deras energi. Detta är INTE någon kritik på araben utan jag kritiserar mig själv... Det är så att som jag ser det så är de flesta araber eneregirika..har jag fel??

Energi? en arab har väl lika mycket energi som en fjording t ex? Visst, fjordingar ses lugna och araber nervösa, men ja kan ju bara säga att där ja rider är det tvärtom. Där är det fjording som är energirik och araben lugn.

Och ja! arabiskt fullblod... Men det är så långt bak så det påverkar inte så mycket!
varför skulle inte det påverka??
 
Läste inte alla inlägg, för det var ju ett antal :D

MEN, alla hästar är som sagt individer. Och att ens ha diskutioner om hur olika raser är (fördommar), är löjligt. ALLA är olika. Vi har haft några halvblod och alla har varit olika varandra och man kan inte säga att just SÅ är en ras. Sen har vi haft russ, och alla har vart väldigt olika där med. Vi har även araber. Och alla dessa hästar har likheter OCH olikheter. Alla kan göra "hopp" åt sidan, vara lite x-tra "tittiga" (läs uppmärksamma). Helt enkelt, det går inte att säga hur just EN ras är. Jag tycker om hästarna för deras Egna personlighet, inte för dess ras. Sen så stämmer det nog överrens med att ryttaren/kusken/mm "gör" hästen.

Bara några ord från mig=)
 
Jag får höra detsamma men innerst inne tror jag folk är avundsjuka för att vi har intelligenta hästar som är väldigt personliga osv.Jag älskar min kille :)Lycka till med din.
 
Jag håller med som någon skrev. bry dig inte om det. har själv en ung arabhingst. Folk har fördomar mot araber, så är det. Men det ÄR verkligen en riktigt bra ras och är ju kända får sitt kloka huvud. Och alla araber jag har träffat, dom har varit kloka, och om inte det så riktigt sluga. Och ofta när araberna krånglar är det just för de är så "brighta" i huvudet och nöjer sig inte förrän de får som de vill. Men jag tycker du ska vara stolt över att du har en arab.
 
Det är antagligen för att dei grunden är väldigt heta och hispiga... I mångas ögon verkar tydligen alla araber bli så... Men det beror ju helt på vem dom är hos, hur de blir behandlade..
Jag själv har en connamara, tror att det är lite arab dom... men hon var helvild innan hon kom till mig. När vi skulle hämta hnne så hoppade hon (bokstavligt talat) in i transporten, när vi efter ett tag på ett sätt som jag aldrig i dag skulle acceptera. I sommras försökte jag mig på att för första gången lasta henne och hon bara följde efter mig!
Jag känner många lugna araber... Men dom som är heta visas nog upp mera som typiska araber...

Kramiz/jossan
 
Ja du, du är nog inte ensam om detta! ;)
Själv har jag ett litet vbl-sto som är väldigt LEKFULL av sej t.ex i hagen! Hon kör med egna rodeo-tricks i hagen, studsar upp och ner, står och trampar på björk stock och hoppar över den fram och tillbaka, hon har en massa idéer i hagen. Alltså...När hon t.ex rids och då brukar hon bocka endast i galoppen dvs glädjeskuttar, ganska ofta och ständigt..Då får ju man ofta höra såna taskiga kommentarer om denna häst.. Jag gillar alla hästraser,men kan ju inte ha alla... :D

Araber är faktiskt jättesnälla och älskar människor (de flesta jag träffat på gillar mänskliga sällskapet.) :)
Är man snäll,då är hästen snäll! :)

-------------
www.bokebacken.com
 
Ja tyvärr e d där sånt vi "arabägare" får stå ut me... :( men d stämmer inte alls. ja har själv ett arabsto o hon e så lugn o snäll att min 10 åriga syster kan rida o sköta henne själv, vilket hon gjort sedan hon var 8 år.. däremot kan hon ha stora problem me min ponny...

Så d där e bara skitsnack.. Araber är som alla andra hästar sålänge dom behandlas rätt, vilket alla hästar behöver.. :)
 
Mmm har själv en korsning (hlvblod/arab) ser typ ut som en arab.. när hon krånglar så hör man oxå "jaha det där var araben som tittade fram"!

Att araber ibland kan upplevas som "bråkiga", fjantiga eller liknande kan nog vara att det är en så intelligent ras och ställer höga krav på sin människa, och försöker testa det mest!

Bara en teori!!
 
Har varit arabägare i 5 år snart och hört detta du säger varje dag typ.
Vart till och med mobbad av det. När jag kom till ridhuset komentera folk, när jag tävla, precis jämt. Men det va ingen som klaga när hon och jag va lucia paret för några år sen. då var dom tysta! Du vänjer dig. Bara för dom säger en sak om hästen så glöm aldrig att det är ändå du som ska gilla den.

Araber i helhet är Hur underbara som helst! Ser folk idag som inte gillar dom för dom inte pallar med energin och pempramentet som vissa skrev tidigare! Men vi som kan, ÄLSKAR DOM!

Stolt arab ägare!
 
Jag tycker att araber är trevliga hästar som har många fördelar. :)
De är intelligenta, känsliga, snabbtänkta, lättlärda och tillgivna. :love:
Dessutom verkar det vara en tålig och sund ras.
Har ofta fina hovar och ben och verkar i allmänhet friska, vad jag har sett.

Tror fördomarna som vanligt kommer från att man inte anpassat användningsområde och sin egen kunskap efter den häst man har.
Klart araber blir hispiga om deras ägare är hispiga själva. De står ju högt i blod och är inte lika "miljötåliga" som ett kallblod, till exempel.
Är man däremot lugn själv och uppskattar vakenheten hos en arab så tycker jag att det är en av de trevligaste raserna man kan ha att göra med. :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 331
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 453
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp