Nått fel på araber?

Hej!

Jag tycker inte att det är något fel på araber, men många av mina kompisar tycker att de är för känsliga, nerviga, pigga m.m. Jag har ju inte ridit någon arab, så jag vet ju inte, men alla araber behöver ju inte vara så, och nästan vilken häst som helst kan ju vara känslig, nervig och så.. Jag tycker iaf att araber är bland de mest vackraste hästraserna i världen! Så länge du och din ponny trivs ihop, så skit i vad de andra säger! ;)

Ha det bra! Kramar Maja
 
Ja det där var ungefär som jag tänkte. Jag gillar lite långsamma hästar då jag har den som en kompis som lyssnar och som man kan ha lite som "lunkhäst-i-skogen-häst" då jag ofta har det stressigt hemma. Det är som en ungdomsgård!

Jag tycker att de flesta araber är väldigt fina och trevliga.. men jag kan ju tyvärr inte beskriva så att många förstår. Vilket är väldigt synd faktiskt :)

Ja jag tycker att jag får försvara ganska mycket vilket inte var meningen från början. Jag har väl inte så mycket imot det men det är iaf lite onödigt kanske, inte vet jag...
 
Hur många araber har du ridit då?
Och varför skulle det se roligt ut om du red en arab? Alla är inte lika, precis som vi människor! Sluta generalisera!
Att en häst har energi är inte = ohanterlig.

Och bara för att man är lugn behöver det inte betyda att man bara kan ha en lugn häst...
jag är lugn, och jag har en arab. Funkar jättebra!
 
Men måste alla älska/vilja ha araber då? Då skulle ju inte araberna räcka till alla ;)
Jag försöker inte pracka på alla att de ska äga/rida halvblod, att andra rider andra raser innebär ju att jag har större chans att hitta ett riktigt bra halvblod till mig!

/sanwan - ägare till en ful brun tråkig robothäst utan hjärna
 
Vad jag vet så försöker jag inte pracka på någon nåt?
Tycker bara inte det är kul att höra massa fördomar hela tiden...
jag gillar alla hästar :)
Fast jag äger en söt brun arabtjej :love:
 
men lägg ner.
Jag vill inte lägga mig i egentligen men jag tycker att det är så jobbigt med sånna där påhopp.
Jag kan säga att jag faktiskt missförstod dig först oxå när jag läste dina första inlägg smultronflickan :devil:
men ser ni inte att hon försöker förklara för er att:
Hon tycker att araber är helt okej men gillar själv inte att rida araber?
Det är väl inget fel?! Nu är det ju klart att alla araber inte är likadana att rida men om hon nu säger att hon inte gillar att rida dem så acceptera det och gå vidare *pustar ut*

Kan tillägga att jag :love: :love: :love: älskar araber..! Enda lilla nackdelen är att de flesta är alldeles små för mig men eftersom jag väger så lite går det oftast bra ändå :)
 
Hej Alize,

Ursäkta att jag inte svarade direkt på DIN FRÅGA, utan gav mig in i en helt annan diskussion.. som föddes i denna tråd och är ...*BOTTENLÖS*:mad:!!!!

Det är så fruktansvärt sorgligt med alla dessa fördomar om Araber, Fjordisar, Halvblod, etc.!

Det är oftast en total okunnighet om just Rasen, Individen etc. som styr *DE ELAKA TUNGORNA*, alla vill visa sig mkt kunniga och försöka styra andra att *DEN RASEN SKA DU HA*, alla andra är 'SKIIIIT'!!??

Glöm allt vad du hört, bilda dig en egen uppfattning om vad för slags häst som passar dig, och strunta sedan totalt i vad det är för ras samt vad *FOLK* säger om ditt val!!!!

Jag önskar dig all lycka o glädje i framtiden med din häst/ponny :p!

Mvh
Bia
 
Du är hjärtligt välkommen hem till mig o mina hästar någon helg för en ridtur på en "lunkhäst-i-skogen-häst"!!!

Här finns inga "nerviga - hispiga" araber... bara helt normala och trevliga araber... som vilka väluppfostrade hästar som helst!!

Mvh
Bia
 
Det vet jag inte?!

Jag kan iaf inte ha en arab för jag har ingen reaktionsförmåga känns det som. Har väl bara seg dsådan men jag har ju försökt o rida några och det har knappast vatt en vacker syn. Näsan upp i vädret om jag tog i dom och sen spattserade dom som dom ville. Det känns så iaf jag vet ju inte...

Jag vet att dom inte är lika. Absolut inte! Men de har en smäcker byggnad så jag passar inte ihop med dom.

För mig är det lite ohanterligt faktiskt.. >Jag får panik om jag inte har kontroll på hästen :( Och det har jag oftast inte i snabb hastighet (araben kan bli snabb?!)

Nej då...Man kan vara lugn på araber ja på alla raser men som sagt får jag panik. Detta pga att en häst jag red började skena med mig och det har jag inte glömt. Det var ingen arab utan ett lugnt halvblod (som inte var så lugnt) men jag litar nog lite för lite på araben ändå.. :( Vet inte varför faktiskt..

Och jag hade ju inget svar på varför jag gllar häsar som bockar men jag tror det är för att jag inte kan lita på dom och trillar jag av så gör det inget för dom är ju sånna. Trillar jag dock av på "läromästarn" så hade jag nog blivit rädd...
 
Jah a! Men dom hade jag nog kunnat rida på jag har bara träffat "hispiga" araber. År det värkligen ingen "nervig"?
 
Nja jag vet inte?! Det var lite missförstånd här någonstans om att jag alltid trakade och sånt men det var för att dom frågade så konstigt :)

Det är tur det finns lika många människor som hästar i individer!
 
Jag säger samma som Bia...Du är mer än varmt välkommen hir här för att rida arabhästar. Normala, icke-nerviga hästar, som är coola, gosiga och helt underbara individer att rida och hantera från alla håll och kanter.
De är varken hispiga eller nerviga eller något annat "konstigt".
Många är de som intygat att jag har nog världens coolaste hästar!
 
Ja. Eftersom många förväntar sig att araber ska vara just "hispiga" så skapar de lätt en situation där hästen kan betraktas som hispig, men det kan hända med vilken häst som helst (inte bara en arab ;)).

Folk blir ofta förvånade över hur tålmodig och lugn min arab kan vara fast han är också vaken och pigg. Precis så som jag vill ha honom. :)
 
Jag har ridit Både araber, travare, fjordingar nordisar och det är tyvärr något som man får ta. Det rä synd att människor är så trångsynta och avundsjuka på andras hästar. Och speciellt om tex: en arab går bättre än "fröken snoffsig's" halvblodsvalack. Har många gånger fått höra att travaren jag red på var oduglig. Men det tyckte ju inte jag, för vi började ju komma någon vart i träningen. :love: Så jag säger precis som dom andra. Skit i vad dom säger, för rätt vad det är så har dom problem och då kommer dom till dig och frågar om hjälp iaf :D.

Låt deras snack rinna av dig och koncentrera dig på dig och din häst. Så ska du se att dom inte orkar hålla på när dom märker att du inte bryr dig :)
:banana:
 
Jag tror att det är så här:
När en arab blir "nervig" och blåser upp sig blir dom ofta väldigt showiga. Dom regerar inte "mer " än andra hästar men det "ser mer ut".
Min stallkompis har ett halvblodsto och jag en arab. När vi rider ut och hästarna blir "rädda" för något, går ALLTID min häst fram och förbi fast han showar, blåser upp sig osv. Hennes häst SER mer cool ut, fast hästen brukar dra iväg så hon inte har en chans att hålla.
När folk står på marken är jag övertygad om att det ser ut som min häst är helt hystersik och hennes "bara" travar förbi......
 
Jag är taksam för erbjudandet men jag avstår faktiskt.. Hinner nog inte.
Men jag blir mer och mer övertygad om att det är jag som gör dom lite nervösa kanske?
I.O.M att jag har intalat mig själv att jag inte kan rida dom..
 
ok..jag kanske har förutsagda meninar om araben då?! Jag har tänkt lite på det och det är säkert så. jag tycker dom känns lite okontrolerade när dom "showar" så det är nog därför..
 
Ja, erbjudandet kvarstår om Du får tid över en dag. Annar kommer Du bara att ångra Dig en gång i framtiden om Du inte gör det....
 
Okej, förlåt om det lät elakt föresseten ( :o) Min arab skulle du rida, världens snällaste... :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 341
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 454
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp