Bukefalos 28 år!

Naturligt schampo

Det beror nog på hur hårt kranvatten du har. Och det finns ju annat som är surt, googla surskölj och se om du hittar något som passar dig!

Och, så det inte blir något missförstånd: vinägern ska vara kraftigt utspädd, jag tar ungefär en matsked i en halvliter vatten.

Nu har jag googlat lite och hittat två andra alternativ: citron och hibiskus. Båda med effekt på hårfärgen. Hmm.. det vill jag inte ha, har äntligen fått tillbaka lystern i mitt hår. Frågan är om jag vågar experimentera.
 
Vilken spännande tråd! Jag skulle vilja testa nått mer naturligt utan massa parfym, men är lite feg. Jag har midjelångt hår, med många men tunna strån som tovar direkt. Längderna är torra, hårbotten fet och kliar lätt. Håret är friskt förövrigt. Har tillgång till mindre trädgård, så kan odla på sikt.

Tips?
 
Jag använder aleppotvål och surskölj. Från att behövt tvätta håret varje dag och dränka det i balsam kan jag nu tvätta håret typ 1-2 ggr i veckan. Jobbar i restaurang så håret luktar matos och blir fett snabbt men sen jag började med aleppotvålen har det problemet försvunnit.
 
Nu har jag googlat lite och hittat två andra alternativ: citron och hibiskus. Båda med effekt på hårfärgen. Hmm.. det vill jag inte ha, har äntligen fått tillbaka lystern i mitt hår. Frågan är om jag vågar experimentera.

Jag är ju iof brunett men hibiskus bara fördjupar min naturliga hårfärg.
 
Aleppotvål har jag fastnat för just nu, en fast tvål. (med surskölj efter oftast)

(denna gången gick aleppotvål väldigt bra, förra gången jag provade, inte alls. Jag undrar om det beror på vilken tvål man fick tag i.)

Sedan brukar jag använda Lush schampokakor, men det är ju inte "naturlig" utan sls i, men det tycker jag mitt hår behöver ibland. Dock gör det att man inte släpar runt extra vatten i plastförpackning som går åt någon i månaden. En schampokaka håller ju ett halvår eller mer dessutom.

Jag tvättar det ganska sällan med produkt dock, vattentvättar emellan, så kanske varannan vecka tvätt med produkt då. Har håret oftast hängande långt.

Provade nässelskjölj förra sommaren, det skulle göra håret mörkare, vet inte om det hade effekt. Något som farmors syster höll på med :D. (dvs nässlor, kokande vatten, vänta, ha i kylen, använd)
Hade nässlorna någon effekt på håret? Mer lent? Annat?
 
Nu har jag googlat lite och hittat två andra alternativ: citron och hibiskus. Båda med effekt på hårfärgen. Hmm.. det vill jag inte ha, har äntligen fått tillbaka lystern i mitt hår. Frågan är om jag vågar experimentera.

Men bleker det verkligen om man sköljer ur det på en gång? Jag låter bara sursköljen vara i någon minut max. Den ska ju bara hjälpa till att få bort schamporester ur håret.
 
Men bleker det verkligen om man sköljer ur det på en gång? Jag låter bara sursköljen vara i någon minut max. Den ska ju bara hjälpa till att få bort schamporester ur håret.

Ingen aning. Men läser man om det så står det att det bleker
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt. Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal...
2
Svar
38
· Visningar
3 540
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 206
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Efter att ha använt extensions de senaste tio åren börjar mitt hår tröttna. Har lite kala fläckar och dassigt hår och behöver bli fri...
2
Svar
38
· Visningar
3 545
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp