Ngn som har erfarenhet av E-Bay?

Keeley_

Trådstartare
Har hittat en Butet sadel på E-bay som jag bara måste ha. Personen som säljer sadeln vill inte sicka utomlands men skickade en förfrågan om det nu och kommer få svar innom ngn dag..

Men! Är det ngn som har köpt ngt via E-bay? Hur fungerar det? Frakt? Tull?
Betalningsöverförning?

Ngn???

Så himla dåligt utbud på Butet sadlar i Sverige enligt mig, just därför har jag letat på E-bay..

(Skulle det vara så att den inte ligger bra, så är den inte svårsåld här hemma endå..)

Sv: Ngn som har erfarenhet av E-Bay?

Kolla omdömmen på säljaren! På så sätt får du ett litet hum om hur säljaren är, om h*n är seriös eller inte.

Tull betalar du bara om det är ett land som inte är med i EU.
Frakt kommer du överrens om med säljaren hur du och den vill ha det.
Betalning är nog lättast via Paypal.

Finns tyvärr inga omdömen, och sadeln finns i USA.

Vet du om man betalar moms?

Är det en privatperson eller en hästbutik som säljer via ebay? Min erfarenhet av sadelförsäljare på amerikanska ebay är.... tja, man kan väl säga dålig i brist på bättre ord. Om det är en hästbutik som annonserar via nätet har de i alla fall kollat igenom sadeln. Finns det inga omdömen alls så hade jag absolut inte lagt ett bud. Köpa grisen i säcken vill man ju aldrig göra och särskilt inte när grisen blir snordyr genom tull och extremdyr frakt - och kanske aldrig ens kommer fram.

Det är en privat person.
Man kanske borde kolla upp engelska E Bay? Har sett att många butiker förmedlar sadlar där..
Antar att man slipper tullen då?

Det hade jag gjort. Att försöka få ihop det med ebay och en dyr sadel och USA och frakt över Atlanten och en säljare helt utan omdömen tycker jag verkar vådligt. Leta efter någon butik som säljer via ebay men månne ligger i England eller Tyskland, och kolla omdömena - inte bara vad de säger, men också hur många de är och hur lång tid säljaren har sålt på ebay.

Det är en jättebra shoppingplats men man får vara försiktig, särskilt med privatpersoner och dyrare grejer. Himla lätt att bli lurad.

Som sagt, leta hellre i Europa.
Har köpt flera sadlar från tyskland helt problemfritt. (frakten kostar inte direkt mer än inom sverige)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 198
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 959
Senast: Supersalt
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 317
Senast: SusieQ
·
E
Utrustning Jag är superjättesugen att shoppa lite hästsaker på E-bay, men vilket land är enklast att handla från för "nybörjare"? Tyskland...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma