Bukefalos 28 år!

NH eller inte... lite tankar från mig...

Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Är jag självlärd? Delvis, ja. Men mest har jag lyssnat på andra erfarna... Är det inte så för alla?! Jag hade min Polly inackorderad hos mycket kunniga folk och fick hjälp om jag behövde. Det behöver ändå inte betyda att jag gillar det traditionella hanteringssättet. Vad är problemet? Och vad fick jag för problem? :confused:


Axel menar nog snarare att om du har en stabil kunskapsgrund att stå på, så blir du heller inte helt exalterad över en specifik metod, oavsett vilket metod detta är. Du har helt enkelt kunskap nog att sålla bort agnarna från vetet, och kan använda det som är bra från varje instruktör samtidigt som du kan se vad som är mindre bra och vad som är direkt förkastligt.

Den totala beundran som ofta uttrycks för nh förstår jag inte, det finns duktiga människor som av vissa klassificeras inom nh - aboslut. Men detta att hästarna följer dig - det gär väl alla hästar som blivit väl hanterade? Alla jag har haft hand om har, efter att vi väl blivit bekanta, travat fram till mig i hagen, har funkat att rida på i grimma och har varit väldigt uppmärksamma och kloka. Sedan är hästar flyktdjur, med instinkter och hästiga reaktioner omgivningen - det får man som människa lära sig.

Den som bets hela tiden och gjorde sönder folks jackor, gav jag en massa godis ur handen och han är enormt försiktig idag, enligt böckerna skulle han ju då egentligen blivit värre av att få godis - men icke. Han fattade att var man snäll kom det fördelar. Han är idag en av de mest lojala och ambitiösa hästar jag nånsin träffat.

Ibland får man morra till och ställa krav, ibland får man "lura" dem, och ibland funkar det med mutor.


Vadå uppfinna hjulet på nytt?? Jag har inte uppfunnit nåt. Jag lär mig efter mycket erfarna hästmänniskor, det är inte mina "uppfinningar". Alla väljer vilka människor de vill lyssna på och jag väljer de som pratar om NH-vis... Inte slutar jag väl med det för att några här tycker att allt är tvärtom. I så fall får ni också skriva böcker och lära ut era metoder till andra så jag kan ta del av det och bedöma sen. Hittills har jag aldrig sett någon som inspirerar mig från den traditionella hanteringen (iaf inte IRL), nämn gärna nån som du tycker så ska jag försöka sätta mig in i det. OM denne har böcker eller annat sätt där man kan få veta hur denne gör i sin hantering.

Har du aldrig sett en bok om traditionell hästhantering? :D De finns överallt, jag kan rekommendera Bonniers gamla "hästen som hobby". Det är bara att gå in på närmsta bibliotek, på tidningens risports hemsida, eller liknande. Här finns böcker om hantering, om skötsel, och om ridning. Var inte så uteslutande i din läsning, du skriver ovan:
"Alla väljer vilka människor de vill lyssna på och jag väljer de som pratar om NH-vis..."

Slappna av lite, läs på och gå på kurser med lite blandat klientel. En skillnad som jag ser det (helt subjektivt) är att den traditionella hästhanteringen inte gör så stor sak av allting. Hästen ska gå ute i hage i sin flock, den ska tas om hand med tydliga rutiner, den ska få bra mat, och den ska motionernas - om detta sköts på ett vettigt sätt så behövs det inte en massa extrasaker. Varför ska den exempelvis ledas på ett särskilt sätt om den funkar i alla sammanhang? Jag förstår viljan att läsa (är ju bokmal själv) men teoretisera inte så mycket. Hästar är inte särskilt komplicerade.


Jag gillar bäst Hempfling och Pignon - SÅ vill man ju ha det! :love: Men de mobbar väl sina hästar med? Eller så räknas de kanske inte till NH?
För att inte tala Honza Blaha!!! :) :love: Men hästarna i de här människors fall har väl blivit MOBBADE till detta...
:confused:


Inte vet jag om de räkar sig till nh... jag har varken frågat eller funderat sådär överdrivet. Jag vill rida, har inget intresse av att lära hästar lägga sig, stegra på kommando, eller annat. Nevzorov, om vi nu ska snacka cirkus ;), tränar i alla fall sina hästar enligt ett system. Om det bara handlar om att rida utan träns och sadel, eller få hästen att springa runt dig, så är det inte särskilt komplicerat med en häst som känner, och litar på dig.

Hästar har en liten hjärna, för att få stabila förändringar i beteende så behövs det relativt lång tid. Som sagt, det flashiga dramatiska attraherar mig inte. Däremot läser jag gärna, och tar till mig av det som verkar vettigt i min vardag.

Du anar inte vad människor kan få hästar att göra, det krävs ingen piska för att bryta ned en häst. Och NEJ, jag menar inte att personerna som du nämner ovan gör detta, det har jag ingen aning om. Jag vill bara försöka förklara att det inte automatiskt blir "snäll" hantering för att inte hästarna får stryk.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Du skrev om din upplevelse med unghästen. det där med tryck/ eftergift o att du gjorde fel- läste av fel.

Vart skrev jag det?

Nej jag har inga gurus i cirkusvärlden.

Ingen av dom håller på med CIRKUS. Vad trångsynt man kan vara!
Då kan jag också säga: "Jag har inga gurus inom ridsporten. Är inte intresserad av sporten!"
För mig räcker det med hästfilosoferna som inspirerar mig. Och du verkar ju inte ens veta vad eet handlar om!

Så där sa faktiskt en hoppryttare också i Parelli-videon... Hon berättade att hon bara tyckt det var larvigt att lära hästar massa konster, hon själv ville minsann bara rida och hoppa! Tills hon insåg vad Nh-träning var för nåt. (Parellis i detta fall)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Slappna av lite, läs på och gå på kurser med lite blandat klientel. En skillnad som jag ser det (helt subjektivt) är att den traditionella hästhanteringen inte gör så stor sak av allting. Hästen ska gå ute i hage i sin flock, den ska tas om hand med tydliga rutiner, den ska få bra mat, och den ska motionernas - om detta sköts på ett vettigt sätt så behövs det inte en massa extrasaker. Varför ska den exempelvis ledas på ett särskilt sätt om den funkar i alla sammanhang? Jag förstår viljan att läsa (är ju bokmal själv) men teoretisera inte så mycket. Hästar är inte särskilt komplicerade.
Precis.
Varför är folk så rädda för hästarna?
Målar upp skräckscenarior. Gud bevars om de hoppar till. hästen ska inte få vara häst med allt vad det innebär.
Man tror att registret som hästen kan göra i hagen även kommer att ske med ryttare på.
Har man en god relation sker det aldrig- med uppsåt.
Klart att man ska vara säkerhetsmedveten när det handlar om stora djur o att man slår sig om man ramlar NER. Det gör man alltid om man faller från en höjd.
Man kanske mer ska tänka på att stärka sin balans o koordination.

man kanske ska syssla med guldfiskar om man inte kan överse med naturliga instinkter o ge hästen tid- då menar jag år.

Jag låter hästarna ha egen tid o de blir glada när deras människa som ger dem mat o omsorg plus kärlek kommer.:love:
De är precis som barn- har bara basics som behov. mat o uträtta sina behov samt att kunna utöva det som hästar gör.
Att vi får rida på dem ser iallafall mina hästar som ngt roligt- att få se övriga världen utanför hagen tillsammans med en människa som tar dem hem igen.

Jag antar att det är därför som mina hästar har bråttom UT i skogen o inte lika hem.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Axel menar nog snarare att om du har en stabil kunskapsgrund att stå på, så blir du heller inte helt exalterad över en specifik metod, oavsett vilket metod detta är. Du har helt enkelt kunskap nog att sålla bort agnarna från vetet, och kan använda det som är bra från varje instruktör samtidigt som du kan se vad som är mindre bra och vad som är direkt förkastligt.

Jag är inte exalterad över en specifik metod... Men jag är väldigt nyfiken och har aldrig vart så mycket för sporten med hästar. Eller rättare sagt - NADA intresserad av sporten som innebär tävlingar o dylikt. Jag är mycket mer intresserad av hästen från ett filosofisk vinkel, kanske man kunde förklara det som. Jag vill gärna rida o köra ibland men det är inte huvudsaken. Jag vill gärna lära hästen massa tricks, JAG tycker det är kul.

Den totala beundran som ofta uttrycks för nh förstår jag inte, det finns duktiga människor som av vissa klassificeras inom nh - aboslut. Men detta att hästarna följer dig - det gär väl alla hästar som blivit väl hanterade? Alla jag har haft hand om har, efter att vi väl blivit bekanta, travat fram till mig i hagen, har funkat att rida på i grimma och har varit väldigt uppmärksamma och kloka.

Varför NH beundras av många är nog för att den oftast fungerar så bra och man har nåt konkret att jobba på.
Och nej, alla hästar följer verkligen inte sin ägare! jag har inte sett många sånna exempel IRL.

Den som bets hela tiden och gjorde sönder folks jackor, gav jag en massa godis ur handen och han är enormt försiktig idag, enligt böckerna skulle han ju då egentligen blivit värre av att få godis - men icke. Han fattade att var man snäll kom det fördelar. Han är idag en av de mest lojala och ambitiösa hästar jag nånsin träffat.

Jag använder också godis som motivering! :idea: Man väljer väl själv vilka bitar man vill följa. Min skulle definitivt bli mer bufflig osv om jag höll på att ge honom i tid och otid men jag använder mest som motivering och han får godis bara i direkt samband med nåt han gjort rätt. Jag har även klickertränat lite.:)

Har du aldrig sett en bok om traditionell hästhantering? :D De finns överallt, jag kan rekommendera Bonniers gamla "hästen som hobby". Det är bara att gå in på närmsta bibliotek, på tidningens risports hemsida, eller liknande. Här finns böcker om hantering, om skötsel, och om ridning.

Sånna böcker handlar om hur man sadlar, sköter stallet o bla bla. Inte mycket om hur hästar fungerar, de innehåller inte alls sånt som jag är ute efter. De böckerna är frukstansvärt tråkiga i dagsläget (när man inte kunde sånna grundläggande bitar var de intressanta) som bara upprepar sånt man redan vet. Jag är inte intresserad av att lära mig mer om engelsk ridning heller.


Slappna av lite, läs på och gå på kurser med lite blandat klientel. En skillnad som jag ser det (helt subjektivt) är att den traditionella hästhanteringen inte gör så stor sak av allting

På vilket sätt blir det stor sak när man vill göra det NH -vis?

Inte vet jag om de räkar sig till nh... jag har varken frågat eller funderat sådär överdrivet. Jag vill rida, har inget intresse av att lära hästar lägga sig, stegra på kommando, eller annat. Nevzorov, om vi nu ska snacka cirkus ;), tränar i alla fall sina hästar enligt ett system. Om det bara handlar om att rida utan träns och sadel, eller få hästen att springa runt dig, så är det inte särskilt komplicerat med en häst som känner, och litar på dig.

Nä okej, jag ska genast testa! ;) Om det är så lätt! :idea:

Du är alltså en sån typisk "jag vill rida, punkt slut" ? Du behöver ju inte vara intresserad själv av att lära hästen konster men det handlar ju så mycket mer än så. Hempfling är verkligen ingen som "lär hästen konster", han är istället en hästfilosof som har mycket klokt att säga.


Du anar inte vad människor kan få hästar att göra, det krävs ingen piska för att bryta ned en häst. Och NEJ, jag menar inte att personerna som du nämner ovan gör detta, det har jag ingen aning om. Jag vill bara försöka förklara att det inte automatiskt blir "snäll" hantering för att inte hästarna får stryk

Nej men om hästen FRIVILLIGT gör nåt (dvs i fritt tillstånd och utan tvång av nåt slag) och ser nöjd ut - är inte det den snällaste hanteringen vi kan komma?

Jag vill förresten inte bryta ned en häst. :(

Oavsett vad som nu anses vara det bästa sättet att komma till det så verkar vi alla iaf ha samma MÅL. Ingen av oss vill väl att hästen ska brytas ned, mobbas, kuvas, eller slås till lydnad?
Vilket sätt som är det det rätta kommer vi förmodligen aldrig bli överens om. Alla gör vi som vi själva tror ÄR det bästa o snällaste sättet. jag tror inte det bara finns ETT sätt, det är något som ständigt missförstås! (bara för att jag tycker NH är nåt fantastiskt som lärt MIG bli en bättre hästmänniska och få större förståelse för hästar så betyder inte det att jag inte vet att det även finns andra sätt).
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Vam har sagt att man alla som tränat NH är RÄDDA?! :confused: man kan alltså inte tycka att nåt verkar kul o intressant ändå?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag vill gärna rida o köra ibland men det är inte huvudsaken. Jag vill gärna lära hästen massa tricks, JAG tycker det är kul.
Det borde vara huvudsaken då hästar behöver motion iom att vi stängslar in dem o ger dem mkt mat.
Jag tror att hästen mer skulle uppskatta att få galoppera fort i naturen o lukta på blommorna:grin:

För hundar är psykisk stimulans mer viktigt, men ej heller där räcker det.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag vet inte om jag är på någon sorts ignoreralista?

I annat fall skulle jag vilja få veta vad det är inom den traditionella hästhanteringen som du vänder dig emot?

Jag skulle också vilja veta hur naturligt diverse tricks är för hästen?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Vad är det du inte gillar i den traditionella hanteringen?

Våldet/tvånget. Ta till exempel om en häst inte vill gå fram och börjar backa och bli sur då man försöker med skänklar och milt spörapp och den ändå inte vill - då ska den minsann RAPPAS till ordentligt, flera ggr om det behövs, och den bara SKA gå! För han ska minsann inte få VINNA. Och vill en häst inte hoppa - samma sak. SPÖ ska den få! Eller om de är tröga så ska den skänklas till döds och spöas! I många fall alltså, inte alls alltid. det finns väl för många okunniga likväl inom det traditionella som inom NH... men tyvärr har sån behandling av hästar fått mig att se om efter nåt annat.

Jag har en jätteduktig körtränare som hjälpt mig köra in min häst nyligen - men han använder också hårda PISKRAPP för att få hästen att lyda. :(
och sen säger han efteråt " ja man SKA ju inte SLÅ hästar men..."

ja det är väl sånt som kommer upp i huvet först...
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Det är verkligen underliga människor du har omkring dig!

Så du bygger din åsikt om traditionell hantering på några få personers mindre lyckade hantering?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Tycker nog att hästar är till för annat än att träna tricks med. Har svårt att förstå varför man köper häst med den inställningen.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Tycker nog att hästar är till för annat än att träna tricks med. Har svårt att förstå varför man köper häst med den inställningen.

Men den är till för att ridas och köras? Det finns inte mer logik i det. För hästen är det sak samma.
Alla gör väl vad de tycker är kul! Och de flesta av oss strävar efter att hästen också ska tycka det, oavsett vad vi gör.

Förstår inte varför det skulle ha nån betydelse om man tycker det är roligast att lära dom olika grejer i sadeln eller från marken? Allt vi lär dom är "tricks".
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Det är verkligen underliga människor du har omkring dig!

Så du bygger din åsikt om traditionell hantering på några få personers mindre lyckade hantering?

Jag har sett det även i proffsens träning o rent allmänt på tävlingsplatser osv. Inget underligt alls, finns överallt. Hästen ska lyda, punkt.
Jag fick inga vidare goda råd när jag försökte få hjälp av traditionella hästmänniskor, jag va inte nöjd, jag sökte efter nåt annat och när jag kom i kontakt med NH tyckte jag att det lät mycket mer intressant och logiskt.

Ni som tycker illa om NH gör ju precis likadant - bygger er åsikt om NH på några personers misslyckade hantering.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Vad gäller det där med dominans så säger Hempfling, som är en hästfilosof och har ägnat mycket tid åt att studera hästar, " Den som kan dominera blir älskad". Han förklarar det givetvis också och för mig känns det logiskt.
Jag tror att ni som påstår att ni inte dominerar eller bryr er om ledarskap/rangordning, ni är älskade av hästen för att ni av naturen dominerar som personer. Ni gör på ert sätt, inget särskilt som ni kan peka på, ni är kanske inte ens medvetna om det! Ni är bara på ett naturligt sätt dominanta.
Så är det även bland människor - det finns alltid folk som dominerar och folk som låter sig domineras.
Dominant behöver inte vara nåt negativt. Det är nåt som tillhör naturen och som vi mår bra av! Någon måste dominera och leda för att vi ska bli trygga. Precis som i barnuppfostran.

Och det där med att KLAPPA hästar - läste i Sven Forsströms bok om att det finns en mindre vetenskaplig undersökning som har visat att när man klappar en häst med lätta slag så stiger både blodtrycket och hjärtfrekvensen. Och "Det betyder att hästen upplever klapparna som obehagliga"." I samma undersökning kunde man visa att om man istället SMEKER hästen längs hårremmen blir följden att både blodtryck och hjärtfrekvens sjunker."

Det är en känsla jag alltid haft själv - varför KLAPPAR (nästan slår!) man hästar så? På nåt sätt kändes det inte rätt. Och nrä jag sedan kom i kontakt med NH så förklaras det också...
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Förresten ÄR det inte bara MIN erfarenhet/uppfattning av "traditionell hantering" att där används bestraffning i form av våld. Det är mer regel än undantag... om man tänker efter... :crazy:
Sven Forsström skriver också i sin bok:
"För min del är det tröttsamt att se, men egentligen är det inte så konstigt att människor bestraffar sin hästar med våld, de flesta ridskolor lär eleverna att göra det och bestraffning i form av fysiskt våld är lika accepterat inom andar hästsporter också."
Han menar att bestraffning behövs ibland, men enbart då man behöver skydda sig själv. "Att korrigera med smärta är ineffektivt som inlärningsmetod".
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Förresten ÄR det inte bara MIN erfarenhet/uppfattning av "traditionell hantering" att där används bestraffning i form av våld. Det är mer regel än undantag... om man tänker efter... :crazy:
Sven Forsström skriver också i sin bok:
"För min del är det tröttsamt att se, men egentligen är det inte så konstigt att människor bestraffar sin hästar med våld, de flesta ridskolor lär eleverna att göra det och bestraffning i form av fysiskt våld är lika accepterat inom andar hästsporter också."
Han menar att bestraffning behövs ibland, men enbart då man behöver skydda sig själv. "Att korrigera med smärta är ineffektivt som inlärningsmetod".

Jag har hållt på med traditionell hantering i hela mitt liv och kan lova dig att någon bestraffning i form av våld har jag aldrig använt. Är väl medveten om att våld ändå förekommer om du räknar piskrapp dit. Har dessutom varit och tittat på hel del NH clinics ,de flesta helt okay. Sen har jag dessvärre också sett motsatsen. Där man försöker få den helt oförstående hästen till att göra det man vill både genom att bryta ner motståndet med att utsätta djuret för en grym press till den blir helt passiv och att använda den förlängda armen till att bestraffa med våld. Så till syvene och sist är jag övertygad om att det finns dålig hantering i båda lägren.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Då är vi överens. För så tror jag också det är! och jag tror inte heller att ALLA som håller på med traditionell hantering använder våld. Men det är tyvärr väldigt vanligt. Och det är DEN biten som fått mig att tycka att det är inget bra att kommunicera med hästen... Det är dock inte ALLt som är dåligt inom den traditionella hanteringen!
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Och det där med att KLAPPA hästar - läste i Sven Forsströms bok om att det finns en mindre vetenskaplig undersökning som har visat att när man klappar en häst med lätta slag så stiger både blodtrycket och hjärtfrekvensen. Och "Det betyder att hästen upplever klapparna som obehagliga"." I samma undersökning kunde man visa att om man istället SMEKER hästen längs hårremmen blir följden att både blodtryck och hjärtfrekvens sjunker."
.

Visst kan man ha kommit på att blodtrycket och hjärtfrekvensen ökar när man klappar dom men jag håller inte med om orsaken till det då det kan öka av olika anledningar och inte bara av obehag.

Visst skall man inte förmenskliga hästar men så olika är vi inte i hur våra kroppar funkar och mitt blodtrycket och hjärtfrekvensen ökar av både rädsla och heta kyssar.

Kram
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Får man komma med lite tankar angående klappar av hästar?

Jag är en "traditionell" hästägare. Och jag började grunna på när jag klappade min häst sist, och vilka situationer jag gör det.
Jag klappar min häst när vi avslutat en bra runda på tävling. Då släpper jag på tyglarna och klappar hästen med båda händerna, hästen ruskar på huvudet och spetsar öronen. Jag tror att hjärtfrekvensen är hög hos oss båda två- lite upprymda så där.
Jag klappar unghästar när man sitter in dom. För att de ska vänja sig vid lite "stoj".

Om jag vill lugna en häst klappar jag inte.
Vill jag berömma när jag rider lättar jag på tygeln, använder rösten, drar ibland handen över halsen, saktar av, avslutar passet. Ibland klappar jag henne när jag suttit av. Jag tror jag gör det mest för min egen skull. För att jag vill tala om hur duktig hon var och att jag är nöjd med vårat jobb.

Jag tror inte hästar uppfattar klappar som en obehaglig sak när de lärt sig hur människor använder sina klappar. DE kopplar ju ihop en handling med en sinnesstämning. Om den är gald och nöjd, uppfattar att människan är glad och nöjd- och blir klappad i den sinnesstämningen kommer den snart att förstå att det är positivt. En ohanterad häst bli klart rädd om man klappar den! Men hästen lär sig ju "människospråk" precis som vi lär oss hästspråk. Man lär hästen att uppskatta en klapp. Att bli ordentligt kliad på manken är ju annars toppen tycker de flesta- så gör ju hästar med varandra. Det är hästspråk! Det får hästen att slappna av tycker jag:)

Min hund tyckte inte om folk som klappade när han var yngre. Han tyckte inte om när man blev för dominant, han blev som en våt fläck stackarn. Nu när han umgåtts med människor hela livet älskar han klappar. Men visst slår hjärtat fortare- han blir busig, stämningen blir hög och uppspelt. För han har lärt sig att männsikor klappar istället för att busnafsa typ.

Så hur hästar uppfattar klappar kan man nog inte forska vetenskapligt i. Det beror ju på hästen, situationen och männsikan.
Så tänker jag;)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag har sett det även i proffsens träning o rent allmänt på tävlingsplatser osv. Inget underligt alls, finns överallt. Hästen ska lyda, punkt.
Jag fick inga vidare goda råd när jag försökte få hjälp av traditionella hästmänniskor, jag va inte nöjd, jag sökte efter nåt annat och när jag kom i kontakt med NH tyckte jag att det lät mycket mer intressant och logiskt.

Ni som tycker illa om NH gör ju precis likadant - bygger er åsikt om NH på några personers misslyckade hantering.

Jag har besökt oerhört många tävlingsplatser (dressyr) genom åren och kan på rak arm erinra mig två tillfällen (sedan mitten av 80-talet) som lett till anmälan då spö missbrukats.
Jag har även jobbat i proffsstall, som du kallar det, med dressyr- resp. travhästar, och ingenstans har man haft åsikten att hästen ska "spöas upp" för att lyda.
Så jag undrar fortfarande vad det är för underligt folk du har omkring dig. Såtillvida det inte är så att en endaste liten "dutt" med spöet innebär att hästen "rappas upp" enligt dig. Vi har ju alla olika referensramar.

När det gäller NH så bygger mina åsikter på mer än några få personer...

En reflektion angående tricks. Anser du, som NH-inspirerad, att tricks är "naturligt" för hästen?
För övrigt är anledningen till att man ifrågasätter att skaffa häst för att träna tricks med, hellre än att rida/köra, just det att hästen behöver motion. Fysisk motion. Inte bara psykisk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 682
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 480
Senast: Acto
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 645
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp