Bukefalos 28 år!

NH eller inte... lite tankar från mig...

Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Får jag presentera min nya lära SN= Sunt Förnuft, numera tränar vi bara SN jag och pållen.

Låter som en bra ide tycker jag, då kan inget missförstås.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jo jag har förstått det. Och funderade precis på varför det är så få av er andra NH-människor som svarat här - men tänkte att ni har säkert lessnat på att diskutera detta... när det inte är nån idé uppenbarligen.
Så är det. Vi, jag känner till många, som genom åren försökt informera och diskutera har gett upp. Det är ingen mening att anstränga sig då anti-NH-personerna inte kan eller vill ta åt sig av informationen.
Varför man är så? Jag har förstått att det beror på någon av två troliga orsaker, vilka kan du nog räkna ut.

Ett par "lustigheter" i sammanhanget. Tidigare anklagades vi NH-anhängare för att dalta med våra hästar, behandla dom som marsvin. Numera beskylls vi för att vara hårda och djurplågare!
Förr var den främsta kritiken att vi aningslöst följde gurus i ett slags religion, numera är man hästrädd och nybörjare.
Ändå är det till stor del samma personer bakom angreppen. :confused:

Den kritik som riktats mot ridskolor är korrekt, även om undantag finns. Men problemet när det gäller hästhantering är att någon bred utbildningsverksamhet inte existerar. På ridskolor lär man sig rida, punkt! Var lär man sig hantera hästar i hage t ex? Ingenstans. Annat än hos bra NH-instruktörer förstås. :)

Nej, "vi" har ledsnat på att informera om vad NH-filosofin är och innebär. Vad som är skillnad på NH och på folk som vevar rep och påstår sig "hålla på" med NH.
Ledsnat på att hela tiden bli attackerade och försöka motförklara felaktiga påståenden.
Det enda positiva i sammanhanget är att några av dom ursprungliga motståndarna succesivt bytt inställning och numera är positiva till det mesta inom NH. Men dom lär inte heller delta i dessa trådar. ;)

Den dagen någon med insikt i NH seriöst vill diskutera ämnet ska jag hoppa in på banan igen. Men tills dess gör jag som resten och struntar i anti-NH-propagandan på Bukefalos. Dom som satt sig in i NH eller som gått kurser för bra NH-instruktörer faller inte för den och övriga hoppas jag har ett öppet sinne för alternativ till den etablerade hästhållningen/hanteringen.

Jag beundrar er som försöker informera och korrigera, så länge ni orkar. :bow:

LIA
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Får jag presentera min nya lära SN= Sunt Förnuft, numera tränar vi bara SN jag och pållen.

Ja det låter bra! :bow:

Jag håller med mig om att man börjar tvivla på om det verkligen är NH man håller på med efter de beskrivningar som vissa anger här - det känner jag inte igen...
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Tack LIA!
Jag visste inte om historien om hur NH- anhängare anklagats. Intressant!

Det är precis min mening vad gäller traditionella ridskolor. Man lär sig rida, punkt slut, som du skrev. Skulle va bra om eleverna fick lära sug hantering av hästar också!
Jag tror faktiskt att det är en stor anledning till att jag blivit så förtjust i NH - jag har nämligen alltid vart mer intresserad av umgänget/hanteringen av hästen än av sporten. I brist på annat red jag på ridskola för att få möjlighet att ha åtminstone lite kontakt med hästar. Jag va alltid överlycklig de ggr man faktiskt fick göra i ordning hästen själv, borsta o pyssla om hästen osv.

Så kom NH som handlar om just hantering och hur man blir en god vän med hästen! (jag ser det så iaf, det är vad jag åtminstone TROTT att det handlar och därför vart/är så intresserad)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Tack LIA!
Jag visste inte om historien om hur NH- anhängare anklagats. Intressant!

Det är precis min mening vad gäller traditionella ridskolor. Man lär sig rida, punkt slut, som du skrev. Skulle va bra om eleverna fick lära sug hantering av hästar också!
Jag tror faktiskt att det är en stor anledning till att jag blivit så förtjust i NH - jag har nämligen alltid vart mer intresserad av umgänget/hanteringen av hästen än av sporten. I brist på annat red jag på ridskola för att få möjlighet att ha åtminstone lite kontakt med hästar. Jag va alltid överlycklig de ggr man faktiskt fick göra i ordning hästen själv, borsta o pyssla om hästen osv.

Så kom NH som handlar om just hantering och hur man blir en god vän med hästen! (jag ser det så iaf, det är vad jag åtminstone TROTT att det handlar och därför vart/är så intresserad)
Du kan inte lasta ridskolan som just lär ut det. Du måste sen ha ett egenintresse i att lära dig mer om skötsel o hantering i annat än att klara av att leda in hästen till ridhuset.

folk är eller har inte varit intresserade av det.
Om man nu vill köpa häst bör man vara medryttare på en eller flera eller åtminstone köpa en äldre uppfostrad häst o lära AV den o ha kunnigt folk runt ikring.

Plånboken styr o man köper en ung, billig eller en stark ras som man inte har kunskap om. då blir det pannkaka o det är alltid hästarna som det blir synd om. De är inte alla dominanta eller ouppfostrade- utan de blir som man gör dem.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Visste inte heller om ngn debatt emot NH, själv har jag bara hört positivt alltid om NH.
Jag tror det börjar bli ändring på moderna ridskolor iaf har vi haft ridskolehästar och ridskoleryttare på våra NH-lektioner. Det har gått jättebra.:)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag LASTAR inte ridskolan för det. Jag skulle bara önskat att den innehöll även hantering och mer möjlighet för annat än ridning. Menjag är också medveten om att det finns inte intresse hos majoriteten av nybörjarna att göra så mycket annat än just rida! Men kanske kunde man ha en liten del hantering/hur hästen fungerar efter åtminstone några år av enbart ridning...

Och förresten är det inte många som vill ha medryttare i tonårsåldern som bara har erfarenhet av att rida på ridskola... möjligen en vuxen/högre tonåren men vid det laget har många gett upp o köpt/lånat en egen. Det gäller även mig själv nu när jag har egen häst (min andra egna).
Jag köpte själv en nordsvensk bruks på 14år som första häst. Hade haft två sommar/foderhästar innan det, medryttare
var svårt att få bli...
 
Senast ändrad:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Bra sagt:)

Man orkar inte, eftersom kappan vänds efter vinden hela tiden:angel:

Det finns ingen anledning med negativ energi... Positiva tankar och diskussioner där man ger och tar.. :)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Nybörjare är väl inte inne på tanken att köpa häst?

Sen tar ridskolan säkerligen emot önskemål- om man yppar dem:idea:

Hur gick din väg sen vidare?
Varför var du tvungen att söka dig till NH?
Problem?

ridläger- att få ha en "egen häst" en vecka är oxå med i skolan att senare kunna skaffa häst- rätt häst.

Det de i första hand ska lära ut är att agera säkert med hästar. När man har med många olika hästar att göra kan man inte göra likadant- lära ut samma saker.
 
Senast ändrad:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag har också bara positiva erfarenheter och som många redan skrivit så finns det dåliga människor inom allt..
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag LASTAR inte ridskolan för det. Jag skulle bara önskat att den innehöll även hantering och mer möjlighet för annat än ridning. Menjag är också medveten om att det finns inte intresse hos majoriteten av nybörjarna att göra så mycket annat än just rida! Men kanske kunde man ha en liten del hantering/hur hästen fungerar efter åtminstone några år av enbart ridning...

Och förresten är det inte många som vill ha medryttare i tonårsåldern som bara har erfarenhet av att rida på ridskola... möjligen en vuxen/högre tonåren men vid det laget har många gett upp o köpt/lånat en egen. Det gäller även mig själv nu när jag har egen häst (min andra egna).
Jag köpte själv en nordsvensk bruks på 14år som första häst. Hade haft två sommar/foderhästar innan det, medryttare
var svårt att få bli...
OK en helt annan häst än de på ridskolan- stark arbetshäst.
Allt handlar ju om var man ställer sommarhästen o vilken hjälp man själv söker eller om man tror sig kunna själv.
Klart att det blir problem!
Sen lär man inte känna en häst under en sommar. Som bekant kan de bli helt annorlunda när kylan o blåsten kommer- än den dästa trötta beteshästen.
 
Senast ändrad:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Tack LIA!
Jag visste inte om historien om hur NH- anhängare anklagats. Intressant!

Det är precis min mening vad gäller traditionella ridskolor. Man lär sig rida, punkt slut, som du skrev. Skulle va bra om eleverna fick lära sug hantering av hästar också!
Jag tror faktiskt att det är en stor anledning till att jag blivit så förtjust i NH - jag har nämligen alltid vart mer intresserad av umgänget/hanteringen av hästen än av sporten. I brist på annat red jag på ridskola för att få möjlighet att ha åtminstone lite kontakt med hästar. Jag va alltid överlycklig de ggr man faktiskt fick göra i ordning hästen själv, borsta o pyssla om hästen osv.

Så kom NH som handlar om just hantering och hur man blir en god vän med hästen! (jag ser det så iaf, det är vad jag åtminstone TROTT att det handlar och därför vart/är så intresserad)


En nära anhörig rider nu på ridskola. Där ska eleverna själva rykta, sadla och tränsa samt leda "sin" häst till/från ridhuset. Lånar man en häst på helgen så ska man också själv hämta/släppa ut i hagen. Jag har själv tidigare jobbat på ridskola och där var det likadant. Jag vet inte om dessa ridskolor är helt unika?

Sedan måste ju var och en visa eget intresse och ta ansvar för sitt eget lärande. Det kan ingen annan göra. Det gäller den vanliga skolan också.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Nybörjare är väl inte inne på tanken att köpa häst?

Sen tar ridskolan säkerligen emot önskemål- om man yppar dem:idea:

Hur gick din väg sen vidare?
Varför var du tvungen att söka dig till NH?
Problem?

ridläger- att få ha en "egen häst" en vecka är oxå med i skolan att senare kunna skaffa häst- rätt häst.

Det de i första hand ska lära ut är att agera säkert med hästar. När man har med många olika hästar att göra kan man inte göra likadant- lära ut samma saker.

Hinner inte svara utförligare just nu men känner bara att jag måste svara direkt på frågan "Varför var du tvungen att söka dig till NH?" som jag tycker låter konstigt. Tvungen?! Nä jag VILLE för att jag tyckte det lät så kul! Problem med hästen hade jag bara i mindre skala - typ att hon taktade i början (jag jobbadebort det sen) och att hon vägrade att stå still (hon var het/ängslig) men annars var hon en gudasnäll häst som var jättebra som första egna häst. :)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Hinner inte svara utförligare just nu men känner bara att jag måste svara direkt på frågan "Varför var du tvungen att söka dig till NH?" som jag tycker låter konstigt. Tvungen?! Nä jag VILLE för att jag tyckte det lät så kul!
Samma sak för mig (med flera). Plus att det för mig saknades något i den etablerade hästhållningen, att den inte stämde överens med mina egna känslor och tyckanden. Både jag och sambon "kunde hästar" sedan många år, både inom ridning och körning, men något var fel, utan att jag visste vad.

Nu vet jag!

LIA
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Nybörjare är väl inte inne på tanken att köpa häst?

Vad menar du med detta? Var det nåt jag skrev som du fick till detta?

Sen tar ridskolan säkerligen emot önskemål- om man yppar dem:idea:

Ja det kan hända men man är inte så mycket för att yppa om sånt när man är ung och oerfaren och samtidigt blyg...

Hur gick din väg sen vidare?
Varför var du tvungen att söka dig till NH?
Problem?

Hur min väg gick vidare efter ridskolan menar du?
Jo jag tyckte det började va rätt tråkigt att betala pengar (låta min mamma betala alltså) för att bara rida runt runt i ett ridhus i sena tonåren och ville komma vidare... Blir nog "lite" lång historia... jag har svårt att fatta mig kort :o :
Kom på nu att jag visst hade en slags medryttarhäst när jag var ca 14 år och fortf red på ridskolan! :idea: Att jag skriver "en slags" är för att ägaren/ägarna till hästen/hästarna inte brydde sig om hästen alls nästan och mest utnyttjade oss småtjejer (jag o min kompis)... hon var aldrig med o lärde oss nåt, vi skötte oss själva med dessa araber som den ena som jag fick sköta/rida var ung och ganska vild av sig. Han bockade och jag ramlade av några ggr. Livsfarligt egentligen, jag var ganska rädd för honom och vi red bara i paddock och på stallplan/grusvägen till stallet och nån gång i lediga hagar. Vi lärde oss mocka iaf! ;)
Detta stall förföll sedan mer o mer, var ett inackorderings stall som stallägaren misskötte (inte samma som ägarna till ovanstående hästar) pga han var gammal och mentalt sjukt, elen stängdes av o allt till slut, (gubben bodde inte där) men han hade kvar sin gamla shettis på 24år och nån unghäst (halvblod tror jag). Vi åkte dit ibland och såg till dom... Sen försvann dom därifrån men vi hade då hittat en annons om att få hyra häst över sommaren (eller hur länge man ville men vi hade bara råd över sommaren) och kunde ha dom på det stället, det var riktigt fina stora beten till hästarna och cykelavstånd dit. ;) jag hade väääärldens snällaste (och trögaste) fjordkorsning och kompisen en c-ponny (hon är så liten till växten så passade henne bra) som inte var riktigt lika snäll/lugn men ok.
På hösten sen sa gubben som ägde stallet att det ska komma andra hästar dit! Stora hästar. Nordsvenskar bl a. Jaha, vi blev nyfikna och tänkte vad har han nu hittat på... och hästar började snart komma... varmblodiga travare, nordsvenskar, shettisar. Inte i så bra skick... och två av nordsvenskarna hade stått över natten i en hästtransport, fick vi veta. :eek: Två nordsvenska bruksisar alltså, vuxna ston! Skitiga och omusklade men hade hull iaf, lastades de av och vi tyckte de var mäktiga!! WOW vilka hästar, om man bortsåg från deras aktuella skick. Jag blev kär i nordsvensken där och då! Dessa två nordisar var inkörda och 12år gamla, sa gubben som kom dit med dom, vi fick gärna rida dom men nån utrustning hade han inte... Vi fixade det och började rida dom. Jag slet o skötte om alla hästar (kompsien hjälpte till ibland bara men jag var väldigt hängiven) så gott jag hann och kunde, det va ingen som mockade annars, ingen som köpte strö, osv. Det var bra om de fick mat varje dag. Och nu tänker ni - varför anmälde ni inte?!
Jodå, gubben hade redan blivit dömd och fått djurförbud visade det sig... men han gömde tydligen djuren han hade kvar... myndigheterna hade nu fått nys om VAR men kunde inget göra då hästarna var skrivna på hans barn. Eller nåt sånt. Jag förstod inte så mycket... och eftersom hästarna ändå sköttes något sånär (av oss) så verkade det inte hända nåt mer.
Men plötsligt försvann den ene nordsvensken - det visade sig senare att hon fått komma till en ridskola. Den andra ville de inte ha för hon var för het. Det blev den jag till slut lyckades köpa av honom, efter mycket om och men! jag var då 19år och färdig med skolan men ingen riktig inkomst än men morsan lovade att hjälpa mig tills jag fick ordning på det. Hon behövde dock aldrig bidra med nåt! Jag kämpade och fick alltid ihop det till stallhyra o allt. Det hade vart OM jag hade behövt veterinärvård (mer än vaccinering o sånt) som morsan hade behövt hjälpa mig ekonomiskt men så blev det aldrig. Jag ägde sedan min älskade Polly i 8år... hon togs bort pga spatt 2005. Tror att halvsystern (som det andra stoet var) fortf lever i Värmland... vad jag hörde för ca 3år sen...
Jag köpte min nuvarande nordis för drygt ett år sen och däremellan (2005-2009) har jag vart medryttare åt - hmm nu ska vi se... 4-5 hästar av olika storlek, ålder o modell/ras. :D

ridläger- att få ha en "egen häst" en vecka är oxå med i skolan att senare kunna skaffa häst- rätt häst.

Jag skulle aldrig FÅTT gå på nåt ridläger av mina föräldrar! Kostar ju multum! Räcker att det kostade skjortan att rida på ridskolan. Jag var dessutom inte så jätteintresserad av "lägergrejen" där man ska övernatta ihop med andra okända och att jag antog att det mest var ridning på schemat (tror jag att jag tänkte, minns bara att jag inte va så sugen på ridläger även om det lockade att kunna ha en "egen" häst en vecka)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Sedan måste ju var och en visa eget intresse och ta ansvar för sitt eget lärande. Det kan ingen annan göra. Det gäller den vanliga skolan också.

Ja och det gjorde jag! Jag var väldigt intresserad av att få hjälpa till nånstans, behövde inte alls innebära ridning också, bara jag fick pyssla lite med hästar o lära mig mer! :idea: Sen tog man varje halmstrå man fick och vägen till egen häst var kanske inte exlemparisk (stavning?! känns totalt fel men kommer inte fram till nåt bättre just nu o ni vet väl vad jag menar...) men så gick den (läs ovanstående inlägg från mig).
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Du är med andra ord självlärd o fick problem.

Sa ju att du inte behövde uppfinna hjulet på nytt- sånt som folk redan vet om hästar.

Jag fick inte heller åka på ridläger, men jag jobbade på flera läger o fick då ta mig an den "elaka" hästen o har sen skött tävlingshästar, min ridlärares osv o på så sätt lärt mig- innan jag var redo som vuxen att köpa den hästen som jag var medryttare på. Den som jag hade utbildat till MSV B.
Det är fördelen med att sköta hopphästar- man får "trimma" hur mkt man vill.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Du är med andra ord självlärd o fick problem.

Sa ju att du inte behövde uppfinna hjulet på nytt- sånt som folk redan vet om hästar.

Jag fick inte heller åka på ridläger, men jag jobbade på flera läger o fick då ta mig an den "elaka" hästen o har sen skött tävlingshästar, min ridlärares osv o på så sätt lärt mig- innan jag var redo som vuxen att köpa den hästen som jag var medryttare på. Den som jag hade utbildat till MSV B.
Det är fördelen med att sköta hopphästar- man får "trimma" hur mkt man vill.

Är jag självlärd? Delvis, ja. Men mest har jag lyssnat på andra erfarna... Är det inte så för alla?! Jag hade min Polly inackorderad hos mycket kunniga folk och fick hjälp om jag behövde. Det behöver ändå inte betyda att jag gillar det traditionella hanteringssättet. Vad är problemet? Och vad fick jag för problem? :confused:

Vadå uppfinna hjulet på nytt?? Jag har inte uppfunnit nåt. Jag lär mig efter mycket erfarna hästmänniskor, det är inte mina "uppfinningar". Alla väljer vilka människor de vill lyssna på och jag väljer de som pratar om NH-vis... Inte slutar jag väl med det för att några här tycker att allt är tvärtom. I så fall får ni också skriva böcker och lära ut era metoder till andra så jag kan ta del av det och bedöma sen. Hittills har jag aldrig sett någon som inspirerar mig från den traditionella hanteringen (iaf inte IRL), nämn gärna nån som du tycker så ska jag försöka sätta mig in i det. OM denne har böcker eller annat sätt där man kan få veta hur denne gör i sin hantering.

Jag gillar bäst Hempfling och Pignon - SÅ vill man ju ha det! :love: Men de mobbar väl sina hästar med? Eller så räknas de kanske inte till NH?
För att inte tala Honza Blaha!!! :) :love: Men hästarna i de här människors fall har väl blivit MOBBADE till detta...
:confused:
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Du skrev om din upplevelse med unghästen. det där med tryck/ eftergift o att du gjorde fel- läste av fel.

Nej jag har inga gurus i cirkusvärlden.

För mig räcker det med den kontakten som jag har.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag är inte alls rädd men däremot osäker på hur jag ska göra så att det blir så rätt som möjligt. Men med NH känns så självklart och det har verkligen varit en god hjälp!
QUOTE]

Jag skulle vilja ge dig tipset att lita på din egen känsla när du handskas med hästar och inte bli för teoretisk. Ibland tycker jag man krånglar till det och fastnar i funderingar kring varför gör hästen si eller så. Är man osäker så rekommenderar jag en lugn och självgående häst.

Är man dessutom osäker som du beskriver det (inget ont i det) är det lätt att man blir som du säger "frälst". Faran i frälsningen anser jag att man lätt mister sitt eget kritiska tänkande. När man hanskas med hästar ser man ju själv omedelbart vad som går hem eller inte. Lägg lite mer tid med hästen helt enkelt än att bara borsta, sadla, rida så lär du känna den.

Bara några tankar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 682
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 480
Senast: Acto
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 646
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp