NH - the real thing

Nu orkar jag inte läsa alla svar men nån undrade vad NH var.

MIN defination på NH är att man ska bli Ledare över sin häst. Detta gör man enklast med olika övningar och dessa övningar lär både häst och människa att respektera varandra.

Hästen lär sig att människan precis som andra hästar har en rang och en zon (zon är väldigt en viktig del av ledarskap).

Människan lär sig att man inte behöver slå, skrika, eller vara hård mot sin häst ( obs att jag inte menar att alla som inte håller på med NH är så mot sin häst!). Man kan få sin önskan igenom ändå. Man får en större insikt i hur hästen är, hur den reagerar, varför den reagerar och hur man får hästen att istället för att reagera instinktivt vänder sig till människan för vägledning och då speciellt vid fara/problem.


Så NH är Ledarskap och Ledarskap får du inte gratis. Få vet vad det är innan man lärt sig det, men det finns de som använder ledarskap utan att veta om att det enns är något man tränar, då tänker jag på "hästgubbar" som hållt på med hästar i en evighet och fått en insikt i vad en häst är.


Om man ska jämföra ledarska och "vanlig" hästhantering så kan man ofta se att hästar som hanteras vid "vanlig" hästhantering kliver in i en människas zon, de klampar över sin ägare/den som hanterar hästen och det är hästen som bestämmer, även om människan inte är medveten om det.
Att hästen bestämmer behöver inte betyda att det är helt och hållet livsfarligt. En häst/människa relation kan baseras på att hästen har en beskyddarroll gentemot sin människa.


Ta tillexempel Lastning!

"Vanlig hästhantering"
Oftast tar man hästen och knallar in först, om hästen är lättlastad.
Här går man först och visar hästen då att det inte är farligt, hästen har skickat in människan före.

NH.
(enligt "min" metod, inte jag som tagit fram den dock förståss)
Man skickar in hästen först. Jag VET att det inte är farligt där inne, hästen litar på mig och går in.


Problemhäst Lasstning.

"Vanlig hästhantering"
Här ser man ofta linor runt hästens bak, man tvingar in hästen i transporten. Fort in och tyvärr är det många som inte ens lägger ner tid på att lastträna.

NH
(enligt "min" metod)
Hästen tränas från början med allt vad ledarskap innebär.
Innan man börjar lasta hästen ska den se mig som sin ledare och lita på att det är ok att bli inskickad i transporten.
Har hästen problem med transporten har den problem med ledarskapet. Törs den inte gå in? Då litar den inte på dig. Är den tjurig och inte vill gå in? Då brister det även här på ledarskapet.
Det viktiga här är att hästen aldrig tvingas in i traporten. Jag ber den gå ett steg framåt, går den villigt får den stå och fundera och sedan ber jag om ett till. Tvekar den ber jag den ta steget men så fort den tagit det får den stå och fundera följt av att den får backa ett steg, för att inte känna sig pressad. När den backat slappnar den av och sen får den gå till samma stalle som sist fast ett steg till, och så får den stanna, fundera och sedan backa.
Givetvis får den backa lite "då och då" när den går villigt med för att känna att den aldrig tvingas in. Men här kanske jag backar var annan var tredje steg i stället för varje.


Man kan verkligen få en häst att gå genom eld oc vatten (nåja, hoppa över elden då) för en människa, om man har ledarskapet så har man hästens vänskap.

Det kan ju låta farligt, här har man ju chansen att missbruka sitt ledarskap till att bryta ner hästen, men min egen erfarenhet (jag har dock inte brutit ner hästar vill jag påpeka) är att när man får ledarskapet så får man en insikt i att använda det på ett bra sätt, och inte bli en "grym" ledare.



Det här är MIN syn på endel av skillnaderna.
Men det är en personlig åsikt. :)
 
Här har det varit många hårda ord ser jag nu när jag börjar titta!

Så än en gång vill jag starkt understryka att det jag skriver och jämför INTE gäller alla som åller på med "vanlig hästhantering"!

*viftar frenetiskt med den vita diskutionsflaggan och visar mina fredliga avsikter* :smirk:
 
Vanlig hästhantering.

Intressant inlägg.
Som "vanlig hästhanterare" har jag svårt att känna igen mig på din beskrivning. :confused:

Det verkar på dig som det inte går att blanda lärorna, vilket jag gör.

Så länge man hanterar hästen efter hästens villkor, så spelar det väl ingen roll vad man kallar det?
Däremot har jag väldigt svårt att hantera en häst med en bok i andra handen, t.ex. Pat Parelli.

Intressant att läsa om lastning med linor.
Det är enligt dig icke NH, men trådskaparen rekommenderar
i en tråd att göra så och hon är ju NH-människa?? :confused:

Den dagen ni NH-människor kan enas om VAD som är NH, så ska jag allvarligt fundera över att konvertera.

Det finns inga fel i NH-filosofin, det är utövarna och tolkarna som det är fel på.
 
Ska man kanske ha någon speciell examen för att få hjälpa dig med dina problem? Kan vara bra att veta så ingen är snäll och lägger tid på att svara dig i onödan. :mad:
 
naturlig hästhantering

Jag använder verkligen inte linor vid lastning.
Läs än en gång.
Däremot blir jag inte aggressiv om nån annan vill göra det men själv tycker jag inte att det behövs.

Men vilken bra beskrivning av dig Sammet!
Det lät ju väldans vettigt. :)
 
Re: Vanlig hästhantering.

Återigen: LÄS vad jag skriver!

Jag skrev klart och tydligt att jag inte drog alla över en kam!

Och om du blandar så håller du ju på med NH och då är du en NH:are! Även om du kanske inte är det fullt ut, men vem är det? Bara hästarna...


Men om man hanterar hästen efter dens egna villkor, då är det ju NH man håller på med!
Orsaken till att man inte kan "samsas" om vad som är NH är för att det finns lika många läror som det finns tränare! Alla tränare har sina egna sätt och alla har sina egna erfarenheter och är formade efter det.

Men det är ju precis likadant inom "vanlig" hästhantering, INGEN är den andra lik! Den ena leder sin häst vid bogen, men skulle aldrig komma på tanken att låta hästen bita den vid sadling.
Den andra leder hästen bakom sig men bryr sig inte om ifall hästen är en krokodil, en tredje låter sin häst gå iväg, äta gräs när den vill osv.

Jag bryr mig inte om hur folk gör, men frågar de så hjälper mjag gärna till och jag berättar VARFÖR man gör en sak.

ENDA gången jag skulle kunna tänka mig att ingripa är om jag ser att denna slår sin häst eller gör den illa vid ridning. För mig är det en otänkbar sak att göra, att göra illa en häst är en mycket elak sak.

När jag har ridlektioner klargör jag en sak först och främst. Jag börjar lektionen med att presentera mig och berätta om varför ag är där (eran ridlärare är sjuk/bortrest osv)
Därefter förklarar jag en sak: Jag har en enda regel när man rider för mig. Jag bryr mig inte om VAD man rider, om man rider western, klassisk, centrerad, barock eller engelskt. Men man ska vara snäll med hästen. Ser jag att någon sliter den i munnen, sparkar den med skänklarna, piskar den med spöet, skriker eller gormar med den så får man rida upp på medellinjen, sitta av och ta in hästen i sin box eller spilta. Därefter klargör jag dock att "Man får givetvis använda skänklar om de används på rätt sätt, spö om det används med vett, det skall användas bakom skänkeln för där är den framåtdrivande, inte framför för då blir den förhållande och det kan de lika gärna göra med handen."


Med andra ord, jag tolelerar inte att man är elak med hästen.


Varför ska du hantera en häst med en bok i andra handen? Läs boken hemma, fundera över vad den vill framföra för budskap, få dig en egen uppfattning och gå sedan och hantera din häst.
 
Om vi tar lastningen som exempel då (iofs det enda jag har problem med).

Ponnyn behagar inte kliva på transporten när hon inte har lust. Visst är det brister i mitt ledarskap som gör att jag då inte får in henne självmant (skicka in kan jag ju drömma öm men vi övar på det i andra situationer där det finns en utväg, än så länge).

Visst skulle jag kunna strunta i att lasta tills det fungerar men å andra sidan kostar det mig omkring 800kr att få tillgång till transport vilket gör att jag de gånger jag har de åker till div aktiviteter, som att utreda hälta på klinik. Då har jag ingen större lust att vänta och se om hon kanske får lust att gå in den dagen. Istället plockar jag fram en lina, medhjälparen drar den runt rumpan och lägger ett lätt tryck varpå ponnyn går in.

Medhjälper kopplar då loss linan, stänger sen bommen etc och så åker vi.

Jag använder en "genväg" för att få min vilja fram snabbt och utan diskussion, hon får alltid chans att kliva på först.

Målet är naturligtvis att kunna skicka in henne då jag vill kunna åka helt själv om det behövs.

Jag ser den som en "styrka" att kunna använda sig av alla sätten, våld undantaget.

Har ni bättre förslag? :)

Kanske inte så mkt diskussionen i sig men det jag vill ha fram är att man nog kan ha mer utbyte av de som inte är låsta i en enda "lära" utan kombinera utefter vad som passar bäst för stunden.

Jag gillar som sagt inte våld, kedjor etc man kommer ändå ingen vart med dem. Men ibland känner jag att man måste "ta" i lite mer och faktiskt använda hjälpmedel som är logiska (linan är ju ett tydligt tryck framåt och när hon ger efter så slakar linan).

Jag är för övrigt mästare på att svamla så att ingen förstår, inte ens jag.
 
Jag förstår att du inte vill hyra en transport en gång i veckan för att träna med den summan!!!

Men om du tränar ledarskap innan så är ni ju på rätt väg iallafall.

Förstår att du tar till nödlösning och du behöver ju inte ta till våld. Och har man inte en egen transport är man ju i en knivig sits.


Kämpa på! :)
 
Gamla påhopp så jag förklarar varför med motivering på en gång så slipper jag det. Ffa så verkar det som om en del tror att linor = tvång och elaka mattar. Säg den lina som håller när 400kg muskler inte vill?

Och så är det ju för att jag själv inte vill behöva linan, det irriterar massor men jag får leva med det så länge, det fungerar ju bra.
 
Men lil-sis, så fort någon bara nämner lastning så är du där och ber om ursäkt. Sluta med det, det funkar ju för er!

Säg den lina som håller när 400kg muskler inte vill?

Se, där var du igång igen! ;)
 
NH

Jodå, jag har läst.

Det jag syftar på är andra trådar i samma ämne tidigare, där det klart framgått att om man inte till 100% följer en NH-lära, så sysslar man INTE med NH.

Jag tycker att du verkar "vettig" i ditt resonemang och dessutom inte helt förkastar "vanlig" hästhantering. :bow:

:bow: Fram för fler ridlärare som dig!! :bow:
 
Och VAD är då NH?

Kan någon ge en definition på vad Natural Horsemanship verkligen innebär?
Är man en sämre hästperson bara för att man inte lusläst Pat Parellis böcker och åker på clinics varje helg?

Är det bara NH-utbildade människor som får ha full förbehållsrätt på att inneha ledarskapet över sina hästar?

Tycker tvärtom - att alla blivit alldeles för fixerade på metoder och böcker och följer allt till punkt och pricka men förstår inte innebörden i det de gör.

Har du ingen förståelse för hästen i sig, förstår du inte det hästen försöker förmedla så kan man ju träna NH-övningar tills man dör, inte blir man ett smack klokare av det ändå.

Förstår inte meningen med denna tråd överhuvudtaget, vill ni bara ha Riktiga NH-proffs så får ni väl anlita några sådana som sitter här på forumet och svarar på alla frågor och bannlysa oss allvetare så är problemet löst!
 
Skit i dom andra..... :devil:

Här har du den "riktiga" NH:aren i ett nötskal (klappar mig för bröstet). :banana: Det är mig du ska lyssna på :p

Motivering: Jag har gått kurs! Jag har ridit på Westernridskola! Jag har ridit vanlig ridskola. Jag har hanterat hästar framgångsrikt långt innan NH var ett begrepp i Svenska språket! Jag har läst alla böckerna! Jag har cowboyhatt eller keps! Jag äger en repgrimma! Jag kan rida utan träns! Jag kan dansa med hästar. Köra trav! Hoppa hinder! Dressyr! You name it! Kort sagt jag är helt komplett! Men fattaru :bump:........därför svarar jag på frågor här i detta forum!

Utan att förhäva mig! I´m the ONE, I AM nHE-woMAN!

;)

Nu behöver du inte längre fundera på det! Bra va?

:love: Kokopelli Mana - the one an only
 
okey......dette får ju en annan att känna sig låg och icke vetande på nått alls innom häst nh.
när du lägger ut en tråd,eller fråga her,karnsje nån som driver lite med NH känner igjen problemet och svarar vad dom har gjordt och så,är det fel????
om du vill att bara proff skall svara din fråga borde du även skriva det i din tråd,så att du skiljer ut folka her som du verkar vilja göra.
blev lite besviken på det der,för jag är inte NH tjej,men jag kan ganksa mycke endå tacket vara min kompis ( prosit ) som har lärt mig otroligt mycke.
 
Det går utmärkt att betala nån halvklant också :crazy:

...... vill ni ha mitt postgiro? :idea:


Skämt åsido så har du en poäng här. Jag har hittills inte sett nåt "proffs" härinne. Vi är väl lite halvamatörer allihop härinne som försöker så gott vi kan? Det medan proffsen håller clinics....

Kokopelli Mana
 
Hej Icebabe och Caballus!
Tror ni missuppfattar meningen i "Yatlahs" inlägg (eller så gör jag det :o ). Är det inte så, att hon i första hand vill ha NH-baserade svar på frågor under NH-forumet? Dvs, att vi resonerar utifrån NH-filosofin? Det är naturligtvis alla, som vill göra, välkomna att göra!
Vad hon inte vill ha, är inlägg som strider mot den. Det är, enkel uttryckt, inte den typen av åsikter eller diskussion man eftersträvar, om man vänder sig till NH-forumet.

VAD är NH? Svar finns att hämta, för den som tar sig tiden, i gamla NH-trådar. Vi är många som berättat och analyserat och beskrivit och lagt fram våra respektive tankar i ämnet. Eller så kollar man med NNHA och deras hemsida, eller så läser man vad olika NH-instruktörer har skrivit.

NH innebär långt mer än "bara" hästhantering, men låt oss stanna vid den. Här läggs stor vikt vid kommunikation- tvåvägs! Likaväl som vi vill "styra" hästen med så fina medel som möjligt, likaväl skall vi försöka lyssna på och läsa hästens minsta signaler. Eller så små som möjligt. Man kommunicerar alltså med hästen på dess eget språk, så gott vi människor kan.
Jag tror, att det är här, man kan se skilladen tydligast mellan NH och "den etablerade hästhållningen" (EH), när det gäller hanteringen.

NH-ledarskap innebär ju, att en häst låter oss vara ledare för den. Av egen vilja. Även här är det något som man vill åstadkomma så naturligt och smått som möjligt.
Motsvarande gäller för lastning, inridning/inkörning, miljöträning osv.

EH-ledarskap osv utövas oftast mera fysiskt. Krånglar hästen, sätter man på mera kedjor och remmar. Jag vet, för jag har också gjort det. Gapar hästen, på med nosrem. Står inte hästen still, bind fast den.

Nu finns inga klara gränser mellan NH och EH. Givetvis inte! Den mesta hanteringen är det ingen eller liten skillnad på.
Men grundfilosofin skiljer sig. NH nyttjar det mentala mer än EH. Man funderar alltid hur man skall kunna minska den fysiska delen ännu mer.

Ibland skriver någon. "Jag lever mitt hästliv precis som ni säger att ni gör, men jag är ingen NH-are!" Jo, men det är ju just det man är! Det behövdes bara inget namn på det naturliga hästlivet för den människan.

LIA
Ja, jag tycker faktiskt, att jag är en bättre hästmänniska idag, än jag var på EH-tiden. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 440
Övr. Hund De finns både på Facebook och har hemsida. Det handlar om rehabilitering av aggressivt beteende. De jobbar i hela Sverige och utomlands...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 201
Senast: yennork
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp