Bukefalos 28 år!

NH-tränare

Snorpan

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att analysera min och hästens relation. Jag vill ha hjälp av de BÄSTA men de har inte tid och jag har inte råd.

Det finns många som gått instruktörsutbildningar som är billigare och som har tid. Men då börjar jag grunna:
Kan man bli så pass bra på NH genom en kurs? Min uppfattning är att det krävs lååång erfarenhet utav många olika hästar för att lära sig läsa av en häst och dess matte/husse bra. Vad tycker ni?
Hur vet man att en instruktör är bra? Är enda sättet att ta hem vem som och själv skaffa sig en uppfattnig?

Jag skulle som sagt vilja ha de BÄSTA men börjar tvivla på att det är möjligt... :(
 
Oftast tycker jag att man inte behöver hjälp av "de bästa" allting handlar om vilken nivå man är på med sin häst, och framförallt vad man vill nå. Om du tänker efter tror jag säkert att du själv kan analysera var ni befinner er i er relation. Vad som går bra och vad som inte gör det. Man krånglar gärna till det lite för mycket anser jag. Lägg upp mål och jobba mot det och lös problemen på vägen. Kan du inte göra det så ta hjälp en tränare, kan han inte lösa det ta hjälp av en annan.
Jag kunde relativt mycket efter min första "NH-Kurs", men det är ingenting mot vad jag kan idag efter ett antal hundra hästar, och framförallt elever som jag har träffat på. Jag tycker nästan att man lär sig mest av att hjälpa andra, då måste man dela upp varje steg man gör och förklara det.
Niklas
 
Jag tycker definitvit inte att du ska ta hem någon som bara gått någon NH-kurs,och sedan kallar sig tränare. Jag har själv gjort det ett par gånger, och det är bara dyrt, dåligt och dj-igt irriterande.
Det är bättre - och billigare i längden - att försöka hitta någon som har referenser, så att du vet att personen i fråga faktiskt kan lära dig något. Det må vara så att det tar tid att komma till en sådan, men det är det nog värt.

Jag är av uppfattningen att det verkligen "krävs lååång erfarenhet utav många olika hästar för att lära sig läsa av en häst och dess matte/husse bra."
Sånt lär man sig inte på den bästa helgkurs i världen.

Jag tycker att du ska köpa en video istället, t ex Ellen Ofstad, Hempfling eller nå'n. Jag har i alla fall fått betydligt bättre impulser och insikter från mina videofilmer än från några av de "NH-proffs" jag träffat!
 
En liten tanke, hur ska en tränare få referenser utan att ha elever?

Men givetvis ska man inte ta ut någon som bara gått en helgkurs om denna inte har någon annan referens att ge.


En bra referensen kan jag tycka, är att fråga om man kan få se dennas egen häst. Är den "välskolad" så är personen säkert duktig.

Det är ju i och för sig ingen garanti för att denna tränare är pedagogisk, men jag har hört om många "stora" tränare inom ridning som saknar all pedagogisk utlärning, och ändå står folk på kö för att få rida för dessa...

Snorpan:
Men se på NNHA´s hemsida, hör med *suck* får inte skriva namnet här, PMa istället så ska du få namnet på en som du kan höra med. H*n har instruktörsutbildning med ett väldigt bra upplägg. En bra tanke bakom allt! H*n kanske har ett namn på nån av de instruktrer som gått denna lärares utbildning och som bor i din närhet! :)
 
"H*n kanske har ett namn på nån av de instruktrer som gått denna lärares utbildning och som bor i din närhet!"

Precis så har jag gjort och jag har fått ett namn på en instruktör från en utav dessa NH-gurus.
Men jag kanske ska ta och fråga efter mer referenser och mer specifik erfarenhet. Svårt att veta vad man ska fråga efter och att bedömma svaren.

Om det är någon här som har några namn på personer som ni har erfarenhet (bra eller dålig) så får ni gärna PM:a mig. :)


/Snorpan
 
Jag har läst en hel del och det ger mig inte mer känns det som. Jag behöver någon som hjälper mig att läsa av både mig och hästen. Det går inte att läsa sig till hur man ska läsa av sin häst. Video kanske är bättre men det känns som om jag hellre lägger pengarna på nån tränare. Videosar är ju ganska dyra tyvärr.

Mm... jag får väl ta en funderare och om jag väljer att inte ta ut någon nyutbildad så får jag väl helt enkelt försöka dra ihop ett gäng så att jag kan få hit någon utav de stora och sen helt enkelt vänta tills denne får tid.
*suck*
Synd bara att det vissa dagar känns som om jag vill ha hjälp på direkten.

Jag tar dock gärna emot tips på tränare som ni kanske har erfarenhet av! :)


/Snorpan
 
Jag tror inte att man kan bli bra av en kurs eller ens 3-4 kurser.På kurser kan man möjligtvis lära sig det mekaniska men känslan finner man inte där. Håller med dig att det kräver massor av erfarenhet i bagaget. Jag har träffat många, många men endast en BRA, tyvärr finns denna någon i Skåne, lite långt från dig kanske?
 

Liknande trådar

Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 057
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 702
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 349
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp