Bukefalos 28 år!

NH-träning/hantering

Lill

Trådstartare
Jag har lite frågor till alla NH människor här inne.
Jag har en häst som det har varit lite "problem" med. Bland annat så hade jag en fasligt jobbig period här för en tid sedan då man inte fick fast honom i hagen. Nu är detta 1000 gånger bättre, och 95% av alla gånger så får JAG fast honom. JAG, ingen annan. Jag har inte "jobbat" på något speciellt sätt med detta, mest bara dragit runt i hagen med lite godsaker och inte brytt mig ett skit i honom, tills han har tagit kontakt, kommit fram och kikat vad jag håller på med, och då fått en godsak av mig. I början, de första gångerna han stack ifrån mig, så använde jag mig av join-up, men slutade rätt snabbt då jag märkte på honom att han blev bara ännu värre av det. (provade 4-5 gånger)
Han är en väldigt försiktig och misstänksam häst (trots sina 5-600kg :p) stressar upp sig väldigt lätt, och nu är det en NH-tränare som vill ta sig an honom. Jag har själv insikt i NH-träning och så vidare, och vissa metoder så använder jag själv, men jag är inte utbildad på något sätt.
Det tränaren vill börja med (personen är utbildad NH-tränare) så är ju just det här att man inte får fast honom (h*n får inte heller fast honom överhuvudtaget i hagen) och vill då ha honom i rundcorall för att använda sig av join-up metoden med honom då han inte låter någon ta fast honom (förutom jag). Till saken hör att jag har en gnagande känsla (kalla det intuition eller vad som helst) att detta kommer att förvärra hela saken igen. Varför? För att jag känner honom.... Jag tror att han kommer bara att jaga upp sig ännu mer, och bli mer misstänksam, mer stressad, om man går tillväga på det här viset med honom, och absolut inget kommer att bli bättre, snarare sämre.
Tränaren har försökt detta en gång tidigare med honom också. Hästen var totalt genomsvettig (såg ut som att man hade duschat honom) och andades jättehäftigt samt bara skummade ur munnen på honom, och han såg allmänt "vild" ut på ögonen. Ändå fortsatte tränaren, tills jag steg in och avbröt det hela. Han kom genast fram till MIG då han fick se mig, tvekade inte en sekund, men sket totalt i tränaren. Han tog aldrig någon kontakt, tittade aldrig på tränaren, visad aldrig något intresse för tränaren. Men direkt han fick se mig, så kom han galopperande till mig och tvärstannade framför mig utan problem. Och där stod han, blickstilla, med huvudet i min famn.
Är det så här det är i "NH-världen"? Kör man med samma metoder på alla hästar, för att det SKA fungera på alla hästar? I min värld så rättar jag mig enligt vad som fungerar utifrån hästarnas personligheter. Jag kör inte på med samma metoder till alla hästar för att det är så "hästar kommunicerar" och that´s it!
Jag får ångest bara jag tänker på att tränaren ska börja "jaga runt" hästen på det här viset igen, då det uppenbarligen inte fungerar med den här hästen.

Hur ska jag, som inte har någon utbildning överhuvudtaget när det gäller NH, säga till en utbildad NH-instruktör, att "detta kommer inte att fungera för dig och hästen. Hästen kommer bara att bli värre, och jag vill inte att du använder dig av den här metoden" utan att tränaren blir sur och arg på mig och ber mig dra åt fanders?
 
Senast ändrad:
Sv: NH-träning/hantering

Men du väljer ju själv vad du gör med hästen.. Känner du att "den här grejen är inget för oss" så är det ju bara att skita i det.
Ni har ju testat och du tyckte att det gav dåligt resultat = finn en annan väg.
 
Sv: NH-träning/hantering

Du behöver bara säga ett ord till tränaren och det är "NEJ".

Ge inte efter för tränarens ego, gissar att denne är frustrerad för att det inte funkade henne/honom. Din häst låter som att det är en enmanshäst, eller i vart fall en häst som har svårt att lita på folk. Kör du på din intuition, det har funkat hittills så varför byta ut ett fungerande koncept mot ett som du provat och som inte fungerar?
 
Sv: NH-träning/hantering

och nu är det en NH-tränare som vill ta sig an honom.

Varför vill tränaren ta sig an hästen? Är du inackorderad hos tränaren eller står i samma stall? Vem sköter in och utsläpp?

utan att tränaren blir sur och arg på mig och ber mig dra åt fanders?

Står man i tränarens stall kan sådant där bli jättejobbigt och om andra ska ta in och hantera hästen och de har problem ja då är det ingen rolig situation. Det kan vara jättesvårt ibland att få folk att inte hantera andras hästar (eller hundar för den delen) precis som de själva vill

Är det så här det är i "NH-världen"? Kör man med samma metoder på alla hästar, för att det SKA fungera på alla hästar?

Mja sådana personer kan man träffa på både här och där faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: NH-träning/hantering

Hästen gav svaret förra gången- inte EN gång till!

Tycker att du låter sund.

Umgås med din häst mkt helst ute i skogen så du blir en bättre förebild- en som den vill ty sig till/ hålla i... när det "blåser".
Prata med den o ropa dess namn i hagen o ge den en morot utan att ta in den.
Är den ridbar- rid.
 
Sv: NH-träning/hantering

Det är din häst och du som bestämmer och tar alla beslut. "Nej, jag vill inte att du tar dig an min häst, jag vill jobba med min häst själv." Punkt.

Du skall inte övertala tränaren eller förklara eller antyda eller något som helst, helt enkelt för att det är inte ditt jobb. Jag tycker det låter som en väldigt konstig tränare som kommer och antar att denne skall jobba med någon annans häst, så till den grad att ägaren är orolig över hur ägaren skall förklara för tränaren varför tränaren inte får lov att jobba med ägarens häst.

Hade det varit någon tränare som gjort detsamma mot mig och min häst hade jag blivit förbannad. Ett nej är ett nej. Vill jag ha hjälp så ber jag om det hos den jag tror kan hjälpa mig.
 
Sv: NH-träning/hantering

Be tränaren dra nånstans, jag skulle aldrig låta en tränare göra så mot min häst. Du har sett att tränarens metoder inte är bra för din häst, inte någon annan häst heller tror jag. Uppenbarligen så klarar du av din häst själv, använd dina metoder, det är NH.
Jag är själv NH-människa som man säger, jag skulle aldrig pressa hästen på detta sätt. Det gäller ju att få hästen lugn och vilja vara med dig, du har fått kontakt med hästen, väck hästens nyfikenhet för dig då blir den mottaglig.

Du säger att du har en försiktig, misstänksam och lättstressad häst. Låt inte NH? tränaren förstöra din häst. Det där klarar du bättre. Man behöver inte ha utbildning som NH tränare på papper om man ska jobba med sin häst, utbilda dig med känsla!

Naturlig hästhantering när den är som bäst med: Kärlek, Kunskap, Kommunikation!


Länk borttagen enligt bukefalos regler. Mvh moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH-träning/hantering

Näääääjjjj!!!!

Självklart ska du inte använda dig av den där tränaren om du redan innan känner att det kommer bli fel med de där metoderna!

Det finns många olika "NH-tränare" som använder olika metoder, alla gör inte sådär.

Jag tycker att du ska säga att "efter det första passet du hade med min häst så känner jag inte att det här är rätt väg för oss, tack för din tid, hejdå!"

Vår lilla ponny var också svår att hämta i hagen när han var liten. Vi fick hjälp att göra en variant av joinup, som gick ut på att vi var på en utrymme som en halv ridbana ungefär. Målet var hela tiden att hästen skulle titta på oss och visa intresse, då skulle vi vända oss bort och se "blyga" ut. Om hästen slutade titta på oss skulle vi krypa ihop (lite) och i en viiiiid båge liksom "smyga" mot hästens rumpa. Han är ju känslig så han reagerade direkt med att stirra fast oss med blicken "VAD gör ni??!" och då vände vi oss bort "..inget.."
Ganska snart blev han sjukt nyfiken på varför vi höll på sådär, och kom fram själv för att undersöka.
Inte ett enda steg blev han jagad, inte en enda gång var syftet att han skulle "ge sig" eller liknande.

Det du beskriver låter lite som Monty Roberts metoder, och de ger jag personligen inte mycket för, även om det kanske finns tränare som använder metoderna på ett bra sätt.
Vi håller på med Parelli och tycker att det passar oss, där pratas den mycket om olika personlighetstyper på hästar och att man måste behandla hästar utefter deras horsenality.

Så, leta vidare efter en bra tränare tycker jag, lycka till!
 
Sv: NH-träning/hantering

Gör INGENTING som din magkänsla inte talar för. Din intuition vet oftast bäst. Och strunta i vad folk har för utbildning eller använder för metoder, det kan ge totalt olika resultat för det finns nyanser i allt och det måste vara personen du har förtroende för, inget annat.

Nh kan vara precis vad som helst. Även utbildade nh-tränare kan pyssla med mental nedbrytning, vilket jag anser är Montys melodi, han som myntat begreppet join-up som i alla fall JAG aldrig sett göras på ett bra sätt. Jag har aldrig sett något annat än en man eller kvinna som driver en häst tills den kapitulerar alternativt lär in en beteende med hjälp av betingning. Man kanske gillar nåt eller båda alternativen, men jag skulle aldrig tillåta någon att utföra en join-up på min häst.

När jag kom i kontakt med naturlig hästhantering, nh och hela den karusellen läste jag något som jag tog till mig väldigt tidigt - löslongering kan skada en häst och ge helt felaktigt resultat om man inte vet vad man håller på med, därför är det inget man ska försöka sig på själv. Och det är så väldigt sant. Det handlar inte om att driva hästen, det handlar om att leka med den. Och för att göra det måste man kunna svara på hästens signaler och förstå vad man signalerar till den. Det får aldrig vara fråga om jakt eller att driva hästen tills den blir trött. Det ska vara samspel från början till slut och det är inte vad join-up går ut på.

Jag lösjobbar min häst - jag säger inte löslongering därför att det förknippas med att hästen ska springa runt i en cirkel. Lösjobb sker i alla möjliga positioner, tempon och ofta är man stilla och nära. Passivitet är dessutom mycket viktigt att behärska och oftast är det i passiviteten som hästen öppnar sig och blir tillgänglig, inte i aktivitet. Som du beskriver så var det när din häst fick komma till dig som du kunde nå honom. Vi vill så gärna "göra", att vi glömmer ge hästen utrymme att uttrycka sig, vilket ju är det viktigaste av allt.

Metoder är jag mycket skeptisk till och man kan aldrig göra likadant på alla hästar. Man måste ju anpassa sig efter nuet, det som hästen gör och agera utifrån de signaler man får.

Varför måste andra kunna fånga din häst? Jag kan förstå att det är bra att nån annan kan det, men det kan går ju att lösa. För egen del har vi en häst i hagen som inte gick att fånga av andra än ägaren. Eftersom att jag jobbade mycket men min egen häst i hagen en period så vande han sig vid min närhet och efter ett tag tog jag med honom i min "träning" genom att gå in i flocken och passera honom och kunde snart komma närmre och närmre tills jag till slut kunde klappa om honom och mata honom med hö eller gräs. Det tog mig ingen tid alls att få det förtroendet. Givetvis är alla hästar olika men svårfångade hästar behöver oftast bara komma ur en ond spiral, inte kuvas eller drivas att kapitulera inför människan för det är inte det som är orsaken till problemet.
 
Sv: NH-träning/hantering

Men hur skulle join-upen hjälpa andra att få tag på din häst i hagen :confused:? Det verkar snarare som han ville bryta ner hästen till utmattning? Är det verkligen sjust att låta en häst bli så stressad när det finns betydligt mildare medel att ta till? Det tycker inte jag. Ska inte tvinga hästen och absolut inte en redan stressad. När du kom in var det hästens trygghet som kom.

En tränare kan aldrig köra samma mall på alla hästar. Självklart ha en sk röd tråd. Men snöa in sig och inte lyssna på hästen det är illa.
 
Sv: NH-träning/hantering

Nu har jag kollat monty-videos. Brrr, stackars häst! Han slutar ju inte hetsa den när den stannar till och vill ta kontakt, han fortsätter ju tills den ger upp. :eek:
Att jaga på den lite när den busar och inte vill komma känns inte fel, men när den sprungit av sig och gör en ansats att komma fram så jagar han iväg den och det är jättekonstigt. Då motsäger man ju det "kom" man sade från början.
Nej, jag tycker inte du ska tillåta detta när du inte vill. Jag hade inte låtit honom/henne göra så mot min häst.
Varför vill tränaren ta sig an din häst? Sårad stolthet att det inte gick bra första gången?
 
Sv: NH-träning/hantering

Men varför ska du ens använda dig av en tränare om du inte gillar dennes metoder?

Vill man arbeta med hagproblemet på andra sätt finns det ju fler sätt än join up.
Och det finns tränare som arbetar med just andra metoder.
 
Sv: NH-träning/hantering

För mig är NH en filosofi, en sund sådan där man skapar sig en relation utefter hästen som individ, hästen som flyktdjur, hästen som flockdjur osv. Jag är inte förtjust i join-up och tycker inte att det verkar speciellt sunt. Människan utger sig bara för att vara ett rovdjur i den typen av träning och hästar tyr sig inte precis till rovdjur. Jag tycker du ska hitta någon tränare som använder någon annan metod än join-up. Låt den nuvarande tränaren bli sur om så krävs för att skona din häst.

Jag själv har haft en svårfångad häst. Jag fick helt enkelt tänka efter varför. Alla hästar har en anledning bakom. I mitt och min hästs fall berodde det på att jag snålade med beröm, hästen kände att den inte fick ut något bra av att vara med mig. Men vid själva tagandet så brukade jag gå efter hästen om hon gick iväg. Började hon trava så började jag också springa, inte för att jaga henne utan för att härma och få upp hennes nyfikenhet på vad det var jag sysslade med. Stannade hon stannade jag också och tittade hon på mig backade jag undan och lämnade henne tills dess att hon inte hade fokus på mig längre, då började jag om igen. Tillslut ledde detta till att hon kom fram till mig och lät mig ta på henne grimman.

Jag tror bestämt på att alla hästar är individer och att alla knep och knåp passar inte för alla hästar och människor. Var och en får pröva sig fram, det viktigaste av allt är att man kan se saker och ting från hästens perspektiv och på ett eller annat sätt locka fram hästens fria vilja till samarbete. Så, join-up kan mycket väl fungera på många hästar, men inte på alla, men oavsett om det fungerar eller ej är jag personligen inte så förtjust i den träningsmetoden.
 
Sv: NH-träning/hantering

Söker du alternativ eller frågar du "NH-folk" hur de skulle ta sig an en svårfångad häst? Undrar också vilken relation du/hästen har till tränaren och vad syftet med träningen är (eftersom det inte är du som har problem med att få hästen att följa med).
 
Sv: NH-träning/hantering

Gå på magkänslan.

Finns så många varianter av vad som kallas NH så de är lika som att säga att man håller på med ridning om någon frågar vad man gör med sin häst

Just Join up Montys modell är jag ingen fan av alls men de kan bero på att jag aldrig sett den utföras på bra sätt mer än någon enstaka film på nätet med Monty. Mest sett videor inkl med Monty där de jagas och jagas runt

Jobbar själv i corall men inte med att jaga skiten ur hästarna tills de ger upp. Visst kan en del va svettiga första gångerna om de är helt oupfostrade eller försöker slå ner en typ


Måste andra fånga din häst?

Låter ju som din metod som du använder dig av funkar för dig och din häst.

Personligen tycker jag inte de finns en metod som funkar för alla hästar och människor vare sig man jobbar från marken eller från ryggen. Även om målet är detsamma så blir vägen dit oftast väldigt olika beroende på vad som funkar för just den hästen. Vissa metoder går säkert att anpassa bättre än andra men personligen har jag inte låst fast mig vid en metod utan plockar de som passar mig från olika tränare
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 542
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 160
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 420
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp